پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

رشته مردم شناسی چیست؟

معرفی رشته مردم شناسی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (2 امتیاز)

رشته مردم شناسی چیست؟ رشته مردم شناسی مربوط به خاصیت‌های فرهنگی و اجتماعی یه جامعه است. در واقع این رشته از گرایش های رشته علوم اجتماعی است و توجه ویژه ای به موضوع فرهنگ دارد. در واقع در مردم شناسی فرد به مطالعه فرهنگ از گذشته تا کنون می‌پردازد و تلاش می‌کند با درک سیر تحول فرهنگ و علل این تغییرات به توسعه فرهنگ آن جامعه کمک کند. در صورتیکه به تحصیل در این رشته علاقمند هستید برای آشنایی بیشتر با این رشته خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مطالعات مردم شناسی تا جنگ جهانی دوم تقریبا منحصر به مطالعه مردمی بود که به آن‌ها لقب ابتدایی دادند. در واقع آغاز این علم در نیمه قرن نوزدهم اتفاق افتاد و نخستین بار با ظهور گروهی از نهاد ها رو به رو بود. این نهاد ها در تلاش بودند که داده های گردآوری شده را تالیف کنند و علمی تازه را بوجود آورند. علم مردم شناسی عمدتا در کشورهای انگلیس، فرانسه و آمریکا بوجود آمد و رشد کرد. برای مثال در فرانسه عموما مردم شناسی جنبه فلسفی به خود گرفت و به کار میدانی دست نزد. از برجسته ترین مردم شناسان فرانسوی می‌توان به لوی استراوس اشاره کرد.

در این مقاله مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو در ادامه به بررسی درآمد و بازار کار رشته مردم شناسی و  بررسی دروس رشته مردم شناسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف با اطلاعات تخصصی درباره انتخاب رشته کنکور سراسری میپردازیم. 

رشته مردم شناسی چیست؟ معرفی دروس و بازار کار و درآمد رشته مردم شناسی در انتخاب رشته کنکور انسانی

آیا رشته مردم شناسی رشته خوبی است؟

رشته مردم شناسی چیست؟ در ادامه مقاله معرفی رشته مردم شناسی به شرح این رشته می‌پردازیم. همانطور که قبلا اشاره شد مردم شناسی یکی از گرایش های رشته علوم اجتماعی است و علوم اجتماعی به طور کلی مربوط به انسان، جامعه و بحث‌هایی از این قبیل است. مردم شناسی به طور اختصاصی به مطالعه فرهنگ جوامع گوناگون در طول تاریخ و مکان‌های مختلف می‌پردازد.

کار اصلی یک مردم شناس مطالعه گذشته یک فرهنگ تاکنون است، چراکه فرهنگ نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ساختارهای اجتماعی دارد. باید توجه داشت که مردم شناسی صرفا انسان شناسی فرهنگی نیست چرا که انسان شناسی فرهنگی خود شاخه‌ای جداست. در واقع وظیفه یک مردم شناس در ابتدا جمع آوری اطلاعات، تحلیل و پردازش آن‌ها، تلاش برای تفسیر معانی اطلاعات موجود برای دیگران و نحوه استفاده از اطلاعات است. سپس با گروهبندی اطلاعات اهداف را شناسایی می‌کند و با استفاده از اطلاعات موجود اقدامات لازم برای توسعه و پیشرفت فرهنگ و مردم یک جامعه را انجام می‌دهد.

اما رشته مردم شناسی یک رشته کاملا وابسته به شخصیت و شرایط روحی داوطلب است و اگر بدون علاقه در این رشته قبول شوید، احتمالا در رشته مرد شناسی موفق نخواهید شد. اما مهارت های لازم برای رشته مردم شناسی چیست؟

مهارت های لازم برای رشته مردم شناسی چیست

مانند همیشه اولین ویژگی مورد نیاز داشتن علاقه به مباحث مربوط به دروس رشته مورد نظر است برای همین در رشته مردم شناسی نیاز است فرد به جامعه و مطالعه رفتار مردم علاقمند باشد. همچنین دانشجویان این رشته باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند تا بتوانند اطلاعات مربوطه را بررسی کنند و نتیجه گیری و راه گشایی صحیح کنند.

این رشته نیازمند هوش و خلاقیت فرد است تا از پس حل تعارض های پیچیده اجتماعی بربیاید و دارای تفکر انتقادی باشد. همچنین دانستن روش های مختلف تحقیقی برای یک مردم شناس ضروری است . مردم شناس باید بتواند به خوبی گوش به حرف انسان‌ها در جوامع مختلف بسپارد و چیزهایی را ببیند که دیگران از دیدن آن ناتوان‌اند.

وظایف یک مردم شناس چیست

  • تدریس به دانشجویان در حال تحصیل در این رشته
  • برنامه ریزی و طرح ریزی و هدایت تحقیقات برای مشخص کردن و مقایسه ویژگی های اقتصادی، جمعیت شناسی، بهداشت و درمان و دیگر موارد مرتبط.
  • گردآوری اطلاعات و قضاوت از طریق مشاهده و کارهای میدانی
  • نوشتن درباره یافته‌ها و نشرآن‌ها
  • تنظیم قواعد کلی که توسعه فرهنگ‌ها و موسسات اجتماعی را توصیف و پیش بینی می‌کند.
مهندس سهیل حاج کرم

دروس رشته مردم شناسی در کارشناسی

در ادامه مقاله معرفی رشته مردم شناسی به شرح دروس رشته مردم شناسی می‌پردازیم. دوره کارشناسی در این رشته یک دوره 4 ساله است و شامل 135 واحد درسی می‌شود:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 38 واحد
  • دروس اصلی: 19 واحد
  • دروس تخصصی: 31 واحد
  • دروس اختیاری: 23 واحد
  • دروس کارورزی: 4 واحد

دروس پایه و اصلی رشته مردم شناسی: کارگاه طراحی پایه، ترسیم فنی، آشنایی با مردم‌شناسی و روانشناسی و روش‌های آن، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، تاریخ عمومی ایران، تمثیل‌شناسی، کارگاه طراحی پایه، ترسیم فنی، آشنایی با مردم‌شناسی و روانشناسی و روش‌های آن، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، تاریخ عمومی ایران، تمثیل‌شناسی.

دروس تخصصی رشته مردم شناسی: فرهنگ و توسعه 2، مردم نگاری 2، موزه داری و تکنیک ضبط اسناد 2، مردم شناسی روستا 2، مردم شناسی شهری 2، ایل شناسی 2، نظام‌های خانواده و خویشاوندی 2، مردم شناسی اعتقادات دینی 2، مردم شناسی هنر 2 ، مردم شناسی پیش از تاریخ و جوامع ابتدایی 2، باستان شناسی از دیدگاه انسان شناسی 2 ، نماد و نشانه شناسی 2، انسان شناسی و فرهنگ مردم قاره ها 2 ، زبان شناسی از دیدگاه انسان شناسی 2، زمینه ها و شیوه های همیاری در جوامع شهری و روستایی 2.

دروس اختیاری رشته مردم شناسی: جامعه شناسی پزشکی 3، جامعه شناسی کار و مشاغل 3، جامعه شناسی سیاسی 2، جامعه شناسی کشورهای اسلامی 3، بررسی آثار صاحب نظران جامعه شناسی 2، جمعیت شناسی اقتصادی اجتماعی 3، جمعیت شناسی ایران 2، جامعه شناسی آموزش و پرورش 2، اقتصاد ایران 2، کلیات برنامه ریزی اجتماعی اقتصادی 2، جامعه شناسی ایلات و عشایر ایران 2، نیازهای انسانی 2، جامعهف شناسی جهان سوم 2،

سایر دروس اختیاری رشته مردم شناسی چیست: نهضت های اسلام صد ساله اخیر 2، محیط شناسی انسانی 2، جغرافیای انسانی ایران 2، کلیات حقوق 2، انسان شناسی زیستی 2، تامین و رفاه اجتماعی 2، مبانی تعاون 2، تغییرات اجتماعی 3، مردم شناسی ایران 2، مردم شناسی فرهنگی 2، مبانی مددکاری اجتماعی 2، خدمات اجتماعی و تعاون در اسلام 2، پویایی گروهی 2، مددکاری جامعه ای 2، سرپرستی و مشاوره در خدمات اجتماعی 2، مبانی فلسفه 2، انسان از دیدگاه اسلام و سایر مکاتب 2، جامعه شناسی جنگ و نیروهای نظامی 2.

رشته مردم شناسی چیست؟ معرفی دروس و بازار کار رشته مردم شناسی در ایران و خارج از کشور

گرایش های رشته مردم شناسی کارشناسی ارشد

پس از اتمام مقطع کارشناسی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز در این رشته وجود دارد. معمولا دانشجویان تخصص خود را در گرایش های  مردم شناسی فیزیکی، باستان شناسی، زبان شناسی، جامعه شناسی زبان، مردم شناسی فرهنگی، مردم شناسی اجتماعی، مردم شناسی روانشناختی، مردم شناسی قانونی، و دیرین انسان شناسی انتخاب می کنند.

رشته مردم شناسی کارشناسی ارشد 2 الی 3 سال طول می‌کشد و شامل 38 واحد درسی به شکل زیر است:

  • واحد عمومی: 23 واحد
  • واحد تخصصی: 11 واحد
  • پایان نامه: 4 واحد

مردم شناسی در دوره دکتری نیز 4 ساله است و 36 واحد درسی را شامل می‌شود:

  • 10 واحد الزامی
  • 8 واحد اختیاری
  • 18 واحد پایان نامه

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مردم شناسی

در ادامه مقاله معرفی رشته مردم شناسی به شرح دانشگاه های این رشته می‌پردازیم. رشته مردم شناسی از رشته های زیرگروه رشته علوم اجتماعی است و داوطلبین رشته انسانی قادر به انتخاب این رشته پس از انتخاب رشته می‌باشند. همچنین دانشگاه های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی از دانشگاه های پذیرنده دانشجو در این رشته هستند. پذیرش در این رشته هم با کنکور و هم بدون کنکور امکان پذیر است و امکان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری نیز وجود دارد.

دانشگاه های پذیرنده رشته مردم شناسی در ایران : دانشگاه تهران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه ولایت، دانشگاه یزد،

دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی ارائه دهنده رشته مردم شناسی کارشناسی و کارشناسی ارشد: دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر، موسسه غیرانتفاعی آمل، موسسه غیرانتفاعی اسوه، موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری، موسسه غیرانتفاعی امام جواد، موسسه غیرانتفاعی انوارالعلوم، موسسه غیرانتفاعی بهار، موسسه غیرانتفاعی پردیسان، موسسه غیرانتفاعی خزر، موسسه غیرانتفاعی دارالعلم، موسسه غیرانتفاعی راه دانش، موسسه غیرانتفاعی راهیان نوین، موسسه غیرانتفاعی رحمان،

موسسه غیرانتفاعی سارویه، موسسه غیرانتفاعی سبز، موسسه غیرانتفاعی سلمان، موسسه غیرانتفاعی طلوع مهر، موسسه غیرانتفاعی علامه فیض کاشانی، موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آریان، موسسه غیرانتفاعی فرزانگان، موسسه غیرانتفاعی کوشیار، موسسه غیرانتفاعی کومش، موسسه غیرانتفاعی مارلیک، موسسه غیرانتفاعی مولانا، موسسه غیرانتفاعی میزان، موسسه غیرانتفاعی نیکان، موسسه غیرانتفاعی آفرینش، موسسه غیرانتفاعی پارس رضوی.

کارنامه قبولی رشته مردم شناسی

کارنامه قبولی رشته مردم شناسی در هر یک از دانشگاه ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید. هرچند به هرحال مهمترین نکته انتخاب رشته کنکور است که در مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو بهترین را در اختیار شما قرار میدهیم. 

قبولی در رشته مردم شناسی دانشگاه تهران
کارنامه رشته مردم شناسی سال 1399

بازار کار رشته مردم شناسی

بازار کار رشته مردم شناسی چیست. فارغ التحصیلان این رشته مهارت‌های لازم در زمینه درک و تجزیه و تحلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی، تحقیقات میدانی در مورد فرهنگ‌ها را بدست می آورند همچنین می‌توانند در ارگان‌ها و پژوهشگاه های مختلف به عنوان کارشناس در امور فرهنگی مشارکت کنند و یا در مراکز آموزشی به تدریس بپردازند.

از جمله بازار کار های فعال که در رشته مردم شناسی وجود دارد می‌توان به راهنمای تور، متصدی موزه، یا کارشناس باستان شناسی در فرهنگ‌سراها و پژوهشگاه‌ها اشاره کرد. همچنین این افراد می‌توانند در زمینه نویسندگی و خبرنگاری نیز فعالیت کنند. مردم شناس همچنین می‌تواند به صورت مستقل کار کند و از توانایی های خود در ایجاد یک کسب و کار جدید استفاده کند.

ناگفته نماند این شغل و رشته مناسب برای افرادی است که اغلب درگیر ایده های جدید هستند و ذهن جستجوگری دارند و نیازمند خلاقیت های ذهنی است. اگر برای انتخاب رشته مردم شناسی در کنکور مطمئن نیستید، قطعا یک مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی میتواند شما را از سردرگمی دربیاورد. پیش از تماس با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو در تست شخصیت شناسی تحصیلی و شغلی آکو شرکت کنید.

تحصیل و بازار کار رشته مردم شناسی در خارج از کشور

شرایط تحصیل در رشته مردم شناسی در خارج از کشور چیست؟ رشته مردم شناسی و به طور کلی رشته های مربوط به علوم اجتماعی از رشته های محبوب برای پذیرش و ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. این رشته ها جز پر مخاطب ترین رشته های گروه انسانی در کشور های پیشرفته مانند کانادا هستند و مقطع کارشناسی آن‌ها حدودا 3 یا 4 ساله است و 120 واحد درسی را شامل می‌شود. امکان اپلای در هر سه مقطع تحصیلی برای رشته مردم شناسی در خارج از کشور وجود دارد و متقاضی می‌تواند گرایش های مختلفی از رشته علوم اجتماعی را انتخاب کرده و به مطالعه در آن حوزه بپردازد.

پذیرش در رشته مردم شناسی کارشناسی ارشد: با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانید در مشاغل مربوطه مانند مشاوره، مدیریت اطلاعات، روزنامه نگاری، مددکاری و یا تدریس در کشور مقصد و یا کشور خود با حقوق بالا مشغول به کار شوید.

پذیرش در مقطع دکتری رشته مردم شناسی: تحصیل در مقطع دکتری فرصت کار در موسسات علمی پژوهشی را به شما می‌دهد و تعداد دوره های دکترای این رشته در دنیا زیاد است و بعضی از آن‌ها بر تخصصی خاص توجه بیشتری دارند.

از دانشگاه های برتر خارج از کشور که رشته مردم شناسی را ارائه میدهند می‌توان به دانشگاه هاروارد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه علوم اقتصادی و سیاسی لندن، دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه آمستردام اشاره کرد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی

تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری مهندس حاج کرم

حالا که دیگر میدانیم رشته مردم شناسی چیست و بازار کار رشته مردم شناسی را بعد از فارغ التحصیلی بررسی کردیم، اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته تخصصی آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور سراسری آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما در مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور در اینستاگرام

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا