پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

مشاوره کنکور چیست؟

بهترین مشاور کنکور را چطور تشخیص دهیم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره کنکور بخشی از فرایند پیچیده اما مشخص درس خواندن برای کنکور است. همانطور که در مصاحبه با رتبه های برتر هم متوجه شده اید، برنامه ریزی بخش جدا نشدنی روزهای کنکوری این عزیزان بوده است. بیایید باهم از اول درباره کنکور و شرایط آمادگی برای آن صحبت کنیم. از روزی که هر دانش آموزی به فکر ثبت نام کلاس های کنکور، پیدا کردن بهترین استاد کنکور به صورت آنلاین و خرید بهترین منابع کنکور می افتد.

میدانید که هر سفر طولانی یا تغییر بزرگی با برداشتن اولین قدم شروع میشود و برای سال کنکور، مشاوره تحصیلی کنکور اولین قدم است.

داشتن نگاه منفی به مشاور و روانشناس در جوامع سنتی مثل ایران بسیار رایج است و شاید بتوان تفاوت افراد موفق و ناموفق را در همین نگاه محافظه کارانه به آگاهی و اقدام واقع بینانه به کمک یک راهنما چه در زندگی شخصی و چه در زندگی تحصیلی است. شاید اگر افراد بدانند که مشاور دقیقا قرار است چگونه تاثیری بر روند پیشرفت آنها داشته باشد، انتخاب کنند که این مقاومت ناشی از ناآگاهی را درمقابل کمک گرفتن از مشاوره برنامه ریزی کنکور را کنار بگذارند.

در این مقاله سعی میکنیم یک نمای کلی از آنچه مشاور کنکور انجام میدهد را ارائه دهیم و با بررسی فعالیت های تخصصی مشاور ها، بدبینی همیشگی را نسبت به جوامع مشاوره و روانشناس از بین ببریم. مشاوره تحصیلی از نظر تاثیر ذهنی با مشاوره روانشناسی هم مسیر است و به همین دلیل میتوانید پیش از کمک گرفتن از مشاور برای روزهای کنکوری، از تست های شخصیت شناسی برای شناخت بهتر خود و قدم برداشتن آگاهانه تر بهره ببرید.

مشاوره کنکور در کرج - مشاوره تحصیلی کنکور

مشاوره کنکور چگونه به ما کمک میکند

فرض کنید شما در یک دریای طوفانی گیر افتاده اید و مقصدتان یک جزیره در 365 کیلومتری مکانی که امروز ایستاده اید است.  بدون دستگاه راهنمای GPS چطور میخواهید مسیر رسیدن را پیدا کنید؟ اگر خیال کنیم هدف درست روبروی ماست و سطح صاف به ما اجازه دیدن جزیره را از راه دور میدهد. اما شب را چه میخواهید بکنید؟ احتمالا در ساعات تاریکی یا وقت خواب از مسیر اصلی منحرف میشوید و باید روزها تلاش کنید تا مجددا به مسیر درست بازگردید.

فرض کنیم که اصلا بر این باور باشید که با آزمون و خطا بلخره بعد از چند سال به مقصد خواهید رسید اما اگر حتی بلد نباشید چطور موتور کشتی را روشن کنید یا چگونه از بادبان ها برای گرفتن سرعت بیشتر استفاده کنید حتی دیدن جزیره از راه دور نیز به شما کمک نخواهد کرد. چون شما به سمت جلو حرکت نمیکنید و بدون جرکت هرگز به مقصد نمیرسید.

مشاور کنکور مثل همان روشنایی و نور و یا دستگاهgps است که به شما برای رفتن به مسیر درست کمک میکند. بادبان ها، موتور کشتی، پارو، سکان کشتی و … همه و همه ابزار هایی هستند که با کمک آنها به هدفتان نزدیک تر میشودید. فرض کنید که مشاور کنکور یکی از این دستگاه های مسیر یابی است که میتواند به شما بگوید دمای هوا در روز آتی چگونه خواهد بود و برای طی کردن کوتاه ترین مصافت میتوانید در چه زوایایی حرکت کنید و حتی حدود زمان رسیدنتان را نیز به شما بگوید.

بهترین مشاور کنکور هم دقیقا نقش همین جهت یاب و برنامه های کنترل ترافیک هستند. هرچند مشاوره تحصیلی کنکور باتوجه به کیفیت مشاوره ارائه شده میتواند از یک دستگاه مسیریاب جهانی قدرتمند و پر امکانات تا یک فانوس دریایی با پاشش پرتو های نور در فاصل مشخصی از دریا طیف کیفی داشته باشند.

در ادامه این مثال را در قالب مشاوره کنکور تجربی، مشاوره کنکور انسانی و مشاوره کنکور ریاضی بیشتر توضیح میدهیم تا صرف هزینه برای مشاوره کنکور را در این سال سرنوشت ساز هزینه اضافی در نظر گیرید!

مشاوره تحصیلی کنکور

بهترین تیم مشاوره کنکور تجربی چگونه به ما کمک میکند؟

بیایید با یک فرضیه شروع کنیم. فرض کنیم که برنامه ریزی کنکور تجربی را رتبه 1518کنکور تجربی سال 1401 برای ما انجام میدهد. او به حساب مشاوره کنکور تجربی و راهنمای مسیر من است و من به عنوان دانش آموز یک کشتی سرگردان در دریای کنکور هستم که باید در یک سال به مقصدم یعنی جزیره خوش آب و هوای رشته پزشکی در دانشگاه تهران برسم.

این مشاور احتمالا حالا دانشجوی پزشکی یا دندانپزشکی در یکی از دانشگاه های برتر ایران است پس یعنی یکبار این مسیر را رفته و احتمالا مسیر را توانسته خوب شناسایی کند. اما این وسط یک مشکل کوچک وجود دارد و آن تفاوت کشتی من با کشتی رتبه برتر کنکور سال گذشته است که حالا نمایانگر مسیر درست موفقیت به من است. یعنی چی؟

یعنی اینکه شاید آقای ایکس که حالا مشاور کنکور و دانشجوی پزشکی است، آنچنان علاقه ای به درس ریاضی و زیست داشته است که باوجود انتخاب رشته تجربی در دبیرستان یکی از قویترین دانش آموزان در درس های ریاضی و حتی فیزیک است. این درحالی است که من به عنوان یک کشتی کوچک و آماتور در دریای طوفانی کنکور، از درس ریاضی متنفرم و فکر میکنم هرگز صد درصد قادر به یاد گرفتن آن را نیستم! پس موتور های کشتی ما با موتور های کشتی وی متفاوت است و طبیعتا نحوه عملکرد صحیح آن نیز فرق خواهد بود.

پس نمیتوانم این رتبه برتر و مشاور کنکور را به عنوان یک دستگاه هوشمند کنترل موقعیت های احتمالی و راهنمای صد درصد برای بحران های سال کنکورم در نظر بگیرم. چرا؟ چون این دوست موفق صرفا میتواند راهی را که خودش رفته به من پیشنهاد کند و از من بخواهد مثل او باشم. درحالی که شاید شخصیت ها و توانایی های بسیار متفاوتی داشته باشیم و نیاز به برنامه ریزی اختصاصی متناسب با توانایی های خودمان داریم.

یک رتبه برتر کنکور میتواند راهنمای خوبی باشد و مثل یک فانوس دریایی در دور دست مسیر رسیدن را مشخص کند و مثل انگیزه رسیدن عمل کند اما دانش کافی درباره  راه نزدیک تر ، ابزار های مخصوص به ما و پیش بینی اتفاقات در این مشاور کنکور دیده نمیشود.

اگر میخواهید بهترین مشاوره کنکور تجربی را انتخاب کنید نباید به شغل یا رتبه کنکور طرف توجه کنید. بلکه باید به تجربه، داشتن آموزان موفق و البته علم کافی درباره قوانین جدید کنکور و اطلاعات بروز درباره حذفیات کنکور هر سال توجه کنید. أدر ادامه این ویژگی ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشاوره کنکور تجربی

ویژگی های بهترین مشاور کنکور تجربی

مشاور باید باتجربه باشد و حداقل 3 دوره از کنکور های اخیر را دیده باشد. داشتن اطلاعات کافی درباره شرایط شرکت در کنکور تجربی به ویژه برای داوطلبان غیر هم رشته بسیار اهمیت دارد. به علاوه نحوه برنامه ریزی برای درس خواندن باید متناسب با شرایط داوطلب باشد.

بهترین مشاوره کنکور تجربی باید بداند که روش های مطالعه زیست و روش های مطالعه شیمی باهم متفاوت اند و نمیتوان آن ها را با یک تکنیک به کیک شکلاتی (یک موضوع راحت برای یاد گرفتن) تبدیل کرد.یک نکته کوچک که هر مشاوری به شما نمیگوید:

برای موفقیت در کنکور تجربی اولین فاکتور تست زنی زیاد و نکته دار است و شاید بتوان گفت هیچ کلاس کنکوری حتی با بهترین اساتید زیست کنکور چه آنلاین و چه حضوری نمیتواند جای تست زنی را برای داوطلب پر کند! پس هزینه های اضافی را دور بریزید و یک دستگاه GPS خوب بخرید! بهتر است هزینه کنید و یک قطب نمای خوب بخرید تا بتواند کشتی را به مقصد برساند به جای اینکه برای هزینه کمتر هم زمان بیشتری هدر بدهید و هم درنهایت سرگردان و ناامید در یک جزیره آدمخوار ها(رشته و بازار کار نامناسب) خود را پیدا کنید!

آیا داشتن مشاوره کنکور ریاضی لازم است؟

کنکور ریاضی را نمیتوان مثل دریای طوفانی در نظر گرفت چون آنقدر دنیای منطقی برای دانش آموزان میسازد که قطعا میتوان فهمید مسیر درست فقط تمرین است. برای ریاضی نمیتوانید مدام درسنامه بخوانید یا نکات را مثل زیست یا شیمی در دفترچه ای یاد داشت کنیم، بلکه فقط میتوانیم روابط منطقی آنها و قوانین ساخت دست بشر را یکی پس از دیگری برای خود اثبات کنیم. پس این مسیر مثل یک جاده مشخص است که فقط موانع و دست انداز های زیادی دارد.

در کنکور ریاضی شما نیازی به مشخص شدن مسیر ندارید چون واضح و البته رقبا کم هستند، فقط باید استقامت کافی را داشته باشید و مثل یک آفرود سوار بدانید که دقیقا در کدام دست انداز گاز بدهید و در کدام دست انداز ترمز دستی را بکشید!

پس کاری که مشاوره کنکور ریاضی میتواند در مسیر موفقیت شما انجام دهد، ایجاد تعادل میان زمان خواندن دروس است. مثلا این روزها با حذف دروس عمومی از کنکور، فارغ التحصیلان کنکور ریاضی لزومی(درصورتی که نیاز به ترمیم معدل ندرند) برای مطالعه دروس عمومی ندارند. با این حساب باید تمام وعده های مطالعاتی خود را به دروس ریاضیات و فیزیک اختصاص دهند.

فرض کنیم دانش آموز 4 ساعت در روز را تست حسابان بزند و مابقی وعده های درسی خود را برای مطالعه درسنامه های فیزیک، هندسه و تست زنی برا درس جبر و احتمال میگذراند. در پایان روز نیز آزمون آزمایشی را تحلیل میکنید و یا آزمون مجدد از خودتان میگیرید.

اگر خودتان دانش آموز باشید و از حجم درسی که درباره آن صحبت میکنیم خبر داشته باشید، احتمالا همین الان هم احساس خستگی میکنید چون مطمئنید مغزتان با اینهمه فشار مداوم در یک روز قرار است بترکد! این همان نقطه ای است که مشاور کنکور ریاضی به کمک شما می آید.

مشاور کنکور ریاضی رقابت کمتری را تجربه میکند ولی داوطلبانی که از ادامه مسیر نا امیدند بسیار بیشترند. شاید بتوان این ناامیدی را نتیجه بازار کار نسبتا کمتر رشته های دانشگاهی کنکور ریاضی دانست اما بهرحال یکی از چالش هایی است که داوطلب و البته مشاوره کنکور ریاضی با آن مواجه خواهند شد.

پس بهتر است مشاور کنکور ریاضی را برخلاف کنکور تجربی از میان رتبه های برتر سال های گذشته برگزینید. چون اولا دروس این رشته را میتواند درصورت نیاز آموزش دهد و به علاوه دست انداز های سخت مسیر و روش مقابله با آن را به راحتی نشانتان میدهد. میتوان مشاور را برای کنکور ریاضی فیزیک مثل یک تعمیرکار همراه یا شاید یک آفرود سوار حرفه ای و با انگیزه دانست.

قطعا شما در ریاضی و فیزیک پایه قوی ای داشته اید  که وارد رشته ریاضی شده اید پس میتوان ادعا کرد که همه ماشین های تردد کننده در جاده موفقیت کنکور ریاضی چهارچرخ و جزو خودروهای سواری هستند. حالا خواه یکی پراید باشد و دیگری پرادو! مهم این است که با کمی تقویت موتور و البته تکنیک های مخصوص میتواند به مقصد برسد!

مشاوره کنکور ریاضی کرج

مشاور کنکور ریاضی مثل یک مکانیک همراه است

تعجب نکنید ! اگر داستان جاده آفرود و رانندگی در این مسیر را جدی گرفته باشید، متوجه میشوید که داستان از چه قرار است. مشاور کنکور ریاضی مسئولیت هموار کردن مسیر را برای رانندگی برعهده دارد. یعنی باید حتما از شما تست زدن بخواهد و تجربه هایش را با شما در میان بگذارد.

همراه شما در کنکور ریاضی در زمانبندی مشاوره ها باید منطقی و منعطف باشد چون رشته ریاضی و فیزیک به اندازه کافی خشک و خسته کننده است و اگر مشاور بخواهد زیاد سخت گیری کند یا ساعت های تست زنی طولانی را در وعده های روزانه بگنجاند، روزهای سختی را برای شما رقم خواهد زد.

همچنین مشاور کنکور باید در انتخاب رشته کنکور ریاضی نیز تبهر کافی داشته باشد و تعیین هدف و انتخاب رشته کنکور ریاضی را نیز بر اساس علاقه و استعداد دانش آموز انجام هد. شناخت بازار کار رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزیک از اهمیت زیادی برخوردار است چون درصورت عدم انتخاب رشته درست، احتمالا بعد از فراغت از تحصیل نمیتوانید بازار کار هدف را در دست بگیرید و به ویژه اگر دانشگاه آزاد را انتخاب کرده باشید، یک هزینه بهدر رفته 4ساله در کارنامه تان خواهید داشت!

مشاوره کنکور انسانی چه نقشی برای رتبه های برتر داشته؟

اول از همه این را فراموش نکنید که برای کنکور انسانی شروع کردن درس خواندن کنکوری از سال دهم واجب است! یعنی اصلا راهی جز شروع از دهم برای رتبه برتر شدن ندارید مگر اینکه یکسال پشت کنکور بمانید! چرا؟

چون دروس انسانی بسیار مفهومیو دارای انواع سوالات مفهومی، ترکیبی، سخت و حتی استنباطی است! مثلا در یکی از سوالات منطق ممکن است برای شما یک پدیده نو را مثال بزنند و بگویند که این نوع مشکل چه نوع تحلیلی را میطلبد؟ خب انجام این تحلیل چیزی بجز تمرین و تکرار نمیخواهد و البته پیوستگی مطالب فلسفه و منطق را فراموش نکنید. از سوی دیگر دروسی مثل ادبیات و علوم و فنون ادبی و تاریخ نیز میتوانند بسیار چالش برانگیز برای کنکوری ها باشند.

پس کار یک مشاور کنکور انسانی از همه سخت تر است! در این جلسه مشاوره باید هم مسیر مشخص شود و هم کشتی ذهن دانش آموز ساخته شود و روش  و دستورالعمل کار کردن کشتی مشخص شود. یعنی تکنیک های خواندن و تست زدن از صفر تا صد باید به دانش آموز یاد داده شود و این روش درس خواندن از هر درس به درس دیگر خیلی متفاوت خواهد بود.

مثلا روش خواندن تاریخ ادبیات با روش خواندن روانشناسی کنکور بسیار متفاوت خواهد بود که مشاور باید بتواند موضوع طیف مطالعاتی و نمودار پیشرفت را حتما برای دانش آموز تعریف و در برنامه ریزی روزانه وی بگنجاند. کلید موفقیت در کنکور انسانی شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور است که شاید همه مشاوران هنوز تجربه کافی را برای پیشنهاد این نکته قابل توجه ندانند.

مشاوره کنکور انسانی در کرج

مشاور کنکور انسانی از صفر شروع میکند

اولین قدمی که باید برای شروع قدم گذاشتن در مسیر کنکور انسانی رعایت کنید، روتین های شبانه است. پس حتی اگر بهترین مشاور کنکور و آن ابزار مسیریابی خفن را انتخاب نمیکنید، از فانوس دریایی راهنمایتان در این مسیر بخواهید که برای دروسی مثل تاریخ ادبیات، لغات عربی و زبان (اگر دانش آموز هستید یا میخواهید کنکور زبان هم بدهید) دفترچه مخصوص دوره روزانه داشته باشید. از سال دهم اقدام کنید!

نکته دومی که باید از مشاورتان بخواهید پیگیری است! مطمئن شوید که یک نفر، چه پشتیبان و چه مشاور پیگیر ارائه برنامه روزانه تان هستند و به اجرای صددرصد برنامه هایتان نظارت میکنند. مهم بودن این بخش را وقتی میفهمید که از خواندن و خواندن و خواندن متن ها خسته شده اید و احتمالا ترجیح میدهید برای از بین بردن عذاب وجدان درس نخواندنتان فقط به یک تست زنی از مباحثی که در آن قوی تر هستید یا نهایتا یک مرور ساده بر دفترچه تان داشته باشید.

مرکز مشاوره کنکور آکو بهترین مرکز مشاوره تحصیلی در کرج

مشاوره تحصیلی از نظر خود ما که خبره این کار هستیم، کار سختی است چون اولا باید متناسب با روحیه و انگیزه دانش آموز اقدام به برنامه ریزی کنید و درصورت نیاز انعطاف لازم را از خود نشان دهید تا انرژی دانش آموز مجدد برگردد و بتواند ادامه مسیر را با انرژی بیشتری ادامه دهید. به عنوان یک مشاور کنکور به شما میگویم که هنگام انتخاب پنج ویژگی مهم را در نظر بگیرید:

  • تعیین هدف
  • شناختن علاقه و استعدادهای دانش آموز
  • برنامه ریزی هدفمند
  • آموزش تست زنی
  • پیگیری
  • برگزاری آزمون های آزمایشی

مشاور کنکور

برای ارتباط با مشاورین ما شماره 02633408944 را به خاطر داشته باشید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه مشاوران ما باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا