پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تست شخصیت شناسی آیزنک

آزمون شخصیت EPI

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید
تست شخصیت شناسی آیزنک را یک دانشمند نظریه پرداز بریتانیایی ترتیب داده است که در زمینه های روانشناسی شخصیت، شناخت درمانی، هوش، … بسیار زبان زد می باشد. این نظریه پرداز آلمانی به سه بعد شخصیت انسان دست پیدا کرد و با توجه به آن تست شخصیت شناسی آیزنک (EPI) را بوجود آورد تا افراد بتوانند با توجه به این آزمون به شخصیت اصلی خود دست یابند.
البته که این آزمون ابتدا دو بعد شخصیت انسان یعنی درون گرایی در برابر برون گرایی و روان آزردگی در برابر ثبات هیجانی می سنجید و بعدها یک بُعد دیگر از شخصیت به آن اضافه شد. این آزمون در ابتدا به صورت دو نسخه فرم کودکان و بزرگسالان تدوین شد. در ایران نیز این نسخه بزرگسالان این پرسشنامه توسط محمد تقی رائفی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مرکز آکو شرکت در تست شخصیت شناسی آیزنک را به شما پیشنهاد می دهد.
 
 

 

تست شخصیت شناسی آیزنک (EPI)

اگر در تست شخصیت شناسی آنلاین آیزنک شرکت می کنید باید بدانید که آزمون آیزنک شامل 57 سوال می باشد که چند بعد از شخصیت انسان را مورد سنجش قرار می دهد، همچنین باید دانست که این 57 سوال را آزمودنی با توجه شرایط و حالات خود به صورت بلی یا خیر پاسخ می دهد. پس از اتمام پاسخ به سوالات می توانند تفسیر را در سایت مشاهده کنند، در ادامه نحوه تفسیر  و نقاط ضعف و قدرت این تست شخصیت شناسی را توضیح می دهیم.

  • بهتر است این آزمون را در محیطی آرام انجام دهید.
  • زمانی این آزمون را انجام دهید که در شرایط ثابتی باشید و حالات خلقی بی ثبانی مانند اضطراب، نگرانی، ناراحتی عمیق نداشته باشد.
  • با صداقت کامل به این سوالات پاسخ دهید.
  • سوالات را به شکلی پاسخ دهید که واقعا هستید نه آن چه که دوست دارید باشد.

تست شخصیت شناسی آیزنک

تفسیر آزمون آیزنک

در تفسیر این آزمون ابتدا باید دانست با اینکه این آزمون با دقت است اما باز هم نمی توان در این نوع آزمون ها تشخیص گذاشت و باید تنها یک نظریه تشخیصی در نظر گرفت و این تفسیر را به شکل علمی پیگیری کرد، حال ما به زبان ساده تر این ابعاد را برای شما توصیف می کنیم.

در این آزمون افراد به 4 گروه برون گرای بی ثبات، برون گرای با ثبات، درون گرای با ثبات، درون گرای بی ثبات تقسیم می شوند.

درون گرای باثبات: این افراد را اغلب افرادی آرام و صبور می شناسند، قابل احترام هستند در کار خود لجبازی نمی کنند، اغلب افرادی منعطف و صلح جو می باشند.

درون گرای بی ثبات: این افراد اغلب افرادی هستند که ترجیح می دهند بیشتر در لاک خود باشند و کسی کار به کارشان نداشته باشد، خوش بین نیستند و نسبت به انسان ها موضع سخت گیرانه ای دارند.

برون گرای با ثبات: این افراد افرادی آسان گیر، خوش برخورد و معاشرتی با اخلاق هستند که می توانند مدیران خوبی نیز باشند.

برون گرای بی ثبات: این افراد افرادی پرخاشگر و تندخو هستند که سریعا واکنش نشان می دهند، فعال هستند و بسیار خوشبین به مسائل.

حال باید دانست نمره در هر کدام از این ابعاد حداقل 1 و حداکثر 10 می باشد. اگر شخصی نمره 5 یا 6 در یک بعد دریافت کند یعنی در آن قسمت نرمال می باشد و هر چه نمره بالاتر یا پایین تر باشد مشکل فرد در آن قسمت قابل توجه تر می باشد.

آزمون شخصیت آیزنک

نقاط قوت و ضعف آزمون شخصیت آیزنک

ابعاد وجود انسان به طور کامل قابل اندازه گیری نیست و همه چیز به طور تقریبی می باشد. تست های شخصیت شناسی نیز در واقع تنها می توانند در یک سری از موارد پاسخگوی سوالات انسان باشند، این آزمون در کنار نقاط قوتی که دارد چند نقطه ضعف هم دارد که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم:

این آزمون اجرایی بسیار آسان دارد و برای عموم مردم نیز قابل درک می باشد، این آزمون همچنین روایی و پایایی بالایی نیز دارد و افرادی که در این آزمون شرکت می کنند اگر به سوالات به طور دقیق و با صداقت پاسخ ندهند، مقیاس دروغ سنجی این آزمون در تفسیر آزمون حساسیت لازم را به خرج می دهد.

حال با این که این آزمون حساسیت در صداقت دارد باز هم امکان اینکه تفراد بتوانند با عدم صداقت به سوالات پاسخ دهند وجود دارد، این آزمون به دلیل اینکه کوتاه است نمی توانند تمام ابعداد شخصیت انسان را مورد بررسی قرار دهد و برای این کار باید از آزمون های دقیق تر استفاده کرد.

بهترین آزمون شخصیت شناسی تحصیلی

اهمیت آزمون شخصیت آیزنک برای انتخاب رشته

هر شخصی با توجه به شخصیتی که دارد در جامعه و در بین افراد رفتار می کند، و قطعا رفتار و شخصیت این فرد در کار و نحوه بازدهی او در یک کار و هم چنین علاقه او تاثیر می گذارد، بنابراین اطلاع از این که یک شخص چه نوع شخصیتی دارد می تواند بسیار حائز اهمیت باشد هم چنین اطلاع یک فرد از شخصیت خود و این که در چه قسمت از رفتار خود نقطه ضعف و همچنین در چه قسمتی نقطه قوت دارد باعث می شود بداند چه رشته و شغلی مناسب او و شخصیت اوست.

انتخاب رشته کنکور سراسری

برای مثال یک مدیر بهتر است فردی باشد که از توانایی ارتباط گرفتن و رهبری خوبی برخوردار باشد، می تواند با کارکنان خود ارتباط دوستانه و در عین حال جدی و محکمی داشته باشد، محیط کار را با نشاط نگه دارد ولی این مکوضوع باعث کم کاری کارکنان نشود، حال اگر یک فرد شخصیت خود را بشناسد و بداند که توانایی این کار و این رفتار را ندارد سراغ همچین رشته ای نرفته و شغلی مناسب با روحیات خود را انتخاب می کند، از این نظر تست شخصیت شناسی آیزنک می تواند بسیار مفید فایده واقع شود.

تفسیر آزمون آیزنک

تست شخصیت شناسی تحصیلی در مرکز انتخاب رشته آکو

در متن فوق از اهمیت تست های شخصیت شناسی برای انتخاب رشته کنکور و انتخاب شغل آینده گفتیم، و این موضوع اهمیت بسیار بالای دقت در مبحث انتخاب رشته را می رساند، بنابراین انتخاب رشته حتما باید مطابق با شخصیت افراد باشد تا فرد در ادامه راه تحصیلی و شغلی خود به مشکل برنخورد، مشاوران ما در مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو حتما تفسیر این تست را مد نظر قرار می دهند و از داوطلبان گرامی می خواهند که علاوه بر علاقه به این مساله هم توجه بسیار داشته باشند، بنابراین انتخاب رشته در این مرکز با توجه به تمام ابعاد صورت می گیرد.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آیزنک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا