پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تیزهوشان

جزئیات و تغییرات برگزاری آزمون تیزهوشان 1402 پایه نهم به دهم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

مدارس تیزهوشان، مدارسی هستند که دانش‌آموزانی با استعداد و هوش بالا را در مقطع ششم به هفتم و نهم به دهم پذیرش می‌کنند و برای آن‌ها برنامه درسی خاصی طراحی می‌کنند. این مدارس اغلب به منظور آماده‌سازی دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات علمی و ریاضی، اخذ رتبه برتر در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های برتر، و فراهم کردن فرصت‌های بهتر جهت پژوهش و تحصیل در دانشگاه‌های معتبر، تأسیس شده‌اند.

این مدارس به دانش‌آموزان فرصت‌های بیشتری برای پژوهش و تحقیق در علوم پایه و فناوری ارائه می‌دهند و اغلب با استفاده از تجهیزات پیشرفته و استادان با تجربه، آموزش و پرورش دانش‌آموزان را به دنبال دارند.

آزمون تیزهوشان 1402 در دو پایه ششم به هفتم و نهم به دهم برگزار می شود و هدف از برگذاری این آزمون غربال کردن دانش آموزانی است که از توانایی ذهنی بالایی برخوردارند. وارد شدن به دبیرستان های تیزهوشان به علت نزدیکی به کنکور اهمیت بیشتری دارد و بیشتر داوطلبان برای قبولی در آزمون تیزهوشان نهم تلاش میکنند.

آزمون تیزهوشان نهم به دهم

داوطلبان برای شرکت در آزمون تیزهوشان 1402 باید مراحل ثبت نام آزمون را در وبسایت my.medu.ir پشت سر بگذارید. این مراحل عبارتند از:

  1. مطالعه شرایط و مدارس تیزهوشان در منطقه مورد نظر
  2. آمادگی برای آزمون تیزهوشان
  3. پر کردن فرم ثبت نام آزمون تیزهوشان در سامانه رسمی وزارت آموزش و پرورش و تعیین اولویت های مدارس سمپاد
  4. .ارسال درخواست به مدرسه مورد نظر از طریق سامانه و پورتال آموزش و پرورش
  5. پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به صورت آنلاین یا حضوری
  6. شرکت در آزمون تیزهوشان و اعلام نتیجه آزمون

پر کردن فرم ثبت نام مدارس تیزهوشان شامل وارد کردن اولویت ها، انتخاب رشته مورد نظر برای آزمون در میان رشته های نظری و فنی حرفه ای انجام دهند. بعد از برگزاری آزمون های تیزهوشان و کسب رتبه مورد نظر میتوانید وارد مدارس شوید.

ثبت نام آزمون تیزهوشان 1402 تقریبا همزمان با شروع ثبت نام کنکور و از تاریخ 16 فروردین 1402 آغاز و تا 25 فروردین ادامه یافت که با هزینه 70 هزار تومان میتوانستید ثبت نام آنلاین و اولویت بندی و انتخاب رشته دانش آموزان را انجام دهید.

طبق اطلاعیه مصوب آزمون تیزهوشان نهم به دهم سال 1402 برای قبولی های سال تحصیلی 1402-1403 در تاریخ 8 تیرماه 1402 برگزار میشود.

برگزاری آزمون های تیزهوشان برای سال تحصیلی 1402-1403

بعد از شرکت در آزمون تیزهوشان و کسب رتبه و تراز مناسب برای ورود به مدرسه محل اولویت در صورت قبولی در آزمون، دانش‌آموز می‌تواند در مدرسه تیزهوشان ثبت نام کرده و برای ورود به دوره دهم، مراحل ثبت نام را طی کند.

سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 100 سوال است که 50 سوال تست های هوش تحصیلی یعنی از دروس منبع آموزش داده شده در کلاس های درسی است و 50 سوال هم جزو تست های هوش تحلیلی است که بازی و ریاضی و تست های سنجش هوش بینایی و هوش کلامی و انواع تست های هوش است.

برای دانش آموزان نهم مدت زمان آزمون 120 دقیقه است و دانش آموزان باید دو دفترچه را پاسخگو باشند. دفترچه اول شامل تست های هوش و استعداد تحلیلی می باشد که دانش آموزان باید در مدت ۵۰ دقیقه به ۵۰ سوال دفترچه اول پاسخ دهند و بعد از اتمام زمان تعریف شده دفترچه دوم به آنها داده می شود.

دانش آموزان باید در مدت ۷۰ دقیقه به ۵۰ سوال از دقترچه دوم پاسخ دهند در آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۵۰ درصد از سهم سوالات مربوط به تست های استعداد تحلیلی می باشد و ۵۰ درصد دیگد مربوط به تست های استعداد تحصیلی می باشد.

دروسی که دانش آموزان نهم به دهم باید در آزمون تیزهوشان از آنها امتحان دهند مربوط به پایه هشتم و نهم می باشند را در جدول زیر مشاهده میکنید.

دروس آزمون سمپاد نهم به دهم

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم در 80 دقیقه انجام می شود و دانش آموزان باید در مدت زمان تعریف شده به 100 سوال پاسخ دهند که این سوالات جنبه هوش و استعداد تحلیلی دارد و میتوان به این نتیجه رسید که دانش آموزانی که در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شرکت می کنند باید فقط آزمون هوش بدهند و برای این دانش آموزان آزمون استعداد تحصیلی که شامل دروس مثلا ششم و پنجم باشد وجود ندارد.

آزمون تیزهوشان نهم به دهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم مانند آزمون تیزهوشان ششم به هفتم نیست و دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در مدارس تیزهوشان هستند باید علاوه بر آزمون هوش ، آزمون استعداد تحصیلی را پاسخ دهند که این آزمون شامل دروس پایه هشتم و نهم می باشد.

تفاوت دیگری که این آزمون نسبت به آزمون ششم به هفتم دارد این است که در این آزمون دانش آموزان موظف هستند که رشته مورد علاقه خود را که می خواهند در دبیرستان بخوانند را در آزمون تیزهوشان نهم به دهم انتخاب کنند و بر اساس انتخاب رشته مورد علاقه دانش آموزان می تواند در مدارس تیزهوشان پذیرفته شود.

برای مطالعه دروس نهم به دهم مشاور قبولی تیزهوشان منابع مناسبی توسط مشاور پیشنهاد شده است که دانش آموزان میتوانند از آن استفاده کنند. اما بجز انتخاب منابع تیزهوشان نهم به دهم میتوان با شرایط و ضوابط آزمون و ضرایب دروس بیشتر آشنا شوید و قبولی خود را تضمین کنید.

  • هوش فرازمینی ET
  • هوش و استعداد تحلیلی نهم مبتکران
  • هوش و استعداد تحلیلی نهم خیلی سبز
  • ۱۵۰۰ تست هوش و استعداد تحلیلی مهر و ماه
  • ریاضیا اندیشمندان
  • علوم تجربی خیلی سبز
  • زبان و ادبیا فارسی مبتکران

ضرایب دروس برای قبولی آزمون تیزهوشان

علاوه بر ضرایب مطرح شده دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم را دارند باید بدانند که این آزمون در مدت ۱۲۰ دقیقه برگزار می شود و دانش آموزان موظف به پاسخ گویی دو دفترچه هستند.

اما تنها انتخاب رشته کافی نیست دانش آموزان باید بدانند که برای هر درس با توجه به رشته ضرایب متفاوتی وجود دارد.

برای مثال به جدول زیر توجه کنید:

درسضریب رشته ریاضیضریب رشته تجربیضریب رشته انسانیضریب سمپاد مهارتی
ریاضیات4223
علوم تجربی2423
قرآن و معارف اسلامی1111
مطالعات اجتماعی1111
زبان و ادبیات فارسی2242

ضریب استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان که در دفترچه اول به دانش آموزان ارائه می شود 3 است. در کنار ضرایب دروس تیزهوشان ضرایبی تحت عنوان ضریب سمپاد مهارتی به چشم می خورد ضریب سمپاد مهارتی به تازگی به ضرایب دروس تیزهوشان نهم به دهم و برای علاقه مندان به رشته های هنر فنی حرفه ای وارد شده است که در ادامه به توضیح درباره آزمون سمپاد مهارتی میپردازیم.

ضرایب و رشته های آزمون سمپاد مهارتی

این ضریب برای علاقمندانی که دوست دارند در مدارس هنرستان سمپاد تحصیل کنند بهترین فرصت است که در هنرستان سمپاد تحصیل کنند که البته این طرح نو است و هم اکنون در ۷ استان کشور قابل اجرا است استانها به شرح زیر است:

البرززنجانسمنان
همدانیزدخراسان رضوی

دانش آموزانی که قصد شرکت در مدارس سمپاد مهارتی را دارند باید بدانند که در رشته های زیر می توانند اقدام به تحصیل نمایند:

برقمکاترونیک
کامپیوترفتوگرافیک
گرافیکخیاطی
چهره سازیصنعت
کشاورزیگردشگری
صنایع دستی

مشاوره تخصصی برای قبولی آزمون تیزهوشان

یک مشاور خوب برای قبولی آزمون تیزهوشان نهم به دهم در قدم اول برنامه ریزی درست را به شما آموزش میدهد و در مرحله دوم برای انتخاب منابع تست کمک کند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تیزهوشان با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره آکو با ما همراه باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا