پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منکنکور سراسری

هر آنچه در مورد آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور باید بدانید

مدیریت زمان کنکور

به این نوشته امتیاز دهید

زمان یک فاکتور مهم در کنکور است. در حقیقت افراد بدون تایم شاید همگی نفرات اول کنکور باشند. اما زمان همه چیز را عوض می‌کند. در اینجا است که آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور همه چیز را توجیه می‌کند. بسیاری از افراد در همین جا دچار مشکل می‌شوند. شاید در بحث مطالعه مشکلی نداشته باشند، اما در بخش مدیریت زمان کاملاً مشکل دارد و طبیعتاً نتیجه نیز خراب می‌شود. در ادامه با مشاور های متخصص کنکور آکو همراه باشید تا برای مدیریت زمان در جلسه کنکور آموزش ببینید و در کنار مطالعه موثر ، برای روز کنکور نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور

برنامه ریزی و مدیریت زمان به آن مفهوم است که شما اقداماتی را انجام می‌دهید تا بتوانید در جلسه کنکور روی مطالب تمرکز کامل داشته باشید و نسبت به ارزش هر سوال برای آن وقت بگذارید. مدیریت زمان تنها برای کنکور نیست. بلکه در تمام زندگی می‌تواند اثر گذار باشد و شما را به سمت موفقیت هدایت کند. اما ابزار کار مدیریت زمان در سال کنکور و جلسه آزمون چیست؟ چه مواردی را شامل می‌شود؟ آیا خواندن آنالیز دروس کنکور میتوان برای مدیریت زمان برنامه ریزی کرد؟ آموزش

آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور در مرکز مشاوره کنکور آکو

مطالعه صحیح منابع درسی برای مدیریت زمان در جلسه کنکور

اولین سرفصل در آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور، مربوط به قبل از برگزاری آزمون می‌شود. باید چیزی بلد باشید تا بتوانید با مدیریت زمان ، به سوال های مربوطه پاسخ دهید! اگر خوب درس نخوانده باشید دیگر مدیریت زمان معنایی نخواهد داشت. اما برای کنکور چطور مطالعه موثر داشته باشیم؟

بیشتر بخوانید: روش صحیح مطالعه برای کنکور

شما ممکن است یکبار از روی درسی بخوانید و امتحان تشریحی بدهید و نمره عالی بگیرید. اما این روش در تست زدن و آزمون دادن به کار نمی‌آید. برای آمادگی کنکور باید کنابع را جزئی بخوانید. علاوه بر خواندن جزئیات باید از هر تیپ سوالی، به اندازه کافی تست حل کنید تا تسلط کامل به دست آورید. حواستان باشد که در وهله اول سوالات آسان اهمیت دارند تا به تثبیت مطالب در ذهن برسید.

پس برای مطالعه موثر کنکور برنامه ریزی صحیح ابتدا روخوانی، سپس جزئی خوانی و نوت برداری و سپس تست زنی از آسان به سخت خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای تست زنی و مطالعه موثر این است که متوجه می‌شوید اصلاً تا چقدر درس ها را بلد هستید؟ این موضوع پایه و اساس روش تیک و ضربدر است که در ادامه توضیح می‌دهیم. وقتی تست های زیادی حل کرده باشید و با نوع سوالات ، موضوع ها و مباحث هر فصل از کتاب ها آشنا باشید میتوانید برای پاسخ دادن یا ندادن به سوال ها به راحتی تصمیم گیری کنید

. مثلاً اگر در سوالی حرف از سرعت بزند، متوجه خواهید شد که درباره فصل حرکت شناسی فیزیک سوال مطرح شده است. اگر در مورد خداشناسی تست دینی ببینید، ناخودآگاه ذهنتان به سمت دروس ابتدایی هر کتاب دین و زندگی می‌چرخد. این حالت باعث می‌شود که بتوانید درست تجزیه و تحلیل کنید.

این را بدانید که مدیریت زمان در جلسه کنکور حکم واسطه دارد. یک رابط میان دانسته‌ها و رسیدن به نتیجه که هر چقدر بهتر عمل کنید، نتیجه کلی جذاب‌تر خواهد بود.

آموزش مدیریت زمان با مشاور های متخصص کنکور آکو در کرج

تست زنی سرعتی و آزمون دادن در خانه

مورد بعدی که در سال کنکور باید به آن توجه کنید، تست زدن است. منظور ما زمانی است که شما مقوله زمان را در تست زنی دخالت می‌دهید. تست زنی سرعتی و در زمان مشخص، در سه سطح طبقه بندی خواهد شد. حالت اول این است که شما صرفاً زمان را یادداشت می‌کنید. در سطح دوم شما یک زمان متناسب با آن چیزی که زده اید، قرار می‌دهید. سطح سوم دقیقاً همان جایی است که نفرات برتر و غیره از هم جدا می‌شوند.

مرحله اول تست زنی سرعتی: یعنی این که تست را می‌زنید و در نهایت زمان را اندازه گیری می‌کنید. به این ترتیب می‌توانید تعیین کنید که تا چه حدی وقت گذاشته اید. هدف در این مرحله کیفیت تست زنی است. زمان چندان اهمیتی ندارد و صرفاً تخمین‌های اولیه از میزان مدتی است که وقت می‌گذرانید.

مرحله دوم آموزش زمان بندی تست زنی: یعنی می‌آیید و یک زمان نسبتاً بیشتر از حد استاندارد را قرار می‌دهید. چیزی حدود 2 دقیقه برای هر سوال. حال باید تلاش کنید که سوال را در این بازه بخوانید و متوجه شوید. سپس اگر توانستید آن را حل کنید. این کار در موارد اول سخت است، اما به مرور آسان‌تر می‌شود.

تبدیل شدن به رتبه برتر با یادگیری روش مدیریت زمان در جلسه کنکور: هر تست باتوجه به سختی یا آسانی و البته درس و مبحث مرد سوال تایم استانداردی دارد. چیزی حدود 60 تا 90 ثانیه برای سوال های حل کردنی و تحلیلی و بین 40 تا 60 ثانیه برای سوال های آسان تر و حفظی.

در مرحبه سوم تست زنی تخصصی ، باید حالا تلاش کنید که تایم اولیه خود را کاهش دهید تا به این حدود برسد. برای این کار باید تعداد تست بالایی در مجموع حل کنید. بهتر است که برای تست هر کدام از سطوح حداقل 10 الی 15 تست را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید برآورد درستی از خودتان داشته باشید.

با عبور از این سه مرحله آمادگی لازم برای به کار بستن تکنیک های مدیریت زمان را در آزمون های آزمایشی و کنکور را دارید. حواستان باشد که مهم ترین قسمت برای تست زنی سرعتی فهمیدن خود سوال و خواسته‌های آن است.

تکنیک تیک، نقطه و ضربدر برای آزمون دادن

این روش نام‌های مختلفی دارد. میتوان آن را ضربدر منفی ، روش علامت دار کردن، روش نقطه خط یا هرچیز دیگری نامید. اما عملکرد در همه آنها ثابت است. در روش ضربدر نقطه، هدف این است که شما روی کل تست‌های یک مبحث اشراف داشته باشید و بتوانید تست های قابل پاسخگویی را از غیرقابل پاسخگویی جدا کنید. به این ترتیب زمان را در طول آزمون مدیر یت کرده اید و به همه سوال ها رسیده اید.

تحقیقات نشان میدهد حدود 50 درصد داوطلبین به پایان تست‌های یک درس در آزمون سراسری نمی‌رسند و نکته جذاب در وجود داشتن عموم سوالات آسان در این بخش است. برای این که شما سوالات آسان و مواردی که بلد هستید را از دست ندهید، این روش فوق العاده است. اما چگونه؟

تکنیک ضربدر منفی برای مدیریت بهتر زمان در سال کنکور و جلسه آزمون

در اول هر بخش تایمی حدود 2 الی 3 دقیقه را به این موضوع اختصاص دهید. به سرعت روی سوالات را به حالت روزنامه خوانی بخوانید و ببینید که آیا متوجه سوال می‌شوید یا خیر. سپس با یکی از سه علامت تیک، نقطه و ضربدر در کنار آن، تفکیک سوال را انجام دهید.

تیک به معنای بلد بودن و آسان بودن و ضربدر به معنای سوالات سخت است که به هر حال متوجه خواسته یا مفروضات موجود در سوال نشده اید. اما نقطه یعنی سوالاتی که ممکن است بلد باشید، اما راه حل آن را شک دارید یا مواردی که وقت گیر هستند ولی بلد هستید. در درجه دوم حل کردن قرار می‌گیرند.

سپس سوالات تیک سبز را پاسخ دهید. پس از پایان آن به سراغ موارد نقطه و در نهایت به سراغ موارد ضربدر بروید. شاید برخی بیان کنند که حالا برای هر سوال باید چقدر وقت بگذاریم؟ شما باید استاندارد را رعایت کنید. یکی از عوامل تعیین کننده همین تیک‌ها تایم بوده است. بهتر است که از هر درس دو الی سه دقیقه را ذخیره کنید. با این کار در پایان دفترچه با خیالی راحت‌تر می‌توانید به سوالات قبلی برگردید و پاسخگویی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روش ضربدر منفی در کنکور

تغذیه صحیح برای مدیریت زمان در جلسه کنکور

یکی از بهترین کارها برای داشتن زمانبندی بهتر در سال کنکور، مدیریت تغذیه است. آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور بدون در نظر گرفتن قند خون و شرایط فیزیکی در روز کنکور امکان پذیر نیست. اگر قند خون شما در تعادل باشد، امکان بهتر فهم سوالات وجود دارد و در نهایت شما مدیریت زمان را بهتر انجام خواهید داد.

بهتر است که آب معدنی خود را برای کل کنکور مدیریت کنید و جرعه جرعه بنوشید. قبل از شروع دفترچه تخصصی و 5 دقیقه قبل از پایان عمومی از شکلات، توت یا کشمش استفاده کنید. به این ترتیب برای دروس تخصصی قند خون شما بالا خواهد بود.

تغذیه مناسب برای مدیریت زمان در جلسه کنکو - مشاور متخصص کنکور

چند نکته مهم درباره مدیریت زمان کنکور

آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور یعنی این که شما حق ندارید روی سوال خاصی گیر کنید. این یعنی اگر سوالی را چند بار می‌خوانید و به هر دلیلی متوجه نمی‌شوید، عبور کنید. با این کار می‌توانید بعداً به آن پاسخ دهید. البته هیچ وقت عجولانه سوال را نخوانید. یعنی با آرامش و کاملاً شمرده‌شمرده آن را بخوانید. برخی از افراد با زمزمه راحت‌تر متوجه می‌شوند که توصیه می‌کنیم از این روش به پیش بروید.

یکی از بهترین شگردها برای مدیریت بهتر زمان و شرایط آزمون دادن، بحث تغییر درس است. گاهی مشاهده می‌کنید که ذهنتان به هر علتی روی درس خاصی قفل کرده است. بهتر است که درس را تغییر دهید و بعداً به سراغ آن بیایید. گاهی این کار بسیار جواب می‌دهد. البته باتوجه به تغییرات دفترچه کنکور از سال 1401 این کار کمی محدود تر میشود، اما هنوز هم تعویض درس ، راهکار مناسبی برای مدیریت بهتر زمان در جلسه کنکور است.

روش مهم بعدی تمیز نویسی و دقت در هنگام انجام محاسبات است. شما وقتی با تمرکز فرمول‌ها را می‌نویسید، نیازی به دوباره خوانی ندارید و عموماً مدیریت زمان رخ می‌دهد.

نقش مشاور در آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور

مشاور متخصص کنکور یکی از مهم‌ترین افرادی است که میتواند در آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور موثر هستند. مشاور متخصص کنکور میتواند استرس شما را تشخیص دهند و موارد روانشناسی را با دقت بیشتری برایتان بیان کنند. همچنین مشاوران یک مربی خوب برای رفتن از سطح دو به سطح سه در بحث تایم بندی تست زنی در خانه است.

تیم مشاوران متخصص کنکور آکو معتقد است که اگر بتوانید زمان را در اختیار بگیرید، به راحتی می‌توانید نتیجه خوبی به دست آورید. این کار زمانی تحقق می‌یابد که برنامه منسجم داشته باشید که همیشه به روز شود.

بهترین مشاوره تحصیلی و کنکور در کرج

مشاور های متخصص کنکور آکو درباره مدیریت زمان میگوید

آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکور یک موضوع بسیار ساده اما کاربردی است در ابتدا این کار، کمی داوطلب به زحمت می‌افتد، اما پس از مدتی به راحتی می‌تواند به آن چیزی که در ذهن دارد دست پیدا کند. حواستان باشد که تکنیک‌های مدیریت زمان، وقتی کاربرد دارد که شما معلومات خوبی داشته باشید. رسیدن به نتیجه خوب سخت نیست، فقط کمی همت می‌خواهد.

آموزش مدیریت زمان در جلسه کنکوربا کمک مشاور های متخصص کنکور ممکن است؟

استفاده از تکنیک‌های مختلف همانند تیک، نقطه و ضربدر در سر جلسه آزمون و کار کردن در کاهش بازه تست زنی در تمرین‌هایی که در خانه انجام می‌دهید.

آیا مدیریت زمان در جلسه کنکور سخت است؟

خیر. تمرکز و رعایت اصولی همانند گیر نکردن روی سوال خاص، دقت به زمان، خواندن درست سوال و غیره است.

نحوه تشخیص دشواری سوالات چگونه است؟

هر چقدر بیشتر تست بزنید، مهارتتان در تشخیص سوالات بیشتر می‌شود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا