پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

آیا کنکور سراسری الکترونیکی می شود؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

آیا کنکور سراسری الکترونیکی می شود؟ به گزارش آکو و به نقل از خبرگزاری ایسنا سازمان سنجش قصد دارد تا از کنکور 1403 به بعد این آزمون را بصورت الکترونیکی برگزار نماید. اما باید دید که آیا این سیستم قابل اجرا است یا خیر؟ اخبار و وعده های زیادی درباره ی برگزاری کنکور آنلاین 1403 وجود دارد که بررسی آن ها می پردازیم!

پاسخ قاطع ما به این سوال خیر است! حال به بررسی و شرح آن خواهیم پرداخت:

آیا کنکور سراسری الکترونیکی می شود؟

با توجه به تغییرات مصوب شده در شورای انقلاب فرهنگی کنکور 1402 دوبار در سال برگزار می گردد. دو مرحله ای شدن آزمون سراسری از دی ماه آغاز شد که مرحله ی اول این آزمون برگزار و نتایج اولیه آن نیز اعلام شد.

1- مشکل اول دو مرحله ای شدن آزمون سردرگمی داوطلبین بود که نمی دانستند دقیقا کنکور دی چرا برگزار می گردد و نتایج آن به چه صورت خواهد بود. همانطور که می دانید سازمان سنجش با ارائه کارنامه ناقص بدون تراز و رتبه بر این سردرگمی صحه گذاشت.

2- یکی دیگر از مشکلات دو مرحله ای شدن آزمون سراسری را می توان در گفت‌وگوی دکتر اسماعیل قادری با ایسنا یافت. به بیان این اعضای هیئت علمی با دوبار برگزار کردن کنکور در سال استرس داوطلبین کاهش نمی یابد بلکه این استرس  به تبع افزایش دفعات برگزاری کنکور افزایش می‌یابد،

3- همچنین با توجه به اینکه آزمون های سراسری و برگزاری آن ها خود نیازمند فرآیند بسیار پیچیده و دقیقی از قبیل طراحی سوالات، محل برگزاری، امنیت آزمون، تصحیح، ارائه کارنامه و …. می باشند. به نظر هنوز زیرساخت های لازم برای برگزاری بزرگترین آزمون سراسری کشور مهیا نیست.

4- مشکل بعدی این است که وقتی قانونی به منظور اینکه 40 درصد از نمرات دروس در قبولی دانشگاه تاثیر مستقیم دارند باید جنبه های دیگری را مانند: یکسان بودن کیفیت آموزش، امکانات آموزشی، شرایط مالی و… درنظر گرفته شود. آیا کیفیت آموزش در مناطق خوب شهر تهران با مناطق کم تر توسعه یافته یکسان است؟ حال این مقایسه را در سطح کشوری انجام دهید.

با توجه به مشکلات بالا آیا کنکور سراسری الکترونیکی می شود؟

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان گفت هنوز قسمت های زیادی برای اصلاح وجود دارد تا اینکه زیرساخت های برگزاری عادلانه آزمون سراسری در کشور ایجاد شود. با توجه به هزینه های بسیار بالای برگزاری آزمون سراسری و میسر کردن تمام موارد به نظر بعید می رسد که در کنکور 1403 این آزمون بصورت الکترونیکی برگزار گردد. عملاً در سال های آینده خبری از کنکور آنلاین نخواهد بود.

در روزهای آخر سال 1402 برنامه ی امتحانات نهایی خرداد 1403 منتشر شد که نشان داد یکی از مهم ترین تصمیمات شورای انقلاب فرهنگی یعنی نهایی شدن امتحانات نهایی پایه های دهم و یازدهم در سال 1403 تحقق نخواهد یافت. و تنها دو درس از پایه های دهم و یازدهم بصورت نهایی برگزار خواهد شد.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا