پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور سراسری شامل دروس عمومی و اختصاصی مربوط به هر رشته است. برای موفقیت در پاسخگویی به سؤال‌های هر درس استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از دروس چالشی و مؤثر در کنکور سراسری ادبیات فارسی است. اغلب متقاضیان کنکور در درس ادبیات فارسی به دو راهمی مهمی برخورد کرده‌اند. این دوراهی این است که بالاخره ادبیات را برای کنکور موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟ بهترین روش خواندن ادبیات برای کنکور کدام است؟

این سؤالی است که پاسخ به آن تأثیر چشمگیری درنتیجه کنکور خواهد داشت. دلیل آن‌هم به موارد متفاوتی بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید که به شما بگوییم کدام روش برای خواندن ادبیات فارسی کنکور مناسب‌تر است. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو برای داشتن بهترین رتبه در آزمون سراسری از صفر تا صد همراه شماست.

ادبیات کنکور را موضوعی بخوانیم یا درس به درس

ازآنجایی‌که درس ادبیات فارسی در کنکور ضریب 4 را دارد زدن هرچه بیشتر تست‌های صحیح در کنکور سراسری نقش مؤثری در افزایش رتبه متقاضیان دارد.

حال چرا این موضوع که “ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس” مهم به نظر می‌رسد؟ دلیل این موضوع این است که با خواندن مطالب درسی در دوره دبیرستان دانش‌آموزان برای قبولی در آزمون مدارس هیچ مشکلی ندارند، اما برای پاسخ دادن به سؤال‌های ادبیات کنکور با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شوند.

یکی از دلایل مهم این اتفاق این است که اغلب دانش‌آموزان بر این باورند که درس ادبیات فارسی در گروه درس‌های حفظی است. این در صورتی است که درس ادبیات فارسی کنکور در برخی مهارت‌ها نیاز با حفظ کردن و در برخی مهارت‌ها نیاز به یادگیری مفهومی دارد. پس بهتر است بهترین روش را برای خواندن موضوعی ادبیات کنکور انتخاب کنیم.

همان‌طور که می‌دانید فارسی از 5 مهارت کلی تشکیل‌شده که شامل معانی لغات، املا، تاریخ ادبیات، آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی است. برخی از این مهارت‌ها نیازمند حفظ کردن و برخی دیگر مثل آرایه‌های ادبی نیازمند یادگیری مفهومی است. فراموش نکنید که سوال های ادبیات کنکور هرگز روش درس خواندن شما را در نظر نمیگیرند و بی رحمانه سعی در تضعیف هرچه بیشتر رتبه شما دارند. پس دانستن بودجه بندی سوال های ادبیات کنکور پیش از شروع کردن به خواندن این درس برای هر داوطلبی لازم است.

بیشتر بخوانید: تحلیل آزمون ادبیات کنکور سراسری

ادبیات کنکور را موضوعی بخوانیم یا درس به درس
ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟

از دیگر دلایل که دانش‌آموزان همیشه می‌پرسند ادبیات را موضوعی بخوانیم یا در به درس در این است که برخی مهارت‌ها در کتب درسی 3 سال متوسطه دوم به‌صورت پیوسته آورده نشده است. مثلاً درس ترکیب‌ها وصفی و اضافی در کتاب ادبیات فارسی پایه دهم آمده و این در حالی است که پیش‌نیاز این درس یعنی انواع صفت در پایه یازدهم تدریس می‌شود.

ادامه مباحث نیز که همان وابسته وابسته‌ها در پایه دوازدهم تدریس می‌شود. این یعنی که اگر دانش‌آموزان بخواهند سؤالات مربوط به این مباحث را به‌درستی پاسخ دهند باید کل مطالب را به‌صورت پیوسته بخوانند. این موضوع عملاً درروش درس به درس باعث گیج شدن دانش‌آموزان می‌شود. پس در برخی موارد خواندن دموضوعی ادبیات کنکور بهترین روش است. اما فراموش نکنید که این روش برای همه مباحث ادبیات در کنکور جواب نمیدهد.

خواندن ادبیات فارسی کنکور به روش درس به درس

برای خواندن هر درس از ادبیات فارسی به روش درس به درس بهتر است 6 مرحله را دنبال کنید. مراحل به شرح زیر است:

  1. ابتدا درس را به‌صورت کلی می‌خوانید که دید کاملی به درس و محتوای کلی آن داشته باشید.
  2. در مرحله بعد اگر درس به معنی کردن یا مفهومی خواندن بیشتر برای درک مطلب نیاز دارد، این کار را انجام دهید. بهتر است برای لغات هر درس لیستی تهیه کنید و هر کلمه موجود در درس را به همراه معنی آن یادداشت کنید. این روش به شما برای آماده کردن فلش کارت‌هایی که با آن کلمه‌ها را حفظ می‌کنید کمک می‌کند.
  3. پس‌ازآن به سراغ مشخص کردن خط به خط و بیت به بیت آرایه‌های ادبی می‌رویم. اگر برای مشخص کردن این موارد دچار سردرگمی شدید می‌توانید از کتب کمک‌آموزشی کمک بگیرید.
  4. پس‌ازآن تاریخ ادبیات مربوط به درس را مرور کرده و برای درست کردن فلش کارت آن‌ها را نیز یادداشت کنید.
  5. در مرحله بعد شروع به تست زدن درس که خواندید کنید و با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورید تمام تلاش خود را بکنید که از تست‌ها نیز مطالب جدیدی را بیاموزید.
  6. مرحله آخر شامل تحلیل تست‌ها است. در این مرحله علاوه بر یادگیری مطالبی که با آن مشکل داشتید می‌توانید با متونی که با بخش‌هایی از درس‌خوانده شده نیز قرابت معنایی دارد آشنا شوید.
نحوه خواندن ادبیات
به نظر شما ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟

مزیت‌های خواندن ادبیات به روش درس به درس

اغلب دانش‌آموزان از ما می‌پرسند که ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟ تا به اینجا با روش درس خواندن به روش درس به درس آشنا شدید و اکنون قرار است با مزیت‌های آن نیز آشنا شوید.

همین رویه را برای روش درس خواندن موضوعی ادبیات نیز پیش می‌گیرم. پس‌ از آن بهتر می‌توانید برای انتخاب روش درس خواندن تصمیم بگیرید. مزیت‌های مطالعه ادبیات به روش درس به درس به شرح زیر است:

  • مطالعه به روش درس به درس کمک می‌کند که به‌صورت یکجا و کامل مطالب هر درس‌خوانده شود. این روش مخصوصاً برای زمانی که پاسخ دادن به سؤال‌ها نیازمند یادآوری درس موردنظر دارد، کارآمد است.
  • درروش مطالعه به‌صورت درس به درس دقیقاً پس از خواندن درس به سراغ تست‌های مخصوص آن مبحث می‌رویم و این کار به تثبیت مبحث مطالعه شده کمک شایانی می‌کند.
  • از آنجایی ‌که تست‌های درس پس از مطالعه همان درس زده می‌شود، با تحلیل تست‌ها مطالبی از درس که نیاز به یادگیری بیشتری دارد مشخص می‌شود.

خواندن ادبیات کنکور به روش موضوعی

روش درس خواند موضوعی متفاوت است. برخی از متخصصان حوزه آموزش توصیه می‌کنند برای خواندن به این روش کافی است از روی کتاب‌ها درسی یک دور مرور کنید، سپس 5 مبحث را جداگانه به مطالعه بپردازید.

روش دوم این‌گونه است که در کنار خواندن دروس به روش درس به درس وقتی برای خواندن مرحله‌به‌مرحله 5 بخش ادبیات قرار دهیم. تفاوت اصلی این روش در این است که بعد مطالعه و یادگیری مطالب درسی دیگر به سراغ تست‌های درس به درس نمی‌رویم. بلکه هر بخش از 5 بخش ادبیات به‌صورت جداگانه به تست‌زنی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: روش خواندن تاریخ ادبیات کنکور

ادبیات کنکور را درس به درس بخوانیم یا موضوعی
پاسخ به سؤال “ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟”

مزیت‌های روش مطالعه به روش موضوعی

این روش نیز مزیت‌های خاص خود را دارد که این مزیت‌ها به شرح زیر است:

  • در این روش مطالبی که به‌صورت گسترده به برای یادگیری به یکدیگر وابسته‌اند را می‌توانید به‌درستی مطالعه کنید. همچنین برای خواندن بخش به بخش و ارتباط آن‌ها به یکدیگر مشکلی متوجه شما نخواهد بود.
  • با انواع تست‌ها آشنا می‌شوید و برای تست زدن تنها به خواندن یک درس اکتفا نمی‌کنید.
  • سرعت تست‌زنی در این روش بالا می‌رود.
  • ازآنجایی‌که تست‌های کنکور مجموعه‌ای از سؤال‌های تمامی دروس ادبیات دوره متوسطه است، با تست‌زنی و درس خواندن به روش موضوعی مغز شما تسلط بیشتری به مطالب یاد گرفته‌شده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی و تحلیل کتاب های ادبیات موضوعی نشر الگو

کدام روش را انتخاب کنیم موضوعی یا درس به درس

حال که با هر دو روش مطالعه دروس ادبیات آشنا شدید به سراغ پاسخ به این سؤال می‌رویم که بالاخره ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟

همان‌طور که مشاهده کردید هر روش مزیت‌های خاص خود را دارید. مزیت‌های هر دو روش برای موفقیت در کنکور ضروری است، پس پیشنهاد ما به شما این است که به‌جای انتخاب از بین یکی از این دو روش، هردو را برای مطالعه انتخاب کنید.

دانش‌آموزان هوشمند از هر دو روش موضوعی و درس به درس برای ادبیات استفاده می‌کنند

حال که متوجه شدید ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس، بهتر است بدانیم چگونه از هر دو روش درس خواندن را برای موفقیت در ادبیات کنکور استفاده کنیم. اگر در سه سال متوسطه دوم تسلط کافی به درس‌های ادبیات پیدا نکردید، در وهله اول باید شروع کنید و درس‌ها را دانه به دانه مطالعه کنید.

حین مطالعه درس به درس تمامی 5 بخش ادبیات برای هر درس را نیز موردمطالعه قرار دهید؛ یعنی اگر قرار است یک درس را بخوانید تنها به مطالعه و مروری گذرا اکتفا نکنید، بلکه هر خط را ازلحاظ لغات جدید، آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی و املا به‌صورت کامل بخوانید.

روش درست مطالعه ادبیات فارسی
ما به شما می‌گوییم که ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس

در مرحله بعد به‌جای اینکه به تست زدن درس به درس بپردازید و برای مرور حدوداً 45 دقیقه را برای خواندن موضوعی درس ادبیات اختصاص دهید. بهتر است در هرروز تنها بخشی از 5 تقسیم‌بندی کلی ادبیات را بخوانید. به‌طور مثال امروز تاریخ ادبیات و فردا به مطالعه قرابت معنایی بپردازید.

به خاطر داشته باشید پاسخی که به سؤال “ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟” دادیم یک پاسخ کلی است. روش درس خواندن هر درس برای هر دانش‌آموز متفاوت است. بهتر است روش درس خواندن برای دانش‌آموز خصوصی‌سازی شود؛ چراکه نحوه یادگیری هر فرد با دیگری متفاوت است.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه درست برای هر درس

نظر مشاورین کنکور آکو درباره روش خواندن ادبیات کنکور

پاسخ به سؤال ادبیات کنکور نقش مؤثری در موفقیت در این آزمون سراسری دارد. سؤالات ادبیات ضریب 4 را دارد. اکثر دانش‌آموزان در عین موفقیت در آزمون‌های مدارس نتیجه قابل قبولی در آزمون‌های پیش آمادگی برای کنکور به دست نمی‌آورند. یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان این است که درنهایت ادبیات را موضوعی بخوانیم یا درس به درس؟

در این مقاله به این سؤال مهم دانش‌آموزان پاسخ دادیم و بهترین روش خواندن ادبیات فارسی کنکور را شرح دادیم. به خاطر داشته باشید که هر دانش آموز شرایط مطالعه خاص خودش را دارد، شاید یکی از شماها نتوانید با تست های موضوعی به تسلط کافی روی همه درس های ادبیات برسید. شاید دیگری اصلا دیرتر شروع به درس خواندن کرده باشد و روش ترکیبی موضوعی و درس به درس برای خواندن ادبیات کنکور وقت زیادی از وی بگیرد! پس  بهتر است برای موفقیت در کنکور از مشاوره بهترین مشاوره‌های کنکور ایران استفاده کنید.

مشاوره تخصصی کنکور

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا