پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته پرستاری و مقایسه با مامایی، اتاق عمل و هوشبری با مشاور!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اول از همه تبریکات فراوان برای شمایی که انقدر زحمت کشیدید و با نتیجه درخشانی که گرفتید تونستید به مرحله انتخاب رشته های پیراپزشکی برسید. همه ما میدونیم که کسب این رتبه ها در کنکور تجربی اصلا کار راحتی نیست و حتما شما صد درصد خودتون رو برای این کار گذاشتید. این نشان از آگاهی زیاد شما داره که حتی در زمان انتخاب رشته کنکور هم این آینده نگریتون رو کنار نگذاشتید و ترجیح دادید به جای بیگدار به آب زدن با یک مشاور برای انتخاب رشته پرستاری یا سایر رشته های پیراپزشکی صحبت کنید.

اول از همه بگیم که بدون دانستن شرایط رتبه و تراز و حتی شرایط شخصی زندگی و روحی شما نمیتوان به طور قطع درباره انتخاب رشته پرستاری یا مامایی یا پرستاری یا اتاق عمل نظر داد و اطلاعاتی که در این مقاله میخوانید صرفا مقایسه مزایا و معایب این رشته ها برای شناخت بیشتر و تصمیم گیری آگاهانه است.

اگر مایلید یک مشاور به صورت خصوصی برای انتخاب رشته های پیراپزشکی به شما کمک کند، میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و با استفاده از پکیج های انتخاب رشته کنکور آکو بهترین انتخاب رشته رو انجام بدید. برای رزرو وقت از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره مهندس سهیل حاج کرم نیز میتوانید استفاده کنید.

انتخاب رشته کنکور تجربی

یه نکته مهم که درباره انتخاب رشته کنکور باید بدونید استفاده از نرم افزار های انتخاب رشته هست. حتی اگر تصمیم دارید خودتان انتخاب رشته تان را انجام دهید و برای اولویت بندی رشته های پیراپزشکی مد نظرتون از مشاور کمک نگیرید، بازهم سعی کنید به کمک نرم افزار های آنلاین انتخاب رشته اولویت بندی های خود را لیست بندی کنید. تا با رتبه ای که دارید بهترین رشته و دانشگاه را قبولی شوید و بعدا نیازی به استفاده از کارنامه سبز کنکور و یا تغییر رشته در دانشگاه نداشته باشید.

همه چیز درباره مزایا و معایب انتخاب رشته پرستاری کنکور ۱۴۰۲

اگر بخواهید رشته پرستاری را انتخاب کنید باید ابتدا به چند نکته درباره این رشته توجه کنید. اولین و مهمترین نکته که شرایط بازار کار رشته پرستاری است. بازار کار این رشته به طور کلی در میان سایر گزینه های انتخاب رشته کنکور بهتر است. حقوق یک پرستار در بیمارستان ها یا ارگان های دولتی حتی به ماهیانه ۲۰ میلیون هم میرسد که البته باتوجه به مشکلات پرداخت حقوق کادر درمان، صدای خیلی از پرستار ها را درآورده است.

نکته دومی که قبل ا انتخاب رشته پرستاری باید در نظر بگیرید امکان پیشرفت شغلی و تنوع بازار کار است. تنوع بازار کار در رشته پرستاری واقعا کم است یعنی شما در هر صورت یا میتوانید در بیمارستان های دولتی و خصوصی یا کلینیک ها فعالیت کنید یا در بهترین حالت برای راه اندازی یک کار خانگی پرستار کودک یا پرستار سالمندان باشید و یا برای تزریقات و سرم زنی خانگی فعالیت کنید.(که البته این دومی انتخاب خیلی خوبی نیست!)

پس بدانید و آگاه باشید که اگر پرستاری بخوانید به هرحال در محیط های بیمارستانی فعالیت میکنید و مستقیما با بیمار در تماس خواهید بود.

پیشرفت شغلی رشته پرستاری باتوجه به سابقه کار و مدرک تحصیلی مشخص میشود. برای یک کارشناس ارشد پرستاری یا دکترای پرستاری سر پرستار شدن در محل اشتغال یا فعالیت به عنوان سوپروایزر ایستگاه های پرستاری میتواند بالاترین و بهترین فرصت شغلی برای داوطلبان باشد. اما از حق نگذریم شرایط پیشرفت برای رشته مامایی میتواند خیلی بیشتر باشد.

نکته منفی که انتخاب رشته پرستاری دارد، شیفت شب و ساعات کاری بدون محدودیت و حتی بدون استراحت است و بسیاری از کسانی که این روز ها به عنوان پرستار کار میکنند، “اگر فقط برای داشتن درآمد بالا” پرستاری خوانده باشند از این رشته ناراضی اند. اما واقعیت این است که اگر به رشته ای که میخوانید علاقه داشته باشید و برای آن تلاش کافی انجام دهید، رشته پرستاری میتواند از نظر بازار کار از رشته های دیگر پیراپزشکی بهتر باشد.

فعالیت های مذکور بازار کار قانونی و عام برای رشته پرستاری بود. بی شک هر رشته ای میتواند بازار سیاه و بازار کار غیرقانونی با درآمد بالا داشته باشد!

درباره دروس رشته های پیراپزشکی مذکور باید گفت که رشته پرستاری به علت گستردگی شغلی که دارد و ممکن است پرستار در هر بخش از بیمارستان ها یا کلینیک ها مشغول شوند، از هر زمینه مثلا روانشناسی، پرستاری کودک، پرستاری ویژه زنان که بیشتر مربوط به مامایی است، زنتیک و فیزیولوژی، حتی دروس مربوط به هوشبری و اتاق عمل هم چند واحد پاس میکنند.

ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه های سراسری و آزاد زیاد است و برخی معتقدند با رتبه بالای ۱۵ هزار نیز میتوان امیدوار بود که در دانشگاه آزاد شهرستان پرستاری بخوانید.(بررسی دانشگاه های رشته پرستاری) اگر برای انتخاب رشته کنکور محدودیت شهر ندارید و برای پرداخت شهریه رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه های آزاد هم با مشکل خاصی روبرو نیستید، رشته پرستاری از نظر جایگاه شغلی، بازار کار، درآمد، سرعت ورود به بازار کار و حتی از نظر هیجان شغلی میتواند بسیار مناسب باشد.

یک نکته منفی دیگر نیز که در رشته پرستاری خیلی مسکل ایجاد میکند، دیدگاه بالا به پایین دانشجویان رشته پزشکی به این قشر است. این شرایط در بین دانشجویان، در طول دوره طرح و حتی در بازار کار برای رشته پرستاری وجود دارد و همان قضیه به نام پرستار و به کام دکتر تقریبا در هر شرایطی حاکم است!

انتخاب رشته پرستاری در کنکور تجربی

پرستاری یا مامایی؟

اگر رتبه لازم برای قبولی پرستاری را دارید و برایتان فرقی نمیکند پرستاری یا مامایی قبول شوید بی شک پرستاری! نه اینکه رشته مامایی بد باشد اما باتوجه به بازار کار و مرتبه کاری پرستاری رشته مناسب تری است. ماما در هر شرایطی پایین دست دکتر متخصص زنان و زایمان خواهد بود و ممکن است حتی تبهر بیشتر از یک پزشک داشته باشد اما به هرحال لیسانسه مامایی است و ممکن است به اندازه یک پزشک متخصص به او اهمیت داده نشود.

مگر اینکه کسی واقعا برای انتخاب رشته مامایی هدف گذاری کرده باشد که در این صورت اصلا پیشنهاد نمیشود هدف خود را تغییر دهید چون در نهایت حتی در بهترین شرایط شغلی هم نسبت به آرزوی برباد رفته تان حسرت میخورید!

درآمد پرستاری بیشتر از مامایی است اما به شرطی که کارشناس مامایی فقط در حد کارشناس مامایی در بیمارستان ها فعالیت کند و چندجا فعالیت نداشته باشند. اگر در مقطع کارشناسی ارشد مامایی تحصیل کنید میتوانید شرایط بهتری را از نظر شغلی و اعتبار فعالیت تجربه کنید اما بازهم یک متخصص زنان بار فعالیت حرفه ای را روی شما می اندازد و قرار است در محیط کاری بیمارستانی تحت فشار باشید.

اینطور به شما بگوییم که اگر پروانه مطب مامایی دریافت کنید، درآمد خیلی زیادی نخواهید داشت چون اکثر بیماران برای مشکلات خود به پزشک متخصص اعتماد بیشتری دارند و اگر هم برای درآمد بهتر و ثابت در بیمارستان ها و زایشگاه ها نیز در کنار مطب فعالیت کنید به هرحال تحت نظر پزشک متخصص زنان باید فعالیت کنید و قرار است کار سخت را شما انجام دهید و نتیجه عمل به نام دکتر تمام شود.

به طور کلی رشته مامایی هم مثل پرستاری در ارتباط مستقیم با بیمار و موظف به انجام دادن اقدامات مراقبتی یا پیشگیری برای آنها است. پس از نظر شرایط شغلی و سختی هایی که ارتباط مستقیم با بیمار دارد رشته های پرستاری و اتاق عمل یکسان هستند با این تفاوت که ماما کلا درآمد کمتری نسبت به پرستاری دارد.

مگر اینکه داوطلب قصد داشته باشد بعد از ادامه تحصیل در زمینه کارشناسی ارشد مامایی، در آزمون مامایی به تخصص زنان و زایمان شرکت کند و نهایتا بعد از سنجش مهارت و ادامه تحصیل به پزشک زنان تغییر شغل دهد!

پرستاری یا مامایی

پرستاری یا اتاق عمل؟

انتخاب بین رشته های پرستاری و اتاق عمل واقعا کار سختی است. رشته اتاق عمل از طرفی مهمترین فاکتور ایجاد اعصاب خوردی برای پرستاران یا ماما ها (یعنی ارتباط مستقیم با بیمار) را ندارد و از طرف دیگر به علت محدودیت دانشگاه های ارائه دهنده و البته محدودیت نیاز بازار کار به تکنسین اتاق عمل، از نظر درآمدی یا سریع الورود بودن بازار کار با رشته پرستاری یکسان نیست. در محل خدمت بچه های رشته اتاق عمل فشار کاری و دقت نظر بیشتری را تجربه میکنند.

البته این را فراموش نکنید که رتبه قبولی رشته اتاق عمل نیز به نسبت رتبه لازم برای پرستاری پایین تر است اما به علت ظرفیت محدود تر دانشگاه ها گاهی قبولی در آن در کانال تنگ تری قرار میگیرد.

تکنسین اتاق عمل به طور کلی در اتاق های عمل مشغول به کار است و درواقع پشت صحنه اعمال جراحی است. تکنسین اتاق عمل درواقع دستیار پزشک جراح است. حالا این جراحی در هر زمینه ای میتواند باشد. شاید یک کارشناس اتاق عمل در کلینیک ها جراحی بینی و زیبایی کار کند و دستیار پزشک زیبایی باشد و درآمد خیلی خفنی از این طریق داشته باشد. شاید هم برخی از فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل از ابتدا با پزشک مغز و اعصاب یا متخصص اطفال کار کرده باشد و به طور تجربی در بازار کار این زمینه فعالیت را انتخاب کرده باشد و باتوجه به زیر دست پزشک بودن، درآمد خیلی عجیب و غریبی نداشته باشند.

درآمد تکنسین اتاق عمل خیلی میتواند متفاوت باشد. آیا کلینیک خصوصی است یا دولتی و آیا تکنسین متعلق به بیمارستان و کارمند آنجاست یا به صورت فریلنسر با پزشک مورد نظر خود کار میکند؟ راستش اینکه فارغ التصیل رشته اتاق عمل چقدر درآمد داشته باشد کاملا به زرنگی و فعالیت موثر خودش برمیگردد.

دروس رشته تکنسین اتاق عمل به دروسی که پزشک عمومی در دوره تخصص جراحی عمومی میخواند شباهت زیادی دارد. با این تفاوت که رشته اتاق عمل مراقبت های بیمار در اتاق عمل، استفاده از ابزار ها و شناخت تعمیر و نگهداری آنها را بیشتر یاد میگیرد و در بین دروس رشته اتاق عمل در دانشگاه به اختصاص هر تخصص یک درس گذرانده میشود تا فارغ التحصیل بتواند بعد از فراغت از تحصیل در بخش مورد علاقه خود کار کند.

دروس تخصصی رشته اتاق عمل مربوط به هر اتفاقی است که در اتاق عمل میتواند برای بیمار بیوفتد. ضمنا آشنایی با دستگاه های مورد استفاده در طول عمل جراحی نیز در دوره تکنسینی اتاق عمل اتفاق میوفتد.

مثلا یکی میتواند دستیار پزشک جراح عمومی شود، یکی دیگر دستیار جراح چشم، یکی در کنار جراح مغز و اعصاب کار کند یا یکی دیگر با پزشک جراح داخلی فعالیت حرفه ای داشته باشد و کم کم به صورت تجربی به جراح عمومی تبدیل شود.

نکته منفی که شاید ما را در انتخاب بین رشته های پرستاری یا اتاق عمل برای انتخاب پرستاری مصمم تر کند، عدم امکان پیشرفت تحصیلی در ایران برای رشته اتاق عمل است. گرایش های ارشد رشته تکنولوژی اتاق عمل خیلی گرایش های پیشرفته ای در ایران نیستند و عملا فارغ التحصیل رشته کارشناسی نمیتواند پیشرفت خیلی زیادی در زمینه ادامه تحصیل داشته باشد و پیشرفت ها نهایتا پیشرفت تجربی و با افزایش سابقه کار خواهند بود.

البته پیشرفت های تجربی به شرطی که کارشناس اتاق عمل به صورت اختصاصی با یک جراحح کار کند میتواندواقعا چشمگیر باشد!

پرستاری یا اتاق عمل

انتخاب رشته پیراپزشکی پرستاری یا هوشبری

درباره برتری پرستاری با هوشبری کار سخت است چون شغل رشته هوشبری خیلی نزدیک به متخصص بیهوشی است و خب طبیعتا خیلی از داوطلبان این موضوع را ملاک کار خود قرار میدهند. به همین دلیل صلاح دانستیم درباره رشته هوشبری به صورت بالینی بررسی انجام دهیم.

فعالان و فارغ التحصیلان مشغول به کار در رشته هوشبری بیشترین اعتراضات خود را درباره ثابت بودن شرایط شغلی و درآمد این رشته دارند. شاید حتی برخی از افراد ادعا کنند که رشته هوشبری برای کسی خوب است که به یک حقوق ثابت حدود ۱۰ تا ۱۸ میلیون تومانی راضی باشند و خیلی به فکر پیشرفت و حقوق های نجومی نباشند.

نکته منفی دیگری که کارشناس بیهوشی در بازار کار تجربه میکند، زیر نظر دکتر بیهوشی و تحت فرمان و نظارت شدید وی کار کردن است. وظیفه کارشناس بیهوشی دستیاری پزشک متخصص بیهوشی در زمان بیهوش کردن بیمار و بررسی و مانیتورینگ شرایط بیمار است.

درست مثل شرایط کارشناس مامایی که در هنگام زایمان باید همراه بیمار باشد اما زیر نظر پزشک متخصص، کارشناس بیهوشی هم همین شرایط را در هر نوع جراحی که با بیهوشی همراه باشد دارد. با این تفاوت که معمولا دکتر بیهوشی در اتاق عمل حاضر نمیشود و مسئولیت بیمار به دوش کارشناس بیهوشی است که خب مسئولیت کمی نیست!

پس تا اینجا دو امتیاز منفی برای رشته بیهوشی و دو امتیاز مثبت به نفع انتخاب رشته پرستاری بین بیهوشی یا پرستاری داریم.

نکته مثبتی که میتوان درباره رشته بیهوشی در نظر گرفت مسئولیت کمتر در زمان جراحی و فشار کاری کمتر است. اما استرس کاری برای کارشناس بیهوشی بیشتر است چون مستقیما با شرایط بیمار در ارتباط است و هر مشکلی در ثبات تنفس یا هر شرایط دیگری پیش بیاید کارشناس بیهوشی (معمولا در عدم حضور پزشک) باید شرایط را مدیریت کند و جان بیمار را نجات دهد یا…

رشته بیهوشی نسبت به اتاق عمل بازار کار سریع الوصول تر اما درامد محدود تری داره. یعنی در طول دوره تحصیل میتونید به راحتی به صورت نیمه وقت مشغول به کار بشید و بد از اتمام تحصیل هم به سرعت جذب بازار کار حرفه ای میشوید.

البته این بازار کار فعال برای رشته های پیراپزشکی باتوجه به مهاجرت تحصیلی یا شغلی بسیاری از فارغ التحصیلان و دانشجویان عادی است و بهتر است برای انتخاب رشته پیراپزشکی بیشتر به شرایط بازار کاری که خواهید داشت فکر کنید.

به طور کلی اگر بخواهیم درباره انتخاب رشته پرستاری یا هوشبری نظر بدهیم با قطعیت پرستاری را از نظر بازار کار و جایگاه شغلی بالاتر میدانیم

پرستاری یا هوشبری در انتخاب رشته پیراپزشکی

چطور بفهمم رشته پرستاری در انتخاب رشته کنکور مناسب من هست؟

میتوانید پیش از انتخاب رشته از تست های شخصیت شناسی استفاده کنید و یا از مشاور روانشناسی که شما را به خوبی میشناسد کمک بگیرید. اگر هم میخواهید در مقابل کمک گرفتن از شخص آگاه و دلسوز مقاومت کنید و باتوجه به صلاحدید خودتان انتخاب کنید باید چند مولفه را برای انتخاب رشته پرستاری در شخصیت و شرایط زندگی خودتان در نظر بگیرید.

  • آیا میتوانم با شرایط کاری شیفت شب کنار بیایم؟
  • آیا میخواهم با حقوق بالا اما ساعات کاری زیاد و پر استرس کار کنم؟
  • آیا کمک کردن به دیگران در زمان مشکلات اولویت من هستند؟
  • آیا میتوانم به عنوان عامل اجرای اوامر پزشک کار کنم؟
  • شرایط مالی برای من اولویت است یا آرامش روحی؟
  • شرایط بد بیمار یا سر و صدای آنها چقدر میتواند روی من، روحیه ام و اعصابم اثر بگذارد؟

اگر بخواهیم به عنوان مشاوری که با تحقیقات میدانی درباره شرایط شغلی رشته های پرستاری و اتاق عمل و بیهوشی به شما پیشنهادی درباره انتخاب رشته پیراپزشکی بدهیم اولویت بندی رشته های مذکور به ترتیب اتاق عمل، پرستاری، هوشبری و مامایی خواهد بود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا