پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 شروع شد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (3 امتیاز)

نهم خرداد ماه 1402 اولین روز بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد بود که داوطلبان میبایست باتوجه به رتبه کسب شده برای انتخاب رشته اقدام کنند. البته دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 هنوز از طرف سازمان سنجش منتشر نشده است و داوطلبان میبایست تا فردا 10 خرداد 1402 برای دریافت دفترچه و تعیین کد رشته محل های مورد نظر اقدام کنند.

آخرین مهلت اعلام شده توسط سازمان سنجش برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 تا سه شنبه 16 خرداد است که البته طبق تجربه های قبلی که درباره انتخاب رشته داریم، این مهلت تا روز های آتی هم تمدید خواهد شد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در واتساپ

تمدید مهلت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402

همانطور که انتظار میرفت، در تاریخ 16 خرداد 1402 و پیش از پایان یافتن مهلت انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 این مدت تمدید شد و حالا داوطلبان میتوانند تا تاریخ 20 خرداد 1402 با وارد شدن به صفحه پورتال خود در وبسایت رسمی سازمان سنجش اقدام به وارد کردن اولویت های خود کنند.

در اطلاعیه سازمان سنجش مبنی بر تمدید فرصت انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، همچنین فایل اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 نیز قرار گرفت و داوطلبان میبایست براساس آخرین اصلاحیه اولویت بندی خود را انجام دهند.

دانلود اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402

در اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 کد رشته محل های جدیدی برای گرایش هایی اعم از علوم ورزشی، زبان انگلیسی، حقوق، روانشناسی، مدیریت ها، رشته های مهندسی و حتی رشته های هنری ارائه شده است. ضمنا برخی از کد رشته محل های مندرج در دفترچه انتخاب رشته اصلی در این پیوست اصلاح شده اند.

برخی کد رشته محل ها در این اصلاحیه حذف شده اند و برخی نیز کاهش ظرفیت داشته اند. حذفیات دفترچه بیشتر شامل رشته های هنری دانشگاه صدا و سیما و چند مورد هم در کد رشته محل های رشته های علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی کرج، علم داده های دانشگاه تهران، مهندسی شیمی دانشگاه بندرعباس و رشته ژئو فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه دیده شده است.

پس اگر در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1402 ، این دانشگاه ها را در اولویت بندی های خود قرار داده اید بهتر است برای جلوگیری از ایجاد خطا و از دست دادن فرصت خود نسبت به اصلاح فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایید.

طبق پیش بینی داوطلبانی که انتخاب رشته خود را تا روز سه شنبه 16 خرداد 1402 نهایی کرده اند، میتوانند در این فرصت نسبت به مشاهده و اصلاح فرم اولویت بندی انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

مراحل انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402

پیش از انتخاب رشته کنکور ارشد 1402، مشاهده نتایج اولیه لازم است که انجام این کار از طریق ورود به پورتال شخصی داوطلبان کنکور ارشد در وبسایت رسمی سازمان سنجش امکان پذیر خواهد بود. برای دریافت نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد 1402 در دست داشتن شماره داوطلب یا شماره پرونده در کنار اطلاعات شناسنامه ای الزامی است. همچنین استفاده از اطلاعات سریال اعتباری خریداری شده و کد ملی داوطلب برای مشاهده نتایج و انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 لازم است.

بعد از اینکه نتایج را دیدید، اقدام برای اولویت بندی کد رشته محل های مورد نظر باید صورت گیرد که البته به علت عدم انتشار دفترچه انتخاب رشته تا به الان این کار کمی به تعویق افتاده است. (طبق اطلاعیه سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته ارشد 1402 در روز چهارشنبه 10 خرداد برای داوطلبان قابل دسترسی است)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1402

پیشنهاد میشود برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته اقدام کنید و بعد از مطالعه دقیق مرال انتخاب رشته و کد رشته محل های مورد نظرتان برای اولویت بندی اقدام کنید. اولویت بندی گرایش ها و دانشگاه های ارائه شده باید براساس رتبه و نتایج اولیه باشد و در فرم پیشنویس انتخاب رشته که در دفترچه ارائه شده است وارد شود.

داوطلبان توجه داشته باشند که هنگام وارد کردن کد رشته محل های مورد نظر در سایت، از مطابقت نوشته نمایش داده شده در کنار کد رشته محل وارد شده در پورتال داوطلبی و کد رشته محل مد نظر خود که در فرم پیش نویس نوشته شده است اطمینان حاصل نمایند.

چون در صورت بروز اشتباه سازمان سنجش هیچ مسئولیتی در قبال قبولی در کد رشته محل های اشتباهی یا از دست دادن شانس قبولی در کد رشته محل بهتر را به عهده نمیگیرد.

برای شروع فرایند انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 ورود به پورتال داوطلب با اطلاعات مذکور لازم است و پس از پر کردن فرم مربوطه در میزکار شخصی، هر داوطلب حداکثر 100 اولویت را میتواند در سامانه انتخاب رشته سازمان سنجش وارد کند. درصورت تکمیل ثبت نام فرم نهایی شامل لیست ترتیب بندی انتخاب رشته و ثبت تاییدیه انتخاب به داوطلب داده میشود و باید توجه داشته باشید که بدون دریافت فرم نهایی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 انجام نشده است.

از کجا بفهمیم انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 درست انجام شده است؟

اول از همه گفتیم که باید نهایتا فرم مخصوص انتخاب رشته را که نشانگر لیست اولویت بندی ها و اطلاعات شخصی و تحصیلی شما میباشد را از سامانه به صورت فایل پی دی اف دریافت کنید. ثانیا باید به قوانین مذکور برای انتخاب رشته ارشد که در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد آمده است و قوانینی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 آمده است پایبند باشید.

در هنگام شروع انتخاب رشته نیز در صورت تایید مجدد این اطلاعات در سامانه و تعهد جهت لغو فرایند ثبت نام یا تحصیل دوره های کارشناسی در صورت عدم صت کامل مطالب، میتوانید وارد صفحه مخصوص انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 شوید.

این قوانین که در هنگام انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 به صحت آنها تعهد میدهید دو بند مهم دارند.

  • تمامی اطلاعات وارد شده (معدل کاردانی و کارشناسی، رشته و محل تحصیل دوره کارشناسی و تاریخ فارغ‌التحصیلی) مورد تأیید و صحیح می‌باشد.
  • حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیلی خواهم شد

جالب است بدانید که سازمان سنجش در پورتال انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 ایجاد فرصت ویرایش اطلاعات و البته برای دانشجویان سال آخری که هنوز نمرات نهایی را نگرفته یا در ترم تابستان قرار است درسشان را تمام کنند، شرایط ویژه ای در نظر گرفته است.

برای ورود به انتخاب رشته شما میبایست حتما یک گزینه مثلا فارغ التحصیل خواهم شد یا فارغ التحصیل نخواهم شد را انتخاب کنید تا جایی برای اعتراض به عدم آگاهی و … وجود نداشته باشد. داوطلبانی که وجود مغایرت معدل و تاریخ فارغ التحصیلی را در هنگام انتخاب رشته علامت میزنند، امکان ویرایش اطلاعات تحصیلی و زمان فارغ التحصیلی را بعد از انتخاب رشته خواهند داشت.

این داوطلبان دانشجویانی هستند که هنوز معدل نهایی مدرک کارشناسی شان مشخص نشده است و ذکر شده است که اگر داوطلبان احتمال میدهند تا تاریخ 31 شهریور 1402 نمیتوانند مدرک کارشناسی خود را بگیرند، بهتر است تا حداکثر تاریخ 10 مرداد ماه تصمیم خود را گرفته و برای لغو درخواست شرکت در کد رشته های انتخابی اقدام کنند.

داوطلبانی که تا تاریخ مشخص نسبت به اصلاح اطلاعات یا انصراف از رشته محل های انتخابی اقدام نکنند، جزو متقلبین در انتخاب رشته و ناقضین قانون شناخته شده و عواقب آن متوجه داوطلب خواهد بود.

شرایط آزمون های عملی و مصاحبه های علمی برای انتخاب رشته کنکور ارشد 1402

شرکت در آزمون های عملی، مصاحبه های علمی و یا مصاحبه های عقیدتی سیاسی برای برخی از گرایش ها و دانشگاه ها در مقطع ارشد وجود دارد. مثلا مجموعه رشته های مدرسی معارف اسلامی باید از طریق سایت نهاد مدرسی اقدام به ثبت نام برای مصاحبه و تکمیل فرایند ثبت نام شوند.

توجه داشته باشید که متقاضیان ورود به دانشگاه های خاص مثل دانشگاه امام صادق، دانشگاه شاهد یا دانشگاه غیرانتفاعی خاتم تی درصورت مجاز بودن به انتخاب رشته فقط میتوانند دو کد رشته محل در دانشگاه های خاص را در دفترچه اولویت بندی های خود وارد کنند.

یا رشته هایی مثل مطالعات جهان، مددکاری اجتماعی، رشته مربیگری کسب و کار و چند کد رشته محل دیگر در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های روزانه دارای مصاحبه علمی هستند که متقاضیان باید در تاریخ 28 خرداد 1402 باتوجه به زمان اعلام شده از طریق پورتال سایت رسمی دانشگاه مربوطه برای آزمون مربوطه اقدام کنند.

برخی از کد رشته های گروه آزمایشی هنر نیز که نیاز به شرکت در آزمون عملی دارند باید به صورت جداگانه برای آزمون عملی آنها ثبت نام شود و برای آزمون عملی رشته های فوق الذکر داوطلب میبایست اولا برای انتخاب رشته های مذکور مجاز شده باشند، ثانیا هنگام انتخاب رشته مبلغ 405/000 تومان به ازای هر کد رشته بپردازد تا مجاز به انتخاب این رشته ها و شرکت در آزمون عملی شود و کد رشته مربوطه را نیز در لیست اولویت بندی های انتخاب رشته خود وارد کند.

توجه داشته باشید که در صورت ثبت نام برای رشته های دارای شرایط مصاحبه علمی و آزمون عملی (چه با پرداخت هزینه همراه باشد و چه نباشد) وعدم شرکت در موعد مقرر آزمون، نمره آزمون عملی برای داوطلب 0 خواهد بود و با تاثیر نمره صفر در نتایج انتخاب رشته اش برای قبولی در اولویت بندی ها شانس خواهد داشت.

نکاتی برای انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 که نمیدانید

اول از همه اینکه حتما تا پایان مهلت ثبت نام برای مطالعه اصلاحیه های دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1402 گوش به زنگ باشید. بدانید و آگاه باشید که برای انتخاب دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های آزاد و پیام نور هزینه جداگانه دریافت میشود و برای اعلام علاقه مندی در این کد رشته محل ها پیش از شروع انتخاب رشته و در کارنامه نتایج اولیه کادر مربوطه و درگاه پرداخت (مبلغ 36 هزار تومان) را مشاهده میکنید.

توجه داشته باشید که همه این مراحل برای انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 در دوره های روزانه و شبانه دانشگاه های سراسری و غیرانتفاعی و پیام نور بود. برای انتخاب رشته های دانشگاه آزاد در کنکور کارشناسی ارشد 1402 میبایست در تاریخ 11 خرداد 1402(1402/03/11) از طریق وبسایت رسمی و پورتال دانش آموختگان دانشگاه آزاد و با در دست داشتن کد دسترسی مندرج در کارنامه اولیه به نشانی www.azmoon.org اقدام کنید.

اگر هرگونه سوال، شبهه یا شکی حتی در نتایج اولیه آزمون دارید میتوانید از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به صورت الکترونیکی اقدام به اعتراض یا بیان مشکل کنید. یا میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید و اولین جلسه مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد 1402 را داشته باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا