پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکور

تحلیل صرفی عربی چیست؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.8/5 - (25 امتیاز)

تحلیل صرفی عربی در کنکور چیست ؟ در حقیقت نام دیگر ترکیب و تجزیه در کنکور همان تحلیل صرفی خواهد بود. موردی که با آن می‌توان اکثر تست های عربی کنکور را پاسخگو بود. از طرفی تست قواعد نیز از این مبحث خواهد آمد. در حقیقت اگر کنکور در بخش عربی را یک درخت فرض کنیم، تحلیل صرفی عربی در کنکور ریشه این درخت خواهد بود که همه چیز به آن متصل است.

در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد و شما را نسبت به مسئله تحلیل صرفی عربی در کنکور چیست و اهمیت آن آگاه خواهیم ساخت تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. با مرکز مشاوره تخصصی کنکور همراه باشید تا با نگاهی جدیدتر، شما را با این درس آشتی دهیم.

تحلیل صرفی عربی در کنکور چیست؟

در درس عربی شما به دنبال نکات خواهید بود. حقیقتی است که عربی کاملاً روی نظم به وجود آمده و برای درصد خوب داشتن در کنکور کافی خواهد بود که نکات مختلف آن را صرفاً بدانید، آنگاه به بن بست در مقابل هیچ سؤالی بر نخواهید خورد.

در پاسخ به سؤال تحلیل صرفی عربی کنکور چیست باید بیان کرد که تحلیل صرفی عربی یعنی یک کلمه را از لحاظ موقعیتی در جمله مورد بررسی قرار دهید. برای این که بتوانید تشخیص دهید که از کدام یک از حالات زیر خواهد بود.

  • اسم
  • فعل
  • حرف

شاید تحلیل صرفی کلمات عربی به حرف زدن این مسئله آسان باشد، اما در اواسط کار و در تست های سخت کنکور تحلیل صرفی درس عربی به شدت پیچیده خواهد شد. در مورد اسم باید بیان کرد که اولین چیزی بود که در عربی به شما آموختند و با نشانه‌هایی نظیر الف و لام و حتی تنوین بیشتر برایتان مثال زدند.

تحلیل صرفی عربی در کنکور و حل سوالات عربی
تحلیل صرفی عربی و حل سوالات عربی

البته فعل نیز به طور کامل متوسطه اول و دوم را تحت شعاع خود قرار داده است، به گونه‌ای که برای تحصیل نیازمند یادگیری کامل آن بوده‌اید. حرف نیز به وفور در نوشته‌ها دیده‌اید. حالا که یک ذهنیت اولیه پیدا کردید، بهتر است که به صورت دقیق‌تر آن را توضیح دهیم تا بتوانیم وارد این مبحث شویم.

تحلیل صرفی اسم عربی چیست

در تحلیل صرفی عربی اسم جایگاه ویژه‌ای دارد. این موضوع به دو علت خواهد بود. در مرحله اول می‌توانید از طریق آن تشخیص دهید که فعل شما چندم شخص خواهد بود. دومین مورد این است که اگر در سؤال ترجمه گیر افتاده باشید، با تکنیک‌های موجود در اسم به راحتی می‌توانید به پاسخ درست دست پیدا کنید.

اسم در حقیقت حالات مختلفی دارد. به هر کدام از این حالات نقش خواهند گفت. این موارد شامل صفت، مضاف الیه، فاعل، مفعول، نهاد و … خواهد شد که هر کدام در جمله معنا خاصی پیدا خواهند کرد. البته برخی از این موارد همچون فاعل نقش اصلی محسوب نشده و فقط برای شناخت بهتر فعل به کار می‌رود.

چند تذکر مهم درباره تحلیل صرفی اسم در عربی کنکور

اگر در مورد اسم بخواهیم چند ریز نکته بیان کنیم که باید در هنگام مطالعه سوالات با مضمون تحلیل صرفی عربی به ذهن داشته باشید، به شرح زیر خواهد بود.

اولین مورد کلمه شروع کننده جمله خواهد بود. در صورتی که اسم باشد، حتماً این جمله اسمیه خواهد بود و از نهاد و گزاره تشکیل شده است. در این حالت بسیاری از شرایط عوض می‌شود و حتی کار به نحوه ترجمه نیز خواهد کشید.

مورد دوم بحث نوع خود اسم خواهد بود. در حقیقت در عربی 3 نوع اسم خواهیم داشت. به مواردی که معنا تک می‌دهد مفرد گویند، در صورتی که به مواردی که ترجمه در مورد دو نفر بیان می‌گردد مثنی خواهند گفت. در این حالت برای مذکر از (انِ و ینِ) استفاده می‌شود و برای مؤنث (تان و تینِ) استفاده خواهد شد.

در تعریف جمع کمی تفاوت وجود دارد. این موضوع به دو صورت با علامت و مکسر ظاهر خواهد شد. در بحث علامت دار بودن اگر جمع مذکر باشد با (ونَ) و (ینَ) ظاهر خواهد شد. در حالی که برای حالت مونث این موضوع با (ات) خودنمایی خواهد کرد.

البته در حالت مکسر دیگر خبری از این حالات نخواهد بود و به طور کلی شکل کلمه تغییر می‌کند. همچون کتاب که به کتب تغییر شکل می‌دهد. البته نگران نباشید، زیرا در کتاب‌های متوسطه دوم تعداد آن‌ها محدود و کاملاً قابل به خاطر سپاری خواهد بود.

مورد آخر در این بین بحث معرفه و نکره خواهد بود. البته موارد دیگر همچون مشتق بودن یا نبودن و غیره نیز وجود دارد که برای یادگیری آن به سراغ کتاب درسی باید بروید.

تحلیل صرفی فعل در غربی کنکور

فعل موردی مهم بعدی است در جمله سرنوشت آن متن را تغییر خواهد داد. این گزینه در هر دو حالت تست‌های ترجمه و قسمت قواعد بسیار چالش‌برانگیز بوده و تمامی داوطلبان این قسمت را به عنوان اصلی‌ترین بخش بیان می‌کنند.

اولین چیزی که شما با آن در حوزه بحث فعل با آن آشنا شدید، موضوع سه کلمه اصلی بوده است که به عنوان ریشه می‌شناسید. دومین مورد شناخت زمان‌ها بوده است. در عربی همچون فارسی 3 زمان گذشته، حال و آینده خواهیم داشت.

تحلیل صرفی عربی در کنکور
تحلیل صرفی عربی

در حالات گذشته و حال کار کمی سخت‌تر از حالت آینده خواهد بود. در حقیقت دو کلمه (سَ یا سوف) هر دو برای آینده به کار خواهند رفت. پس حالا که در بحث تحلیل صرفی عربی، آینده را از زمان‌های دیگر جدا کردیم، بهتر است موارد بعدی تحلیل صرفی عربی فعل را بشناسید.

در صورتی که از روی ضمایر به هر دلیلی نتوانستید زمان افعال را تشخیص دهید، به حرف اول فعل نگاه کنید. در صورتی که دو شرط زیر را داشته باشد، مضارع خواهد بود.

  • حرف اول یکی از حروف ا، ت، ی، ن باشد.
  • این حروف به عنوان سه کلمه اصلی فعل نباشد.

بدین صورت قادر هستید که افعال مضارع را از ماضی تشخیص دهید.

دیگر نکات مهم درباره تحلیل صرفی عربی

اگر بخواهیم از این مورد نیز عبور کنیم، مورد مهم بعدی بحث ثلاثی مجرد یا مزید خواهد بود که افراد تا شب قبل کنکور در خواندن یا عدم خواندن آن و نتایج حاصله از این بخش را در ذهن خود در قالب شک و شبه بیان می‌کنند.

پاسخ کاملاً مشخص خواهد بود. در حقیقت شما قادر هستید که با تسلط در این بخش به راحتی از روی هر سؤالی رد شوید. البته به شرط آن که کاملاً روی همه موارد و معنای آنان تسلط داشته باشید. البته با تسلطی نسبی و کمک گرفتن از دیگر ابزار، رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار راحت خواهد بود.

در کنار این موارد، مباحثی نظیر ضمایر که تعیین کننده نهاد یا فاعل خواهد بود، اهمیت بالایی دارد. عموماً در تست های تحلیل صرفی عربی کنکور به دنبال یافتن این نوع تمایز بین فعل و فاعل هستید تا یک گزینه را رد یا قبول کنید. البته در هنگام معنا کردن همچون ستاره یک تیم ورزشی عمل کرده و حداقل 1 گزینه و حداکثر خود جواب را پیدا خواهد کرد.

تحلیل صرفی حرف در عربی چیست

از موارد مهم در هر بخش خواهد بود که باید با انواع و اقسام آن آشنا باشید. البته اگر رشته انسانی باشید، بیشتر از دو گروه دیگر (تجربی و ریاضی) با آن درگیر خواهید شد.

تحلیل صرفی عربی و نقش متفاوت در رشته‌ها

حالا که با نوع ابزار کار تحلیل صرفی عربی، آشنا نسبی پیدا کردید، بهتر است که دست به کار شده و متناسب با رشته خود برنامه ریزی کنید. اما چگونه؟ همراه ما باشید.

 برای یادگیری تحلیل صرفی کربی در کنکور رشته ریاضی و تجربی بهتر است همه همه چیز را از هشتم یا نهم آغاز کنید. جایی که فرایند آموزش عربی به صورت جدی استارت خورد. حواستان باشد که در مورد این درس، هیچ گونه سقفی تعیین نشده و همچنین عدم آموزش درست هر مبحث می‌تواند فروپاشی جبران‌ناپذیری را برایتان به همراه داشته باشد.

تحلیل صرفی عربی در کنکور ریاضی و تجربی و نحوه مطالعه آن
تحلیل صرفی عربی در کنکور ریاضی و تجربی و نحوه مطالعه آن

در هنگام مطالعه بهتر است که حتماً خلاصه نویسی داشته باشید. شاید بپرسید، چگونه؟ بهتر است که به صورت درختی این کار را انجام دهید تا بتوانید به درستی جایگاه هر چیزی را تشخیص دهید. در این دو رشته قرار نیست که به صورت تخصصی عربی را یاد بگیرید و تنها کافی است که در سطح موارد بیان شده، اطلاعات داشته باشید.

برای تحلیل درست‌تر توصیه می‌کنیم که از یکی از دو روش زیر بهره ببرید. حواستان باشد که تلفیقی انجام ندهید.

مطالعه درس به درس تحلیل صرفی

در این روش همچون شب امتحان عمل می‌کنید، البته قطعاً کمی موشکافانه‌تر و پاسخ گویی به تست همراه خواهد بود. در این حالت شما به دو اصل اساسی یعنی مقطع و سپس خود درس مقید خواهید بود. طبق آن چیزی که در کتاب وجود دارد، آغاز به یادگیری مباحث خواهید کرد.

مزایای خواندن تحلیل صرفی عربی کنکور به صورت درس به درس چیست؟ از مزایای این روش می‌توان به انسجام مطالب در کنار یکدیگر اذعان داشت. در حالی که با توجه به عوض شدن مباحث هر درس، ذهن ممکن است که دچار مشکل در آنالیز شود. این معضل در یادگیری می‌تواند مشکل ساز باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع عربی کنکور

مطالعه موضوعی تحلیل صرفی عربی کنکور

در این حالت قادر هستید که تمامی مطالب مرتبط با فعل را مطالعه کنید. سپس به سراغ حرف و اسم بروید. از مزایای این روش می‌توان به انسجام یادگیری اشاره کرد، در حالی که ممکن است به خاطر یکنواخت بودن موضوع اصلی، کمی تحمل شرایط سخت باشد.

بهترین روش برای یادگیری تحلیل صرفی عربی در کنکور چیست؟ درواقع هر دو روش برای کنکور تجربی، انسانی و ریاضی کارآمد خواهد بود. در زمینه کتاب های کمک درسی کنکور موضوعی یا درس به درس ،  انتشارات خیلی سبز، گاج و مشاوران گام‌های خوبی را برداشته‌اند.

یکی از بهترین کتاب های یادگیری عربی کنکور انسانی
یکی از بهترین کتاب های یادگیری تحلیل صرفی عربی انسانی

تحلیل صرفی عربی در رشته انسانی

در این زیر گروه نیز همانند دو مورد قبلی، همه چیز یکسان خواهد بود. البته در رشته انسانی کاملاً مباحث عمیق‌تر می‌شود و باید یادگیری زیادی داشته باشید. در حقیقت مطالعه موشکافانه رمز موفقیت خواهد بود.

بهترین تمرین این است که جملات مختلف را تحلیل صرفی عربی کنید. بدین ترتیب مهارت و سرعت خود را بهبود ببخشید. در این زمینه کتب مشاوران در خدمت شما خواهد بود.

سخن آخر درباره تحلیل صرفی عربی در کنکور

تحلیل صرفی عربی یک قسمت مهم از کنکور خواهد بود که باید به طور کامل روی آن تسلط داشته باشید. حواستان باشد که رسیدن به درصدهای بالا 55 درصد در درس عربی، نیازمند تحلیل خواهد بود. این درصد به معنای جا گذاشتن بسیاری از رقبا خواهد بود. اگر میخواهید بهتر از این ها یاد بگیرید که تحلیل صرفی عربی چیست باید از معلم خصوصی یا کلاس های کنکور عربی کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درباره کلاس های عربی کنکور مرکز کنکور آکو با ما در تماس باشید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا