پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منانتخاب رشته نهم

تست شخصیت شناسی نئو

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تست شخصیت شناسی نئو : ما قبل از انتخاب رشته برای ورود به دبیرستان . یا دانشگاه تست شخصیت شناسی نئو رو بهتون پیشنهاد می کنیم . آزمون نئو یا همان پنج عامل بزرگ شخصیت یک تست شخصیت شناسی دقیق و بسیار کامل است . این تست علاوه بر خودشناسی شما را در رابطه با سنجش شایستگی های شغلی راهنمایی می کند.

تاریخچه تست شخصیت شناسی نئو

تست شخصیت شناسی نئو

دو محقق نیروی هوایی آمریکا به نام های ریموند کریستال و ارنست توپز . در سال ۱۹۶۱ به منظور ارزیابی کاندیداهای شغلی یک مسئله آن را مطرح کردند . تا سال ۱۹۸۰ ایده های آنها مورد توجه قرار نگرفت . تا اینکه دو محقق دیگر به نام های رابرت مک کری و پال کاستا جونیو . زمانی که تنها سه عامل بزرگ شخصیت افراد را می سنجید به نام NEO_I را طراحی کردند . ده سال بعد این دو آزمون را ویرایش کردند . و آن را به پنج عامل بزرگ شخصیت شناسی تغییر داده و نام آن را NEO_RIP تغییر دادند.

5 عامل بزرگ شخصت

این آزمون از پرکاربرد ترین و با اعتبار ترین تست های روانشناسی می باشد. این آزمون حاصل سال ها تحقیق در زمینه روانشناسی می باشد . محققان این آزمون سال ها ویژگی های مختلف شخصیتی را انتخاب نموده . و در زمان‌های طولانی مورد پرسش افراد مختلف قرار داده اند. و بعد از آن با کمک روش های بسیار پیچیده آماری این پنج عامل بزرگ شخصیت را دریافتند که عبارتند:

از روان رنجوری (N)
برون گرایی (E)
اشتیاق به تجارب تازه (O)
موافق بودن (A)
وظیفه شناسی (c)

پاسخنامه این تست به طور کلی به (کاملاً موافقم ، موافقم ، بی تفاوت ، مخالفم و کاملاً مخالفم ) تقسیم می شود. تفسیر این آزمون نیز با کنار هم گذاشتن ستون‌ها و ویژگی های اخلاقی به‌ دست‌ آمده . از شما نوعی تیپ بندی را ایجاد می کند . و شیوه تعاملات شما را بر اساس بندی مشخص شده بیان می کند.

ارزیابی تست شخصیت شناسی نئو

این آزمون ارزیابی مواردی همچون موارد زیر را بر عهده دارد :

عوامل اصلی و فرعی: اضطراب ، افسردگی ، خشم و کینه ، آسیب پذیری . صمیمیت ، جمع گرایی ، هیجان گرایی ، قاطعیت ، تخیل ، نظرات ، کنش‌ها . عواطف ، اعتماد ، تبعیت و …
عوامل ترکیبی: سبک بهزیستی و سلامتی ، شیوه تدافعی و دفاعی ، شیوه کنترل عصبانیت . شیوه علایق و گرایش شغلی ، شیوه تعاملات گول شیوه فعالیت . شیوه یادگیری و …
مهارت های ارتباطی:مهارت‌های ارتباطی فردی و بین فردی
ویژگی های شغلی: رضایت از زندگی ، هوش هیجانی ارتباطی . رضایت شغلی ، عملکرد شغلی ، بهره وری سازمانی و کار تیمی .
ویژگی های آموزشی: مشتاق فعالیت و آموزش و آموزش پذیری .
ویژگی ها مدیریتی: خلاقیت و نوآوری ، مدیریت بحران . توانایی‌های مدیریتی ، مدیریت زمان ، ارتباطات .

 

کاربرد تست شخصیت شناسی نئو

کاربرد این تست ها در دو جنبه روانشناسی و منابع انسانی شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرد. در منابع انسانی سازمان ها مورد توجه شرکت ها در سال های اخیر قرار گرفته است. از کاربردهای قابل توجه این تست ها این است.  که پیش‌بینی عملکرد شغلی افراد را در اختیار کارگزار می‌گذارد . به این صورت که آیا او می تواند خروجی مورد انتظار شرکت را به دست آورد یا خیر؟

انتخاب شغل و رشته بر اساس آزمون نئو :

انتخاب شغل و رشته میتواند مسئله ساده و یا پیچیده باشد . افراد به دو دسته تقسیم می شوند: یک شغل را انتخاب می کنند و همان را ادامه می دهند . و افرادی که دائماً شغل و رشته خود را عوض کرده تا به شغل یا رشته مناسبشان برسند . به هر حال برای هر دو دسته مشکلاتی به وجود خواهد آمد. اگر شما شناخت کافی در رابطه با اخلاق ، روحیات ، شخصیت و علایق خود نداشته باشید . در مورد اول ممکن است از انتخابتان پشیمان شوید . در مورد دوم از این چندگانگی به وجود آمده خسته شده و به ستوه آیید. تمام طرح ها و شغل هایی که در جامعه وجود دارند بر اساس نقاط ضعف و قدرت افراد است.

که مورد انتخاب قرار می گیرد . این به این معنا نیست که اگر کسی شخص خجالتی باشد نمی تواند فروشندگی و مدیر فروش شرکتی بزرگ شود . یا اگر شخصی دارای هوش اجتماعی بسیار بالا می باشد در شغل فروشندگی می تواند بسیار موفق باشد . افراد با توجه به نقاط  ضعف و قوت شان می توانند شغل و یا حرفه ی مورد نظر خود را انتخاب کند . و یا نقاط قوت را پرورش داده و نقاط ضعف خود را از بین ببرند و یا ممکن است . برخی از نقاط ضعف شما در کارتان نقطه قوت شما به شمار روند . شما می توانید قبل از انتخاب شغل و یا قبل از انتخاب رشته برای ورود به دبیرستان اقدام به دادن تست نئو کنید.

شما با دادن این تست متوجه نقاط ضعف و قدرتتان می شوید. و راحت تر شغل و رشته مورد نظرتان را برای ادامه راهتان انتخاب میکنید. در این بخش خصوصیات اخلاقی مثبت و منفی را بررسی کرده و در رابطه با شغلهای مورد نظر آنها صحبت می کنیم:

افرادی با رنجوری بالا:

شاید برای شما سوال باشد که شخصی با چنین خصوصیت اخلاقی . چطور می‌تواند در شغلی موفق و یا به مراتب بالایی دست یابد . باید بدانید که برخی از خصوصیات اخلاقی خصوصیات دیگر نیز را در پی دارند. این افراد ممکن است در معرض افسردگی قرار گیرند . جالب است بدانید که این افراد در دسته نشخوارکنندگان ذهنی قرار میگیرند. اشخاصی که در این دسته قرار دارند در جزئیات افراد و مسائل مختلف دقت بسیار بالایی دارند . به طورمثال کارگردان ، فیلمنامه نویس ، بازیگر مشهور وودی آلن در این دسته قرار می گیرد. در اینجا متوجه می‌شویم که اگر شما تمرکزتان را در رابطه با این خصوصیت اخلاقی تان بر روی کارتان . و نه مسائل بی ارزش قرار دهید فردی موفق با این خصوصیت اخلاقی خواهید شد.

افرادی با رنجوری پایین:

تست شخصیت شناسی نئو

موقعیت های شغلی بسیاری برای این دسته از افراد موجود است. زیرا این افراد توانایی سازگاری بیشتری با محیط خود را دارا هستند. عموماً افرادی با صبر و حوصله بالا می باشند . که با شرایط استرس زا به خوبی و با آرامش برخورد می کنند.

افرادی با برون گرایی بالا:

عموم آنها در دسته افرادی قرار دارند که بسیار محبوب و مورد علاقه افراد بسیاری هستند . آنها عموما افرادی دوست داشتنی در بین آشنایان خانواده و دوستان می باشند. به طور حتم می دانیم که مشاغل بسیاری در دسترس این دسته از افراد موجود است. اما اگر به شناخت کافی از خود نرسیده باشید ممکن است در محیطی که برای شما کسل کننده است مشغول به کار شوید. شما باید شغل خود را طوری انتخاب کنید که در ارتباط با افراد و اشخاص مختلف قرار گیرید.

افرادی با برون گرایی پایین:

این دسته از افراد محیط‌ های کاری خلوت را ترجیح می‌دهند. و ارتباط با افراد مختلف آنها را خسته و کسل می کند. البته باید بگویم این که مدیران موفق ق عموما درون گرا و مقداری برونگرایی را در خود دارند. پس اگر شغل مدیریت را برای خود انتخاب کرده اید باید کمی برونگرایی را در خود پرورش دهید.

افرادی با سازگاری بالا:

این دسته از افراد ،افرادی خون گرم و مهربان هستند . شاید در برخی موارد از خود گذشتگی این افراد حالتان را به هم بزند . و یا از مهربانی آنها سوء استفاده شود . اما همین امر آنها را مستعد شغل های بسیاری کرده است . به خصوص شغل هایی که تعاملات اجتماعی بسیاری دارد.

افرادی با سازگاری پایین:

تست شخصیت شناسی نئو

سازگاری بالا مزیت های خودش را دارد اما در مواردی نیز می‌تواند به ضرر شما تمام شود . این دسته از افراد رقابت و کمال گرایی کمی را تجربه می کنند . در نتیجه فرصت های شغلی عالی و ترفیع در این درصد افراد به ندرت دیده می‌شود. اگر شما سازگاری پایینی دارید ترفیع شغلی سهره کاری بیشتر بین شما پیش بینی می شود. البته اگر احتیاج به سر و کله زدن با افراد مختلف را نداشته باشید.

افراد با تجربه پذیری بالا:

این دسته از افراد عموماً افرادی هستند که از این شاخه به آن شاخه می‌پرند . تنوع طلبی و میل به تجارب بیشتر از جمله از خصوصیات اخلاقی این دسته از افراد می باشد . و همینطور که می دانید تنوع طلبی می تواند در مواردی بسیار مشکل ساز باشد . اما در کنار آن نیز افراد خلاقیت و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد . و می توانند در راه اندازی استارتاپ ها بسیار موفق باشند . آن ها توانایی وفق پذیری بالایی نسبت به دیگر افراد را دارا هستند . تنوع طلبی و میل به تجارب بیشتر در آنها باعث می‌شود تا توانایی درک دیدگاه های مختلف را نسبت به دیگر افراد داشته باشد.

افراد با تجربه پذیری پایین:

عموم آنها خود را وقف کار خود می‌کنند و در بسیاری از موارد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند . این دسته از افراد خلاقیت بالایی ندارند اما مهارت قابل توجهی در حل مسائل را دارا هستند . زیرا این خصوصیت اخلاقی شما ، شما را به سمتی می برد که باعث می شود قبل از حل مسائل به راه های حل آن فکر کنید . اگر ولی با این خصوصیت اخلاقی هستید بهتر است وارد شغل هایی که نیاز است به تمامی افراد دیدگاه مثبتی داشته باشید نشوید . زیرا شما معتقد هستید که افراد عوض نمی شوند . شغل هایی که با ماشین آلات سروکار دارند از جمله شغل هایی هستند که بسیار برای این دسته از افراد مناسبند.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا