پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایانتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسریمشاور من

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

هرساله پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد بعضی از واحدها دانشگاهی با ظرفیت خالی مواجه می‌شوند. در این مواقع این مراکز دانشگاهی اقدام به تکمیل ظرفیت خود می‌کنند. در واقع این تکمیل ظرفیت که بعد از ارائه دفترچه مخصوص تکمیل ظرفیت به تفکیک دانشگاه های سراسری و آزاد انجام میشود، فرصتی است برای داوطلبانی که رتبه خوبی کسب کردند و در اعلام نتایج در کد رشته موردنظر پذیرفته نشده‌اند و آن دسته از دانشجویانی که در انتخاب رشته خود خوب عمل نکرده‌اند و در رشته موردنظرشان قبول نشده‌اند. این فرصت در اختیار داوطلبانی قرار می‌گیرد که مجاز به انتخاب رشته بودند. در ادامه مقاله مرکز مشاوره کنکور و انتخاب رشته آکو به توضیح بیشتر در ارتباط با تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 1400 و زمان و شرایط انجام آن می‌پردازیم.

شرایط کلی تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد به‌منظور تکمیل ظرفیت‌های خالی این دانشگاه برگزار می‌شود و فرصتی دوباره برای کسانی است که مجاز به انتخاب رشته بودند اما نتیجه قابل قبولی کسب نکردند. زمانی که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در رشته‌های ارائه شده در دانشگاه کمتر از ظرفیت اعلام شده باشد این دانشگاه به‌منظور تکمیل ظرفیت‌ های موجود دفترچه‌ ای منتشر می‌کند و امکان انتخاب رشته مجدد را در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌دهد. تا سال 1396 دانشگاه آزاد برای ورودی نیمسال اول و دوم تکمیل ظرفیت را انجام می‌داد اما در سال 99 این تکمیل ظرفیت تنها برای بهمن انجام شد و تا 2 اسفند نیز ادامه داشت. شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه سراسری متفاوت خواهد بود.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 1400 - زمان و شرایط و دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی

زمان تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 1400

در زمان‌تکمیل ظرفیت به‌منظور انتخاب رشته مجدد باید ابتدا دفترچه انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد را از سایت azmoon.org دریافت کرده و به‌خوبی با فرایند انجام انتخاب رشته از طریق راهنما آشنا شوید. مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت از طریق سایت مذکور اطلاع‌رسانی می‌شود و داوطلبانی که شرایط لازم برای انتخاب رشته مجدد دارند باید در تاریخ مشخص اقدام به انتخاب رشته کنند. تاریخ تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای سال 1400 هنوز مشخص نمی‌باشد اما در سال گذشته این فرایند تنها برای رشته‌های پیراپزشکی در اواخر بهمن‌ماه انجام شد.

نحوه ثبت‌نام تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد

انتخاب رشته در زمان‌تکمیل ظرفیت نیز مانند انتخاب رشته اولیه صورت می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از طریق سایت رسمی azmoon.org اقدام به ثبت‌نام کنند. داوطلبان کد رشته محل‌های انتخابی خود را در سامانه مذکور ثبت می‌کنند و مانند انتخاب رشته اولیه عمل می‌کنند. در ادامه راهنمای دسترسی به سایت دانشگاه آزاد را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

  • ابتدا وارد سایت org شده و روی گزینه سامانه انتخاب رشته مرحله تکمیل ظرفیت کلیک کنید.
  • قسمت کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد و کد ملی را تکمیل نموده و گزینه ورود را انتخاب کنید.
  • با استفاده از کارت‌های عضو شبکه شتاب نسبت به پرداخت هزینه ثبت‌نام اقدام کنید.
  • در این مرحله باید کد رشته‌های انتخابی خود را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت کنید و درصورتی‌که به‌درستی این کار را انجام داده باشید کد رهگیری دریافت می‌کنید. این کد را باید تا اتمام فرایندپذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت نگه دارید.

شرایط تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد

  • داوطلبانی که ثبت‌نام کنکور سراسری و آزاد را انجام داده و در آن شرکت کرده‌اند، درصورتی‌که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، در کارنامه آن‌ها کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج شده است؛ دارندگان این کد مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت این دانشگاه هستند. ازاین‌رو افرادی که کد دسترسی را ندارند، نمی‌توانند در این فرایند شرکت کنند.
  • هر داوطلب می‌تواند حداکثر 100 کد رشته محل را باتوجه‌به دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد از میان رشته‌های دانشگاهی متناسب با گروه آزمایشی که در کنکور آن شرکت کرده است، انتخاب نماید.
  • داوطلبان به‌منظور انجام انتخاب رشته تکمیل ظرفیت، باید هزینه آن را پرداخت کرده تا بتوانند وارد سامانه انتخاب رشته شوند.
  • تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته درصورتی‌که در یک کد رشته انتخابی اولیه قبول شده باشند، می‌توانند در این فرایند شرکت کنند اما نکته قابل‌توجه این است که در صورت قبولی نمی‌توانید به تحصیل در رشته اول بازگردید.
  • افرادی که انتخاب رشته کنکور را انجام داده و در دانشگاه‌های سراسری پذیرفته شده‌اند، در صورت شرکت در تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد، می‌توانند بین این دو دانشگاه یکی را به‌دلخواه انتخاب کنند.

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 1400 - زمان و شرایط تکمیل ظرفیت

تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای رشته‌های بدون کنکور

یکی از سؤالاتی که اکثر داوطلبان آن را می‌پرسند این است که آیا تکمیل ظرفیت برای رشته‌های بدون کنکور نیز از طریق دفترچه صورت می‌گیرد؟ باید بدانید دانشگاه آزاد هرساله از 2 طریق با کنکور و بدون کنکور اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف می‌کند. در حالت بدون کنکور داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی گزینش می‌شوند. نکته مهم این است که تکمیل ظرفیت برای رشته‌های بدون کنکور نیز صورت می‌گیرد و دانشجویان می‌توانند در بهمن‌ماه وارد دانشگاه شوند.

معرفی رشته‌های تکمیل‌ظرفیت دانشگاه آزاد

دفترچه انتخاب رشته همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم از سایت رسمی دانشگاه آزاد اعلام می‌گردد. ازآنجایی‌که برای سال 1400 هنوز دفترچه‌ای نیامده است در جدول زیر رشته‌های تکمیل ظرفیت ساله‌ای گذشته را بر اساس آمار موجود آورده‌ایم.

ظرفیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا