پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

جزئیات دفترچه ثبت نام کنکور 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.2/5 - (5 امتیاز)

در بعد از ظهر روز 15 فروردین 1402 و همزمان با شروع ثبت نام کنکور، دفترچه ثبت نام کنکور 1402 از طریق وبسایت رسمی سازمان سنجش منتشر شد. در این دفترچه فرایند ثبت نام در کنکور، شرایط شرکت در کنکور سراسری، اقدامات پس از ثبت نام و سایر مقررات کنکور 1402 برای داوطلبان مشخص شده است.

برای دانلود دفترچه کنکور سراسری 1402 میتوانید از طریق سایت سنجش اقدام نمایید یا در جدول زیر مستقیما روی لینک دانلود کلیک کنید.

دانلود دفترچه کنکور تیر 1402

مطابق دفترچه کنکور تیر 1402 تواریخ ثبت نام، ویرایش اطلاعات، برگزاری آزمون و اعلام نتایج و … به شرح زیر خواهد بود که امیدواریم به عنوان یک مرکز مشاوره کنکور بتوانیم در تمامی این مراحل آگاهی لازم را به داوطلبان سخت کوش و علاقه مند بدهیم.

زمانبندی ثبت نام کنکور 1402 مطابق دفترچه کنکور سراسری 1402

دفترچه ثبت نام کنکور 1402 درباره شرایط ثبت نام کنکور چه میگوید

اولین نکته مهمی که درباره کنکور امسال به بعد در دفترچه کنکور سراسری 1402 ذکر شده است، برگزاری دوبار در سال و اعتبار نتیجه آزمون های سراسری تا 2 سال بعد از سال برگزاری آزمون است. یعنی داوطلبانی که در سال 1402 کنکور ثبت نام کرده اند تا سال 1404 میتوانند برای انتخاب رشته و ورود به دانشگاه در نوبت های اول و دوم یعنی مهرماه یا بهمن ماه اقدام کنند.

مطابق قوانین قبلی انتخاب رشته و ورود به دوره های دانشگاه های سراسری با آزمون یکبار در سال و در انتخاب رشته مرداد ماه هرسال برگزار میشود. نکته مهم اینجاست که برای داوطلبانی که در کنکور 1402 نوبت اول یعنی دی ماه 1401 نیز شرکت کرده اند و در دو کنکور در دو رشته متفاوت شرکت کرده اند مثلا در دی ماه رشته زبان را انتخاب کرده و در تیر ماه کنکور تجربی داده اند باید هنگام انتخاب رشته و وارد کردن اولویت های خود گروه آزمایشی اصلی را وارد کنند.

طبق دفترچه کنکور سراسری 1402 در صورتی که داوطلب گروه آزمایشی اصلی را در هنگام انتخاب رشته تعیین نکند، گروه آزمایشی آزمون سراسری نوبت دوم یعنی کنکور تیر 1402 به عنوان گروه ازمایشی اصلی برای انتخاب رشته شان مد نظر قرار میگیرد.

مثل هر ساله گروه های آزمايشی اصلی عبارتند از علوم رياضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی هستند و داوطلبان نمیتوانند در هر دو گروه اصلی همزمان انتخاب رشته کنند. درباره نحوه تاثیر کنکور دی 1401 بر انتخاب رشته کنکور در دفترچه کنکور تیر 1402 ذکر شده است که:

در صورت يكسان بودن گروه آزمايشی دو نوبت داوطلب، بيشترين نمره كل آزمون اختصاصی در نمره كل نهايی و انتخاب رشته لحاظ و اطلاع رسانی ميشود.

در دفترچه کنکور تیر 1402 درباره تاثیر سوابق تحصیلی گفته شده است که در گروه های آزمایشی اصلی با هریک از شرایط کنکور مجدد با دیپلم نظام قدیم یا جدید، 40 درصد تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد و برای گروه های آزمایشی هنر و زبان این درصد به 26 درصد کاهش می یابد.

یعنی برای کنکور زبان نمره زبان عمومی دبیرستان شما یک بار 100 درصد برای دروس عمومی تان تاثیر گذار خواهد بود و یک بار هم تاثیر 26 درصدی روی نمره آزمون اختصاصی کنکور زبان شما خواهد گذاشت و مابقی روی میزان پاسخگویی شما در سوالات کنکور زبان تخصصی تقسیم میشود.

قانون تاثیر سوابق تحصیلی در دفترچه کنکور سراسری 1402

در دفترچه کنکور تیر 1402 صراحتا مشخص شده است که تمامی داوطلبان کنکور با دیپلم نظام جدید یا قدیم یا فنی حرفه ای میتوانند در کنکور سراسری رشته های نظری شرکت کنند اما شرط قبولی در دانشگاه داشتن سوابق تحصیلی امتحانات نهایی است.

یعنی همه داوطلبان باید پیش از شرکت در کنکور سراسری در آزمون های نهایی آموزش و پرورش گروه ازمایشی کنکور خود شرکت کنند و نمرات نهایی دروس عمومی و تخصصی را داشته باشند. بر خلاف کنکور 1401 که نمره کل داوطلبان بدون سابقه تحصیلی در درصد های کنکور آنها پخش میشد، در کنکور 1402 چه مرحله اول و چه مرحله دوم تاثیر 40 درصدی به هرحال لحاظ میشود و برای داوطلبان بدون سوابق تحصیلی نمره 0 درنظر گرفته میشود.

درواقع داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند انگار کل دروس عمومی خود را 0 درصد زده اند و دروس تخصصی را در بهترین حالت که همه سوالات کنکور را درست جواب بدهند 60 درصد زده اند که در این صورت به صورت قابل توجهی شانس داوطلب برای قبولی در رشته های برتر هر گروه آزمایشی کم میشود.

ضرایب دروس در دفترچه کنکور 1402 چگونه است؟

علاوه بر تاثیر بلا استثناء نمره دروس تخصصی در درصد های کنکور، ضرایب دروس تخصصی نیز برای کنکوری ها حذف شده است یعنی هیچ داوطلبی نمیتوانند دروس کم اهمیت را باتوجه به هدف قبولی خود حذف کنند.

همه دروس عمومی و تخصصی برای همه رشته های دانشگاهی گروه های آزمایشی به صورت یکسان و مطابق آنچه پیش از این توضیح داده ایم موثر خواهد بود. جدول زیر به صورت خلاصه میزان ضریب دروس تعیین شده در دفترچه کنکور تیر 1402 را مشخص میکند.

ضرایب دروس کنکور مطابق دفترچه کنکور تیر 1402 چگونه است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا