پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایمشاور من

خواب کافی در دوران کنکور

تنظیم ساعت خواب کنکوری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله خواب کافی در دوران کنکور می‌خواهیم راجع به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور یعنی تنظیم خواب کافی صحبت کنیم. میزان خواب و ساعات خواب و بیداری مناسب در دوران کنکور یکی از مسائلی است که دانش آموزان همواره در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن هستند. دانش آموزان همیشه با این دست از سوالات که کی بخوابند؟ چقدر بخوابیم؟ رتبه های برتر کنکور چه ساعتی میخوابند و درس میخوانند؟ مواجه هستند و بسیار به این موضوع اهمیت می‌دهند که خوابشان کم یا زیاد نشود. همهٔ ما میدانیم خواب از نیازهای اساسی بدن است و باید با برنامه و منظم باشد. اگر خواب به‌اندازه کافی باشد قطعاً انرژی دانش آموز نیز به میزان کافی خواهد بود. در ادامه این مقاله مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو، به بیان اهمیت خواب کافی در سال کنکور برای درس خواندن می‌پردازیم.

ساعت مناسب و تنظیم خواب کافی برای درس خواندن برای کنکوری ها -

اهمیت خواب کافی در دوران کنکور

خوابیدن از نیازهای مهم بدن افراد است، خصوصاً برای دانش آموزان کنکوری داشتن خواب کافی در سال کنکور بیش از هرچیزی اهمیت دارد. خواب کافی و تنظیم ساعت خواب در سال کنکور کمک می‌کند تا مطالب در ذهنتان تثبیت شود و ذهن به آرامشی نسبی دست پیدا کند.

همچنین اهمیت خواب کافی در دوران کنکور به داشتن یک زندگی سالم و پر انرژی کمک می‌کند. اگر شما به میزان کافی خوابیده باشید قطعاً در طول روز انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزمره خواهید داشت. درعین‌حال داشتن خواب بد می‌تواند به درس خواندن شما لطمه وارد کند. علاوه بر تنظیم ساعت خواب برای کنکور باید به کیفیت و نحوه خوابیدن نیز اهمیت بدهید.

برای مثال اگر هر شب در بازه زمانی مشخصی نخوابید هر روز صبح نیز در یک ساعت متفاوت از خواب بیدار می‌شوید. در واقع حجم خواب شما مشخص نمی‌باشد و این بی‌نظم خوابیدن تنها منجر به تحلیل انرژی بدنی شما می‌شود. دقت داشته باشید. اگر شما یک خواب مناسب و باکیفیت را در شب تجربه کنید از استراحت‌های گاه‌وبی‌گاه در طول روز بی‌نیاز خواهید بود.

خواب کافی و البته با کیفیت در طول شب به شما کمک می‌کند تا صبح روز بعد انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشید و دروسی که در روز قبل مطالعه کرده‌اید را راحت‌تر به یاد آورید. اگر فکر میکنید به اختلالات خواب مبتلا هستید با ما همراه باشید.

اختلالات خواب در دوران کنکور

در ادامه مقاله خواب کافی در دوران کنکور می‌خواهیم دررابطه‌با اختلالات خواب توضیح دهیم. معمولاً این اختلالات به سه دسته کلی یعنی:

  • پر خوابی
  • کم خوابی
  • بی خوابی

تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به شرح هر یک از این اختلالات می‌پردازیم. درباره شرایط و روش های تنظیم خواب در سال کنکور بهتر است به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: روش های تنظیم خواب در سال کنکور

پر خوابی عصبی در سال کنکور

یکی از اختلالات خواب که باعث بهم خوردن تنظیم خواب برای درس خواندن در دوران کنکور میشود، پر خوابی عصبی است. منظور از پرخوابی در واقع خوابیدن بیشتر از 9 یا 10 ساعت است. خواب زیاد از حد و درحالی که بدن به آن نیاز ندارد، باعث افزایش خستگی ذهنی و کسل شدن می‌شود.

زمانی که شما مدت زمانی بیشتر از حد نیاز می‌خوابید بیشتر احساس خستگی می‌کنید. همچنین از دیگر مواردی که پس از خواب زیاد برای دانش آموز مشکل ایجاد می‌کند سر درد است. این سر درد می‌تواند در تمام طول روز تمرکزتان را بر هم زند. موارد بسیار زیادی برای پرخوابی وجود دارد از آنها می‌توان به کاهش سطح اکسیژن خون اشاره کرد. همچنین محیط مطالعه نیز بر روی میزان خواب تاثیر می‌گذارد. اگر مکان مطالعه مناسب نباشد فرد دائم احساس خواب آلودگی می‌کند. و هرگز احساس نمیکند که ساعت مناسب خواب را گذرانده است و وقت درس خواندن است!

بیشتر بخوانید: مبارزه با خواب آلودگی در سال کنکور

کم خوابی در دوران کنکور

ساعت خواب کافی برای کنکوری ها و روش های تنظیم خواب

کم خوابی نیز یکی از اختلالات خواب است که در دوران کنکور دانش آموزان را آزار می‌دهد. معمولاً کم خوابی بر خواسته از استرس و تنش های روانی است. همچنین بعضی از دانش آموزان به طور عمد خود را مجبور به کم خوابیدن می‌کنند. این افراد با استفاده از نوشیدنی های کافئین دار و حتی الکل تلاش می‌کنند تا ساعات کمتری از روز را بخوابند. متاسفانه این دانش آموزان به اشتباه فکر می‌کنند. درست است که کنکوری ها باید به فکر تنظیم ساعت خواب خود و داشتن خواب مفید و کافی برای درس خواندن باشند ، اما این اصلا به معنی کم خوابیدن نیست! خواب کم باعث می‌شود ساعات بیشتری را برای مطالعه بگذارند. در صورتی که اینکار باعث می‌شود باکیفیت کمتری درس بخوانند و بازدهی کافی را نداشته باشند. 

کم خوابی در سال کنکور ، کمیت درس خواندن را زیاد میکند و به صورت همزمان کیفیت درس خواندن را کم میکند. این درحالی است که اساس درس خواندن برای کنکور ، کیفیت بالا است!

بی خوابی در سال کنکور

بی خوابی به معنای ناتوانی از خوابیدن و یا در خواب ماندن است. علت ایجاد بیخوابی می‌تواند استرس و یا اختلال در ترشح هورمون ها باشد و یا ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد. در حالت کلی بی خوابی برای سلامت بدن و کیفیت زندگی بسیار مضر می‌باشد و پیامدهای بسیاری با خود به همراه دارد. تمام این پیامد ها روی روند تحصیلی دانش آموز تاثیر گذار می‌باشد. از جمله این پیامد ها می‌توان به افسردگی، اشکال در تمرکز و افزایش وزن اشاره کرد.

در این قسمت تلاش کردیم هر یک از اختلالات خواب را که ممکن است روی تنظیم خواب در دوران درس خواندن برای فرد رخ دهد شرح دهیم. در ادامه به بررسی تنظیم خواب و تلاش برای از بین بردن این اختلالات می‌پردازیم. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو همراه داوطلبان کنکور از صفر تا صد.

تنظیم ساعت خواب در دوران کنکور

باتوجه‌به نکات و اختلالات ذکر شده این‌طور برداشت می‌شود که این نوع اختلالات تأثیرات سویی بر روند زندگی انسان به‌خصوص در دوران حساس کنکور دارند و عدم خواب کافی باعث می‌شوند فرد نتواند بازده کافی را در هنگام درس خواندن داشته باشد. بنابراین دانش آموز باید در جهت تنظیم خواب در سال کنکور اقدام کند. بهتر است برای خواب همانند مطالعه برنامه‌ای تعبیه شود و دانش آموز طبق روتینی مشخص بخوابد. دفتر برنامه ریزی روزانه برای مکتوب کردن برنامه خواب و درس خواندن بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: نوشتن دفتر برنامه ریزی روزانه کنکور

این روتین اگر به طور منظم حفظ شود منجر به بهبود عملکرد مغز و کیفیت مطالعه می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید خواب تنها برای استراحت نیست بلکه بازه‌ای است که در آن اتفاقات بیولوژیکی بدن رخ می‌دهد. همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم خواب مناسب و کافی منجر می‌شود مطالب در ذهن شما تثبیت شود و این موضوع قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. باتوجه‌به برنامه درسی و کلاس‌ها، دانش آموز باید 6 تا 8 ساعت را به خواب خود اختصاص دهد تا انرژی موردنظر را بازیابی کند.

ساعت خواب مناسب در سال کنکور و مشاوره تخصصی کنکور برای برنامه ریزی و تنظیم خواب

بهتر است تلاش کنید تا سر ساعت تعیین شده به رختخواب بروید و این ساعت را تغییر ندهید. به طور معمول بهترین ساعت برای خواب بین 10 تا 12 شب می‌باشد. پس از اینکه ساعت خوابتان مشخص شد باید مکان مناسبی برای خواب انتخاب کنید تا خوابی راحت و با کیفیت داشته باشید. سپس نیاز است ساعت بیداری را تعیین کنید. برای اینکه هنگام بیدار شدن انگیزه داشته باشید بهتر است برنامه روز خود را در شب قبل مشخص کنید.درصورتی‌که در ساعت مشخص از خواب بیدار شدید به خود یک صبحانه عالی هدیه دهید!

تاثیر تشویق ذهنی را برای تنظیم خواب و برنامه ریزی در سال کنکور نادیده نگیرید!

خواب با کیفیت در سال کنکور

یکی از راه‌های داشتن یک خواب خوب این است که پیش از خوابیدن مطلبی را مطالعه کنید تا چشمانتان خسته شود و راحت‌تر به خواب بروید. حتی این کار باعث می‌شود مطلب به‌خوبی در ذهنتان تثبیت شود. متنی که در نظر میگیرید ترجیحا به صورت نوشته شده باشد و از خواندن کتاب های الکترونیکی تا حد امکان امتناع کنید.

بهتر است پیش از رفتن به رختخواب گوشی را کنار بگذارید و در محیطی کاملاً تاریک بخوابید. همچنین بهتر است 4 ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. سعی کنید همواره در ساعتی مشخص و تعیین شده به رختخواب بروید و برای بیداری‌تان نیز زمان مشخصی داشته باشید در این حالت سیستم بدن شما تنظیم می‌شود و خوابی آرام و راحت بدون شب بیداری خواهید داشت.

شب بیداری کنکوری‌ ها

بسیاری از دانش آموزان فکر می‌کنند شب ها زمان مناسب‌تری برای مطالعه است و شب بیداری کنکوری ها روش مناسبی است. ازاین‌رو تا دیروقت بیدار می‌مانند و به درس خواندن می‌پردازند. اما باتوجه‌به نظریات کارشناسان شب ها و به‌ویژه پس از نصف شب بازدهی مغز و عملکرد آن کاهش می یابد همچنین سطح یادگیری پایین می‌آید.

در واقع دانش آموزان نباید از طریق شب بیداری های افراطی به دنبال کسب نتیجه‌ای مطلوب باشند. این افراد صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز نیز کسل و خسته هستند. همچنین بازدهی کافی برای درس خواندن را ندارند؛ بنابراین توصیه ما به شما این است که به‌جای شب بیداری های افراطی صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید تا در طول روز تایم مناسبی برای مطالعه داشته باشید.

تنظیم ساعت خواب برای درس خواندن کنکور

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره خواب کافی در دوران کنکور میگوید

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات موردنیاز دررابطه‌با تنظیم خواب و داشتن خواب کافی در سال کنکور را به شما ارائه دهیم. به‌طورکلی توصیه می‌کنیم از خواب کافی و راحت در کنار برنامه ریزی برای ساعت خواب مناسب در سال کنکور غافل نشوید. تلاش کنید تا به روتین خواب درستی دست پیدا کنید و عواملی که منجر به بدخوابی می‌شوند را از خود دور کنید. چرا که خواب و استراحت کافی از عوامل موفقیت شما در این مسیر هستند.

اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی تخصصی کنکور آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. برای مشاوره کنکور رایگان در واتساپ همین حالا کلیک کنید.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تخصصی تحصیلی و کنکور مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا