پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

راهنمای ثبت نام و استفاده از سامانه سجاد وزارت علوم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

وزارت علوم برای بررسی درخواست‌های دانشجویان و داوطلبان به صورت کاملا الکترونیکی سامانه‌ سجاد ( سامانه جامع امور دانشجویان ) را طراحی کرده است. در این سامانه تمامی اطلاع رسانی‌های مربوط به دانشجویان داخل، دانشجویان شاهد، دانش آموختگان، مسائل مربوط به اعزام و بورس دانشجویان و … قرار می‌گیرد. برای استفاده از امکانات موجود سامانه سجاد وزارت علومدر ابتدا باید در آن ثبت نام کرد. در این مقاله به صورت تصویری نحوه ورود و ثبت نام و تکمیل اطلاعات و استفاده از امکانات سامانه سجاد را توضیح داده‌ایم. ما را تا پایان این متن همراهی کنید.

سامانه جامع امور دانشجویان یا سجاد وزرات علوم

تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل چه در دانشگاه‌های داخل و چه خارج از کشور، دانش آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های داخل می‌توانند از خدمات سامانه سجاد استفاده کنند. لازم به توضیح است که سامانه سجاد در قالب سایت خدمات خود را عرضه می‌کند. به طور کلی خدمات ارائه شده در سامانه جامع امور دانشجویان به شرح زیر است:

  • فرصت تحقیقاتی دانشجویان دکتری
  • صدور گواهینامه (اشتغال به تحصیل، تاییدیه نظام وظیفه و …)
  • لغو تعهد آموزش رایگان
  • تایید مدارک تحصیلی دانشگاه داخل کشور برای ترجمه
  • درخواست میهمانی و انتقالی دانشجویان داخل
  • ارزشیابی مدرک تحصیلی خارج
  • درخواست خروج قطعی یا خروج مراجعت
  • درخواست صدور اقامت تحصیلی
  • درخواست انتقال اقامت از گذرنامه قدیم به جدید
  • کارنامه سلامت روان
  • کارنامه سلامت جسم
  • دانشجوی نمونه
  • درخواست لغو تعهد آموزش رایگان
  • اموردانشجویان غیر ایرانی
  • درخواست تمدید روادید تحصیلی
  • درخواست تمدید اعتبار گذرنامه (ویژه اتباع افغانستان)
  • درخواست ابطال کارت و صدور گذرنامه ویژه اتباع افغانستان
  • درخواست صدور روادید تحصیلی (دانشجو، خانواده دانشجو)
  • اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر

برای دسترسی به این خدمات نیاز است که در ابتدا در سامانه سجاد طبق راهنمای تصویری زیر ثبت نام کنید.

راهنمای تصویری ورود و ثبت نام در سامانه سجاد وزرات علوم

برای ثبت نام در این سامانه طبق راهنمای تصویری زیر پیش بروید. در مرحله اول ابتدا وارد سایت سامانه سجاد وزارت علوم به آدرس اینترنتی  www.portal.saorg.ir شوید و گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

ثبت نام در سامانه سجاد
برای ثبت نام در سامانه سجاد روی گزینه ثبت نام نمایش داده شده در تصویر بالا کلیک کنید.

مرحله دوم ثبت نام در سامانه جامع امور دانشجویان وزارت علوم: پس از کلیک روی گزینه “ثبت نام” صفحه‌ای حاوی قوانین و مقررات باز می‌شود. بعد از مطالعه قوانین و مقررات روی گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم” کلیک کنید.

ورود و ثبت نام در سامانه سجاد وزارت علوم
برای ادامه فرایند ثبت نام روی مربع نمایش داده شده در تصویر فوق کلیک کنید.

مرحله سوم تکمیل ثبت نام و ورود به سامانه سجاد : صفحه بعد فرم مشخصات درخواست داده شده است. قسمت‌های مختلفی که مربوط به مشخصات شما هست را پر کنید. در پایان روی گزینه “بعدی” کلیک کرده. توجه داشته که پر کردن گزینه‌های ستاره‌دار الزامی است.

سامانه جامع امور دانشجویان وزارت علوم
برای ثبت نام در سامانه سجاد پر کردن موارد فوق الزامی است.

مرحله چهارم: در صورتی که کد به درستی وارد شد، روی گزینه بعدی کلیک کنید. در این حالت صفحه نهایی برای ارسال کد فعال سازی پست الکترونیک نمایش داده خواهد شد. این مرحله نیز برای صحت ایمیل وارد شده است. روی ارسال کد فعال سازی به ایمیل کلیک کنید.

سامانه جامه امور دانشجویتن وزارت علوم
برای ارسال کد فعال سازی به ایمیل نوارهای بالا را پر کنید.

پس از آن نام کاربری که کد ملی شما است به همراه رمز عبور تعیین شده توسط خودتان به ایمیل شخصی‌تان ارسال می‌شود. با استفاده از نام کاربری و رمز ورود می‌توانید به پورتال سامانه سجاد وارد شوید و اطلاعات ثبت نام خود را تکمیل کنید. لازم به توضیح است که در صورت عدم مراجعه و عدم تکمیل اطلاعات در سامانه سجاد پس از یک ماه حساب کاربری شما باطل می‌شود.

 نکاتی در خصوص تکمیل فرم ثبت نام در سامانه سجاد وزارت علوم

در تکمیل ثبت نام در سامانه سجاد فرم رعایت موارد زیر الزامی است:

  • در قسمت مرتبط با کد ملی تنها باید عدد وارد کنید. کد ملی باید 10 رقمی و معتبر باشد.
  • شماره موبایل 11 رقمی خود را به همراه صفر اول آن وارد کنید.
  • دقت داشته که ایمیل وارد شده راه ارتباطی وزارت علوم با شما است.
  • رمز عبور و تاییدیه آن باید حداقل دارای 8 کاراکتر و عدد باشد.

در ادامه سیستم صفحه‌ای که حاوی ارسال کد فعال سازی پیامک است، نمایش داده می‌شود. این مرحله برای صحت سنجی شماره مویابل وارد شده است. در صورتی که تمایل دارید کد در قالب تماس برای شما فرستاده شود روی کلید تماس و در صورتی که مایل هستید کد به صورت پیامک برای شما ارسال شود، روی کلید ارسال کلیک کنید.

ورود و ثبت نام و تکمیل اطلاعات در سامانه سجاد
برای ارسال کد تایید به ایمیل یا موبایل شما دکمه تماس یا ارسال کد را فشار دهید.

راهنمای تصویری تکمیل اطلاعات ثبت نامی در سامانه سجاد وزارت علوم

همان طور که در متن فوق توضیح دادیم پس از ثبت نام اولیه باید در طول یک ماه نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کرده. در صورت فراموشی رمز ورود نیز روی گزینه فراموشی رمز کلیک کنید. مراحل تکمیل اطلاعات ثبت نامی در سایت سجاد به شرح زیر است:

قدم اول ثبت نام در سامانه سجاد : در ابتدا به سامانه رسمی و جامع امور دانشجویان وارد شده و روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات سامانه سجاد وزارت علوم
روی گزینه نمایش داده شده در تصویر کلیک کنید.

قدم دوم برای ورود به سامانه سجاد: در پنجره باز شده نام کاربری و رمز عبور خود را وارد و روی کلید “ورود” کلیک کنید.

156
برای ورود به پورتال نام کاربری و رمز ورود خود را در نوارهای نمایش داده شده در تصویر فوق وارد کنید.برای ورود به پورتال نام کاربری و رمز ورود خود را در نوارهای نمایش داده شده در تصویر فوق وارد کنید.

قدم سوم: در صفحه نخست باید نسبت به تکمیل پروفایل، مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی به انگلیسی و تاریخ تولد اقدام کنید. سپس روی گزینه بعدی کلیک کرده. امکان ذخیره اطلاعات در هر مرحله وجود دارد. برای این کار لازم است که روی گزینه “ذخیره اطلاعات” کلیک کنید.

سامانه جامع امور دانشجویان
طبق تصویر فوق برای ذخیره یا رفتن به صفحه بعد عبارت نمایش داده شده در پایین صفحه را انتخاب کنید.

قدم چهارم تکمیل اطلاعات در سامانه سجاد : پس از کلیک روی گزینه بعدی صفحه دوم برای شما باز می‌شود. در این صفحه اطلاعاتی از قبیل نام پدر، شماره شناسنامه، سریال شناسنامه، وضعیت تاهل، جنسیت و وضعیت ایثارگری و شاهد از شما خواسته می‌شود. برای داوطلبین مرد گزینه‌هایی مربوط به دوران سربازی و معافیت نیز مطرح می‌شود که در این حالت ارسال تصاویر مدارک مربوط به آن الزامی است.

صفحه دوم تکمیل اطلاعات سامانه سجاد وزارت علوم

ارسال عکس پرسنلی، کلیه صفحات شناسنامه و تصویر پشت و رو کارت ملی نیز از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن اقدام کنید. در این مرحله نیز امکان ذخیره اطلاعات وجود دارد. پس از تکمیل تمامی اطلاعات خواسته شده در سامانه سجاد، روی گزینه “بعدی” کلیک کنید.

قدم پنجم ثبت نام نهایی در سامانه سجاد وزارت علوم: در صفحه سوم باید نسبت به تکمیل اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی خود اقدام کنید. برای درج هر مقطع تحصیلی در ابتدا باید محل تحصیل مشخص شود. با کلیک روی گزینه “اضافه” امکان افزودن و درج مقطع تحصیلی فراهم می‌شود.

سامانه جامع امور دانشجویان
در صفحه نمایش داده شده مقاطع تحصیلی خود را وارد کنید.

نکاتی برای تکمیل اطلاعات در سامانه سجاد وزارت علوم

برای تکمیل مشخصات در سامانه سجاد وزارت علوم رعایت نکات زیر الزامی است.

  • در صورتی که در داخل ایران تحصیل کرده‌اید، تکمیل کادرهای مرتبط با استان، شهر محل تحصیل، نام دبیرستان یا مرکز پیش دانشگاهی، رشته تحصیلی، تاریخ شروع و پایان تحثیل، معدل، تصویر مدرک تحصیلی الزامی و اجباری است.
  • در صورتی که در داخل ایران در مدارج و مقاطع بیشتر از دیپلم فارغ‌التحصیل شده‌اید، تکمیل مواردی از قبیل نوع دانشگاه، نام، شهر محل تحصیل، وضعیت تحصیلی، رشته و گرایش، نوع دوره، شروع و پایان آن، شماره پرونده، معدل و تصویر مدرک تحصیلی اجباری است.
  • در صورتی که محل تحصیل شما خارج از کشور باشد، باید اطلاعات مربوط به مقاطع تحصیلی، دیپلم یا پیش دانشگاهی را وارد کنید. کادرهایی در خصوص کشور و شهر محل تحصیل، نام دبیرستان، رشته تحصیلی، تاریخ شروع و پایان تحصیل، معدل و تصویر مدرک را باید تکمیل کنید. تکمیل تمامی کادرهای مربوط به اطلاعات گفته شده به جز ارسال مدرک تحصیلی الزامی است.
  • در صورتی که در خارج از کشور تحصیل کرده و مقطع شما بیش از دیپلم است، باید کادرهای مربوط به کشور و شهر محل تحصیل، نام موسسه و دانشگاه، وضعیت تحصیل، دوره، رشته و گرایش تحصیلی و تاریخ شروع و پایان تحصیل را کامل کنید. تکمیل تمامی کادرهای مرتبط با موارد گفته شده به غیر از گرایش تحصیلی الزامی و اجباری است.
  • در صورتی که وضعیت تحصیلی شما در خارج از کشور به صورت دانش آموختگی بوده، کادرهای تاریخ پایان تحصیل، کد رهگیری سامانه تاک برای مدرک تحصیلی، تاریخ ارزشیابی مدرک، شماره پروند، معدل، ارسال تصویر مدرک تحصیلی و ارزشنامه مدرک باید تکمیل شود.

پس از ثبت درخواست خدمت مورد نظرتان را از منوی خدمات انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را تکمیل کنید. در صورتی که در منوی خدمات گزینه مورد نظرتان را مشاهده نکردید، به بخش ویرایش پروفایل مراجعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات مقطع تحصیلی خود اقدام کنید.

کلام آخر

سامانه سجاد که مخفف عبارت سامانه جامع امور دانشجویان است برای بررسی درخواست‌های دانشجویان طراحی شده. برای بهره‌مندی از این خدمات باید در ابتدا در آن ثبت نام کرد که در متن بالا به صورت تصویری به طور کامل توضیح داده شده است. امیدواریم مطالب فوق مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

کلمه کلیدی: سامانه سجاد

عنوان سئو: نحوه ثبت نام در سامانه سجاد + آموزش تصویری

متا: سامانه سجاد برای بررسی درخواست‌های دانشجویان طراحی شده که استفاده از خدمات آن منوط به ثبت نام است.در این متن نحوه ثبت نام به طور کامل توضیح داده شده.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا