پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

رشته زیست شناسی جانوری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

از گذشته‌های دور همیشه انسان‌ها برای شناخت جانوران و حیوانات گوناگون زندگی آن ها را مطالعه می‌کردند. ارسطو که از دانشمندان مشهور یونان باستان بود، مشاهدات و مطالعات  خود را درباره جانوران مختلف در قالب کتاب‌هایی یادداشت می‌کرد و همین نوشته‌های او یک راهنما برای خیلی از دانشمندان شد.

در قرن شانزدهم و هفدهم دانشگاه‌های بسیاری تاسیس شدند که فقط بر مطالعات جانور شناسی تمرکز می‌کردند و دانشجویان در رشته زیست شناسی جانوری و جانور شناسی در این دانشگاه‌ها به تحصیل می‌پرداختند. میکروسکوپ در قرن نوزدهم میلادی از رایج ترین ابزار در مطالعات زیستی بود و دریچه ای تازه برای شناخت موجودات زنده به وجود آورده بود زیرا با وجود میکروسکوپ ها سلول های جانوری قابل مشاهده بودند.

درباره رشته جانور شناسی مطالعه کنید.

زمانی که چارلز داروین (عکس بالا) طبیعیت شناس انگلیسی نظریه تکامل جانوران را مطرح کرد دومین انقلاب در جانور شناسی رخ داد. این تئوری تحول بزرگی را در جانورشناسی ایجاد کرد. پس از آن در سال ۱۹۵۳ دو دانشمند انگلیسی به نام های جیمز واتسون و فرانسیس کریک به بررسی ساختار DNA پرداختند و دریچه جدیدی برای تحقیقات دربارۀ ارتباطات تکاملی بین حیوانات به وجود آمد.

معرفی رشته زیست شناسی جانوری

رشته زیست شناسی جانوری یکی از شاخه های زیست شناسی می باشد. در این رشته به مطالعه زندگی و تولید مثل جانوران پرداخته می‌شود. این رشته در گروه آزمایشی تجربی قرار دارد و در دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، آزاد و غیرانتفاعی ارائه می‌شود. که در ادامه مطلب به معرفی دانشگاه های دارای رشته زیست شناسی جانوری خواهیم پرداخت.

زیست شناسی جانوری همه جوانب علمی درباره شناخت جانوران مانند رشد و تکامل جنین های جانوری، روندهای تکاملی، رفتار، توزیع اکولوژی و … را شامل می‌شود. رشته زیست شناسی جانوری بسیار گسترده است و شاخه های مختلفی دارد. داوطلبان می‌توانند بر اساس علاقه‌ای که دارند تحصیلات خود را ادامه دهند.

شناسی

دروس رشته زیست شناسی جانوری

تحصیل در رشته زیست شناسی جانوری هم با کنکور و هم بدون کنکور امکان پذیر است‌. دوره ی کارشناسی این رشته ۴ سال می‌باشد. در جدول زیر تعدادی از دروس رشته زیستشناسی جانوری را مشاهده می کنید.

زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌ریاضی‌فیزیک‌شیمی‌
میکروبیولوژیشیمی‌ آلی‌بیوشیمی‌ژنتیک
تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌فیزیولوژی‌ جانوری‌اکولوژیتکامل‌ موجودات‌ زنده‌
ریخت ‌زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان‌جنین‌ شناسیبافت‌ شناسی‌تالوفیت‌ ها
فیزیولوژی‌ گیاهی‌رشد و نمو گیاهی‌سیستماتیک‌ گیاهی‌بیوفیزیک‌
اکولوژی‌ عملی‌آمار زیستی‌زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌ویروس‌ شناسی‌
فیزیولوژی‌ مقایسه‌ای‌جانورشناسی‌رفتارشناسی‌حشره ‌شناسی‌

دانشگاه های دارای رشته زیست شناسی جانوری

اطلاع از دانشگاه هایی که رشته مورد نظرتان را ارائه می دهد بسیار مهم است. در دفترچه کنکور خود می توانید اطلاعاتی را از این دانشگاه ها بدست آورید اما برای راحتی و معرفی سایر ویژگی های مهم این دانشگاه ها جدول زیر را تهیه کرده ایم:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه تهرانروزانه15تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید بهشتیروزانه30تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمیروزانه30کرجهردوبا آزمون
دانشگاه اصفهانروزانه25اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدروزانه25مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه شیرازروزانه25شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه30تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمیشبانه20کرجهردوبا آزمون
دانشگاه اصفهانشبانه10اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدشبانه140مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزشبانه20تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه گیلانروانه40رشتهردوبا آزمون
دانشگاه مازندرانروانه25بابلسرهردوبا آزمون
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آملروزانه18آملهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنرروزانه20کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه گلستانروزانه30گرگانهردوبا آزمون
دانشگاه گیلانشبانه5رشتهردوبا آزمون
دانشگاه مازندرانشبانه15بابلسرهردوبا آزمون
دانشگاه حکیم سبزواریروزانه28سبزوارهردوبا آزمون
دانشگاه شهر کردروزانه30شهر کردهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانروزانه20سمنانزنبا آزمون
دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آملشبانه4آملهردوبا آزمون
دانشگاه گلستانشبانه5گرگانهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانشبانه10سمنانزنبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه1تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنرروانه1کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه1اهوازهردوبدون آزمون
دانشگاه قمروزانه60قمهردوبدون آزمون
دانشگاه اراکروزانه50اراکهردوبدون آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه30اهوازهردوبدون آزمون
دانشگاه زنجانروزانه40زنجانهردوبدون آزمون
دانشگاه ارومیهروزانه55ارومیههردوبدون آزمون
دانشگاه رازیروزانه40کرمانشاههردوبدون آزمون
دانشگاه لرستانروزانه30خرم آبادهردوبدون آزمون
دانشگاه گنبدروزانه34گنبدهردوبدون آزمون
موسسه غیر انتفاعی آل طهغیر انتفاعی30تهرانزنبدون آزمون
دانشگاه شهید باهنرشبانه10کرمانهردوبدون آزمون
دانشگاه دامغانروزانه30دامغانهردوبدون آزمون
دانشگاه سیستان و بلوچستانروزانه35زاهدانهردوبدون آزمون
دانشگاه لرستانروزانه1خرم آبادهردوبدون آزمون
دانشگاه جیرفتروزانه35جیرفتهردوبدون آزمون
دانشگاه زابلروزانه30زابلهردوبدون آزمون
دانشگاه زابلشبانه1زابلهردوبدون آزمون
دانشگاه دامغانروزانه1دامغانهردوبدون آزمون
دانشگاه سیستان و بلوچستانروزانه1زاهدانهردوبدون آزمون
موسسه غیر انتفاعی کاویانغیر انتفاعی40مشهدهردوبدون آزمون
موسسه غیر انتفاعی فاطمیهغیر انتفاعی30شیراززنبدون آزمون
موسسه غیر انتفاعی نور دانشغیر انتفاعی20میمههردوبدون آزمون
دانشگاه زابلروزانه1زابلهردوبدون آزمون

گرایش های رشته زیست شناسی جانوری

امکان ادامه تحصیل رشته زیست شناسی جانوری در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. امکان ادامه تحصیل این رشته در دانشگاه های معتبر خارج از کشور نیز وجود دارد. گرایش های رشته زیست شناسی جانوری عبارتند از:

  • جغرافیای حیوانی: جغرافیای جانوری که در واقع جانور شناسی توصیفی نامیده می شود، شاخه ای از جانور شناسی است که جانوارن و زیستگاه های آن هارا بررسی می کند.
  • آناتومی مقایسه ای: آناتومی مقایسه ای شباهت و تفاوت‌های موجود در آناتومی های گونه های مختلف جانوری را بررسی می‌کند. مثلا استخوان بال در حالت کلی خیلی بلند است و این استخوان‌های باریک مانند استخوان‌های انگشتان در انسان‌ها می‌باشند.
  • فیزیولوژی جانوری: در فیزیولوژی جانوری فرآیندهای گوناگون بدن جانواران و هرچیزی که در بدن آن‌ها اتفاق می‌افتد بررسی می‌شود تا هومئوستازی جانوران حفظ شود و به بقای آن‌ها کمک گردد.
  • رفتار شناسی جانوری: در رفتار شناسی جانوری رفتار حیوانات در محیط طبیعی که حضور دارند بررسی می‌شود. این علم ریشه در کار داروین دارد.
  • بوم شناسی رفتاری: این علم مطالعه ای از تکامل را شامل می‌شود که به عنوان پایه‌ای برای رفتار حیوانات به دلیل فشار های زیست محیطی در نظر گرفته می‌شود. و این فشار ها دارای محدودیت‌هایی بر جانوران توسط محیط زیست آن‌ها می‌باشد.

کارنامه قبولی رشته زیست شناسی جانوری

کارنامه قبولی رشته زیست شناسی جانوری در هر یک از دانشگاه‌ ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه زیست شناسی جانوری
کارنامه قبولی رشته زیست شناسی جانوری سال 1399

گروه بندی رشته زیست شناسی جانوری

در ادامه به شرح گروه های مختلف زیست شناسی جانوری می‌پردازیم.

  • پستاندار شناسی: در این قسمت از جانورشناسی به مطالعه زندگی پستانداران می‌پردازنند. نخستی شناسی درباره نحوه زندگی و رفتار نخستی ها مطالعه می‌کند و از مهم‌ترین بخش‌های پستاندار شناسی می‌باشد.
  • پرنده شناسی: در این شاخه زندگی پرندگان بررسی می‌شود.
  • خزنده شناسی: در این شاخه زندگی خزندگان یا دوزیستان بررسی می‌شود.
  • آبزی شناسی: در این شاخه زندگی جانوران دریایی مانند ماهی و میگو بررسی می‌شود.
  • حشره شناسی: در این شاخه زندگی حشرات مختلف بررسی می‌شود و به دلیل تنوع بالای حشرات، حشره شناسی گروه‌های متعددی را شامل می‌شود که برخی از آن ها عبارتند از: پروانه شناسی، مورشناسی، سوسک شناسی.

بازار کار رشته زیست شناسی جانوری

متاسفانه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان زیست شناسی جانوری نمی‌توانند در بازار کار مرتبط با آن فعالیت کنند‌. اما دانشجویانی که در طول تحصیل خود فعال بوده اند و نمرات دانشگاهی بالایی کسب کرده اند می‌توانند در سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان‌های وابسته به آن مشغول به کار شوند.

بسیاری از جانورشناسان در آزمایشگاه ها و یا در مزرعه درباره حیوانات مختلف مطالعه می‌کنند. برای تاسیس یک آزمایشگاه تحقیقاتی زیست شناسی جانوری، داشتن مدرک دکتری الزامی است. جانور شناسان بر گونه‌های در حال انقراض مطالعه می‌کنند و با راه حل‌های حفاظتی و باوری های قابل ‌کنترل از انقراض گونه ها جلوگیری می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در باغ وحش ها و محل نگهداری حیوانات به عنوان مربی حیوانات یا محقق بر رفتار و زندگی آن‌ها مشغول به کار شوند.

6

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اند می‌توانند در آزمایشگاه های تحقیقاتی مانند متابولیسم، انستیتوپاستور و … مشغول به کار شوند. آن‌ها می‌توانند به عنوان مدرس در دانشگاه ها و مدارس نیز تدریس کنند.

درآمد افراد در رشته زیست شناسی جانوری به محل کار، مهارت و تجربه کاری آن‌ها بستگی دارد. همکاری در طرح های تحقیقی و برعهده گرفتن مسئولیت اجرایی این طرح‌ها می‌تواند درآمد خوبی برای آن ها داشته باشد.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته زیست شناسی جانوری سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

تحصیلی آکو

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا