پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

از چه رشته‌هایی می‌توان وارد تربیت معلم شد؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه ثبت نام دانشگاه های تربیت معلم برای دانش آموزان و داوطلبانی که قصد ورود به این حرفه را دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حالت کلی از طریق دو روش شرکت در کنکور سراسری و یا شرکت در آزمون استخدام تربیت معلم آموزش و پرورش می‌توان به حرفه معلمی راه یافت. آن دسته از دانش آموزانی که قصد دارند با شرکت در کنکور سراسری وارد حرفه تربیت دبیر شوند باید این نکته را بدانند که پیش از هر چیزی باید رتبه قبولی در کنکور را به دست آورده و سپس در مرحله انتخاب رشته، رشته های مرتبط با تربیت معلم را به صورت دقیق انتخاب نمایند. به همین دلیل ما در این مقاله تمامی رشته‌های هر پنج گروه آزمایشی که با حرفه تربیت معلم مرتبط هستند و همچنین شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های تربیت معلم را به همراه توضیحات کامل و جامع ارائه داده‌ایم تا شما دانش آموزان و داوطلبان عزیز با داشتن اطلاعات کافی بتوانید رشته‌ مرتبط با حوزه دبیری را انتخاب کرده و در دانشگاه تربیت معلم مورد نظر خود شروع به تحصیل کنید.

استخدام در تربیت معلم از طریق رشته های مرتبط

رشته های  اختصاصی استخدام  تربیت معلم

 هر ساله دانشگاه‌های تربیت معلم نظیر دانشگاه فرهنگیان مطابق با شرایط و ضوابط خود اقدام به پذیرش دانشجو در حرفه دبیری می‌کند. برای بسیاری از داوطلبان و دانش آموزان اینکه از چه رشته‌هایی می‌توان وارد تربیت معلم شد سوال بوده و همواره به دنبال راهی برای رسیدن به پاسخ کامل این پرسش هستند. برای اینکه داوطلبان بتوانند استخدام دانشگاه‌ تربیت معلم وزارت آموزش و پرورش شوند لازم است تا در کنکور رشته‌های نظری، هنر و زبان ثبت نام و شرکت کرده و در صورت داشتن شرایط پذیرش و ورود به دانشگاه فرهنگیان اقدام به ثبت نام نمایند. به صورت دقیق‌‌تر، متقاضیان رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان باید در کنکور سراسری شرکت کرده و شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه های تربیت دبیر را کسب کنند.

قبول شدن در آموزش و پرورش

دانش آموزانی که بعد از اتمام دوران دبیرستان قصد دارند در دانشگاه‌های تربیت دبیر تحصیل کنند توصیه می‌کنیم حتما قبل از انتخاب رشته دبیرستان در بخش هدایت تحصیلی شرکت کنند تا بر اساس علایق و استعداد خود در رشته‌های تحصیلی مرتبط با حرفه معلمی دوران دبیرستان را به اتمام برسانند. در ادامه رشته های دانشگاه های تربیت دبیر یا همان معلمی آموزش و پرورش را در هر یک از گروه‌های آزمایشی را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

نحوه ورود به تربیت معلم از طریق رشته‌های تحصیلی

 

رشته های تربیت معلم گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک

یکی از نکات مهم در زمینه رشته های مرتبط با تربیت معلم متفاوت بودن این رشته‌ها در هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری است. به عبارتی هر یک از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری در زمینه استخدام و ثبت نام دانشگاه های تربیت معلم ، تعداد مشخصی از رشته‌های خود را ارائه می‌دهند. برای نمونه رشته‌های تربیت معلم گروه آزمایشی ریاضی به صورت جداگانه از دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری برگرفته شده است.  در جدول زیر رشته های گروه آزمایشی ریاضی فیزیک مرتبط با تربیت معلم برای داوطلبانی که توانسته‌اند در کنکور سراسری ریاضی قبول شده و شرایط حائز اهمیت ورود به دانشگاه تربیت معلم را کسب کنند گردآوری شده است.

جدول

 

رشته های گروه آزمایشی تجربی در دانشگاه های تربیت معلم 

در طی سال‌های اخیر بسیاری از داوطلبان کنکور میل به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با تربیت معلم دارند و ترجیح میدهند در آموزش و پرورش استخدام شوند. دانشگاه‌هایی چون فرهنگیان و رجایی جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از بین داوطلبان ممتاز رشته‌های نظری اقدام به جذب دانشجو می‌کنند. به همین دلیل رشته‌های مرتبط با تربیت معلم در هر یک از گروه‌های آزمایشی از تنوع بالایی برخوردار هستند. در جدول زیر اسامی رشته‌های تربیت معلم گروه آزمایشی تجربی ارائه شده است.

WhatsApp Image 2021 11 22 at 17.11.02

 

 

رشته‌های تربیت معلم گروه آزمایشی انسانی

ثبت نام در رشته های مرتبط با تربیت معلم گروه آزمایشی انسانی مخصوص داوطلبانی است که توانسته‌اند در کنکور سراسری انسانی رتبه قبولی و شرایط انتخاب رشته در دانشگاه‌های تربیت معلم را کسب کنند. در جدول زیر رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در گروه آزمایشی علوم انسانی آورده شده است.

WhatsApp Image 2021 11 22 at 17.11.02 1

 

 

رشته های تربیت معلم گروه آزمایشی زبان انگلیسی

یکی‌دیگر از رشته های پرمتقاضی در آزمون استخدامی و کنکور انسانی تربیت معلم، رشته دبیری و تدریس در زبان انگلیسی است. برای پذیرش در این رشته تحصیلی، ابتدا داوطلبان باید در آزمون سراسری زبان انگلیسی شرکت کرده و رتبه مورد قبول و تراز لازم را به دست آوردند. بعد از این مرحله لازم است تا نسبت به شرکت در مصاحبه دانشگاه‌های تربیت معلم از جمله فرهنگیان و شهید رجایی اقدام کنند تا پس از پذیرش در این مصاحبه وارد حرفه تربیت معلم شوند.

WhatsApp Image 2021 11 22 at 17.11.00

 

رشته‌های تربیت معلم گروه آزمایشی هنر

آن دسته از دانش آموزانی که در دوران دبیرستان رشته هنر را برگزیده‌ و در کنکور سراسری این رشته شرکت کرده‌اند، می‌توانند با کسب رتبه قبولی و تراز مطلوب در رشته گرافیک یا همان آموزش ارتباط تصویری وارد حوزه تربیت معلم شوند.

WhatsApp Image 2021 11 22 at 17.11.01

 

سهمیه‌ها و شرایط آزمون استخدام دانشگاه تربیت معلم

هر ساله شرایط استخدام تربیت معلم یا همان آزمون آموزش و پرورش با رقابت شمار بسیار زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها (به غیر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی) به صورت همزمان با آزمون دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. سهمیه معلولین و ایثارگران از جمله سهمیه‌ها و امتیازاتی است که برای داولبین واجد شرایط  این آزمون در نظر گرفته شده است.

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی تربیت معلم

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مانند سایر آزمون‌ها و کنکور سراسری امتیاز و سهمی برای فرزندان ایثارگران، جانبازان و شهدا در نظر گرفته شده است. این سهمیه بین داوطلبان گروه‌های ذکر شده بنابر شرایط هر یک به میزان 5 درصد و 25 درصد اعمال می‌شود.

  • اعمال سهمیه 5 درصدی برای فرزندان و همسران جانبازانی با جانبازی کمتر از 25 درصد، همچنین برای همسران و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه را داشته‌اند 5 درصد تعلق می‌گیرد.
  • در نظر گرفتن سهمیه 25 درصدی به فرزندان و همسران شهیدان و آزادگان
  • اعمال سهمیه 25 درصدی برای فرزندان جانبازان دارای 25 درصد نقص عضو

از بین داوطلبانی که واجد شرایط اعمال سهمیه 25 درصدی هستند، اولویت پذیرش به ترتیب با فرزندان و همسران جانبازان، آزادگان، فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان دارای 25 درصد نقش عضو و بیشتر و فرزندان آزادگان با داشتن یک سال اسارت یا بیشتر است. اگر بعد از پذیرش این دسته از داوطلبان ظرفیت اعمال شده باقی بماند، مابقی سهمیه به آن دسته از ایثارگرانی که در اولویت بالا نبودند تعلق خواهد گرفت و به ترتیب همسر شهدا، همسر جانبازان با 25 درصد نقص عضو و بیشتر، همسر آزادگان با یک سال اسارت و بیشتر و در نهایت خواهر و برادر شهید در اولویت قرار خواهند گرفت.

سهمیه معلولین در  استخدام تربیت معلم

در آزمون استخدامی تربیت معلم سهمیه 3 درصدی برای معلولان اعمال شده است. معلولان عزیز با ارائه معرفی نامه از بهزیستی می‌توانند از سهمیه 3 درصدی خود استفاده کنند. آن دسته از داوطلبانی که قصد استفاده از این سهمیه 3 درصدی را دارند باید در آزمون استخدامی بین داوطلبان معلول شرکت کرده و به رقابت بپردازند. از میان این شرکت کنندگان بر اساس نمرات کسب شده، تعداد 2 برابر ظرفیت برای انجام مراحل مصاحبه به اداره آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

همه چیز درباره سهمیه های کنکور

آشنایی با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از بهترین دانشگاه‌های دولتی تربیت معلم کشور است. این دانشگاه برای نخستین بار در سال 1353 فعالیت خود را نه تنها در قالب یک دانشگاه آغاز کرد بلکه پس از پیشرفت‌های متوالی سرانجام در سال 1372 با تاسیس دانشکده تربیت معلم حرفه‌ای به صورت رسمی به پذیرش دانشجو پرداخت. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارند. اگر شما هم مانند بسیاری از دانش آموزان دیگر علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه هستید و می‌خواهید اطلاعات کافی و لازم درباره این دانشگاه و شرایط پذیرش آن کسب کنید می‌توانید به مقاله معرفی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مراجعه کنید.

آشنایی با دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی

 

مشاوره نحوه انتخاب رشته های متناسب با تربیت معلم

ورود به حوزه تربیت معلم از طریق تمامی گروه‌های آزمایشی چون ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان امکان‌پذیر است. برای ورود به تربیت معلم و دانشگاه‌های آن باید  از همان دوران دبیرستان برای کسب رتبه قبولی در رشته‌های مرتبط با شغل دبیری برنامه‌ریزی کنید. اگر در انتخاب رشته های مرتبط با تربیت معلم مشکلی دارید می توانید با مشاورین و کارشناسان موسسه پورسا تماس بگیرید. مشاورین ما در هر ساعت از شبانه روز پاسخ گوی شما بوده و با ارائه راهنمایی های کامل و اصولی شما را در مسیر  انتخاب رشته مورد نظر خود راهنمایی می کنند.

مشاوره نحوه انتخاب رشته‌های متناسب با تربیت معلم

 

 

تربیت معلم کی استخدام میکند؟

تربیت معلم هرساله از طریق آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی و کنکور نیروی جدید استخدام میکند.

برای شرکت در کنکور و قبول شدن در رشته های تربیت معلم باید چیکار کنیم؟

در کنکور هر سه گروه آزمایشی انسانی و ریاضی و تجربی ، رشته های تربیت معلم قابل انتخاب هستند. باید درست انتخاب رشته کنید.

ثبت نام و قبولی در آزمون استخدامی آموزش پرورش چگونه است؟

برای ثبت نام در آزمون استخدامی تربیت معلم باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید. برای قبول شدن در آزمون آموزش پرورش باید منابع مربوطه را به دقت مطالعه کنید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا