پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

معرفی رشته کاردانی امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

رشته کاردانی امور بانکی از رشته های میان رشته ای است که داوطلبان گروه تجربی, ریاضی و انسانی می توانند آن را انتخاب کنند. افراد در رشته کاردانی امور بانکی فعالیت ها و مسئولیت های مختلفی که در محیط بانکی وجود دارد را یاد گرفته و در آینده می توانند در یکی از این بخش ها مشغول به کار شوند.

رشته کاردانی امور بانکی وسعت زیادی دارد و پذیرش در این رشته از طریق شرکت در آزمون سراسری امکان پذیر است. تعداد دانشگاه هایی که رشته امور بانکی را ارائه می دهند خیلی زیاد نیست اما در شهرهایی مانند تهران, کرج, زاهدان, گنبد و … داوطلبان می توانند در رشته امور بانکی تحصیل کنند. در ادامه مطلب با رشته امور بانکی, دروس آن و دانشگاه های ارائه دهنده آشنا خواهید شد.

برای دریافت مشاوره تحصیلی با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

رشته کاردانی امور بانکی

هدف از ارائه رشته امور بانکب تربیت نیرویی از افرادی است که بتوانند بخشی از مسئولیت های بانکی را به عهده گرفته و کار کنند. این افراد می توانند در شعب واحدهای بانکی حسابداری انجام دهند, به امور مشتریان بپردازند و یا آمار و اطلاعات را دریافت کرده و آن ها را طبقه بندی کنند. طول دوره تحصیلی در کاردانی امور بانکی دو سال است و در مجموع ۷۸ واحد درسی دارد. در جدول های زیر به ترتیب واحدهای هر بخش و بعد دروس رشته کاردانی امور بانکی را مشاهده می کنید:

1 6

دروس عمومی و جبرانی

2 4

دروس پایه

3 3

دروس تخصصی

4 2

درباره رشته مدیریت اطلاعات و ارتباطات بخوانید.

دانشگاه های دارای رشته کاردانی امور بانکی

در این قسمت دانشگاه های دارای رشته امور بانکی را معرفی کرده و ویژگی های هریک را بررسی می کنیم. طبق این جدول پذیرش در این رشته با شرکت در کنکور امکان پذیر است:

د1 7
د2 5

توانایی های لازم برای ورود به رشته امور بانکی

هر فردی با توجه به شخصیت و علایقی که دارد بهتر است تا رشته ای را انتخاب کند که به روحیاتش نزدیک باشد. رشته هایی که به امور بانکی مربوط می شوند برای گروهی از افراد مناسب هستند. برای مثال شاغلان این رشته تایم کاری مشخص و طببق شرایط وزارت کاری دارند و ۸ ساعت در روز مشغول به کار هستند.

55 1

شاغلان این رشته باید صبر و حوصله زیادی داشته و به مشتریان خود احترام و ارزش زیادی بگذارند و با حوصله تمام مشکلات یا سوالات آن ها را پاسخ دهند. اشتغال در این رشته می تواند یکنواخت و گاها خسته کننده هم باشد اما مزیت هایی مانند ثبات و امنیت شغلی, تسهیلات متفرقه و … نیز دارد.

با رشته مدیریت دولتی در دانشگاه آشنا شوید.

فارغ التحصیلان چه وظایفی برعهده دارند؟

فارغ التحصیلان و شاغلان رشته امور بانکی وظایف مختلفی دارند که در اینن بخش قسمتی از این وظایف را شرح خواهیم داد:

  • کنترل گردش مالی صندوق در پایان روز
  • دریافت و پرداخت پول نقد, چک و ارز و یا اوراق بهادار
  • کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آن ها به بایگانی
  • تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
  • انجام کلیه عملیات بانکی مشتریان با استفاده از سیستم های بانکی
  • پاسخ کویی به سرپرست ارشد, معاون یا رئیس شعبه
  • تحویل فرم های لازم به مشتری مانند فرم افتتاح حساب یا فرم واریز
  • کنترل فرم های تکمیل شده, رفع نقص های آن و تطبیق امضا و احراز هویت مشتری
  • افتتاح یا بستن حساب مشتری

بازار کار رشته کاردانی امور بانکی

فارغ التحصیلان رشته کاردانی امور بانکی می توانند در حوزه های مختلف بانک مشغول به کار شوند. این حوزه ها شامل: صادرات, واردات, سرمایه گذاری, روابط عمومی, سازماندهی مدیریت شعب و .. می باشد. این افراد می توانند امورات مربوط به حسابداری را در شعبه های مختلف انجام دهند و با پیشرفت در حیطه کاری خود به مسئول شعب, روسای شعب و یا سرپرستی ارتقا بیابند.

همچنین نرخ بیکاری با توجه به میزان تجربه و تبحر افراد در این رشته کم است و افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در آزمون های داخلی که بانک های مختلف در کشور برگزار می کنند شرکت کرده و در سمت های مختلف نظیر رئیس بانک حسابداری، متصدی امور بانکی یا تحویل دار و … مشغول به کار شوند.

درآمد رشته کاردانی امور بانکی

بانک یکی از مشاغلی است که کار در آن با مزایای نسبتا زیادی همراه است با این حال برای کسب درآمد در هر رشته ای می بایستی در آن رشته تجربه کافی را به دست آورد، رشته مدیریت امور بانکی نیز این چنین می باشد یعنی با توجه به میزان تحصیلات و تجربه ای که فرد دارد و مسئولیتی که فرد می پذیرد دستمزد متفاوتی دریافت خواهد کرد.

66

شاغلان این رشته بر اساس میزان مهارت و تخصصی که دارند ممکن است درآمد متفاوتی داشته باشند. بنابراین بطور ددقیق نمی توانیم درباره درآمد این افراد اظعار نظر کنیم اما می توان گفت درآمد نزدیکی با کارمندان دولتی دارد و علاوه بر آن شامل تسهیلات و مزایای ویژه ای هم می شود.

درآمد رشته کاردانی امور بانکی در خارج از ایران

در خارج از ایران نیز مانند ایران قاعدتا هر چه فرد تجربه بیشتری در کار خود  داشته باشد به همان میزان از میزان حقوق بیشتری بهره مند می شود. حال درآمد افرادی که در این حیطه فعالیت می کنند در کشور های مختلف متفاوت است.

برای مثال در آلمان متوسط درآمد ماهیانه افرادی که در حیطه ی مدیریت بانک فعالیت می کنند حدود ۴۴۸۰ یورو است و در ایالات متحده نیز میانگین حقوق ماهیانه افراد حدود ۵۰۰۰ دلار و در کانادا ۳۰۰۰ دلار می باشد.

البته همانطور که گفته شد این حدود درآمد میانگین می باشد و افرادی با حداقل و حداکثر درآمد نیز هستند که با توجه به میزان تحصیلات، تجربه و سمتی که دارند این درآمد تعیین می شود.

کسب درآمد نجومی در رشته مدیریت امور بانکی

با توجه به این که شمّ اقتصادی خوب در هر فردی می تواند باعث پیشرفت آن فرد در حیطه کاری خود شود در این رشته نیز وقتی فرد در رشته خود تجربه خیلی خوبی کسب کرده باشد، قوانین کشور را به خوبی بداند ، با یک سرمایه گذاری نسبتا خوب و با تاسیس یک بانک خصوصی می تواند سود خیلی خوبی را عاید خود کند.

برترین دانشگاه ها رشته مدیریت امور بانکی در دنیا

برترین دانشگاه دنیا در رشته مدیریت امور بانکی دانشگاه هاروارد می باشد و بعد از آن برترین دانشگاه ها در حوزه مالی و حسابداری در دنیا به شرح زیر می باشند:

  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه کالیفرنیا|برکلی
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه تجارت لندن
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه کمبریج

نمونه کارنامه قبولی رشته مدیریت امور بانکی در دانشگاه خوارزمی

سهمیه قبولی: منطقه ۲        رتبه در سهمیه: ۱۰۸۰        رتبه کشوری: ۵۶۸۰

درسدرصد
ادبیات فارسی۴۹
عربی۲۳
معارف۵۸
زبان۴۹
ریاضی۶۳
اقتصاد۴۸
ادبیات تخصصی۴۶
عربی تخصصی۴۱
تاریخ و جغرافیا۰
علوم اجتماعی۳۱
فلسفه و منطق۳۸
روانشناسی۴۱

مشاوره تحصیلی آکو

همانطور که در متن فوق گفته شد رشته مدیریت امور بانکی روحیه دقیق با تمرکزی بالا در حسابرسی را می طلبد، صبر و حوصله فراوان برای ارتباط با مشتریان و حفظ احترام به آن ها وظیفه تمام افراد مشغول به کار در این حرفه می باشد.

با توجه به این که این رشته با تمام سختی ها  بسیار دلنشین است و بسیاری از داوطلبان درصدد تحصیل در این رشته می باشند پس قبولی در آن نیازمند یک انتخاب رشته دقیق و حرفه ای می باشد، مشاوران ما در مرکز مشاوره تخصصی آکو آماده راهنمایی دقیق به داوطلبان علاقه مند به این رشته می باشند.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

رشته امور بانکی را تا چه مقطع تحصیلی می توان ادامه داد؟

کارشناسی و دکتری

آیا بین رشته امور بانکی با مدیریت بانکی تفاوتی وجود دارد؟

خیر هر دو یک رشته هستند با این تفاوت که رشته امور بانکی در مقطع کاردانی است و فارغ التحصیلان با شرکت در کنکور برای ادامه تحصیلی در این رشته می توانند اقدام کنند.

آیا ارغ التحصیلان رشته امور بانکی بطور تضمینی در بانک مشغول به کار خواهند شد؟

خیر تضمینی در این مورد نیست. زیرا این افراد برای اشتغال در بانک باید در آزمون مربوط به آن شرکت کنند.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا