پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

مشاوره انتخاب رشته کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی یکی از رشته های زیر مجموعه رشته علوم تجربی است، و در زیر گروه 5 انتخاب رشته کنکور قرار دارد. برای موفقیت در رشته اطلاع رسانی پزشکی دو شرط لازم است. اولین نکته توانایی ارتباط موثر با مردم است و باید جویای علم باشید. دانش جویان رشته کتابداری باید همواره در جستجو و به دنبال افزایش اطلاعات  خود باشند و در این جهت تلاش کنند.

برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت تخصصی با تیم مشاوره کنکور آکو همراه باشید.

پذیرش در رشته کتابداری در دانشگاه سراسری ( نوبت روزانه ) و پردیس خودگردان انجام می شود. حتی شما می توانید بدون کنکور در دانشگاه های علمی کاربردی اقدام کنید، ثبت نام بدون کنکور رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بستگی به شرایط دانشگاه دارد.

معرفی رشته اطلاع رسانی پزشکی

تحصیل در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

یکی از فعالیت های تخصصی گرایش پزشکی رشته کتابداری، کار با سیستم های اطلاعاتی در آزمایشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی است. امروزه به خاطر پیشرفت تکنولوژی و نیاز مبرم همه اقشار جامعه به نرم افزارهای دیتابیس ، فارغ التحصیلان رشته اطلاع رسانی پزشکی از زیر شاخه های کتابداری، میتواند بسیار مفید واقع شود. کارشناسان کتابداری با نحوه کار نرم افزارهای دیتابیس آشنا هستند، پس می توانند در مراکز وابسته به این نرم افزارها به طور تخصصی همکاری کنند.

البته حقیقت این است که رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دروس بسیار متنوعی دارد و بازار کار آن در داخل و خارج از کشور بسیار متنوع است. دانشجویان رشته کتابداری میتواند باتوجه به علایقشان در زمینه اصلاح منابع و مراجع پزشکی، اصلاح تکنیک های مراقبت های بیمارستانی، نظارت و مدیریت سلامت بیمارستان و حتی به کمک کارشناسان رشته مهندسی کامپیوتر، به ایده پردازی و تولید نرم افزار های جدید دسترسی بهمنابه پزشکی اقدام کنند.

در ادامه به معرفی دروس و چارت درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی میپردازیم. برای اطلاع از بازار کار رشته کتابداری برای مهاجرت، تا پایان این مطلب همراه ما باشید اما اگر برای قبولی رشته کتابداری دانستن حدود رتبه و تراز کنکور برایتان مهم است،نمونه کارنامه قبولی رشته کتابداری را برای شما آورده ایم.

سال تحصیلی: 1400

رشته کتابداری در شاخه پزشکی

شهر داوطلب: آذربایجان شرقی

نوع دوره: روزانه

سهمیه قبولی: منطقه یک

رتبه در سهمیه: 19.645

رتبه کشوری: 77255

تراز:7013

نام درس درصد
ادبیات فارسی 30
عربی 14
معارف 26
زبان 11
زمین شناسی 10
ریاضیات 37
زیست شناسی 24
فیزیک 17
شیمی 21

دروس رشته کتابداری در دانشگاه

دروس عمومی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی، تاریخ وتمدن اسلامی، تربیت بدنی، آشنایی با منابع اسلامی

دروس پایه رشته اطلاع رسانی پزشکی: روان شناسی اجتماعی عمومی، تاریخ تمدن، مبانی جامعه شناسی، زبان انگلیسی ومتون اختصاصی، تاریخ عمومی و فلسفه، تاریخ ادبیات ایران و جهان

دروس تخصصی رشته کتابداری: کتابخانه و کتابداری و اطلاع رسانی، مجموعه سازی، انتخاب، سفارش و تهیه، واژه پردازی، مرجع شناسی و عمومی فارسی، مرجع شناسی لاتین، سازماندهی دانش، روش تحقیق و گزارش نویسی، اداره کتابخانه، آشنایی با بانک های اطلاعاتی علوم پزشکی، مبانی رایانه و برنامه نویسی، مبانی اصلاح شناسی و علوم بهداشتی و بیمارستانی، مبانی و اصطلاح شناسی علوم پزشکی، مبانی اصطلاح شناسی علوم بالینی، مرجع شناسی تخصصی پزشکی، مرجع شناسی تخصصی علوم و فنون، اصول کار مرجع، آمار در کتابداری، اقتصاد اطلاعات، روش تحقيق، سازمان دهی منابع پزشکی

سیستم های اطلاع رسانی پزشکی (1)، سیستم های اطلاع رسانی پزشکی(2)، کلیات پزشکی (1)، کلیات پزشکی (2)، مبانی علم اطلاع رسانی، مدیریت منابع اطلاعاتی، آمار، مبانی برنامه نویسی مراجع و بانک های تخصصی پزشکی، نمایه سازی و چکیده نویسی، مدیریت کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، ذخیره و بازیابی اطلاعات، سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، سمینار تحقیق، کتاب خانه های دیجیتال، آشنایی با اصول آموزش از راه دور، کارورزی، مطالعه مستقل مراکز اطلاع رسانی و بین المللی، اصول ارائه مقاله به زبان انگلیسی

بازار کار رشته کتابداری در ایران و خارج از کشور

بهترین دانشگاه های رشته اطلاع رسانی پزشکی

برخی از بهترین دانشگاه های ایران که در سال تحصیلی 1400-1401پذیرنده رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دوره روزانه و شهریه پرداز(پردیس خودگردان) به شرح زیر است. جمعا ظرفیت پذیرش رشته کتابداری در دانشگاه های سراسری روزانه 140 نفر و در دانشگاه های پردیس خودگردان که به صورت شهریه پرداز است جمعا 10 نفر خواهد بود.

نام دانشگاه

نوع رشته

 

ظرفیت

شهر

جنسیت نوع آزمون
دانشگاه علوم پزشکی ایران

روزانه

12

تهران

هردو

با آزمون
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

روزانه

5

اصفهان

هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

شهریه پرداز 25 اصفهان هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی همدان

روزانه

20 همدان هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور

روزانه

20 اهواز هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

روزانه

26 بوشهر هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

روزانه 18 خرید هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی آبادان

روزانه 20 آبادان هردو

با آزمون

دانشگاه علوم پزشکی همدان شهریه پرداز 5 همدان هردو با آزمون

بازار کار رشته کتابداری در ایران و خارج

کسانی که در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی تحصیل می کنند می توانند دستیار پزشک و جراح شوند و یا در دفاتر نشر و دفتر مجلات علمی ، راه اندازی شرکت های دانش بنیان شخصی تاسیس کنند.

حتی اگر در طول دروان تحصیل خود فعال باشند موقعیت فعالیت در حیطه مدیر کتابخانه، در کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها نیز برای آنها فراهم است. فعالیت در کتابخانه  دانشگاه ها امکان ادامه تحصیل را برای دانشجویان بیش از پیش فراهم میکند.

ادامه تحصیل برای رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی برای ورود به بازار کار فعال بسیار موثر است. گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته کتابداری به شرح زیر است

برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی،  تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، فناوری اطلاعات سلامت، ارزیابی فناوری سلامت، زیست فناوری پزشکی، نانوتکنولوژی پزشکی، تاریخ علوم پزشکی، انفورماتیک پزشکی، ژورنالیسم پزشکی، اقتصاد بهداشت، آموزش پزشکی، رفاه اجتماعی، آمار زیستی، اپیدمیولوژی

فعالیت در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در کرج

تحصیل در رشته کتابداری پزشکی در دنیا

رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در سایر کشورها فقط در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا گرایش پیدا کرده و در مقاطع کارشناسی به صورتی که در ایران تاسیس شده وجود ندارد. اما دانشگاه های پذیرنده گرایش های ارشد و دکتری کتابداری در خارج از کشور عبارتند از:

  • اراسموس هلند
  • چارلز چک
  • شورای تحقیقات ایرلند
  • سنت توماس آمریکا
  • رووان آمریکا
  • بریگام یانگ آمریکا
  • ایالتی نیویورک

گرایش های رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه های برتر جهان را میتوان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد.

  • Library Media and Information Technologie
  • Liberal Studies
  • Library Science
  • Information Studies
  • Library and Information Science
  • Library and Information Studies
  • Library and Information Management

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی

با کمک تیم مشاوره آکو شما می توانید برنامه مطالعاتی مناسب با وضعیت خودتان به دریافت کنید، و هر هفته آزمون هایی از مطالبی که خواندید بدهید. به این ترتیب احتمالا میتوانید در جلسه کنکور متناسب با هدفتان به تست های هر درس جواب دهید و در جلسه انتخاب رشته به هدف اصلی خود برسید.

مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی

با مشاوره انتخاب رشته کنکور شما میتوانید اطلاعات کامل راجع‌ به رشته مورد نظر خود کسب کنید و با همین هدف است که تیم آکو به معرفی رشته های دانشگاهی تجربی پرداخته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و صحبت با بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی در آکو با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام مشاور انتخاب رشته کنکور آکو با ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا