پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکور

روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور

روش خواندن دروس تخصصی و عمومی برای امتحان نهایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در نظام جدید موضوع کنکور و امتحان نهایی با هم متقارن شده است. این موضوع بدان معنا است که نمی‌توان تمرکز را روی یک مورد گذاشت و دیگری را نخواند. پس روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور بسیار مهم می‌شود. در ادامه در مورد این ابهام بیشتر صحبت می‌کنیم تا خیالتان در این باب راحت شود. مرکز مشاوره تخصصی تحصیلی و کنکور آکو کرج همراه کنکوری ها و دانش آموزان سال دوازدهم برای موفقیت و رسید به هدف هایشان است.

روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور

شیوه و متد تشریحی با تست و نحوه خواندن نکات آن متفاوت است. شما در این آزمون‌ها دیپلم می‌گیرید و در نتیجه می‌توانید وارد دانشگاه شوید. در صورت عدم قبولی در این آزمون‌ها، امکان ورود نیست. از طرفی نمرات در معدل دیپلم که نشان دهنده نمره فارغ تحصیلی شما است، نقش مستقیم دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. پس باید یک برنامه جامع برای این موضوع داشته باشید. اما چگونه؟ برای تحلیل کامل روش خواندن برای امتحانات نهایی دوازدهم درس به درس پیش می‌رویم.

روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور

روش خواندن دروس عمومی برای امتحان نهایی

این قسمت برای تمام رشته‌های نظری ثابت است. بهترین کار این است که میانه خوانی را در پیش بگیرید. یعنی به نوعی برای تست بخوانید که تشریحی را نیز شامل شود. برای این کار شما وظیفه دارید که به صورت دقیق متن هر درس در هر کتاب را مطالعه کنید و نکات آن را یاد بگیرید.

سپس باید برای هر درس تشریحی چند سوال حل کنید. این میانه خوانی برای دروس عمومی سخت نیست. شاید بپرسید که هر درس را دقیقاً چگونه بخوانیم؟

برای ادبیات بهتر است که درس به درس لغات را بخوانید. از طرفی قسمت درآمدها بسیار مهم هستند و حتماً خوب مطالعه کنید. یک قسمت مهم در امتحان تشریحی بحث شعر حفظی است که باید موارد بیان شده در کتاب را حفظ کنید. در آخرین مرحله تاریخ ادبیات بسیار مهم است. همان طور که می‌دانید برخی از دروس شعر هستند که باید مفهوم و حتی معنی کردن آن را بلد باشید.

برای درس دینی متن خوانی هر درس مهم است. بهتر است که آیات از نظر ترجمه حتماً مطالعه شود. به این ترتیب برای آزمون آماده می‌شوید. تفاوت درس عربی از نظر مطالعه تشریحی و تستی در این است که حتماً ترجمه متن هر درس را بلد باشید تا بتوانید به نتیجه برسید. در درس زبان اولویت با لغات و خواندن دقیق تمرینات است. مرجع اصلی سوالات تمرین ها داخل کتاب هستند.

روش خواندن دروس اختصاصی برای امتحانات نهایی دوازدهم

در این قسمت کمی موضوع متفاوت است. بسته به رشته تحصیلی، روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور برای برخی آسان و برخی دیگر سخت است.

در امتحانات نهایی رشته انسانی  شما کمترین تنش را دارید. با توجه به این که باید درس‌ها را به طور کامل برای آزمون تستی بخوانید، در تشریحی نیز همین شیوه است. تنها تفاوت این است که حتماً باید سوالات تشریحی را نیز حل کنید تا کاملاً روی مطلب اشراف کامل داشته باشید. اما مبحث روش درس خواندن برای امتحانات نهایی در رشته های تجربی و ریاضی متفاوت خواهد بود. در ادامه به آموزش موضوع تکنیک های درس خواندن برای امتحان نهایی سال دوازدهم میپردازیم.

امتحانات نهایی در سال کنکور

خواندن برای امتحانات نهایی دروس تخصصی رشته ریاضی

بهتر است که برای درس ریاضی حتماً از ابتدا کتاب روش‌های حل تشریحی را مطالعه کنید و از هر کدام حداقل 3 سوال حل کنید تا کاملاً متوجه حل شوید. این مطلب در قسمت نیم ترم دوم کتاب حائز اهمیت است. خواندن روش حل، حل سوالات مختلف، چک کردن آن، حل موارد اشتباه در تایم بعدی مطالعه روند اصلی کار است.

در مطالعه درس هندسه حتماً باید سوال به سوال پیش بروید. یعنی مورد اول را بخوانید و ابتدا تلاش کنید که آن را حل کنید. سپس پاسخ را چک و در صورتی که حل نکرده بودید یا اشتباه حل کردید، مجدد اقدام به یافتن جواب کنید. در مورد درس گسسته نیز همین روش را در پیش بگیرید و خلاصه نویسی فرمول‌ها را نیز انجام دهید.

برای درس فیزیک ابتدا متن فصول آخر را به صورت دقیق مطالعه کنید. سپس اقدام به خواندن مفاهیم در داخل کتاب کنید. در مرحله سوم فرمول‌ها را خلاصه نویسی کرده و برای آنان در هر فصل سوال تشریحی حل کنید. سپس پاسخ را بررسی کنید. در مورد این درس فرمول نویسی در امتحان نهایی بسیار مهم است. از این رو روی این نکات تاکید کلیدی داریم.

در مورد درس شیمی مفاهیم اهمیت دارد. در روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور حتماً به مفاهیم دقت کنید. از طرفی سوال هایی که در قالب فعالیت پرسیده می‌شود اهمیت دارد.

خواندن برای امتحانات نهایی دروس تخصصی رشته تجربی

در این رشته دروس فیزیک، ریاضی و شیمی مانند رشته ریاضی است. تنها تمایز در زیست خوانی برای امتحانات نهایی است. در زیست شما برای تست به دنبال جزئیات هستید، در حالی که در تشریحی هدف کلی خوانی است. مثلاً چند عامل تغییر ژنتیک را بدانید. سوالات کلی گویی دارد و هدف بررسی همین موارد است. حتماً حل سوالات تشریحی را در دستور کار قرار دهید.

چند نکته درباره آمادگی برای امتحان نهایی در سال کنکور

برای این که شروع به تشریحی خوانی کنید، بهتر است که از اوایل اردیبهشت در برنامه کاری خود این موضوع را به صورت جدی قرار دهید. از طرفی حتماً در روند، حل سوالات نهایی را در دستور کار قرار دهید. تا حد ممکن از حل سوالات تستی به صورت تشریحی در این بازه زمانی خودداری کنید. در تشریح شما چیزی از جواب را ندارید و مانند تست به دنبال صحیح و غلط بودن نیستید، از این رو اشراف کامل نیاز است که با خواندن چندین باره به دست می‌آید.

مشاوره کنکور و انتخاب رشته تخصصی در کرج

مشاوران و روش درس خواندن برای امتحان نهایی

مشاوران در این تایم بسیار مهم هستند. آنان می‌توانند شما را به سمت موفقیت سوق دهند. این افراد اطلاعات خوبی در مورد آزمون‌ها و نحوه درست نویسی دارند که باید حتماً رعایت کنید. از طرفی این افراد قلق سوالات و بارم بندی را به خوبی می‌دانند و می‌توانید به راحتی از آنان کمک بگیرید. نکته دیگر مشاور در ایجاد تعادل در برنامه درسی برای عدم لطمه خوردن به موضوع حل تست است. از طرفی مشاوران نحوه تصحیح کردن سوالات را تشخیص تا حدود زیادی می‌دانند.

مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره امتحانات نهایی میگویند

روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور کمی متمایز با روش تستی است. بهتر است که حتماً نکات را به صورت کلی و موردی یاد بگیرید تا بتوانید به نتیجه برسید. دانستن تعریف دقیق مفاهیم و موارد مشابه بسیار اهمیت دارد. در تیم مشاوران آکو در کنارتان هستیم تا از این مرحله و فرایند کنکور با سربلندی عبور کنید.

آیا روش درس خواندن برای امتحان نهایی در سال کنکور متفاوت است؟

بله اما میزان تفاوت کم است. نکته اصلی این است که باید روی مفاهیم و تعریف‌ها بیشتر تمرکز کنید.

تفاوت در درس خواندن برای دروس عمومی و تخصصی امتحانات نهایی چگونه است؟

برای درس های عمومی حتماً متن درس همه کتب را بخوانید و در کنار آن فعالیت‌ها و کارگاه‌های کتاب را نیز بخوانید. اما برای دروس تخصصی میتوانید بیشتر روی نمونه سوالات امتحانی سال گذشته تمرکز کنید.

کدام رشته بیشترین تفاوت را در مطالعه تست و تشریحی دارند؟

رشته ریاضی به واسطه ریاضیات و هندسه بیشترین تمایز را دارد و خبر بد اینجاست که برای امتحانات نهایی باید روش حل تشریحی را یاد بگیرد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا