پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

زندگی نامه بزرگان کنکور

زندگینامه ابوالفضل جوکار بنیان گذار انتشارات گاج

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زندگینامه ابوالفضل جوکار بنیان گذار یکی از بزرگ ترین انتشارات کتاب, یعنی انتشارات گاج را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.کم تر کسی ممکن است که با کتاب های گاج آشنا نباشد. حتی اگر از کتاب های گاج استفاده نکرده باشید هم حداقل چندبار تبلیغات آن را در تلویزیون دیده اید.

اما با بنیان گذار انتشارات گاج, ابوالفضل جوکار چقدر آشنا هستید؟ از آنجایی که زندگینامه ابوالفضل جوکار برای خیلی هایمان می تواند جالب و انگیزه دهنده باشد بنابراین در این مقاله قصد داریم تا درباره زندگی ایشان و مسیری که در طی این سال ها طی کردند تا به یکی از افراد موفق تبدیل شوند صحبت کنیم.

در سایت پرسا می توانید درباره زندگینامه سایر بزرگان کنکور بیش تر مطالعه کنید.

زندگینامه ابوالفضل جوکار

ابوالفضل جوکار متولد سال 1354 در تهران و محله سراسیاب دولاب است. طبق گفته آقای جوکار از زمانی که کلاس اول راهنمایی بود در تعطیلات 2 نوبت کار می کرد. کارشان در آن دوران کودکی فروش بستنی و باقلوا بود و از طریق درآمدی که از این کار کسب می کرد برای خودش کتاب و کیف می خرید.

بعد از اتمام دوران دبیرستان در سال 1372, سال ورود به دانشگاه زمانی بود که درس خواندن را بطور جدی شروع کرد و علاقه ای که به درس شیمی داشت بیش تر و بیش تر شد. رشته تحصیلیشان کارشناس تغذیه و کارشناسی ارشد MBA بود.

در دورانی که مدرسه می رفت بطور پراکنده به دوستانش در درس های مختلف کمک می کرد اما در دوره دانشگاه تدریس را کمی جدی تر گرفت و به دفتر نمایندگی نیازمندی های شهر رفت و درخواست کرد تا 10 آگهی تدریس شیمی را برایش چاپ کنند.

4

عنوان آگهی را تدریس شیمی- تضمینی- کلیه حق التدریس بعد از قبولی 1000 تومان گذاشت. در طی یک روز یک الی دو تماس از طرف دانش آموزان داشت ولی بیش تر معلم ها با او تماس می گرفتند. اما بعد از آن که مشخص می شد سابقه کاری ندارد و دانشجوی ترم یک هم هست, منصرف می شدند.

اما در این بین خانواده یک دانش آموز به آقای جوکار بابت تدریس شیمی اعتماد کرد. بعد از دو جلسه تدریس, از او خواستند که درس فیزیک و ریاضی را هم تدریس کنند. آقای جوکار هم در طی 30 جلسه 2 ساعته 3 درس را تمام کردند و بعد از قبولی دانش آموز در هر سه درس 60 هزار تومان دریافت کرد. و این اولین درآمد جوکار از تدریس بود.

بیوگرافی یکی از استادان بزرگ کنکور شیمی, محمد رضا مصلایی را بخوانید.

پیشرفت کاری ابوالفضل جوکار

طبق گفته های آقای جوکار تعداد تماس تلفنی معلمان با او زیاد بود و از او می خواستند که اگر موردی برای تدریس بود به آن ها خبر دهد. ابوالفضل جوکار می گوید:” در ابتدا خیلی این تماس ها را جدی نمی گرفتم و سعی می کردم که تلفن کمتر اشغال باشد. اما بعد از مدتی فکری به سرم زد. شروع کردم به ایجاد بانک اطلاعاتی معلمان. شماره تلفن و محل منزل و درسی که تدریس می کردند را جمع آوری کردم و بعد از گذشت چند روز بانک اطلاعاتی 200 معلم را جمع آوری کرده بودم.”

این موضوع باعث شد تا استاد جوکار به فکر تاسیس یک آموزشگاه خصوصی بی افتد. به این ترتیب آموزشگاه خصوصی را تاسیس کرده و در عنوان آگهی نوشت: تدریس تمامی دروس در تمامی مقاطع تحصیلی. روزی 2 الی 4 دانش آموز تماس می گرفتند و تدریس درس شیمی را هم خود آقای جوکار انجام می داد.

3 2

تا سال 1373 به همین طریق کار کرد و کمی شناخته شد. اما در سال 1374 تصمیم گرفت تا کمی حرفه ای تر به کار تدریس بپردازد. در میدان رسالت تهران در طبقه سوم یک ساختمان آموزشگاه اندیشمندان را تاسیس کرد. و به دلیل شرایط کاری خوب توانست شعبه دوم آموزشگاه را در سعادت آباد تاسیس کند.

جالب است بدانید که بنیان گذار انتشارات گاج, آقای جوکار با وجود این که از نظر شغلی پیشرفت چشمگیری کردند, تا سال 1385 تدریس را ادامه دادند و علاوه بر مدیریت آموزشگاه هایی که داشتند, در آموزشگاه های تهران هم شیمی کنکوری را تدریس می کرد.

و حتی برای جمع بندی, کلاس های تدریس و نکته به شهرهای مختلف ایران می رفتند. در روابط کاری خود فردی منعطف بوده و رابطه خوبی هم با دانش آموزان خود داشتند.

چه ایده ای باعث تاسیس کتاب های گاج شد؟

خیلی از موفقیت ها و کارهای بزرگی که می بینیم از یک ایده کوچک و ساده شکل گرفته. درست مثل ایده تاسیس کتاب های گاج. در سال هایی که آقای جوکار به عنوان استاد شیمی کنکور به شهرهای مختلف سفر می کردند, در یکی از سفرهای خود به یزد رفت و بخاطر درخواست یکی از دوستانش به دبیرستان بهاباد برای رفع اشکال و تدریس شیمی رفت.

وقتی وارد روستا شد و متوجه شد که دانش آموزان از امکانات آموزشی بسیار کمی بهره مند هستند اما با این حال شوق به درس خواندن دارند خیلی تحت تاثیر قرار گرفت. بعد از این که از یزد برگشت مشغول به تالیف کتاب شیمی به زبان ساده شد. تمام تلاش او این بود که اگر دانش آموزی نمی تواند معلم خصوصی داشته باشد, با استفاده از کتاب بتواند شیمی را بهتر یاد گرفته و رفع اشکال کند.

تالیف این کتاب حدود یک سال طول کشید و ناشران حاضر به چاپ کتاب نمی شدند. در نهایت در سال 1380 آقای جوکار ماشینش را فروخت و از وزارت ارشاد مجوز چاپ کتابش را گرفت. برای عنوان کتاب, عنوان ناشر مولف را انتخاب کرد. و 5000 نسخه از آن را با پولی که از فروش ماشین بدست آورده بود چاپ کرد.

اما طبیعتا در اول کار فروش 5000 نسخه کتاب کار راحتی نبود و کتاب ها فروش نرفتند. پس تصمیم گرفت تا همه کتاب ها را به معلمان و استادان شیمی در سرتاسر ایران هدیه دهد. اینجا بود که اوضاع تغییر کرد. معلمان کتاب را مطالعه کرده بودند و درخواست کردند تا تعداد بیش تری از کتاب را برای دانش آموزان خود تهیه کنند.

این استقبال زیاد دبیران و دانش آموزان از کتاب آقای جوکار باعث شد تا فکر مهاجرت به آلمان که از مدت ها پیش در سرمی پروراندند کنسل شود. در سال های 1381 و 1382 به همکارانش پیشنهاد شراکت داد اما با مخالفت مواجه شد. زیرا همکارانش معتقد بودند که انتشار کتاب های آموزشی بی فایده است چون بازار اشباع از کتاب های آموزشی درسی است.

اما هدف ابوالفضل جوکار تاسیس کتاب های آموزشی برای دانش آموزانی بود که قادر به شرکت در کلاس های خصوصی نیستند. به این ترتیب ابوالفضل جوکار توانست به فردی موفق تبدیل شده و به عنوان بنیان گذار انتشارات گاج شناخته شود.

مشاوره تحصیلی آکو

مطالعه بیوگرافی افراد موفق باعث می شود تا بتوانیم از راه و روشی که این افراد طی کرده و به موفقیت دست یافته اند درس بگیریم و با انگیزه ای بییش تر از قبل به مسیری که انتخاب کرده ایم ادامه بدهیم. اگر بیوگرافی بزرگان کنکور برایتان جالب است, در سایت پرسا می توانید مطالعه کنید.

برای دیدن مطالب جالب و انگیزشی نیز در کانال تلگرامی مشاوره تحصیلی آکو عضو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا