پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه بهیاران در کنکور تجربی

سهمیه بهیاری چیست؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در کنکور سراسری چند دست از افراد هستند که می توانند با یک سری سهمیه ها وارد دانشگاه شوند که این سهمیه ها اعم است از: سهمیه ایثارگران 5 درصد و 25 درصد، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه مناطق سیل زده، سهمیه بهیاران. در این مقاله مرکز مشاوره کنکور تخصصی آکو می گوید که سهمیه بهیاری چیست و شرایط استفاده از آن چگونه می باشد.

سهمیه بهیاری چیست

بهیاران افرادی هستند که دروس بسیار نزدیکی با فارغ التحصیلان تجربی گذرانده اند و در بیمارستان ها و مراکز درمانی زیر نظر پرستاران عزیز مشغول به کار می شوند حال این افراد اگر بخواهند در رشته پرستاری ادامه تحصیل دهند می توانند در کنکور تجربی شرکت کرده و با سهمیه بهیاری خود در صورت کسب نمره لازمه در این رشته پذیرفته شوند. در ادامه با نحوه کنکور بهیاری به پرستاری آشنا می شوید.

سهمیه بهیاریان چقدر به آن ها کمک می کند؟

بدیهی می باشد که افرادی که بهیار هستند تنها می توانند برای پذیرفته شدن در رشته پرستاری در کنکور تجربی شرکت کنند، همین طور که می دانید تعداد رقبا در این رشته بسیار بالا می باشد بنابراین داشتن این سهمیه نمی تواند تضمین کنند قبولی صد در صد باشد، مطالعه منظم و دقیق در دروس اختصاصی تجربی و هم چنین مسلط شدن بر روی دروس تخصصی بهیاری که یک درس مجزا برای بهیاران عزیز در کنکور سراسری به حساب می آید امری بسیار حائز اهمیت می باشد.

سهمیه بهیاری در کنکور 1401

تلاش برای قبولی در رشته پرستاری می تواند شرایط کاری بهیاران عزیز را ارتقا ببخشد، این افراد به دلیل این که سابقه کار در رشته بهیاری را دارند شغل پرستاری نیز برای آن ها شغلی ایده آل می باشد و این تجربه کاری که این افراد توانسته اند در حیطه کاری به دست آورند باعث در نظر گرفتن این سهمیه برای آن ها شده است.

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته پرستاری را دارید و بهیار هستنید بهتر است بدانید دروس رشته تجربی تفاوت بسیار زیادی با دروس بهیاری ندارد و این دروس در 90 درصد مواقع بسیار برایتان آشنا می باشد پس از این که دروس این رشته را تا به حال مطالعه نکردید واهمه نداشته باشد زیرا اکثر دروس این رشته را در بهیاری مطالعه کرده اید.

اگر می خواهید که با رشته پرستاری آشنا شوید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

معرفی رشته پرستاری

سهمیه بهیاری در کنکور 1402

در متن فوق کمی متوجه شدید که سهمیه بهیاری چیست، افرادی که بهیار هستند و سابقه کار در بیمارستان ها و مراکز درمانی را دارند می توانند در کنکور تجربی شرکت کرده و از سهمیه بهیاری خود تنها برای قبولی در رشته پرستاری استفاده کنند.

کنکور بهیاری به پرستاری
  • این سهمیه فقط مختص داوطلبان گروه آزمایشی تجربی می باشد و تنها رشته قابل پذیرش با این سهمیه رشته پرستاری می باشد.
  • افرادی که بهیار هستند و مایلند از این سهمیه خود برای قبولی در این رشته استفاده کنند باید از محل اشتغال خود گواهی اشتغال به خدمت داشته باشند.
  • این افراد حتما باید از سلامت روانی و فیزیکی کامل برخوردار باشند.
  • این افراد می بایستی 3 سال سابقه خدمت در استان محل خدمت خود داشته باشند.
  • افرادی که مدرک دیپلم بهیاری نظام قدیم و نظام جدید را دارند باید مدرک پیش دانشگاهی خود را حداکثر تا شهریور ماه 1401 دریافت کنند.
  • افرادی که در صدد استفاده از این سهمیه هستند باید 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده را کسب کنند.

نکات مهم در رابطه با سهمیه کمک پرستاری در کنکور

  • افرادی که قصد استفاده از این سهمیه را دارند در این رشته نیز می بایستی سابقه خدمت داشته باشند، حال این محل خدمت برای این افراد به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود.
  • افرادی که می خواهند از سهمیه بهیاری استفاده کنند نمی توانند برای قبولی کد رشته محل های شهرهای دیگر را انتخاب کنند. و اگر اقدام به انتخاب کد رشته محل های استان غیر بومی خود کنند در صورت قبولی، و عدم رعایت این نکته قبولی آن ها رد خواهد شد.
  • 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه ها به بهیاران عزیز تعلق می گیرید.
  • این سهمیه در سال 1400 تصویب شد و به مدت 5 سال نیز این سهمیه برای رشته پرستاری قابل اجرا می باشد.
  • افرادی که در این رشته پذیرفته می شوند نمی توانند محل اشتغال خود را جا به جا کنند.
  • این نوع قبولی در رشته پرستاری مستلزم تعهد خدمت می باشد و افراد می بایستی 2 برابر زمان تحصیل خود را به خدمت در همان محل تعیین شده بپردازند.
  • این سهمیه فقط برای کارشناسی پرستاری قابل اجرا می باشد.
  • این افراد یک درس با عنوان بهیاری به همراه درس های تخصصی دیگر گروه آزمایشی تجربی در دفترچه خود دارند که باید به آن نیز در روز کنکور پاسخ دهند، این درس در کنکور برای این افراد با ضریب 4 لحاظ می شود.
  • دروس تخصصی بهیاری در کنکور دستگاه ادراری، دستگاه تولید مثل، دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست، دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس، بیماری های گوش و حلق و بینی و چشم، تغذیه و رژیم های درمانی، زیست شناسی اختصاصی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری، بهداشت عمومی، بهداشت روانی می باشد.
  • افرادی که سهمیه بهیاری دارند در زمان انتخاب رشته حتما گزینه بهیار هستم را انتخاب کنند تا سهمیه بهیاری برای این افراد اعمال شود.
  • بومی گزینی برای استفاده از این سهمیه نیز می تواند به دلیل تعهد خدمتی که بعد از دوران تحصیل دارد نکته مثبتی باشد، زیرا که هر فرد در نزدیکی محل سکونت خود کار خود را ادامه دهد.
سهمیه کمک پرستاری در کنکور

مشاوره کنکور تجربی با مرکز مشاوره تخصصی آکو

کنکور تجربی یک کنکور بسیار پر رقابت می باشد و افرادی که قصد شرکت در این گروه آزمایشی را دارند باید در نحوه مطالعه خود نهایت دقت را داشته باشند تا بتوانند به هدف خود دسترسی پیدا کنند، بنابراین افرادی که سهمیه بهیاری دارند تنها به این سهمیه تکیه نکرده و بدانند که حتما باید درصد قابل قبولی از دروس را به نحو احسن مطالعه کنند.

برای اطلاع از ضریب دروس و این که مطالعه در چه دروسی می تواند شانس قبولی افراد را افزایش دهند وجود یک مشاور کنکور می تواند بسیار کمک کننده باشد. مشاوران ما در مرکز مشاوره تخصصی آکو سال ها در زمینه کنکور تجربی تحقیق و بررسی انجام داده اند و می توانند داوطلبان عزیز را در این مسیر همراهی کنند.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

بیشتر بخوانید:

نحوه صحیح مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی

سهمیه بهیاری در کنکور چقدر است؟

بهیاران در کنکور 5 درصد سهمیه دارند.

سهمیه بهیاران در کنکور تجربی برای چه رشته هایی است؟

از سال 1400تا 1402 سهمیه بهیاران برای رشته پرستاری بود ولی از سال 1402 الی 1406 سهمیه بهیاران برای رشته های هوشبری و اتاق عمل نیز اعمال میشود.

برای استفاده از سهمیه بهیاران باید سابقه کار هم داشته باشیم؟

بله برای بهره مندی از سهمیه بهیاران باید تما سابقه کار داشته باشید و صرف دیپلم بهیاری کافی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا