پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای

نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در کنکور فنی حرفه ای نیز مانند کنکور سراسری افرادی که از نزدیکان درجه یک آن ها یا حتی خود داوطلب از رزمندگان ، ایثارگران و خانواده های شهدا باشند می توانند از سهمیه استفاده نمایند، اما برای استفاده از این سهمیه ها موظف به رعایت ضوابط و قوانین خاصی هستند، در ادامه این مقاله با تیم مشاوره آکو همراه باشید تا با نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای آشنا شوید.

سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای

هر کدام از داوطلبانی که متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگران – رزمندگان و خانواده های شهدا در کنکور فنی و حرفه هستند باید در زمان ثبت نام نسبت به استفاده از این سهمیه ها اقدام نمایند، چگونگی شرایط استفاده از این سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای به شرح زیر می باشد.

سهمیه رزمندگان در کنکور فنی حرفه ای

بر اساس ماده 1 و تبصره های چهارگانه ماده گفته شده در آیین نامه اجرایی برای به وجود آوردن یک سری سهمیه برای ورود رزمندگان به دانشگاه ها و همچنین وجود این قوانین برای داوطلبان بسیجی که از تاریخ 31 / 6 / 1359 تا 31 / 6 / 1367 به مدت حداقل 6 ماه حال به طور متوالی یا در طی مدت زمان های کوتاه که در آخر به 6 ماه رسیده باشد به صورت داوطلبانه در جبهه جهت دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران حضور داشته اند می توانند به سازمان بسیج مستضعفین و یا وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

این افراد باید فرم مربوطه را تکمیل نمایند تا بتوانند از سهمیه رزمندگان خود برای کنکور فنی حرفه ای استفاده نمایند، این فرم باید از طرف سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی تایید شود، این افراد پس از تایید نهایی توسط ارگان های مختلف گزینش خواهند شد.

8401

با توجه به مصوبه هيئت محترم وزيران در جلسه ای که در تاریخ (14 / 7 / 1400 موضوع تصويب نامه شماره /75804ت 59241ه در تاریخ 19 / 7 / 1400 رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأييد ستادکل نيروهای مسلح (سازمان بسيج مستضعفين و ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي) مي توانند از تسهيلات ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي بهره مند گردند.

مهم : داوطلبانی که اقدام به استفاده از سهمیه رزمندگان دارند و پس از تکمیل فرم مختص سهمیه رزمندگان باید نسبت به دریافت کد 12 رقمی اقدام نمایند تا بتوانند این کد را در فرم ثبت نام خود وارد نمایند.

نکات بسیار مهم در رابطه با متقاضیان سهمیه رزمندگان در کنکور فنی

1 ) داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان در صورتی که تاییدیه سهمیه خود را نگرفتند و سهمیه آن ها بر روی کارت شرکت در آزمون درج نشده باشد، باید به واحد های اطراف شهرستان های محل تشکیل پروند مراجعه کنند.

2 ) کد پیگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون کاملا متفاوت می باشد، بنابراین داوطلبان باید در زمان استفاده در هر آزمون کد پیگیری جدیدی دریافت نمایند.

3 ) مناطق عملياتي بر اساس مصوبات شوراي عالي دفاع تعيين مي شود.

4 ) تنها افرادی می توانند از این سهمیه استفاده نمایند که تنها به صورت داوطلبانه به جبهه رفته باشند، ماموریت های نظامی در ارگان های مختلف حضور داوطلبانه محسوب نمی شود.

سهمیه اثارگران کنکور فنی

5 ) نیرو های فعال و عادی بسیج در پایگاه های بسیج نمی توانند از این سهمیه ها استفاده نمایند.

6) آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پيماني و وظيفه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران علاوه بر ميزان موظفي، که از تاريخ 31 / 6 / 1359 تا 31 / 6 / 1367 در عمليات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأييد بالاترين مقام هريك از نيروهاي مسلح (ستاد کل نيروهاي مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ستاد ارتش جمهوري اسلامي ايران (آجا)، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح (ودجا) نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران (ناجا) مي توانند از مزاياي اين قانون استفاده نمايند.

اين افراد مي توانند (به غیر از آجا) ابتدا به سازمان هاي تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهميه رزمندگان در آزمون مربوط را تكميل و کدپيگيري 12 رقمي را دريافت نمايند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران مورد تأييد نهايي قرار گيرد. داوطلبان مذکور لازم است بند مربوط به سهميه خود را در تقاضانامه ثبتنامي علامتگذاري کرده و نسبت به درج کدپيگيري 12 رقمي در محل مربوط اقدام نمايند. در صورت تأييد نهايي توسط ارگان ذيربط در سهميه رزمندگان گزينش مي گردند.

7 ) داوطلبانی که می خواهند از سهمیه رزمندگان (آجا) استفاده کنند باید به سایت www.aja.ir مراجعه کنند.

ثبت نام کنکور فنی حرفه ای

سهمیه ایثارگران در کنکور فنی

«آزادگان و همسر و فرزندان آن ها» و «جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها» و «جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور فنی باید در زمان ثبت نام از آن استفاده نمایند. همچنین همسر و فرزندان رزمندگان با 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می توانند نسبت به دریافت کد پیگیری 12 رقمی اقدام نمایند.

در تاریخ 14 / 12 / 1395 توسط مجلس شورای اسلامی، ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400 – 1396) ماده 70  (قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران) و اصلاحیه بعدی آن در ماده 47 (قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قوانین می باشد.

25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانبازان 25 درصد و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد.

ثبت نام کنکور فنی حرفه ای

5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

طبق ماده 90 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران تکمیل نش.د ابتدا به افرادی که سهمیه 5 درصدی دارند تعلق می گیرد و در صورتی که باز هم این ظرفیت تکمیل نشود به داوطلبان آزاد تخصیص می باشد.

نکات بسیار مهم در رابطه با متقاضیان سهمیه ایثارگران در کنکور فنی

1 ) با توجه به قوانین گفته شده نمره ایثارگران (ایثارگران 25 درصدی و 5 درصدی) 70 درصد از نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حد نصاب نمره رزمندگان 35 درصد نمره آخرین فرد قبول شده در پذیرش آزاد در هر کد رشته محل می باشد.

2 ) ظرفیت در کد رشته محل هایی به سهمیه های بالا اختصاص می باشد که امکان گرد کردن ریاضی در آن ها وجود داشته باشد.

3 ) اگر قوانین و مقررات استفاده از سهمیه ها تغییر کند حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

4 ) داوطلبانی که از سهمیه ایثارگری استفاده می نمایند مانند دیگر داوطلبان در سهمیه منطقه خود نیز مورد بررسی قرار می گیرد و سهمیه منطقه آن ها نیز در کارنامه درج خواهد شد.

سهمیه ایثارگران در کنکور فنی

5 ) داوطلبان در صورتی که در سال گذشته در مقطع کاردانی دانشگاه های فنی حرفه ای چه در دوره روزانه چه غیر روزانه پذیرفته شده باشند در هر صورتی نمی توانند دوباره از این سهمیه استفاده نمایند.

6 ) داوطلبان استفاده از هر کدام از این سهمیه ها موظف به دریافت کد پیگیری 12 رقمی و ثبت آن در فرم ثبت نام خود می باشد.

7 ) برای دریافت کد پیگیری 12 رقمی باید فرم تقاضا نامه آن را به صورت اینترنتی تکمیل نمود و این کار با حضور مستقیم با پایگاه ها انجام نمی پذیرد.

سهمیه خانواده شهدا

خانواه های شهدا (پدر – مادر – خواهر – برادر) باید نسبت به تکمیل قسمت مربوطه در فرم ثبت نام خود اقدام نمایند، این افرتاد نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ندارند و در صورت تایید نهایی از طرف بنیاد شهید در سهمیه خانواده شهدا گزینش می شوند.

8400

برای آشنایی بیشتر با نحوه ثبت نام انتخاب رشته کنکور فنی حرفه ای می توانید مقالالت زیر را مطالعه کنید :

ثبت نام کنکور فنی حرفه ای

انتخاب رشته کنکور فنی حرفه ای

اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

انتخاب رشته فنی حرفه ای با مرکز مشاوره آکو

ثبت نام کنکور فنی حرفه ای بسیار پر اهمیت می باشد زیرا که داوطلب در همان زمان به انتخاب رشته و دانشگاه خود نیز می پردازد، بنابراین باید نهایت دقت را در زمینه انتخاب رشته فنی حرفه ای داشته باشند، نحوه استفاده از سهمیه ها و این که حتی استفاده از این سهمیه ها می تواند به پذیرفته شدن داوطلب در دانشگاه و رشته مورد نظر کمک کند یا خیر باید توسط یک مشاور بررسی شود، تیم آکو می تواند در انتخاب دانشگاه و انتخاب رشته فنی حرفه ای پاسخگوی سوالات داوطلبان عزیز باشد.

اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا