پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط نهایی برگزاری کنکور فرهنگیان در سال های آتی ابلاغ شد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شرایط نهایی برگزاری کنکور فرهنگیان توسط رئیس جمهور ابراهیم رئیسی به ارگان های مختلف ابلاغ شد. به نقل از خبرگزاری مهر در این نامه شرایط جذب و آموزش بخشی از نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش توسط کنکور اختصصاصی فرهنگیان ابلاغ شده است. کنکور فرهنگیان برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ به صورت اختصاصی توسط سازمان سنجش برگزار شده است. بر این اساس شرایط و ضوابط برگزاری کنکور فرهنگیان را شرح دادیم.

4712490
نامه ابراهیم رئیسی

شرایط برگزاری آزمون فرهنگیان

این آزمون در سال یکبار و بصورت مستقل از آزمون سراسری برگزار خواهد شد.در سال ۱۴۰۳ این آزمون به همراه دفترچه های دیگر در قالب یک دفترچه اختصاصی تربیت معلم به داوطلبین داده می شود. ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.

ارزشیابی شایستگی معلمی وآزمون های عملی

ارزیابی شایستگی معلمی که در طول بازه ی زمانی اجرای آزمون اختصاصی فرهنگیان انجام می شود شامل دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی می باشد. این ارزیابی ها بصورت مصاحبه نیز می باشند.

برای تعدادی از رشته‌ها که در آزمون سراسری دارای آزمون عملی هستند مانند علوم ورزشی، و تعدادی از رشته‌های هنر؛ ارزیابی عملی و مهارتی نیز در ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی، زیرگروه های فرهنگیان

میزان تاثیر، ضرایب و دروس موثر عیناً بر مبنای قوانین و مصوبات دوره ی دوم متوسطه لحاظ خواهد شد. همچنین در شرایط نهایی برگزاری کنکور فرهنگیان اعلام شده است که این آزمون زیرگروه ندارد و پذیرش بر مبنای گروه آزمایشی داوطلب صورت می پذیرد. فرهنگیان زیرگروه ندارد!

وزارت آموزش و پرورش مکلف است برای سالهای آتی میزان تأثیر نمرات و امتیازات، مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، زمان، روش پذیرش و شرایط و ضوابط مربوطه را یکسال پیش از آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان تعیین و برای تصویب به ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید. این موضوع نشان می دهد که ممکن است در سال های آتی شرایط کنکور فرهنگیان تغییر نماید.

میزان تاثیر نمرات و امتیازات در پذیرش کنکور فرهنگیان به شرح جدول ذیل می باشد:

آزمون سراسریآزمون اختصاصی تربیت معلمسوابق تحصیلیارزیابی شایستگی معلم
۱۵ درصد۱۰ درصد۵۰ درصد۲۵ درصد

گزینش نهایی دانشجوی متعهد به آموزش و پرورش

گزینش نهایی طبق جدول فوق بر مبنای نمره نهایی آزمون سراسری، دفترچه اختصاصی تربیت معلم، تراز نهایی سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلم انجام خواهد شد. با توجه به اینکه داوطلبین گروه های آزمایشی زبان و هنر دارای سوابق تحصیلی نیستند میزان سوابق تحصیلی بین میزان تأثیر نمرات و امتیازات آزمون اختصاصی تربیت معلم و آزمون سراسری توزیع می‌شود.

وزارت آموزش و پرورش می تواند و مجاز است از زمان تکمیل فرآیند ثبت نام و ابراز تمایل داوطلبان به شرکت در آزمون فرهنگیان مراحل ارزیابی شایستگی معلمی را آغاز کند و به تدریج نسبت به ارزیابی داوطلبان دارد.

دفترچه تربیت معلم؛ دروس و ضرایب

این دفترچه شامل دو درس هوش و استعداد معلمی و تعلیم و تربیت اسلامی می باشد. مدت زمان پاسخگویی به این دفترچه بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه در نظر گرفته می شود.

مواد آزمونضرایب
هوش و استعداد معلمی ۳
تعلیم و تربیت اسلامی۲

با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان در تیر ماه اعلام خواهد شد ملاک دعوت چند برابر ظرفیت به مصاحبه بر مبنای نمره ی استخراج شده از آزمون سراسری و اختصاصی تربیت معلم خواهد بود.

مراحل پذیرش کنکور فرهنگیان

سازمان سنجش آموزش کشور موظف است طی ۳۰ روز کاری اسامی چند برابر ظرفیت داوطلبان را جهت بررسی ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی نماید. باید بدانیم که میزان معرفی شدگان سه برابر ظرفیت اعلامی خواهد بود.

نتایج نهایی آزمون فرهنگیان و شرایط انصراف

پس از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۳، مهلت داده خواهد شد تا در صورت انصراف از قبولی در دانشگاه فرهنگیان، اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسری را طبق ساز و کار اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور داشته باشند. این دسته از داوطلبان مکلفند در مهلت متعارف تعیین شده، درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، اعلام نمایند.

تکمیل ظرفیت

در پذیرش سال ۱۴۰۳، در صورت عدم تکمیل ظرفیت پذیرش، مرحله تکمیل ظرفیت با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور از میان داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ صورت خواهد گرفت.

معتبر بودن نتایج کنکور فرهنگیان به مدت یک سال

در صورت عدم قبولی داوطلب در پذیرش دانشجو- معلم در هر سال، نتایج ارزیابی وی در مرحله ارزیابی شایستگی معلمی، به غیر از ارزیابی گزینش، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال آتی معتبر است و با ابراز تمایل و رضایت رسمی داوطلب؛ نتایج مزبور برای آزمون سال آینده وی ملاک عمل و از تکرار ارزیابی معاف خواهد بود.

شرایط بومی گزینی و سهمیه ها در کنکور فرهنگیان

  1. کلیه سهمیه‌هایی که در کنکور سراسری وجود دارند اعم از مناطق، ایثارگری، مناطق محروم و … معتبر خواهد بود.
  2. پذیرش از بوم برای بوم، مخصوص داوطلبان استان خواهد بود، لیکن اولویت پذیرش در سطح استان با رعایت شرایط بومی ذیل، اعمال می‌گردد:
  3. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال دوره متوسطه دوم برای داوطلبان در یک شهر باشد، آن داوطلب، بومی آن شهر تلقی می‌شود.
  4. در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال دوره متوسطه دوم برای داوطلبان در یک شهر نباشد، شهر محل تولد داوطلب به‌عنوان شهر بومی در نظر گرفته می‌شود.
  5. داوطلبانی که سه سال دوره متوسطه دوم را در خارج از کشور گذرانده‌اند، شهر محل تولد، استان بومی این دسته از داوطلبان تلقی خواهد شد.
  6. داوطلبان که سه سال دوره متوسطۀ دوم را خارج از کشور گذرانده‌اند و همچنین محل تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، شهر بومی این قبیل داوطلبان؛ شهر تهران خواهد بود.
  7. استان بومی داوطلب بر اساس شهر بومی داوطلب تعیین می‌شود.

گواهی صلاحیت معلمی چیست؟

دانشجو- معلمان ورودی سال ۱۴۰۲ و پس از آن، ملزم به کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی» با شرکت و قبولی در «آزمون جامع» می‌باشند. شرط هرگونه به کارگیری در حرفه معلمی؛ دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی است.

حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون فرهنگیان

حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان؛ ۲۴ سال تمام (مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی) است و این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن اعمال می‌گردد.

آیا کنکور فرهنگیان جداست؟

بله کنکور فرهنگیان به عنوان یک کنکور مجزا از سال ۱۴۰۳ به بعد برگزار خواهد شد.

محدودیت سنی کنکور فرهنگیان چند سال است؟

محدودیت سنی کنکور فرهنگیان تا در سال ۱۴۰۳ بیست و چهار سال تمام بوده است ولی ممکن است در سال های آتی تغییر کند.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا