پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

مزایا و معایب کلاس های آنلاین

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.7/5 - (35 امتیاز)

در مقاله مزایا و معایب کلاس های آنلاین به شرح موضوع می پردازیم. با پیدایش کرونا زندگی انسان‌ها تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت و به دلیل شیوع بالا و خطرناک بودن کرونا تصمیم به تعطیلی برخی اماکن گرفته شد. در رأس این اماکن مدارس قرار داشتند و دانش آموزان به‌جای بستن صف در مدرسه، باید در پشت‌گوشی‌ها صف می‌بستند و حضور خود را در برنامهٔ شاد و شبکه‌های اجتماعی دیگر اعلام می‌کردند. به همین ترتیب کلاس‌های درسی و امتحانات دانش آموزان به‌صورت آنلاین برگزار شد و دانش آموزان مجبور به تحصیل غیرحضوری شدند. برگزاری کلاس‌های آنلاین مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مزایای کلاس های آنلاین

[aparat id=’fmo3K’]

در ادامه مقاله مزایا و معایب کلاس های آنلاین به توضیح مزایای کلاس های آنلاین می‌پردازیم. از جمله مزایای کلاس های آنلاین به صورت زیر است:

  • در دسترس بودن
  • به صرفه بودن
  • نیاز نداشتن به رفت و آمد
  • یادگیری فردی
  • تایم های پرت
  • آشنایی با تکنولوژی و برابری دانش آموزان
  • اساتید برتر

در دسترس‌بودن

در برخی مواقع دانش آموزان به دلیل مشکلاتی که پیش می‌آمد نمی‌توانستند در کلاس درس حاضر شوند. این موضوع باعث می‌شد که آن ها کلاس را از دست بدهند و نتوانند مطالبی را که در روز مذکور تدریس شده را داشته باشند. کلاس‌های آنلاین این انعطاف‌پذیری را دارند و هر زمان که دانش آموزان بخواهند می‌توانند فایل‌های تدریس شده را ببینند و سوالات خود را یادداشت کنند و اگر جایی را متوجه نشدند دوباره برگردند و بررسی کنند. خیلی از کلاس‌ها پشتیبان های آموزشی مخصوص به خود را دارند که از این طریق می‌توانند سوالات موردنظر را بپرسند و درگیر زمان و مکان خاصی نباشند.

به صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مزایای کلاس های آنلاین به‌صرفه بودن و هزینه ی کم این کلاس‌هاست. زیرا کلاس های حضوری به جز هزینه‌های آموزشی که دارند هزینه‌های دیگری مانند کرایه ی رفت‌وآمد، هزینهٔ خرید خوراکی از بوفه و هزینه های متفرقه دیگری را نیز شامل می‌شود.

نیاز نداشتن به رفت و آمد

یکی از دغدغه‌های همیشگی بچه‌ها رسیدن به‌موقع به مدرسه بود. کلاس های آنلاین باعث شده که دیگر مشکلاتی مانند ترافیک، خرابی ماشین، بد بودن آب و هوا و … باعث دیر رسیدن دانش آموزان به کلاس درس نشود. دانش آموزان اکنون تنها با روشن‌کردن کامپیوتر یا موبایل خود وارد کلاس درس می شوند.

یادگیری فردی

کلاس‌های آنلاین و فایل‌های آموزشی به دانش آموزان این اجازه را می‌دهد که در هرکجا و هر‌زمان بتوانند فرصت یادگیری داشته باشند. اگر دانش‌آموز روش یادگیری کندی داشته باشد، می‌تواند فایل‌های آموزشی را بارهاوبارها گوش دهد و بدون این که فشاری روی آن باشد توانایی خود را روی درس افزایش دهد. با این کار اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز نیز بیشتر می‌شود.

تایم های پرت

یکی از ایرادات کلاس‌های حضوری این است که اگر بحث متفرقه‌ای پیش بیاید فضای کلاس از بحث درس خارج شده و تایم زیادی صرف این‌گونه بحث‌ها می‌شود. از مزایای کلاس‌های آنلاین می‌توان به این نکته اشاره داشت که معمولاً استاد مباحث را به طور کامل تدریس می‌کند و چون فایلی دارد که ازروی آن تدریس را انجام می‌دهد و کسی کنار او نیست که بحث متفرقه ایجاد کند، چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شود.

آشنایی با تکنولوژی و برابری دانش آموزان

شرکت در کلاس‌های آنلاین علاوه بر یادگیری درس‌های مدرسه، به دانش آموزان این امکان را داد که در استفاده از تکنولوژی مهارت کسب کنند و با نرم‌افزارها و عملکردهای اینترنت نیز آشنا شوند. در کلاس‌های آنلاین جنسیت، نژاد، دین، مذهب و…برای هر فرد مشخص نیست و همه می‌توانند با خیال آسوده از این کلاس‌ها استفاده کنند.

تمرکز دانش آموزان‌

از آن جایی که دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین به‌صورت فردی حضور پیدا می‌کنند، در نتیجه کمتر پیش می‌آید که مسئله‌ای حواس آن ها را پرت کند و باعث شود از کلاس درس عقب بمانند. به همین دلیل تمرکز دانش آموزان معمولاً در کلاس‌های آنلاین بیشتر از کلاس‌های حضوری است.

اساتید برتر

با آنلاین شدن مدارس و کلاس‌های درس دانش آموزان این امکان را پیدا کردند که از تدریس استادهای برتر به‌راحتی استفاده کنند. تا قبل از این موضوع برای شرکت در کلاس‌های اساتید برتر نیاز به هزینه‌های خیلی سنگین بود و دانش آموزانی که در شهرهای محروم و دورافتاده بودند از این کلاس‌ها بی‌بهره می‌ماندند. اما با آمدن کلاس‌های آنلاین دانش آموزان در سراسر کشور می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و از آن ها بهره ببرند.

معایب کلاس های آنلاین

در ادامه مقاله مزایا و معایب کلاس های آنلاین به توضیح معایب کلاس های آنلاین می‌پردازیم:

از جمله مزایای کلاس های آنلاین به صورت زیر است که در ادامه به توضیح آن ها می‌پردازیم.

  • عدم دسترسی به ابزار مورد نیاز
  • ارتباطات اجتماعی دانش آموزان
  • فشار زیاد بر خانواده ها
  • کاهش یادگیری
  • کاهش انگیزه
  •  

عدم دسترسی به ابزار مورد نیاز

متأسفانه بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم کشور هستند و یا توان مالی بالایی ندارند در نتیجه به موبایل، اینترنت و کامپیوتر دسترسی ندارند و این موضوع باعث توقف تحصیل آن ها شده است.

ارتباطات اجتماعی دانش آموزان

آموزش دروس و تحصیل دانش آموزان یکی از اهداف آموزش و پرورش است. از دیگر اهداف مهم آن، ارتقای تعاملات اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان می‌باشد و این هدف با تعامل مستقیم دانش آموزان به‌صورت حضوری و در محیط مدرسه امکان‌پذیر است. حضور در مدرسه فرصتی را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که بتوانند با افراد جدید آشنا شوند و این امر در مهارت‌های اجتماعی آن ها تأثیرگذار است. دانش آموزان با شرکت کردن در بحث‌های کلاسی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این امر در کلاس‌های آنلاین تقریباً غیرممکن است.

فشار زیاد بر خانواده ها

از آن جایی که دانش آموزان در منزل کلاس‌های خود را شرکت می‌کنند، این شرایط مسئولیت خانواده ها را دوچندان می‌کند. آن ها در شرایطی کلاس ها را شرکت می‌کنند که هیچ ناظری وجود ندارد و همین موضوع باعث تنبلی بسیاری از آن ها شده است. خانواده‌ها مجبورند که دانش آموزان را کنترل کنند و مانع تنبلی آن ها برای شرکت در کلاس‌ها و امتحانات شوند.

کاهش یادگیری

دانش آموزان در کلاس‌های حضوری می‌توانند جسم استاد را ببینند و از زبان بدن او بهره ببرند و با حرکات او خیلی از مسائل را درک کنند اما در کلاس‌های آنلاین چنین شرایطی وجود ندارد در نتیجه ممکن است که سطح یادگیری دانش آموزان تا حدی افت کند. وقتی دانش آموزان به‌صورت حضوری در کلاس حاضر شوند معلم‌ها می‌توانند شرایط جسمی و روحی آن ها را بهتر درک کنند زیرا از پشت‌گوشی نمی‌توان این شرایط را به‌خوبی تشخیص داد.

کاهش انگیزه

اگر به دانش آموزان اطراف خود نگاه کنید مشاهده می‌کنید که اکثر آن ها بی‌انگیزه هستند و کلافه از تحصیل شده‌اند که این مسئله دلایل مختلفی دارد. آن ها در کلاس درس شرکت نمی‌کنند و تحویل تکالیف و کارهایی که معلم از آن ها خواسته است نسبت به یادگیری در اولویت قرار گرفته و فضای آموزشی از حالت علمی خارج شده و به سمت فضای تفریحی، تنبلی و بی‌مسئولیتی رفته است. آن ها در مدرسه رقابت داشتند و همین موضوع باعث تلاش بیشتر آن ها می‌شد. نگاه اطرافیان و هم‌کلاسی‌هایشان در فضای مدرسه به‌شدت برایشان مهم بود و همیشه سعی داشتند که بهترین باشند. تمام این عوامل باعث کاهش انگیزه در بسیاری از دانش آموزان شده است.

کلام آخر

در آخر باید گفت آموزش آنلاین با تمام مزایا و معایبی که دارد نمی‌تواند دلیلی برای کم‌کاری دانش آموزان باشد. همان‌طور که شاهد بودیم کم نبودند دانش آموزانی که توانستند با همین شرایط نتایج فوق‌العاده‌ای را در کنکور کسب کنند. پس همه چیز به خود دانش‌آموز بستگی دارد و هرکس نسبت به تلاشی که دارد می‌تواند در مسیری که قدم گذاشته پیشرفت کند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله مزایا و معایب کلاس های آنلاین سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا