پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

وضعیت مشاغل 14 رشته ریاضی فیزیک

شرایط شغل های رشته ریاضی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله وضعیت مشاغل رشته ریاضی فیزیک را در مقاطع مختلف بررسیمیکنیم. آمار اشتغال این 14 رشته کنکور ریاضی فیزیک در در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری توسط طرح پایش وزارت ۹۹ دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم احصا شد. در این مقاله که برگرفته از صحبت های مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با خبرگزاری مهر می باشد، به بررسی میزان اشتغال مشاغل رشته های ریاضی فیزیک در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی پرداخته شده است.

رشته های مورد بررسی برای میزان شغل رشته های ریاضی و فیزیک شامل مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهدسی مواد، حقوق، فیزیک، مهندسی مکانیک، اقتصاد، حسابداری، شیمی، روانشناسی، تاریخ، آموزش زبان انگلیسی، مهندسی هوافضا میشوند. با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی و فیزیک آکو کرج همراه باشید.

توضیح میزان درآمد شغل و بازار کار مشاغل رشته ریاضی فیزیک و مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور و دانشگاه برای بهترین مشاغل رشته های ریاضی

مشاغل رشته ریاضی فیزیک در بازار کار

به گزارش مجله آکو درباره مشاغل رشته ریاضی فیزیک محمد سعید سیف در گفت گو با خبرگزاری مهر با تاکید بر پایش هر چه بیشتر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها در رشته ریاضی و فیزیک گفت: با توجه به بحران های اخیر اقتصادی و آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال های اخیر دچار چالش های زیادی در زمینه های جذب نیروهای دانش آموخته شده ایم.بیکاری نیروهای فارغ التحصیل همواره دربر دارنده معضلات اقتصادی و اجتماعی بسیار هست. پیرو این موضوع اقدام به تحقیق درباره میزان اشتغال مشاغل رشته های ریاضی و فیزیک و فرصت های شغلی در مقاطع مختلف کردیم.

تربیت و استفاده از نیروهای دانش آموخته در برنامه‌ریزی‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و توسعه پایدار کشور نقش به سزایی دارد. به علاوه باعث رونق شغل های رشته ریاضی و فیزیک در بازار کار نیز میشود.

سیف با بیان اینکه که درصد اشتغال پذیری دانشجویان هر موسسه، دانشگاه، پژوهشگاه به نوبه ی خود می تواند در هدف گذاری های آن مرکز نقش تعیین کننده ای داشته باشد. با استفاده از اطلاعات پایش شده می توان دانش آموخته گان رشته های مختلف را به سوی بازار کار هدف هدایت کرد.

این مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به اینکه طرح پایش مشاغل رشته های ریاضی سال ۹۹ حاصل تحلیل اطلاعات ۸۸ دانشگاه‌، پژوهشگاه و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی است، ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که تفاوت‌هایی در تعریف جمعیت دانش آموخته شاغل از سوی سامانه ثبتی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با روش پایش در دانشگاه‌ها وجود دارد . تفاوت در این است که تعدادی از دانش‌آموختگان در مراکز خاص مانند نیروهای مسلح مشغول به فعالیت هستند و قابلیت پایش شعل های ان گروه از رشته ریاضی وجود ندارد.

انتخاب رشته ریاضی در دانشگاه و دبیرستان

سیف با اعلام اینکه بر اساس نتایج طرح پایش بیشترین میزان اشتغال مربوط به رشته های فنی و مهندسی از مشاغل رشته ریاضی فیزیک، رشته های علوم انسانی و علوم پایه و بیشترین میزان بیکاری مربوط به رشته‌های هنر است،  تصریح کرد: وضعیت اشتغال 14 رشته در مقاطع مختلف،  رشته‌هایی مانند مهندسی کامپیوتر، برق و حسابداری در مقطع کارشناسی، مهندسی مکانیک، حسابداری و مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسی عمران، کامپیوتر و مواد در مقطع دکتری بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: معرفی شغل و رشته های دانشگاهی ریاضی

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه درباره مشاغل رشته های ریاضی فیزیک

مشاغل رشته های دانشگاهی ریاضی

بر اساس جدول زیر مشاغل فعال برای رشته های دانشگاهی ریاضی و فیزک نسبت به ارشد و کارشناسی در وضعیت بهتری قرار دارند. ۳ رشته مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مواد در مقطع دکتری بیشترین اشتغال را برای دانش آموختگان خود به همراه آورده است. این در حالی است که سه رشته تاریخ با ۶۱ درصد، آموزش زبان انگلیسی با ۶۰ درصد و مهندسی هوافضا با ۴۰ درصد کمترین میزان اشتغال را داشته است. با مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته دانشگاه آکو بهترین ها را درآینده از آن خود کنید.

عنوان رشته تحصیلی درصد اشتغال در مقطع دکتری
مهندسی عمران ۹۴.۵۲ درصد
مهندسی کامپیوتر ۸۸.۹۰ درصد
مهندسی مواد ۸۶.۹۶ درصد
مهندسی برق ۸۶.۴۵ درصد
حقوق ۸۶.۱۲ درصد
فیزیک ۸۲.۹۰ درصد
مهندسی مکانیک ۸۱.۷۳ درصد
اقتصاد ۷۶.۴۳ درصد
حسابداری ۷۰.۰ درصد
شیمی ۶۹.۹۷ درصد
روانشناسی ۶۳.۶۹ درصد
تاریخ ۶۱.۱۱ درصد
آموزش زبان انگلیسی ۶۰.۰ درصد
مهندسی هوافضا ۴۰.۵۰ درصد

میزان اشتغال رشته های ریاضی و فیزیک برای فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی ارشد نیز به شرح جدول زیر است. مشاغل رشته ریاضی و فیزیک را در مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته دانشگاه آکو کاملا بشناسید و بهترین را انتخاب کنید.

عنوان رشته تحصیلی درصد اشتغال در مقطع کارشناسی ارشد
مهندسی مکانیک ۷۶.۵۹ درصد
حسابداری ۷۵.۶۱ درصد
مهندسی برق ۶۷.۱۹ درصد
مهندسی کامپیوتر ۶۶.۲۰ درصد
مهندسی مواد ۶۲.۸۶ درصد
حقوق ۶۲.۱۹ درصد
مهندسی عمران ۶۱.۶۸ درصد
آموزش زبان انگلیسی ۶۱.۵۵ درصد
روانشناسی ۶۱.۲۶ درصد
شیمی ۵۷.۱۲ درصد
فیزیک ۵۲.۲۷ درصد
مهندسی هوا فضا ۵۲.۰۰ درصد
اقتصاد ۴۳.۰۸ درصد
تاریخ ۴۲.۲۱ درصد

بر اساس داده‌های وضعیت مشاغل رشته ریاضی و فیزیک در مقاطع مختلف جدول بالا، ۳ رشته مهندسی مکانیک، حسابداری و مهندسی برق که در مقطع دکتری در رتبه‌های میانی قرار دارد، برای دانشجویان مقطع ارشد بیشترین اشتغال را به همراه داشته است.

عنوان رشته تحصیلی درصد اشتغالزایی در مقطع کارشناسی
مهندسی کامپیوتر ۶۰.۸۰ درصد
مهندسی برق ۵۷.۸۴ درصد
حسابداری ۵۷.۴۹ درصد
مهندسی مکانیک ۵۵.۵۵ درصد
مهندسی عمران ۵۴.۸۱ درصد
مهندسی مواد ۵۰.۲۲ درصد
شیمی ۴۷.۶۰ درصد
اقتصاد ۴۶.۳۹ درصد
حقوق ۴۴.۴۸ درصد
آموزش زبان انگلیسی ۴۳.۹۶ درصد
فیزیک ۴۰.۵۷ درصد
روانشناسی ۳۹.۹۱ درصد
مهندسی هوافضا ۳۷.۳۳ درصد
تاریخ ۳۲.۸۶ درصد

در مقطع کارشناسی درصد اشتغال برای دانش آموختگان نسبت به دانش آموختگان مقاطع ارشد و دکتری کمتر است. در این مقطع تحصیلی رشته مهندسی کامپیوتر با ۶۰ درصد و رشته‌های برق و حسابداری با حدود ۵۷ درصد بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است. سایر مشاغل رشته ریاضی و فیزیک در مقطع کارشناسی زیر 50 درصد اشتغال مرتبط را به خود اختصاص داده اند.

اینستاگرام مرکز مشاوره انتخاب رشته دانشگاه

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا