پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسریرشته های دانشگاهی انسانیرشته های دانشگاهی تجربیرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

معرفی رشته حسابداری

رشته حسابداری در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های کاری در شرکت‌های مختلف رشته حسابداری است. این بخش که با امور مالی در شرکت‌ها شناخته می‌شود. در حقیقت همه چیز را در یک سازمان سروشکل خواهد داد. تمامی بخش‌ها برای فعالیت‌های خود به این قسمت وابسته هستند. از طرفی تمامی ارگان‌ها برای بازرسی اولین جایی که برسی می‌کنند، این بخش خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مفصل دروس رشته حسابداری در دانشگاه و درآمد و بازار کار این رشته بعد زا فارغ التحصیلی بپردازیم.

معرفی رشته حسابداری دانشگاه

حسابدار و خواندن رشته حسابداری تنها از رشته انسانی امکان‌پذیر نخواهد بود. این رشته دانشجویانی از دو رشته نظری دیگر، یعنی ریاضی و تجربی نیز خواهد داشت. حسابداری یک رشته شناور است.

بیشتر بخوانید: رشته های شناور کنکور سراسری

برای شروع معرفی رشته حسابداری در دانشگاه باید گفت در حقیقت بازار کار و زمینه شغلی این رشته، نوعی فعالیت از جنس خدمات خواهد بود که بر اساس اعداد و ارقام و مباحث مالی، اطلاعاتی را به دست آورده و سازماندهی خواهد کرد. این اطلاعات نیز در حوزه‌های مدیریتی برای تصمیم گیری مباحث اقتصادی و راهبردی شرکت استفاده خواهد شد.

معرفی دروس رشته حسابداری در دانشگاه و درآمد و بازار کار این رشته

تحصیل در رشته حسابداری در دانشگاه محدود به مقطع کارشناسی نخواهد شد. قادر هستید که این دروس را در مقاطع ارشد و حتی دکتری بخوانید. شاید برخی بپرسند که بازار کار مقطع ارشد و دکتری رشته حسابداری چگونه است؟ آیا با ادامه تحصیل ، درآمد فارغ التحصیلان رشته حسابداری افزایش می یابد؟

درصورت ادامه تحصیل رشته حسابداری در دانشگاه مباحث کلان‌تر حسابداری را آموزش خواهید دید. به این ترتیب قادر هستید که به عنوان مدیر یک بخش مالی منصوب شوید. مباحث مدیریتی بیشتر در ارشد و دکتری مطرح است.

بازار کار رشته حسابداری

بازار کار رشته حسابداری میتواند در زمینه های مختلفی فعالیت کند. مثلا ثبت و ذخیره دیتاهای مالی، تجزیه و تحلیل اطلاعات و ایجاد گزارش‌هایی برای ارائه به سازمان، کنترل و نظارت بر روند مالی در حال گردش در شرکت، ارزیابی و بررسی داشته‌های مالی، جریان نقدی موجود در فعالیت‌ها.

دروس دانشگاه رشته حسابداری در مقطع کارشناسی

این مقطع شامل دو دسته درس خواهد شد که عبارت‌اند از دروس پایه و اصلی و تخصصی.

دروس پایه رشته حسابداری: آمار کاربردی، روش تحقیق، اصول علم اقتصاد، توسعه اقتصادی، پژوهش و عملیات، حقوق بازرگانی، ریاضیات پایه، مبانی کاربرد کامپیوتر، ریاضیات کاربردی، مدیریت تولید، مبانی سازمان مدیریت، پول و ارز بانکداری، روان‌شناسی عمومی، مالی عمومی، جامعه شناسی.

دروس تخصصی رشته حسابداری این قسمت شامل درس‌های مباحث جاری حسابداری، حسابداری پیشرفته، حسابرسی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، حسابداری مالیاتی، مدیریت مالی، حسابداری صنعتی، اصول حسابداری، متون، حسابداری میانه حسابداری خواهد شد.

معرفی گرایش های رشته حسابداری

گرایش‌های متنوعی در کارشناسی وجود خواهد داشت. این موارد به شرح زیر خواهد بود.

حسابداری : رشته حسابداری معروف ترین رشته از گروه حسابداری در دانشگاه است و خواهان بسیار زیادی خواهد داشت. دروس رشته حسابداری عموماً این افراد به معرفی و بررسی موارد مالی در شرکت‌ها و بحث اقتصادی سازمان‌ها می‌پردازند. عمده فعالیت‌های فارغ التحصیلان رشته حسابداری در بازار کار به دست آوردن گزارش‌های مالی خواهد بود که در آن اطلاعات مالی و اقتصادی وجود دارد. 

رشته حسابرسی :گرایش حسابرسی در گروه رشته های حسابداری دانشگاه یک پله بالاتر است. یعنی وظیفه آنان بررسی حسابرسی‌های انجام شده توسط حسابداران خواهد بود. این افراد می‌توانند در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف استخدام شوند و البته درآمد حسابرسی نسبت به رشته حسابداری بالاتر خواهد بود. البته خودشان نیز به صورت مستقل قادر خواهند بود تا یک شرکت حسابرسی تاسیس کرده و این کار را به صورت مستقل در بازار کار خصوصی خود انجام دهند.

مدیریت از گرایش های رشته حسابداری در دانشگاه :این رشته در بحث مدیریتی خواهد بود. در حقیقت این بخش به منظور تصمیمات راهبردی شرکت کارکرد خواهد داشت. وظیفه طراحی استراتژی خواهد داشت. دانشجویان با ادامه تحصیل در گرایش مدیریت رشته حسابداری قادر هستند که به شغل‌های پر درآمد نظیر مدیر عامل، هیئت مدیره و حتی مشاور دست یابند.

حسابداری عمومی : این رشته یکی از گرایش های رشته حسابداری در مقطع ارشد خواهد بود. در حقیقت وظیفه یک فارغ التحصیل رشته حسابداری عمومی در بازار کار پرورش نیروی انسانی یا همان کارآموز خواهد داشت. البته این افراد قادر هستند که در بدنه کارهای اقتصادی حضور پیدا کنند.

دروس رشته حسابداری در دانشگاه و درآمد و بازار کار فارغ التحصیلان

مهارت‌های لازم برای رشته حسابداری

در گذشته فعالیت های حسابداری بر اساس عملکردهای دستی بوده است. اما امروزه بسیاری از این موارد به صورت اتوماسیونی شده است. در حقیقت یادگیری کار با نرم افزار های رشته حسابداری در بازار کار این حوزه بسیار اولویت خواهد داشت. البته این به معنای عدم نیاز به آموزش نخواهد بود. باید شما حتماً دانش حساب کردن به صورت دستی را داشته باشید. مهم‌تر از ان این خواهد بود که شما قدرت تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده را داشته باشید.

برای این که بتوانید در این رشته ورود پیدا کنید و باقی بمانید باید چند اصل را رعایت کنید. اول از همه آن که باید در این رشته فردی دقیق باشید. زیرا حساب‌های مالی با اعداد و ارقام مختلف هستند و دقت حرف اول را خواهد زد. مورد بعدی که اهمیت دارد، موضوع توان حساب کردن خواهد بود.

در حقیقت شما در میان دروس رشته حسابداری در دانشگاه چیزی به نام ریاضیات ندارید و نیازی به علاقه به آن نیز نخواهد بود. اما در عوض باید عاشق اعداد و جمع و تفریق باشید تا در این رشته باقی بمانید. آیتم بعدی که اهمیت زیادی هم دارد، توانایی نشستن در یک مکان برای ساعت‌ها خواهد بود. ماهیت رشته حسابداری و بازار کار آن به هیچ وجه به صورت اکتیو نخواهد بود. اما درآمد رشته حسابداری میتواند بسیار بیشتر از سایر رشته های شناور باشد.

شاید برای پیدا کردن یک تفاوت در حد ریال ساعت‌ها مجبور به تمرکز کردن باشید. پس می‌توان نتیجه گرفت که صبور بودن نیز از دیگر نکات مهم شخصیتی افراد این حوزه باید باشد. کار یکنواخت است و برخی با این سبک کاری مخالف هستند. اما باید خوب و بد را بدانید.

معرفی رشته حسابداری در مشاوره کنکور آکو

رشته حسابداری یکی از مهم‌ترین موارد خواهد بود که در هر شرکتی برای آن کار وجود خواهد داشت. علاقه به ارقام و ریز بینی از مهم‌ترین موارد برای موفقیت در بازار کار رشته حسابداری خواهد بود. البته برای خواندن رشته حسابداری در دانشگاه باید علاقه به یکجا نشینی داشته باشید. چون فعالیت های یک حسابدار از نظر فعالیت‌های فیزیکی تقریباً صفر خواهد بود. تا آنجا که توانستیم به معرفی رشته حسابداری و دروس این رشته پرداختیم. برای مشاوره تخصصی قبولی رشته حسابداری در کنکور با مشاوره آکو تماس بگیرید.

از نظر قبولی در رشته حسابداری نیز باید بیان کرد که با هر نوع دیپلمی می‌توانید در این رشته به تحصیل بپردازید و در مقاطع بالاتر امکان ادامه دادن و دریافت درآمدهای نجومی از شغل حسابداری خواهید داشت.

 

رشته حسابداری چیست؟

حسابداری وظیفه بررسی موارد مختلف با ماهیت مالی را دارد. سپس این موارد را به صورت گزارش‌هایی برای مدیران تبدیل خواهد کرد.

آیا با هر دیپلمی می‌توان در رشته حسابداری در دانشگاه درس خواند؟

بله. هیچ مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. چون رشته حسابداری از رشته های شناور است.

آینده شغلی و بازار کار رشته حسابداری چگونه است؟

مروزه اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها همگی به بخش مالی و حسابدار نیاز خواهند داشت. پس حسابدار هرگز بیکار نخواهد ماند.

آیا رشته حسابداری ریاضی زیادی دارد؟

خیر. این رشته دارای ریاضی خیلی معمولی است و بیشتر توانایی کار کردن با ماشین حساب خواهد بود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا