پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

محصلان عزیزی که به رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی علاقمند هستند و از شرایط تحصیلی آن می خواهند بدانند, تا انتهای مقاله همراه ما باشید. در این مقاله یکی از رشته های مقطع دکتری پیوسته را معرفی می کنیم و از بازار کار آن تا دانشگاه را بررسی خواهیم کرد. درصورتی که می خواهید با سایر رشته های دانشگاهی آشنا شوید به بخش انتخاب رشته و دانشگاه مراجعه کنید.

رشته دکتری پیوسته و بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی از سال 1378 به عنوان یک رشته کاربردی و میان رشته ای مهندسی در دانشگاه تهران و در مقطع دکتری ارائه شد. تاریخچه این رشته به زمانی برمی گردد که انسان ها برای درست کردن ماست یا نان از روش تخمیر خمیر و شیر استفاده می کردند. همزمان با پیشرفت کشاورزی تعداد گیاهان زیاد تر شده و زمین های کشاورزی وسیع تر.

رشته بیوتکنولوژی ترکیبی است از علوم پزشکی و مهندسی. (دانشگاه هایی که دارای رشته علوم پزشکی هستند را در این قسمت مطالعه کنید.) به همین دلیل برای انتخاب رشته بیوتکنولوژی می توانید از دو رشته تجربی یا ریاضی وارد شوید. اما تنها تعداد محدودی از دانشگاه ها هستند که این رشته را ارائه می دهند. پیش نیازهای لازم برای انتخاب رشته, تسلط بر دروس تخصصی تجربی و ریاضی است.

توانایی های لازم برای انتخاب رشته بیوتکنولوژی

همانطور که گفتیم دانش آموزان از رشته تجربی یا ریاضی می توانند رشته بیوتکنولوژی را انتخاب کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که ویژگی هایی مانند بهره هوشی بالا, خلاقیت و نوآوری, قدرت درک و تحلیل ویژگی های مهمی برای تحصیل در رشته بیوتکنولوژی هستند.

همچنین ارجحیت پذیرش با کسانی است که در المپیاد نهایی دانش آموزی فیزیک, ریاضی, شیمی, زیست و کامپیوتر پذیرفته شده باشند یا از طریق آزمون سراسری اقدام کرده و نمره کلشان بالای 10.000 باشد. بعد از پذیرش با متقاضیان مصاحبه انجام میشود.

در مقاله تفاوت قبولی المپیاد با قبولی در کنکور تیزهوشان می توانید اطلاعات بیش تری را کسب کنید.

چه افرادی برای مطالعه بیوتکنولوژی مناسب ترند؟

لفرادی که می خواهند انتخاب رشته کنند, تصمیم مهمی قرار است بگیرند. بنابراین باید شناخت کافی از علایق و استعداد خود داشته باشند و بتوانند با توجه به نوع شخصیتی که دارند انتخاب رشته کنند. در تست شخصیت شناسی تحصیلی با انواع آزمون های شخصیتی آشنا شده و تست های مربوط به آن را بزنید.

معروف ترین تست شخصیت شناسی تست MBTI می باشد. این تست به نظریه یونگ برمی گردد که نوع رفتار انسان را به 8 نوع تقسیم می کند. بعدها کاترین بریگز و ایزابل مایرز نظریه و کارهای یونگ را گسترش دادند و به این ترتیب تست شخصیت شناسی MBTI شکل گرفت. طبق این تست افرادی که برای انتخاب رشته بیوتکنولوژی مناسب تر هستند به این صورت می باشند:

  • ISTJ: این نوع افراد دقت و مهارت فنی زیادی دارند.
  • ESTJ: این نوع افراد به علت و معلول و استدلال اهمسن می دهند و به کار کردن در موقعیت های مدیریتی و ارشد علاقه دارند.
  • INTJ: این نوع افراد ترجیح می دهند مستقل کار کنند.
  • INTP: این نوع افراد به رشد سلامت و پزشکی علاقمند هستند و مفاهیم پیچیده می تواند برایشان جذاب باشد.

ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی

از آنجاییکه رشته بیوتکنولوژی بصورت پیوسته ارائه می شود, برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و دکتری به شرکت در کنکور نیازی ندارید. دانشجویان رشته بیوتکنولوژی به مدت 8 سال مشغول به مطالعه خواهند بود و بعد از اتمام 8 سال مدرک دکتری خود را دریافت خواهند کرد.

اگر بخواهیم بطور دقیق تر دوره تحصیلی این رشته در دانشگاه را بررسی کنیم, رشته بیوتکنولوژی در بخش کارشناسی 6 ترم, در بخش کارشناسی ارشد 3 ترم و دکتری شامل 7 ترم میشود. در ادامه گرایشات رشته بیوتکنولوژی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد مشاهده می کنید.

گرایش های کارشناسی ارشدگرایش های دکتری
بیوتکنولوژی پزشکیبیوتکنولوژی پزشکی
بیوتکنولوژی میکروبیبیوتکنولوژی میکروبی
بیوتکنولوژی مولکولیبیوتکنولوژی مولکولی
بیوتکنولوژی محیطی و دریاییبیوتکنولوژی محیطی و دریایی
بیوتکنولوژی کشاورزیبیوتکنولوژی کشاورزی
فرآورش زیستیبیوتکنولوژی فرآورش زیستی

پذیرش در رشته بیوتکنولوژی

همانطور که اشاره کردیم پذیرش از طریق کنکور تجربی و ریاضی در این رشته امکان پذیر است. از آنجاییکه پذیرش و دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی بسیار محدود است, فضای رقابتی زیادی در این حیطه وجود دارد. برای افرادی که می خواهند کنکور تجربی بدهند لازم است بگوییم که ضریب دروس تخصصی اهمیت بیش تری نسبت به دروس عمومی دارند.

نام درسضریب
ریاضی2
زمین شناسی0
زیست4
شیمی3
فیزیک2

اما افرادی که می خواهند از طریق کنکور ریاضی اقدام کنند کارشان کمی راحت تر است. چون رقابت در این رشته کم تر است اما به حر حال تعداد محدودی از افراد در دانشگاه پذیرفته می شوند. در کنور ریاضی هم اهمیت دروس تخصصی بیش تر است و در جدول زیر می توانید ضرایب دروس را ببینید:

نام درسضریب دروس
فیزیک3
شیمی2
ریاضی4

دانشگاه های ارائه دهنده رشته بیوتکنولوژی

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که رشته بیوتکنولوژی رشته ای است که در همه دانشگاه ها ارائه نمی شود. این رشته در کل کشور, با آزمون ویا بدون آزمون تنها در دانشگاه تهران وجود دارد و ظرفیت پذیرش دانشجوی آن محدود است. بصورت کلی هرساله تعداد پذیرش دانشجویان و سهمیه ها تغییر می کند. رتبه های برتر این رشته معمولا زیر 250 هستند:

جنسیترتبه کشوریرتبه منطقه
دختر362142
دختر711252

رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی در ایران

رشته بیوتکنولوژی در ایران سابقه کمی دارد. در سال 1361 اولین پژوهشکده تخصصی بیوتکنولوژی در ایران تاسیس شد و به این ترتیب این رشته بصورت تخصصی ارائه شد. اما در دانشگاه در سال 1396 رشته آموزش بیوتکنولوژی تدریس شد. با ارائه این رشته در دانشگاه مراکز مطالعاتی زیادی شروع به کار کردند.

بازر کار رشته بیوتکنولوژی

رشته دکتری بیوتکنولوژی بازار کار خوبی دارد زیرا متخصصان و افراد تحصیل کرده می توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان می توانند در سازمان های پژوهشی, مراکز تحقیقات, تدریس در دانشگاه ها و یا مراکز علمی مشغول به کار شوند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته دکتری بیوتکنولوژی می توانند در پژوهشگاه های درمانی که در سراسر کشور نیز وجود دارد تحصیل کنند. از آنجایی که این مراکز معمولا به چندین متخصص در زمینه های مختلف نیاز دارند, مشخص می شود که بازار کار این رشته پر رونق است و جزو رشته های پردرآمد هم محسوب می شود.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته دکتری بیوتکنولوژی کاربردهای زیادی دارد و علاوه بر بازار کار خوب آن در ایران, در خارج از کشور هم بازار خوبی دارد. پس فارغ التحصیلان این رشته می توانند کار مد نظرشان را پیدا کنند. مهم ترین نکته در این رشته داشتن تخصص و مهارت کافی می باشد. اگر برای انتخاب رشته در دانشگاه به مشاوره تحصیلی نیاز دارید, می توانید با مشاوران درسی باتجربه آکو در ارتباط باشید.

همچنین می توانید سوالات خود را از مشاوران تحصیلی ما در کانال تلگرامی آکو بپرسید. مشاوران ما به این سوالات جواب داده و سوالات مهم را همراه با پاسخشان در اختیار بقیه قرار می دهند.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا