پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

بررسی و معرفی رشته مامایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در معرفی رشته مامایی به قدمت شغل های رشته مامایی در ایران می‌پردازیم. قدمت شغل مامایی چیست؟ رشته مامایی در ایران، به 80 سال قبل برمی‌گردد. نخستین‌بار در مرحوم نصیرالدوله، وزیر فرهنگ مدرسه فرانکو پرشین را به دارالمعلمات تبدیل کرد. وی مقرر داشت که شاگردان این مدرسه ۳ روز در هفته در بیمارستان زنان مشغول به قابلگی و درمان بیماری های زنان شوند. به همین ترتیب اولین آموزشگاه مامایی به نام مدرسۀ قابلگی تاسیس شد.

با گذشت زمان پزشکانی با مدرک تخصص پزشکی زنان و زایمان به ایران آمدند و با اقداماتی که در زمینۀ این رشته، مامایی را به یکی از شاخه های علوم پزشکی تبدیل کردند و درآمد رشته مامایی با این اقدام بهتر شد. بعد از تاسیس دانشگاه تهران و دانشکده پزشکی، دانشکده های پرستاری و مامایی این دانشگاه تاسیس شد. و رشته مامایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به صورت گسترده به فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۷۴ اداره مامایی از پرستاری جدا شد و زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت.

Midwifery رشته مامایی و درآمد آن

صفر تا صد معرفی رشته مامایی 

رشته مامایی از زیر مجموعه های علوم پزشکی است. ماما دوره‌های آموزشی رشته مامایی را در دانشگاه پشت سر گذاشته و توانایی این را دارد که مسئولیت نظارت و مراقبت از مادران باردار را قبل و بعد از زایمان به عهده بگیرد. اما شغل مامایی چیست؟ ماما قبل از حاملگی بررسی می کند که آیا مادر توانایی حامله شدن را دارد یا نه و اگر حامله شود خطری او یا جنینش را تهدید میکند یا نه؟

بعد از حاملگی نیز مراقبت از مادران باردار و بررسی مرتب سلامت وی بر عهدۀ ماما می‌باشد. در مرحلۀ بعد از زایمان ماما وضعیت مادر را بررسی می کند و پس از اطمنیان از آمادگی مادر برای زایمان و سلامت جنین مسئولیت زایمان را بر عهده می‌گیرد. بعد از آن مرحلۀ بهداشت مادر و کودک است که شامل مواردی مانند آموزش های بهداشتی مادر و کودک، مراقبت از کودک بعد از زایمان و…که این مراقبت ها معمولا تا ۶ سالگی کودک ادامه دارد.

رشته کارشناسی مامایی درواقع میتواند به عنوان دستیار پزشک متخصص زنان و زایمان در اتاق زایمان یا اتاق های عمل جراحی زنان حضور داشته باشد اما به عنوان پزشک اصلی در این زمینه فعالیت نمیکند. البته قابل ذکر است که ماما مجوز تجویز دارو و نسخه را نیز برای بیماران دارد و میتواند مطب شخصی نیز داشته باشد.

تخصص شغل مامایی چیست؟ تخصص رشته مامایی در زمینه زایمان طبیعی و مراقبت های پیش و پس از بارداری و مشکلات اولیه بیمار است و درصورت وخامت اوضاع و هرگونه نیاز به درمان های جراحی حضور پزشک متخصص رشته زنان و زایمان ضروری است. پس طبیعتا درآمد رشته مامایی به اندازه یک متخصص نیست.

برای تحصیل در تخصص زنان و زایمان باید در کنکور تجربی رشته پزشکی قبول شوید و بعد از تکمیل دوره تحصیل تخصص زنان و زایمان بخوانید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی با بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

دروس رشته مامایی

در مقاله معرفی رشته مامایی به این نکته می‌پردازیم که دروس رشته مامایی از بخش‌های دروس پایه و اصلی، دروس تخصصی و دروس کارورزی تشکیل می‌شود. که در ادامه به معرفی دروس پایه و اصلی، دروس تخصصی و دروس کارورزی رشته مامایی می‌پردازیم.

دروس پایه و اصلی رشته مامایی

در مقاله معرفی رشته مامایی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته مامایی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس پایه و اصلی رشته مامایی می‌پردازیم.

انگل شناسی و قارچ شناسی، ایمنی شناسی، تشریح، فیزیولوژی، بیوشیمی، سلول شناسی و بافت شناسی، آسیب شناسی عمومی و اختصاصی، اصول خدمات بهداشتی در جامعه و آموزش بهداشتی، داروشناسی 1 و 2، اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان، آمار حیاتی و روش تحقیق، روان شناسی، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها، زبان تخصصی

دروس تخصصی رشته مامایی

در مقاله معرفی رشته مامایی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته مامایی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس تخصصی رشته مامایی می‌پردازیم.

آمار حیاتی، فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های داخلی، روان شناسی عمومی، روانشناسی زن و خانواده، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ها، زبان انگلیسی تخصصی، فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های جراحی، اصول تغذیه مادر و کودک، تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی، ارتباطات، آموزش، بهداشت و مشاوره در بهداشت مادر و کودک و باروری، حقوق و پزشکی قانونی در مامایی، بهداشت مادر و کودک و باروری، مدیریت و ارتقاء کیفیت در بهداشت مادر و کودک، جنین شناسی، ژنتیک، اصول روانپزشکی در مامایی، بارداری و زایمان، بارداری طبیعی، اختلالات عملکرد جنسی، رادیولوژی، سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان، زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و روش‌های کاهش درد زایمان، اصول مدیریت و کاربرد آن در مامایی، بارداری و زایمان غیر طبیعی، بیماری‌های داخلی و جراحی در بارداری و زایمان

دروس کارآموزی رشته مامایی

در مقاله معرفی رشته مامایی سعی می‌کنیم اطلاعات جامع و کاملی از رشته مامایی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در ادامه به معرفی دروس کارورزی رشته مامایی می‌پردازیم.

شغل مامایی چیست و درآمد این رشته در ایران چقدر است

کارآموزی اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان، کارآموزی نشانه شناسی و معاینات فیزیکی، کارآموزی بیماری‌های داخلی و جراحی، کارآموزی و پزشکی قانونی در مامایی، کارآموزی بهداشت باروری،مادر و کودک و تنظیم خانواده، کارآموزی بیماری‌های زنان، کارآموزی زایمان طبیعی و غیر طبیعی، کارآموزی بارداری طبیعی، کارآموزی زایمان طبیعی، بیماری‌های زنان و ناباروری، کارآموزی نوزادان، کارآموزی بیماری‌های کودکان

مهارت های لازم برای شغل مامایی چیست

در معرفی رشته مامایی به این نکته می‌پردازیم که رشته های علوم پزشکی مخصوصا پرستاری و رشته مامایی نیازمند علاقه و احساس زیاد است. اما مهمترین نکته برای موفقیت در شغل مامایی چیست؟ یک ماما بدون عشق و علاقه نمی‌تواند فریادهای ناشی از درد یه مادر را تحمل کند و به نیازهای او پاسخ دهد. پس رشته مامایی عشق و علاقه و صبر زیادی می‌طلبد.

دانشجوی رشته مامایی  باید تحمل خون و خون ریزی، شیفت شب و.. داشته باشد. به کارهای عملی باید علاقه زیادی داشته باشند چون دروس حفظی و تئوری در رشته مامایی خیلی کم است و بیشتر جنبۀ عملی دارد.

بازار کار و درآمد رشته مامایی در ایران

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بین داوطلبان کنکور وجود دارد بحث بازارکار هر رشته می‌باشد. در ادامه معرفی رشته مامایی به بازار کار و درآمد رشته مامایی در ایران می‌پردازیم. فارغ التحصیل رشته مامایی می‌تواند در بیمارستان ها، درمانگاه ها، زایشگاه ها، مراکز بهداشت، مربی بهداشت مدارس و… مشغول به کار شود.

فارغ التحصیلان رشته مامایی می‌توانند با داشتن مدرک کارشناسی برای تاسیس مطب اقدام کنند. به طور میانگین درآمد رشته مامایی بین ۴ الی ۵ میلیون تومان در ماه می‌باشد. اگر در کنار کار بیمارستان ها، مطب شخصی نیز تاسیس کنند می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند‌. فارغ التحصیلان در مقطع ارشد نیز می توانند به عنوان سرپرست و مدیر قسمت‌های مختلف درمانی دربیمارستان‌ها و یا پست‌های مدیریتی فعالیت کنند.

درآمد رشته مامایی در ایران و خارج از کشور

تحصیل رشته مامایی در خارج از کشور

در قسمت پایانی مقاله معرفی رشته مامایی به تحصیل رشته مامایی در خارج از کشور می‌پردازیم. ماماها در تمام دنیا به مادران کمک می‌کنند تا فرزند خود را به دنیا بیاورند. برای همه‌ی ماما ها نمی‌توان یک کشور را به عنوان بهترین کشور برای مهاجرت انتخاب کرد. یکی از مهم‌ترین نکات، تسلط داشتن بر زبان کشور مقصد است.

برای اشخاصی که زبان انگلیسی قوی دارند کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند پیشنهاد می‌شود. درآمد و حقوق رشته مامایی در کشورهای مختلف متفاوت است. این درآمد نسبت به شرایط مختلف تغییر می کند. به عنوان مثال در ایالات متحده درآمد سالانه ی یک ماما حدودا 100.000 دلار و در کالیفرنیا 140.000 می‌باشد.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی آکو

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی برای بسیاری از مشاوران کنکور کاری بسیار دشوار است. چون رقابت در کنکور سراسری تجربی به نسبت سایر گروه های آزمایشی بیشتر است و طبیعتا قبولی نیز سخت تر خواهد بود. البته که همه داوطلبان نمیتوانند رتبه خیلی خوبی کسب کنند و به همین دلیل است که انتخاب رشته کنکور تجربی بسیار اهمیت دارد.

با افتخار اعلام میکنیم که بهترین مشاور انتخاب رتشه کنکور سراسری در کرج ، مهندس سهیل حاج کرم است و ما میتوانیم شما را به هدفی بهتر از آنچه انتظارش را دارید برسانیم

اینستاگرم مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی آکو

برای قبولی در رشته مامایی لازم است در دروس عمومی و تخصصی چه درصدهایی داشته باشیم؟

مزان درصد دروس با توجه به سهمیه ها متفاوت است. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران تیم آکو تماس بگیرید.

آیا رشته مامایی پذیرش بدون کنکور دارد؟

خیر. در سال های 94 تا 97 پذیرش رشته مامایی در مناطق محروم به دلیل کمبود نیروی انسانی و به شرط تعهد صورت گرفت. اما در حال حاضر هیچ دانشگاهی پذیرش بدون کنکور رشته مامایی را ندارد.

 

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا