پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته متالوژی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.5/5 - (11 امتیاز)

اگر می خواهید بدانید متالوژی چیست؟ چه شرایطی برای تحصیل در رشته متالوژی در هنرستان نیاز است؟ یا در این رشته با چه مفاهیمی سروکار دارید, این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله به معرفی رشته متالوژی در هنرستان خواهیم پرداخت. با مطالعه این مقاله می فهمید که رشته متالوژی مناسب شما هست یا نه. همچنین می توانید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط بوده و برای انتخاب رشته از مشاوران با تجربه کمک بگیرید.

متالوژی چیست؟

به طور خلاصه متالوژی علم مواد است. این رشته به بررسی و استخراج فلزات می پردازد و سعی دارد تا علم استفاده از این فلزات را گسترش دهد. درواقع انسان وقتی با فلز آشنا شد و استفاده از آن را یاد گرفت, هنر متالوژی را هم یاد گرفت. نخستین فلزی که برای اولین بار توسط انسان استفاده شد, فلز مس بود. اما برخی دیگر هم معتقدند که نخستید بار ذرات طلا که در ماسه های کنار رودخانه ها پراکنده بودند مورد استفاده قرار گرفتند. به هر صورت با گذشت زمان فلزات بیش تری مانند قلع, نقره و سرب را انسان کشف و استفاده کرد. جالب است بدانید که با مخلوط کردن قلع و مس عصر مفرغ هم آغاز شد.

رشته متالوژی در هنرستان

رشته متالوژی یکی از رشته های فنی حرفه ای است که دانش آموزانی که به کار با فلزات, تهیه کردن آلیاژ و شکل دادن به فلزات علاقه دارند می توانند رشته متالوژی را در هنرستان مطالعه کنند. در انتخاب رشته سال تحصیلی دهم یا انتخاب رشته متالوژی به مطالعه این رشته خواهید پرداخت. کسانی که این رشته را در هنرستان مطالعه می کنند زودتر و بهتر با مفاهیم و کارهای عملی این رشته آشنا شده و می توانند در کارگاه ها یا کارخانه ها مشغول به کار شوند.

رشته متالوژی در هنرستان به هدف تربیت تکنسین های ماهر است. دروس تخصصی این رشته نیز بدین صورت می باشد: تولید قطعات فلزی, دانش فنی پایه, مدل سازی و ماهیچه ها, قالب گیری و آلیاژ سازی, نقشه کشی فنی رایانه ای, تغییر خواص متالوژیکی فلزات, عملیات ذوب و خواستگاری, دانش فنی تخصصی. در بهترین رشته های هنر می توانید با سایر رشته ها آشنا شوید.

چه ویژگی هایی را برای مطالعه رشته متالوژی در هنرستان لازم دارید؟

رشته متالوژی ترکیبی از علم و مهندسی است و مناسب افرادی است که به کارهای عملی و فنی علاقه مندند. خوب است بدانید که بخش عملی رشته متالوژی خشن بوده و اغلب محیط آلوده ای دارد. چون هنرجویان در نزدیکی کوره ذوب یا در سکوهای نفتی و یا در حال بازرسی می باشند. همچنین هنرجویان این رشته باید به پژوهش و علم مواد هم علاقه داشتنه باشند. چون این رشته بسیار وسیع بوده و به پژوهش بیش تری نیاز دارد.

images 1 1

ادامه تحصیل در رشته متالوژی

افرادی که می خواهند بظور حرفه ای تر به ادامه تحصیل در این رشته بپردازند می توانند یا در کنکور سراسری شرکت کنند و یا بدون آزمون در دانشگاه هایی مثل دانشگاه آزاد, پردیس های خودگردان به تحصیل ادامه دهند. در مقاله منابع کنکور سراری هم می توانید منابع کنکور سال 1402 را مطالعه کنید. این رشته تا مقطع دکتری در دانشگاه ها ارائه می شود. این رشته دارای و گرایش متالوژی و سرامیک است که گرایش متالوژی آن از دو بخش صنعتی و استخراجی تشکیل شده است.

jpg

گرایش متالوژی استخراجی: در گرایش مهندسی متالوژی استخراجی, هنرجویان با استفاده از علم مواد و تصفیه فلزات خواص جدید مواد را بررسی می کنند و این را هم در نظر می گیرند که اگر تصادف یا اتفاقی روی داد هزینه های آن را کاهش داده باشند.

گرایش متالوژی صنعتی: در این گرایش سه هدف, مکانیکی مواد, مشخصات فیزیکی و ساختاری مهم هستند. این رشته به ساخت موادی می پردازد که مهم ترین آن ها جوشکاری, شکل دادن, ماشین کاری و متالوژی پودری می پردازد. در مقاله رشته مهندسی مواد و متالوژی می توانید اطلاعات بیش تری را در خصوص این رشته و مقطع تحصیلی بدست آورید.

مزایا و معایب رشته متالوژی

هر رشته ای مزایا و معایب خودش را دارد. مزایای رشته متالوژی, اهمیتی است که در بازار کار دارد. متالوژی جزو رشته های قدیمی است که پیشرفت زیادی در آن حاصل شده و راه برای هنرجویان جدید باز است. معایب این رشته هم آن است که دروسی که مطالعه می کنید به تنهایی نمی توانند کافی باشند. بهتر است که حتما مطالعه شخصی داشته باشید.

بازار کار رشته متالوژی

از آن جایی که کشورمان منابع معدنی غنی ای دارد مثل آهن, مس, آلومینیوم. به همین دلیل بازار کار این رشته مناسب و خوب است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند کارهایی نظیر ساخت قطعه های فلزی, کنترل سطح کیفیت مواد, نظارت بر امنیت آن و یا تهیه الگو از نمونه های اولیه آن کار کنند. همچنین در مکان هایی مانند بخش های هواپیمایی, معادن, صنایع و یا در بخش تولید خودرو نیز شغل مناسب خود را بیایند.

رشته متالوژی در خارج از ایران

افرادی که قصد تحصیل رشته متالوژی در خارج از ایران را دارند می توانند شرایط تحصیلی دانشگاه های مورد نظرشان را مطالعه کرده وطبق آن مدارک مورد نیاز را بفرستند. معمولا مدارکی که نیاز است برای شروع ثبت نام بفرستید شامل: کپی از گذرنامه, نمرات ریز دبیرستان, مدرک زبان می باشد. در هنگام انتخاب دانشگاه و کشور برای تحصیل خوب است در نظر داشته باشید که کدام کشور در چه زمینه ای خدمات تحصیلی بهتری را ارائه می دهد.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو در رشته متالوژی

رشته متالوژی از رشته های پر رونقی است که برای جامعه و صنعت یک کشور اهمیت زیادی دارد. افرادی که می خواند موفقیت خوبی را در این رشته بدست آورند و درآمد بیش تری هم داشته باشند, باید تخصص کافی داشته و مهارت هایشان را همواره به روز کنند. برای دریافت مشاوره رشته های فنی حرفه ای می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی مطلع بمانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا