پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

با رشته مکانیک خودرو هنرستان بیش تر آشنا شویم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.8/5 - (5 امتیاز)

در این مقاله با رشته مکانیک خودرو هنرستان آشنا خواهید شد. رشته مکانیک خودرو یکی از رشته های فنی است که در آموزشگاه های فنی حرفه ای یا در هنرستان ها ارائه می شود. این رشته یکی از رشته های زیر گروه بخش مکانیک نیز می باشد. در واقع رشته مکانیک را می توان در 6 زیر رشته تخصصی تر تقسیم کرد. این 6 رشته عبارتند از: مکاترونیک, صنایع فلزی, مکانیک خودرو, ماشین ابزار, صنایع مبلمان و چوب, ابزار. در صورتیکه می خواهید با هر یک از رشته های گروه مکانیک بیش تر آشنا شوید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

تاریخچه مکانیک خودرو

در ابتدا بیایید کمی با تاریخچه این رشته و این که در ابتدا کجا و توسط چه کسی اولین خودروها ساخته شده اند صحبت کنیم. همانطور که می دانید هر وسیله ای که بدون نیروی انسان یا حیوانات بتواند حرکت کتد را خودرو می نامیم. و جالب ترین نکته درباره ایده اولیه خودرو را در اثر ایلیاد هومر پیدا می کنیم.

در بخشی ازاین اثر جذاب, هفاستوس که خدای آتش و فلزکاری بوده یک سه چرخه متحرک ساخته و از آن به عنوان وسیله ای برای جابه جایی استفاده می کند. اما اگر بخواهیم در واقعیت اولین وسیله متحرک را پیدا کنیم باید به سال 1678 نگاهی بی اندازیم. زمیانی که فردیناند فربیست که یکی از مبلغان مسیحی بود, در چین خودرویی با طول 65 سانتی متر ساخت. این خودرو توسط بخار کار می کرد و یک وسیله سرگرمی برای امپراتور چین بود.

اما در سال 1767 جوزف کان که اهل کشور فرانسه بود, اولین خودرویی که توسط بخار کار می کرد و می توانست انسان را جابه جا کند را ساخت. این خودرو قادر بود وزن 4 تن را همراه با 2 خدمه جابه جا کند. و اولین تصادف با خودرو هم در سال 1771 با همین خودرو روی داد. پیشرفت ساخت خودروهایی که بتوانند وزن بیش تری را تحمل کرده و در عین حال سرعت خوبی هم داشته باشند به همین صورت ادامه داشت و در کنار آن لازم بود تا افرادی بتوانند مشکلات خودررو ها را تشخیص داده و در صورت بروز هرگونه نقصی بتوانند آن ها را تعمیر کنند. تا امروز که می بینیم خودروها چه جایگاه مهمی را در زندگی انسان ها دارند.

مکانیک خودرو هنرستان

خودروها یکی از عضوهای مهم زندگی انسان ها شده اند. بطوریکه می بینیم در برخی از خانواده های 3 یا 4 نفری بیش از یک یا دو اتوموبیل هم ممکن است وجود داشته باشد. این نشان می دهد که تقاضا زیاد است و در تعداد بالا خودروها تولید می شوند. بنابراین باید افرادی هم باشند که دانش و فن تعمیر خودروها را داشته باشند.

دانش آموزانی که به تعمیر و مراقبت از خودروها علاقه مند هستند رشته مکانیک خودرو می تواند رشته جذاب و مورد علاقه‌شان باشد. دانش آموزان با مطالعه این رشته با کارکرد قطعات مختلف خودروها آشنا شده و قادر خواهند بود که نقص های فنی را تشخیص داده و رفع کنند. این رشته ترکیبی از علوم مکانیک, کامپیوتر, مواد و الکترونیک است. اگر به تعمیر وسایل و تاسیسات فنی هم علاقه مند هستید مقاله تاسیسات مکانیکی فنی را مطالعه کنید.

دانش آموزانی که می خواهند در این رشته تحصیل کنند در سال تحصیلی دهم با انتخاب رشته مکانیک خودرو در هنرستان می توانند به تحصیل بپردازند. اما لازم است که شرایط تحصیل در این رشته را هم داشته باشید. در ابتدا باید گفت که رشته مکانیک خودرو تنها برای پسران ارائه می شود. سایر شروط مهم و ضرورری دیگر بدین شکل می باشد: 1-معدل از 12 کم تر نباشد. 2-مجموع نمرات درس های حرفه و فن در پایه های ششم, هفتم, هشتم از 30 کمتر نباشد. 3- مجموع نمرات درس های تخصصی رشته مکانیک در پایه های ششم, هفتم, هشتم از 120 کمتر نباشد.

چه مهارت هایی را در رشته مکانیک خودرو هنرستان یاد می گیرید؟

هنرجویانی که در این رشته تحصیل می کنند بطور عملی مهارت تعمیر خودروها را یاد می گیرند. بطور کلی با قسمت های الکترونیکی و مکانیکی خودروها آشنا می شوند. همچنین سیستم های امنیتی و تهویه ای و سیستم اگزوز را هم بصورت کامل یاد خواهند گرفت. بنابراین دانش آموزان این رشته جزئیات و مهارت های زیادی را در خصوص اتوموبیل ها و نحوه کار کردن با آن ها یاد می گیرند.

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته مکانیک خودرو لازم است داشته باشید؟

هر رشته و شغلی بر حسب خصوصیات و ویژگی هایش نیاز به استعداد و یا توانایی هایی است که فرد بتواند در شرایط خاص آن ادامه دهد. البته لازم به ذکر است که این توانایی ها لزوما ذاتی نیستند و خیلی اوقات می توانند با تلاش فرد بدست آیند. اولین توانایی برای تحصیل در رشته مکانیک خودرو داشتن ارتباطات قوی است. چون شما روزانه بطور مستقیم با مشتری های متفاوتی رودررو خواهید بود و باید بتوانید با آن ها ارتباط گرفته و رضایتشان را جلب کنید.

توانایی مهم بعدی داشتن اطلاعات دقیق از خودروها می باشد. اگر علاوه بر مهارت های عملی خود اطلاعات جددید را بدانید و مهارت های مختلف را یاد بگیرید, احتمال موفقیت شما بیش تر خواهد شد. در آخر هم خوب است سرعت بالایی در تعمیر اتوموبیل ها داشته باشید. چون ممکن است در طول روز با چندین ماشین که هرکدام مشکل خودش را دارد مواجه شوید. در چنین شرایطی باید بتوانید زمانتان را مدیریت کرده و سریع و با دقت کارها را پیش ببرید.

به دانش آموزانی که برای سال تحصیلی دهم می خواهند انتخاب رشته کنند پیشنهاد می کنیم علاوه بر در نظر گرفتن توانایی و استعدادهایشان, در آزمون رغبت و توانایی هم شرکت کنند. این آزمون راهنمای تحصیلی خوبی است که از طرف آموزش و پرورش تهیه و طراحی شده است.

ادامه تحصیل در رشته مکانیک خودرو

علاقه مندان به رشته مکانیک خودرو فنی می توانند از چند روش وارد دانشگاه شده و به مطالعه پردازند. در روش اول دانش آموزانی هستند که در هنرستان این رشته را مطالعه کرده اند و با شرکت در کنکور سراسری برای تحصیل اقدام می کنند. دانش آموزان رشته ریاضی هم از طریق همین روش می توانند اقدام کنند.

این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه ها ارائه می شود. البته لازم به ذکر این نکته است که افرادی که در هنرستان رشته مکانیک خودرو را گذرانده باشند خیلی راحت تر می توانند در دانشگاه تحصیل کنند چون با دروس تخصصی و مهمی آشنا هستند و مهارت های عملی را به خوبی یاد گرفته اند. در ادامه گرایشات این رشته را در مقاطع مختلف تحصیلی خواهیم گفت.

گرایش های رشته مکانیک خودرو در مقطع کارشناسی بدین صورت است: 1- طراحی جامدات. 2- مکانیک خودرو. 3- تاسیسات حرارتی برودتی. 4- ساخت و تولید. 5- حرارت و سیالات.

گرایش های رشته مکانیک خودرو در مقطع کارشناسی ارشد بدین صورت است: 1- مکاترونیک. 2- ساخت و تولید. 3-سیستم محرکه خودرو. 4- گرایش بیومکانیک. 5- مهندسی دریا. 6- مهندسی هسته ای. 7-سازه بدنه خودرو. 8- سیستم های تعلیق ترمز و فرمان. 9- تبدیل انرژی. 10- طراحی کاربردی. 11- انرزی و محیط زیست.

بازار کار رشته مکانیک خودرو

از آنجاییکه انسان ها به طور گسترده از خودروها استفاده می کنند و هر روزه تعداد بیش تری خودرو ساخته و به فروش می رسد, به افرادی که بتوانند خودروها و قطعات آن را شناخته و نقص های آن را برطرف کنند همواره نیاز است. بنابراین علاوه بر آن که رشته مکانیک خودرو بازار کار پر رونقی دارد, درآمد بالایی هم دارد و جزو رشته های پر درآمد می توان آن را حساب کرد. علاوه بر همه این ها چون تعمیر اتوموبیل ها و شناخت قطعات آن یک کار فنی است و دانش نسبتا بالایی می خواهد, در خارج از کشور هم بازار کار زیاد و پر درآمدی خواهد داشت.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

انتخاب رشته یکی از انتخاب های مهمی است که اگر به درستی انتخاب شود در وقت و هزینه فرد صرفه جویی می شود. بنابراین برای انتخاب رشته به خوبی شرایط را در نظر گرفته و حتی اگر نیاز بود از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. مشاوران تحصیلی تسلط خوبی بر رشته های دانشگاهی و دروسی که ارائه می دهند دارند. بدین ترتیب به سوالات و مشکلات شما بهتر پاسخ خواهند داد.

همچنین می توانید در اینستاگرام آموزشگاه پرسا عضو شده و از اخبار تحصیلی و کنکوری مطلع شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا