پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

معرفی رشته کاردانی آمار

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته کاردانی آمار از جمله رشته های گروه ریاضی است و داوطلبان این رشته می توانند بدون شرکت در آزمون کنکور و با استفاده از سوابق تحصیلی در رشته کاردانی آمار تحصیل کنند. البته این رشته در دانشگاه های محدودی ارائه می شود که در ادامه به معرفی این دانشگاه ها خواهیم پرداخت.

رشته کاردانی آمار برای افرادی که به ریاضی و مخصوصا بخش آمار آن علاقمند هستند مناسب است. در این رشته دانشجویان مهارت ها و دانش پایه در زمینه های مختلف آمار را یاد می گیرند. و فارغ التحصیلان رشته کاردانی آمار می توانند در بخش های مختلفی مانند تحقیقات بازار, کنترل کیفیت, سیاست گذاری و تحلیل داده ها کار کنند. برای علاقمندان به رشته ریاضی پیشنهاد می کنیم معرفی رشته ریاضیات و کاربردها را نیز مطالعه کنند.

برای دریافت وقت مشاوره تحصیلی به صورت آنلاین یا حضوری با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

رشته کاردانی آمار چیست؟

دانشجویان رشته کاردانی آمار با مفاهیم و تکنیک های اساسی آماری آشنا می شوند. این مفاهیم شامل: جمع آوری داده ها, تجزیه و تحلیل, تفسیر داده ها و … می باشد. دروس رشته کاردانی آمار نیز شامل: احتمال, آمار توصیفی, استنباط آماری, نرم افزارهای آماری و گاهی اوقات مباحث پیشرفته تری مانند مدل سازی آماری می شود.

کاردانی آمار

دوره کاردانی آماری یک دوره 2 ساله است که در 4 ترم ارائه می شود. البته دانشجویان می توانند این دوره را تا 3 سال هم مطالعه کنند. تمرکز این دوره بر کاربرد آمار در زندگی واقعی و صنایع مختلف است تا دانشجویان بتوانند دانش خودشان را در موقعیت های شغلی مختلف به کار ببرند.

به همین منظور دوره کاردانی آمار شامل دروس تئوری و عملی در زمینه های مختلف آماری است و تاکید بر یادگیری هم از طریق دروس تئوری و هم از طریق کارگاه ها و پروژه های عملی وجود دارد. دانشجویان معمولا باید در طول این دوره پروژه های تحقیقاتی را ارائه دهند تا مهارت هایشان را در زمینه تحلیل و تفسیر داده ها توسعه بدهند.

در سایت آکو می توانید درباره رشته آمار مطالعه کنید.

دروس رشته کاردانی آمار

دانشجویان رشته کاردانی آمار تقریبا بین 60 تا 72 واحد درسی را باید مطالعه کنند. این واحدها شامل دروس پایه, دروس اصلی, کارگاه های عملی, دروس اختیاری می باشد. همچنین ممکن است یک پروژه نهایی با عنوان کارآموزی نیز در برنامه تحصیلی این دوره وجود داشته باشد. در ادامه تعداد واحدهای درسی هر بخش را بطور تقریبی مشخص کرده و بعد دروس این رشته را معرفی می کنیم.

  • تعداد واحدهای دروس پایه: بین 15 تا 25 واحد
  • تعداد واحدهای دروس اصلی: بین 40 تا 50 واحد
  • تعداد واحدهای دروس اختیاری: بین 10 تا 15

دقت داشته باشید که تعداد واحد درسی برای هر یک از دروس با توجه به سیستم آموزشی دانشگاه می تواند متفاوت باشد و تعداد واحدهای درسی که در بالا تعیین کردیم تقریبی می باشد. حال بیایید دروس این رشته را بررسی کنیم:

دروس پایه:

  • ریاضیات مانند جبر و حسابان
  • احتمالات
  • کامپبوتر و نرم افزارهای پایه

دروس اصلی و تخصصی:

  • آمار توصیفی: شامل شیوه های خلاصه سازی و نمایش داده ها می باشد.
  • استنباط آماری: معرفی روش های استخراج نتایج از داده ها.
  • روش های نمونه برداری: یادگیری تکنیک های نمونه گیری و کاربردهای آن.
  • نرم افزارهای آماری: آموزش نرم افزارهای متداول آماری مانند Excel.
  • مدل سازی آماری: آموزش ایجاد و تحلیل مدل های آماری.
  • تحلیل رگرسیون: بررسی روابط بین متغیرها و مدل سازی رگرسیونی.

دروس اختیاری:

  • آمار چند متغیره
  • تحلیل زمانی
  • آمار کاربردی

مهارت های دانشجویان رشته کاردانی آمار

فارغ التحصیلان رشته کاردانی آمار مهارت های متنوع و پایه ای را در این دوره کسب می کنند که به آن ها اجازه می دهد در حوزه های مختلف فعالیت کنند. همچنین علاقمندان به این رشته می توانند رشته کاردانی آمار را در مقاطع بالاتر کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه دهند. در ادامه تعدادی از مهارت های دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته را بررسی می کنیم:

  • تحلیل داده ها: توانایی تجزیه و تحلیل داده های کمی و کیفی.
  • مهارت های آماری: درک عمیق مفاهیم آماری از جمله احتمال, استنباط آماری, توصیف داده ها و مدل سازی.
  • توانایی حل مسئله: توانایی استفاده از داده ها برای حل مشکلات و تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد.
  • تفکر نقادانه: قدرت تحلیل و ارزیابی نتایج برای اطمینان از صحت آن ها.
  • روش های نمونه برداری: دانش کافی در مورد روش های مختلف نمونه برداری و جمع آوری داده ها.

دانشگاه های دارای رشته کاردانی آمار

در این بخش دانشگاه هایی که رشته کاردانی آمار را ارائه می دهند معرفی می کنیم و ضمن معرفی آن ها, ظرفیت, نوع رشته و نوع پذیرش هر دانشگاه را نیز مشخص می کنیم. لازم به ذکر است که غیر از دانشگاه هایی که در جدول زیر مشاهده می کنید, رشته کاردانی آمار در اکثر دانشگاه های آزاد نیز ارائه می شود.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتپذیرش بدون آزمون
موسسه غیرانتفاعی آل طهغیرانتفاعی 100تهرانزندارد
موسسه غیر انتفاعی علامه طبرسیغیرانتفاعی 100قائم شهرهردودارد
موسسه غیر انتفاعی اندیشه سازانغیرانتفاعی 100نکاهردودارد

بازار کار رشته کاردانی آمار

با افزایش نیاز به تحلیل داده ها در بخش های مختلف,می توان گفت که بازار کار رشته کاردانی آمار در حال گسترش و توسعه است. در ادامه این مطلب تعدادی از مشاغل موجود رشته کاردانی آمار را معرفی می کنیم:

  • تحلیل داده ها: اشتغال در شرکت هایی که به تحلیل داده هامی پردازند و برای تصمیم گیری به یک فرد متخصص نیاز دارند.
  • کنترل کیفیت: اشتغال در بخش های تولیدی و صنعتی برای تضمین کیفیت محصولات از طریق داده های کیفی.
  • سیاست گذاری و برنامه ریزی: کمک به تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های دولتی و عمومی.
  • آموزش و تدریس: تدریس مباحث مرتبط با آمار در مدارس و موسسات آموزشی.
  • تحلیل مالی و اقتصادی: اشتغال در بانک ها, موسسات مالی و اقتصادی برای تحلیل داده های مالی.
  • اشتغال در شرکت های تکنولوژی: کار با این شرکت ها به خصوص در زمینه هایی که نیاز به تحلیل حجم بالایی از داده ها می باشد.

با توجه به این که فناوری در حال پیشرفت است و حجم داده ها نیز در حال افزایش می باشد, تقاضا برای متخصصینی که می توانند داده ها را تحلیل و تفسیر کنند در حال افزایش است. داشتن مهارت های برنامه نویسی و تسلط بر ابزارهای تحلیل داده ها می تواند فرصت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته را افزایش بدهد.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره تخصصی آکو با افتخار به عنوان یکی از بهترین تیم های مشاوره تحصیلی در کرج در حال فعالیت هستیم. و هدفمان ارائه راهتمایی های دقیق و مفید به دانش آموزان و دانشجویانی است که در آستانه تصمیم گیری های مهم تحصیلی قرار دارند.

تیم آکو با استفاده از تجربه و تخصص اعضای خود آخرین روندهای آموزشی را ارائه می دهد و از انتخاب رشته گرفته تا برنامه ریزی تحصیلی و فرصت های شغلی هر رشته را با توجه به نیاز مراجعین خود ارائه می دهد. برای آشنایی با تیم آکو و دریافت مشاوره می توانید از دریافت مشاوره تک جلسه بهره مند شوید.

راه ارتباطی کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا