پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

هرآنچه درباره زبان انگلیسی کنکور باید بدانید

تحلیل بودجه بندی و منابع زبان انگلیسی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زبان انگلیسی درس بسیار پر چالش و در عین حال قابل اعتمادی در کنکور است. زبان انگلیسی کنکور آمار جالبی دارد! این درس بیشترین تعداد درصد منفی را در کنکور 1400 داشته است! به طور همزمان آمار های کنکور سراسری 1400 نشان داد که بیشترین تعداد درصد 100 نیز در زبان کنکور 1400 دیده شده است. بیشتر از 1100 نفر در کنکور در زبان انگلیسی کنکور تجربی و زبان انگلیسی کنکور انسانی و زبان انگلیسی کنکور ریاضی، زبان را صد درصد زده اند. همچنین کسانی که زبان انگلیسی کنکور را بالای 90 درصد زدند، 4700 نفر در آزمون سال 1400 بوده اند.

این آمار عجیب و غریب نشان میدهد که اگر زبان را بالای 50 بزنیم، احتمالا جزو نیمه اول داوطلبان کنکور خواهیم بود! فکرکن! مثلا رتبه 50000 بشی ! درحالی که با رتبه 50000 حتی مجاز هم نمیشی! ما هدفمون اینه که بین 1 درصد برتر کنکور باشیم. برای این رتبه باید کمی بیشتر روی زبان کنکور و تحلیل سوالات زبان کنکور سراسری تمرکز کنی.

بهترین مشاور کنکور سراسری درباره بودجه بندی زبان کنکور، بهترین منابع زبان انگلیسی کنکور و نحوه برنامه ریزی برای آن در کاملترین پادکست زبان کنکور میگوید. این نکته را فراموش نکنید که برای رتبه شدن باید این درس را پاشنه آشیل دروس عمومی خود قرار دهید.

زبان انگلیسی کنکور تجربی و ریاضی و انسانی

خیلی از دانش آموزان کنکوری، پیش خودشان میگویند که من سالها کلاس زبان رفته ام و نیازی به خواندن انگلیسی کنکور ندارم! من دیپلم زبان دارم پس زبان انگلیسی برای من مثل آب خوردن خواهد بود.

بعضی های دیگر، تابحال کلاس زبن نرفته اند و زبان برایشان فقط یک درس عمومی مثل سایر درس های عمومی کنکور است. احتمالا آنها نیز احساس دلسردی و عدم توانایی خاصی برای پاسخگویی به سوالات کنکور خواهند داشت.

اما من به عنوان بهترین مشاور کنکور، به شما میگویم که نباید روی مدارک آموزشگاهی تکیه کرد. چه بسیار داوطلبانی هستند که مدرک های معتبر آموزشگاهی و حتی دانشگاهی داشته اند ولی نتوانسته اند سوالات کلوز تست و حتی گرامر زبان انگلیسی کنکور را پاسخ دهند.

از آن طرف هم چه بسیار دانش آموزانی بودند که زبان کنکور را از صفر شروع کرده اند اما با برنامه ریزی درست و اصولی، توانسته اند زبان انگلیسی کنکور را 100 هم بزنند.

بررسی میانگین درصد های زبان انگلیسی کنکور و البته داشتن کروکی و بودجه بندی زبان انگلیسی کنکور میتواند به داوطلبان کمک کند تا شرایط خودشان را نسبت به کل داوطلبان و البته سختی سوالات کنکور بدانند.

زبان انگلیسی کنکور سراسری

میانگین درصد داوطلبان کنکور در درس زبان انگلیسی

یادتان هست که پیش از این گفتم 1100 نفر در کنکور 1400 زبان انگلیسی را صددرصد زده اند؟ حالا اگر بگویم بیش از 3500 نفر ، زبان انگلیسی کنکور ریاضی و تجربی و انسانی را بین 90 تا 100 درصد زده اند. این یعنی جمعا 4700 نفر در کنکور 1400 تونسته اند زبان را بالای 90 درصد بزنند! جالب این است که لزوما همه داوطلبانی که زبان را 90% به بالا داشته اند، جزو رتبه های برتر و جمعیت 1درصدی داوطلبان کنکور نبوده اند!

فقط 122 نفر از کل داوطلبانی که زبان انگلیسی کنکور 1400 را توانستند 100 بزنن زدن رتبه زیر 1000 آوردن! پس هزار نفر دیگه درسته که درصد خوبی در زبان داشتند اما نتونستند رتبه بالایی کسب کنند و انتخاب رشته کنکور خفنی داشته باشن!

میانگین درصد زبان انگلیسی بقیه رتبه های برتر کنکور بین 70 تا 90 بوده! درست مثل خیلی از داوطلبان با رتبه های شماره موبایلی! 7 نفر با رتبه زیر 1000 نیز، زبان رو کمتر از 20 درصد زدن در کنکورشون! برعکس اکثر داوطلبان که درصد بالای 20 در زبان دارند.

البته یک اعجوبه نیز در این وسط وجود داره که یک داوطلب با درصد زبان انگلیسی 0% توانسته رتبه زیر 1000 داشته باشه! خب این داوطلب احتمالا در درس های دیگه اش ترکونده!

کنکور سراسری مثل علم طبیعی است. همیشه استثنائات و معجزه های عجیب و غریب در آن دیده میشود. اما این میانگین درصد عجیب و غریب داوطلبان کنکور در درس زبان انگلیسی دو نکته رو به ما ثابت کرد!

 نباید در مواجهه با بحران های زمانی کنکور ناامید باشیم. مثلا اگر به زدن زبان انگلیسی کنکور نرسیده بودیم دیگه نباید بقیه کنکورمون رو به شیوه و زاری برای اون بگذرونیم. به جاش سعی کنیم بقیه درس ها رو بترکونیم.

دومین نکته ای که باید بهش توجه کنی اینه که برای زبان یک مسیر مستقیم و آهسته و پیوسته رو پیش بگیر. نه شور شور باش و نه بی نمک ! برای خواندن درس زبان انگلیسی کنکور بهترین منابع رو پیدا کن و با همون پیش برو!

معرفی منابع زبان انگلیسی کنکور

کتاب زبان باید براساس روش درس خواندن و البته ویژگی های کتاب برای درس خواندن دانش آموز انتخاب بشه. اما شناخت کتاب و البته قیمت کتاب های زبان نگلیسی کنکور در انتخاب آنها بی تاثیر نیست. من سعیل حاج کرم بهترین مشاور کنکور سراسری برای تو بهترین کتاب های جامع زبان انگلیسی کنکور را ریز ب ریز شرح داده ام تا بتوانی راحت تر تصمیم بگیری. این منابع عبارتند از:

  • زبان انگلیسی مبتکران شهاب اناری
  • کتاب زبان جامع کنکور خیلی سبز دکتر کیاسالار
  • میکروطلایی زبان انگلیسی کامل گاج
  • کتاب زبان جامع مهر و ماه
  • میکرو طبقه بندی زبان کنکور گاج
  • آیکیو زبان انگلیسی گاج
  • لغات سطر به سطر تیک ایت(tik eight)

قبل از اینکه دباره هر کتاب توضیحات کاملی بخونی اینستاگرام من رو فالو کن.

اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور سراسری

کتاب زبان انگلیسی مبتکران نوشته شهاب اناری

زبان انگلیسی مبتکران نوشته شهاب اناری تا سالهای سال بهترین منبع زبان انگلیسی کنکور بوده است. اما خبر بد برای انتشارات مبتکران این است که باتوجه به عدم فعالیت شهاب اناری در این انتشارات و پیشرفت روز به روز منابع درگر در زمینه ارائه منابع زبان کنکور، کتاب مبتکرا در سالهای اخیر دچار افت کیفیت شده است

در کتاب زبان مبتکران واژگان در قالب متن آموزش داده شده اند که بسیار نکته مثبتی است. اما نکته منفی درباره کتاب مبتکران این است که بیشترین تمرکز درسنامه و حتی تست های این کتاب روی زبان انگلیسی پایه دوازدهم است. البته یک جلد کتاب جیبی رایگان نقص درسنامه و تست های پایه را تا حدودی جبران میکند. قیمت کتاب در سال 1401 ، 200 تومان بوده که گران ترین منبع زبان شناخته شده است.

زبان انگلیسی مبتکران

زبان انگلیسی خیلی سبز استاد رضا کیاسالار

کتاب زبان انتشارات خیلی سبز در سالهای اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است. زبان انگلیسی خیلی سبز استاد رضا کیاسالار درسنامه کامل و تست های تالیفی متنوع و با سطح مناسبی دارد. تست های کتاب خیلی سبز، روی درک مطلب به خوبی کار کرده و برای کسانی که میخواهند منبع جداگانه دیگری برای درک مطلب نخرن مناسبه.

محصولات انتشارات خیلی سبز معمولا نثر محاوره ای و گرافیک طنز و جذابی دارند. با این وجود قیمت معقول تری هم در بازار بهترین منابع کنکور داره. قیمتش 136 هزار تومان و با توجه به داشتن کتاب جیبی لغات تقریبا معقول است.

زبان انگلیسی خیلی سبز

زبان انگلیسی میکرو طلایی گاج

میکروطلایی گاج درسنامه قوی و کامل تری داره و برای دانش آموزانی با سطح پایین تر مناسب است. کسانی که میخواهند پایه ای تر شروع بکنند و یا سطح یادگیری کمتری در درس زبان دارند، کتاب میکروطلایی زبان گاج میتواند برایشان مناسب باشد. کتاب میکروطلایی گاج در پایان هر درس یک جمع بندی و نگاه کلی به درس دارد که برای دوران جمع بندی بسیار مناسب است.

تکنیک های تست زنی در میکروطلایی خوب تدریس شده و کتاب مفصلی است. این کتاب تعداد صفحات زیادی دارد و قیمت 191 تومان، البته همراه با کتابچه رایگان جیبی تقریبا معقول است.

زبان انگلیسی میکرو طلایی گاج

کتاب جامع زبان مهر و ماه

زبان مهر و ماه بهترین کتاب برای یادگیری لغات در متن است. البته در کتاب  مبتکران نیز آموزش لغات در متن قرار داده شده ولی مهروماه قوی تر روی این مبحث کار کرده. کتابچه جیبی دارد و تست های هر پایه جداگانه در کتاب قرار گرفته است. تعداد سوالات زیادی ندارد اما سوالات خوبی در این کتاب داد.

بخش  آزمون های درس به درس جامع بهترین قسمت کتاب مهر و ماه است. 1100 تست تالیفی گرامر  و 1100 تست لغت طبقه بندی شده از ساده به دشوار نکته چشم گیری است. حدود 100 تا 110 تا تست ریدینگ و کلوز تست نیز در این کتاب وجود دارد. تست های صد پلاس هم یکی از شاهکار های کتاب مهر و ماه است. این تست ها برای دانش آموزان مدارس خاص و خیلی سطح بالاست. از نظر تستی برابرکتاب خیلی سبز دکتر کیاسالار است. قیمت آن در سال 1401 ،  124 هزار تومان است.

زبان انگلیسی مهروماه کنکور

زبان میکرو طبقه بندی گاج

با قیمت 184 هزار تومان است و از نظر سوالات هم سطح خیلی سبز و جامع مهر و ماه است. با این تفاوت که کتاب زبان میکرو طبقه بندی گاج از نظر درسنامه ای سطح پایین تری دارد و بیشتر مباحث را خلاصه بیان کرده است. البته این خلاصه بودن درسنامه را نمیتوان جزو ضعف های انتشارات گاج در درس زبان در نظر گرفت زیرا کتاب میکرو طلایی آنقدر کامل و پایه ای است که میتواند جای خالی درسنامه میکرو طبقه بندی را پر کند.

کتاب میکرو طبقه بندی گاج از نظر تستی یک سر و گردن از میکروطلایی بالاتر است و برای دانش آموزانی با سطح بالاتر خوب است. کسانی که به درسنامه چندان اهمیت نمیدهند میتوانند آن را تهیه کنند. نکته متمایز میکرو طبقه بندی گاج داشتن دو دی وی دی آموزشی 400 الی 500 دقیقه ای عموما در مبحث گرامر است.

بهترین منابع زبان کنکور

کتاب زبان آیکیو گاج

آخرین کتاب از محصولات انتشارات گاج که در تست زنی و یادگیری زبان کنکور به درد میخورد ، کتاب آی کیو گاج است. این کتاب سطح بالایی از نظر درسنامه ای و البته تستی دارد . بهتر است دانش آموزان با سطح بالا به خریدن کتاب آیکیو گاج فکر کنند. این کتاب نیز لغات را در قالب متن و تصویری آموزش داده است، دو جلد است و از نظر سطح محتوایی متوسط رو به بالاست. یک جلد از کتاب آیکیو برای تست ها و درسنامه و دیگری مختص پاسخنامه است.

کتاب انگلیسی آی کیو زبان

انتخاب منبع لغات کنکور

لغات سطر به سطر مهر و ماه برای کار کردن لغات کتاب درسی، منبع مناسبی است. همچنین کتاب تیک ایت (tik eight) گاج ایده جالبی برای آموزش زبان داره . شاید به جرئت بتوان گفت که کتاب تیک ایت(tik eight) واژگان زبان انگلیسی کنکور گاج ، بهترین انتخاب برای دانش آموزان است.

البته اگر در دوران درس خواندنتان ، البته اگر با یک مشاوره خوب باشد، به این نتیجه رسیدید که واژگان کتاب را صددرصد بلدید و ترجیح میدهید خارج از کتاب نیز کار کنید، میتوانید از کتاب های لغات خارج از کتاب کنکور که بر اساس کنکور سالهای قبل منتشر شده اند استفاده کنید.

برای دانلود جزوه لغات کنکور کلیک کنید.

منبع لغات زبان انگلیسی کنکور

تحلیل سوالات زبان کنکور

4 سوال اول مستقیما از گرامر است که عموما مربوط به زمان ها میشود. تست های گرامر 16 درصد از کل زبان کنکور را تشکیل میدهند.

8 تست بعدی به صورت مستقیم از لغات مطرح میشود که 32% سوالات کنکور است. پس اگر فقط لغات و گرامر را خوانده باشید و به هیچ سوال دیگری جز سوالات مستقیم لغت و گرامرپاسخ ندهید، 51 درصد را مفت و مسلم از آن خود کرده اید.

البته یادتان نرود که تحلیل سوالات زبان کنکور نشان میدهد حتی لغت های خارج از کتاب نیز سوال مطرح میشود و این خودش یک چالش است.

گفتم که برای دانش آموزانی که لغت های کتاب رو فول هستن میتونن از کتاب های مربوط به لغات خارج از کتاب که از کنکور های سراسری سالهای گذشته استخراج شده استفاده کنن و یا طی یک حرکت خیلی خفن از کتاب 504 ( 504 essential words) برای کلمات زبان استفاده کند.

5 تا تست بعدی که در زبان انگلیسی کنکور مطرح میشود درباره کلوز تست است. کلوز تست یعنی اآن تیپ از سوالاتی که در یک جمله جای خالی وجود دارد و جای خالی را باید براساس اطلاعات خودتون و گزینه ها جای خالی رو تکمیل کنید. تیپ سوالات کلوز تست معمولا از مبحث لغت یا گرامر است که معمولا 2 تا گرامر و 3 تا کلمه است یا برعکس.

در زبان کنکور 8 سوال از ریدینگ داریم. که تقریبا از سال 88 به بعد از طریق 2 ریدینگ سوالات مطرح میشوند و طبیعتا کار سخت تر میباشد. 4 سوال از هر متن مطرح میشود که میتوان گفت تقریبا تیپ های تکراری دارند. متن ها معمولا سه پاراگرافه هستند. (البته دو پاراگراف طولانی هم دیده شده است.)

  • دو سوال : مفهوم متن
  • دو سوال: زیر یک کلمه در متن خط کشیده اند یا یک جمله خاص را در متن مشخص کرده اند و مرجع ضمیر، معنی یا متضاد آن را میخواهند.

برای حل کردن ریدینگ مهم ترین کار بلد بودن خواندن آن است. تکنیک ها درصورتی میتواند کمکتان کند که خودتان برای خواندن ریدینگ آمادگی کافی را داشته باشید.

بودجه بندی زبان کنکور

زمان ها چهار سوال اول زبان انگلیسی کنکور را تشکیل میدهند. زمان ها شامل درس 1 و 3 دهم ، درس 2 یازدهم و 3 دوازدهم هستند که بهتر است هنگام مطالعه باهم کار بشه. البته در کلاس های کنکور معمولا توسط استاد رعایت میشه.

دروس پایه دهم: درس اول دهم زمان آینده و اسم ها – درس 2 دهم صفت ها و جایگاه آنها – درس 3 دهم گذشته استمراری و افعال کمکی و کنشی –  افعال کمکی درس 4 دهم حروف اضافی زمان و مکان و قید حالت

دروس پایه یازدهم: یازدهم درس اول اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش و ترتیب اجزای جمله ساده – درس دوم زمان حال کامل و افعال جداشدنی و جدانشدنی و اسم مصدر – درس 3 جملات شرطی و صفت مفعولی و مصدر

گرامر زبان انگلیسی دوازدهم خیلی گرامر مهمی است و درس یک آن شامل آموزش جملات معلوم و مجهول و تگ کوئسشن ها است. (این گرامر یکی از چالشی ترین بخش ها برای دانش آموزان است.) درس 2 ضمایر موصولی و جملات شرطی نوع دوم است – درس 3 جملات مجهول افعال مودال و ماضی بعید

بهترین مشاور کنکور سراسری درباره زبان انگلیسی کنکور میگوید.

مهمترین بخش های گرامر کنکور

اگر برای کنکور وقت کم دارید و کسب درصد پایین زبان برای شما کافی است. اگر میخواهید برای کنکورتان چند بخش مهم را انتخاب کنید و فقط روی آنها مانور دهید. پیشنهاد من، سهیل حاج کرم، بهترین مشاور کنکور سراسری به شما بخش صفت ها و جایگاه آنان، افعال جداشدنی و جدا نشدنی، اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش و جملات معلوم ومجهول میتواند برایتان دوستان خوبی در این مسیر باشند.

بهترین مشاور کنکور سراسری درباره زبان انگلیسی کنکور میگوید

زبان انگلیسی کنکور شبیه فیلم ها نیست. هرچقدر هم که کلاس زبان رفته باشید و در این درس به خودتان اعتماد داشته باشید، بازهم نیاز به داشتن اطلاعات کافی درباره سوالات کنکور و سرعت در پاسخگویی به آنها دارید. پس لجبازی نکنید و همین حالا با مرکز مشاوره آکو تماس بگیر و با من، مهندس سهیل حاج کرم، وقت مشاوره کنکور بگیر. 02633408944

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا