پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

چطور 50 درصد سهم سوابق تحصیلی قطعی کنکور 1403 را بدست آوریم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

همانطور که می دانید یکی از چالش های بزرگ داوطلبین ورود به دانشگاه سال 1403 این است که چطور 50 درصد سهم سوابق تحصیلی قطعی کنکور 1403 را بدست آوریم؟ پاسخ به این سوال در گرو بسیاری از موارد است که باید به آن ها بپردازیم. سوابق تحصیلی کنکور 1403 که بصورت مستقیم از نمرات کتبی پایه دوازدهم استخراج می گردد شامل 28 درصد دروس عمومی و 22 درصد دروس تخصصی در هر پایه می باشد. در مورد میزان تاثیر سوابق تحصیلی به تفصیل صحبت شده و اینجا فقط به طور خلاصه ضریب هر درس را مشخص می کنیم.

1-میزان ضرایب هر درس در رشته های مختلف

مهم ترین عامل برای موفقیت در هر کاری شناخت آن است در ابتدا باید بدانیم هر درس چه ضریبی دارد تمرکز بیشتر روی دروس با ضریب بالا می تواند تراز سوابق تحصیلی شما را به شدت بالا ببرد.

دروس عمومی

شامل فارسی ۳ با سهم ۹.۳۲ ، عربی زبان قرآن ۳،با سهم ۳.۹۰، تعلیمات دینی ۳، با سهم ۷.۱۲، زبان خارجی ۳، با سهم ۵.۸، سلامت و بهداشت با سهم ۱.۴۸ ،علوم اجتماعی با سهم ۱.۱۰ و جمع این ضرایب به ۲۸ درصد می‌رسد.

رشته ریاضی

سهم ۲۲ درصد دروس اختصاصی گروه علوم ریاضی عبارت است: حسابان ۲، با سهم ۴.۹۳، هندسه ۳، با سهم ۲.۹۱، ریاضیات گسسته با سهم ۲.۴۶، فیزیک ۳،با سهم ۶.۹۸ و شیمی ۳، با سهم ۴.۷۱ است، د

رشته تجربی

سهم ۲۲ درصد دروس اختصاصی گروه علوم تجربی عبارت است : فارسی ۳،با سهم ۹.۳۲، عربی ۳، باسهم ۳.۹۰، تعلیمات دینی ۳، با سهم ۷.۱۲، زبان خارجی ۳، با سهم ۵.۸ سلامت و بهداشت با سهم ۱.۴۸، علوم اجتماعی با سهم ۱.۱۰، ریاضی ۳، با سهم ۴.۳۲، زیست ۳، با سهم ۷.۵۶ فیزیک ۳، با سهم ۳.۸۹، شیمی ۳، با سهم ۶.۲۳ است.

رشته انسانی

در گروه علوم انسانی سهم دروس عمومی ۲۳ درصد و دروس اختصاصی ۲۷ درصد است. دروس عمومی شامل ادبیات فارسی ۳، با سهم ۹.۳۲، تعلیمات دینی ۳، باسهم ۷.۱۲، زبان خارجه ۳، با سهم ۵.۰۸ و سلامت بهداشت با سهم ۱.۴۸ است.

و همچنین سهم دروس تخصصی رشته علوم انسانی عبارت است از: ریاضی و آمار ۳،با سهم ۳.۶۸ ، علوم و فنون ادبی با سهم ۴.۷۹، عربی ۳، با سهم ۳.۱۳، تاریخ ۳، با سهم ۴.۳۰، جغرافیا ۳، با سهم ۳.۶۸، جامعه شناسی ۳، با سهم ۴.۳۰ و فلسفه ۲، با سهم ۳.۱۳ است.

گروه های فنی و حرفه ای، هنر و زبان‌های خارجه

در این دو گروه صرفاً دروس عمومی موثر است که در رشته هنر این سهم ۲۸ درصد است و برای شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای دروس عمومی ملاک است که در شاخه نظری دروس فارسی ۳ و فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش فارسی ۳ با سهم ۹.۷۰ درصد، عربی ۳ تخصصی رشته علوم انسانی و عربی زبان قرآن ۳ برای شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با سهم ۴.۰۶ مدنظر است.

تعلیمات دینی ۳ برای شاخه نظری و اصول و عقاید ۳ برای رشته علوم و معارف اسلامی با سهم ۷.۴۱ و زبان خارجه ۳، با ۵.۲۹ برای شاخه نظری و سلامت و بهداشت با ۱.۵۴ در سوابق تحصیلی سهم دارند.

درس‌های سلامت و بهداشت و تعلیمات دینی شاخه نظری با فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشترک است و کتاب زبان خارجه ۳ شاخه نظری برای رشته‌ کاردانش مدنظر است.

رشته زبان تخصصی

درس فارسی ۳، ۹.۷۰، عربی و زبان قرآن ۳، ۴.۰۶، تعلیمات دینی ۳ برای همه شاخه‌ها و اصول و عقاید ۳ برای رشته علوم و معارف اسلامی ۷.۴۱ است.

چطور 50 درصد سهم سوابق تحصیلی قطعی کنکور 1403 را بدست آوریم؟

2-سوالات امتحانات نهایی بر چه مبنایی طرح می گردند؟

سوالات امتحانات نهایی بر مبنای یادگیری مفاهیم و مطالب بر مبنای کتاب درسی طراحی می گردند. این موضوع بسیار مهم است زیرا که باید بدانید دانش آموزانی که از متن کتاب درسی قافل می شوند در امتحانات نهایی دچار خسران جدی می گردند! متن کتاب درسی، مثال های آموزشی و تمرین های کلاسی، تمرینات دوره ای یا پایان هر فصل، خود ارزیابی ها، آزمایش ها، قلمرو ها و در کل صفر تا صد کتاب درسی را مسلط باشید!

تسلط بر کتاب درسی مساوی موفقیت در امتحانات نهایی!

3-جداول بارم بندی امتحانات نهایی

جداول بارم بندی امتحانات نهایی را ببینید و بر اساس آن ها برنامه ریزی کنید. با استفاده از جدول بارم بندی دروس متوسطه دوم می توانید میزان اهیمت هر بخش را در هر کتاب بدانید و بر اساس آن برای هر درس برنامه ریزی کنید. این جدول توسط آموزش و پرورش تهیه شده و در سایت چاپ و نشر کتب درسی نیز قابل مشاهده است. جدول بارم بندی کامل متوسطه دوم سال 1403 را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

4- از دروس عمومی قافل نشویم!

چون دروس عمومی از کنکور حذف شده است بسیاری از مشاورین و مدرسین به اشتباه با جملات “عمومی ها را شب امتحانی هم می توان جمع کرد” یا اینکه “هنوز زود است” یا عمومی ها راحت هستند” باعث می شوند تا دانش آموزان کاملا دروس عمومی را کنار بگذارند و تا هفته های منتهی به امتحان به سراغ آن ها نروند. در صورتی که دروس عمومی هم نکات بسیار زیادی دارند هم مباحث یاد گرفتنی مانند گرامر زبان انگلیسی، آرایه های ادبی، دستور زبان، قواعد عربی دارند که باید به مرور زمان یاد بگیرید و نیاز به تمرین طولانی مدت دارد.

همچنین دروس ادبیات، عربی و زبان دارای لغت بسیار زیادی دارند که با یک شب و دو شب مطالعه جمع بندی نخواهند شد!

5- سوالات امتحانی ادوار گذشته را فراموش نکنید:

سوالات نهایی دوره های گذشته مخصوصاً سال های اخیر در سه دوره ی خرداد، شهریور و دی باید تمرین شود یعنی برای کسب درصد تضمینی قطعی در امتحانات نهایی باید نمونه سوالات امتحانات نهایی به درسیت کار شوند. فواید حل سوالات ادوار گذشته برای دانش آموزان بسیار زیاد است از جمله:

  1. آشنایی با مباحث پر تکرار در امتحانات نهایی
  2. آشنایی با فرمت آزمون ( که ترتیب سوالات به چه صورت است)
  3. آشنایی با سطح و تعداد سوالات در سال های گذشته
  4. آشنایی با زمان بندی آزمون
  5. شناخت و بررسی بارم بندی ها و بودجه بندی مباحث

6- بهترین منابع مطالعاتی برای امتحانات نهایی

برای پاسخ به سوال چطور 50 درصد سهم سوابق تحصیلی قطعی کنکور 1403 را بدست آوریم؟ می توان گفت که منابع مطالعاتی هم نقش به سزایی ایفا می کنند. همانطور که گفتیم بهترین منبع کتاب درسی است. ولی گاهاً توضیحات کتاب و تعداد نمونه سوالات آن کم است و نیاز به یک درسنامه ی جامع تر یا نمونه سوالات بیشتر احساس می گردد. از این رو منابع زیر را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تا بلکه بتواند کمکی برای بهتر نمره گرفتن شما در این امتحانات حساس و نفس گیر باشد:

شب امتحان خیلی سبز

مجموعه کتاب های شب امتحان خیلی سبز شامل نمونه سوالات امتحانات نهایی ادوار گذشته، پاسخنامه تشریحی و یک درسنامه خلاصه می باشد که برای آمادگی امتحانات نهایی به عنوان یک منبع تکمیلی به شمار می رود.

سری کتاب های شب امتحان خیلی سبز

فرمول بیست گاج

مجموعه کتاب های فرمول بیست گاج شامل درسنامه‌، سوالات امتحانی، پاسخ‌های تشریحی و فیلم آموزشی است که یک منبع جامع و کامل برای یک درس به شمار می رود.

کتاب فرمول بیست فارسی دوازدهم

مجموعه کتب ماجرای من و درسام

مجموعه کتاب ماجرای من و درسام یک کتاب شامل درسنامه، بررسی کتاب درسی، امتحانات نوبت اول و دوم به انضمام پاسخ تشریحی می باشد که از هر جهت مانند فرمول بیست گاج یک منبع عالی برای امتحانات نهایی است.

مجموعه ی کتاب های پر سوال مهر و ماه

این کتاب دارای ویژگی هایی از قبیل؛ درسنامه‌ی نموداری و طبقه‌بندی شده با پوشش کامل تمام مطالب کتاب درسی، بررسی تمام شکل‌ها و فعالیت‌های کتاب، تنوع فوق‌العاده سوالات و پوشش خط به خط کتاب درسی با سوالاتی متناسب با سطح دشواری امتحان نهایی، پیش بینی سوالات سطح بالای امتحان نهایی با طرح سوالات یک گام فراتر، کامل‌ترین بانک سوالات امتحانات نهایی برگزار شده در سال‌های اخیر، ۴ نمونه امتحان تالیفی نیمسال اول و نیمسال دوم؛ همراه با سوالات امتحان نهایی خرداد و شهریور ۱۴۰۲، پاسخ‌نامه‌ی واقعا تشریحی و شامل سوالات متنوع امتحانی می باشد.

پرسوال مهر و ماه

مجموعه کتب سیر تا پیاز گاج

کتاب سیر تا پیاز گاج یک درسنامه ی کامل است که خط به خط کتاب درسی را پوشش داده است همچنین این کتاب به عنوان یک خود آموز کامل نیز به شمار می رود.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا