پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتحلیل و برنامه ریزی دروس

آنالیز فیزیک کنکور 1400

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین مواردی که هر سال در کنکور تأثیر گذار است، درس فیزیک خواهد بود. در حقیقت این درس، شاید اصلی‌ترین درس در رشته تجربی و ریاضی نباشد، اما تا حدود زیادی می‌تواند سرنوشت داوطلب را تغییر دهد. حال با این تفاسیر به آنالیز و تحلیل سوالات فیزیک کنکور سال 1400 به تفکیک رشته ریاضی و تجربی می‌پردازیم. با این کار قادر هستید که به راحتی قسمت‌های مهم را تشخیص دهید و به راحتی به استقبال آزمون سرنوشت ساز کنکور بروید. با ما همراه باشید تا برای شما ناگفته‌ها را بشکافیم و از هر منظری، این درس مهم کنکور را باز کنیم. مرکز مشاوره کنکور آکو همراه شما از دوران آمادگی تا انتخاب رشته برای کنکور.

آنالیز فیزیک کنکور 1400 برای رشته ریاضی

فیزیک دومین درس مهم رشته ریاضی خواهد بود که داوطلبان باید به 45 سؤال پاسخ دهند. در حقیقت بیشترین میزان سؤال و زمان بعد از درس ریاضی، در اختیار این درس خواهد بود. حال که متوجه اهمیت آن شدید، بهتر است که کمی ریزتر صحبت کنیم.

در آنالیز و تحلیل های کارشناسی فیزیک کنکور 1400 ریاضی مشخص شد که طراحان کاملاً به سمت سؤالات مفهومی در حال حرکت هستند. با تلفیقی از فرمول و مفهوم به دنبال به چالش کشیدن داوطلبان هستند. در حقیقت داوطلبان باید خیلی از موارد را بدانند و خود را برای رویارویی با آن آماده کنند.

آنالیز و تحلیل کامل فیزیک کنکور 1400 رشته ریاضی
آنالیز فیزیک کنکور 1400 رشته ریاضی

سؤال مطرح شده بعدی شما قطعاً این است که سهم هر مقطع در کنکور 1400 چند سؤال بوده است؟ برای هر مقطع به صورت تفکیکی بیان خواهیم کرد.

تحلیل سوالات فیزیک پایه دهم  کنکور ریاضی

در این مقطع به صورت مستقیم تعداد 12 سؤال در کنکور به طور متوسط می‌آید. در کنکور ریاضی سالی که گذشت، این مقطع نیز همین رویه را ادامه داده و به این تعداد سؤال در کنکور آمد. فصل اول این مقطع همواره 1 سؤال را در کنکور دارد که از مفاهیم تشکیل شده است. در حقیقت این سؤال همواره آسان بوده و پاسخگویی همه به آن تقریباً درست است.

بخش دوم سؤالات مرتبط با سه فصل 2،3 و 4 خواهد بود که در آن به صورت متناوب 7 سؤال تقسیم می‌شود. امسال فصل 4 دارای 3 سؤال بود و دو فصل دیگر هر کدام 2 سؤال داشتند. در حقیقت از هر سه فصل حداقل دو سؤال هر ساله در کنکور وجود دارد، اما سؤال سوم بسته به نظر طراح خواهد بود.

البته کار تمام نخواهد شد و فصل پنجم بیشترین میزان سؤال و چالش را به همراه خواهد داشت. با 4 سؤال ثابت در آنالیز و تحلیل سوالات فیزیک کنکور ریاضی 1400، نشان داد که همواره فصلی بسیار مهم در مقطع دهم است. از طرفی عموماً دانش‌آموزان به علت نزدیکی تدریس این فصل به خرداد، خوب آن را فرا نمی‌گیرند و در کنکور دچار خسارت خواهند شد. حتماً در دوره کردن در طول عید، حواستان به این فصل باشد.

بیشتر بخوانید: تعطیلات عید و کنکوری ها

از نظر سختی نیز باید بیان کرد که فیزیک کنکور رشته ریاضی صرفاً تحلیل مفاهیم را به چالش می‌کشد و با یادگیری آن با یک تیر دو نشان زده‌اید. اول از همه این که به 12 سؤال تسلط پیدا کرده‌اید، دوم آن که راه حل نیمی از سؤالات مقطع دوازدهم را پیمایش کرده‌اید. در حقیقت سؤالات دوازدهم به صورت کامل مرتبط با این مقطع نیست و برخی از این سؤالات با پایه دهم گره خورده است و برای حل به آن نیاز دارید.

فیزیک پایه یازدهم ریاضی و آنالیز کنکور

شاید در پاسخ به آن باید بیان کرد که تافته جدا بافته است. در حقیقت این کتاب هیچ ربطی به 10 و دوازدهم ندارد. هر چقدر که کتاب قبلی و بعدی به حرکت شناسی مرتبط است و به طور کلی رفتار مواد را بررسی می‌کند، این کتاب به بررسی الکتریسیته می‌پردازد. در حقیقت در این درس شما با انواع سؤالات میدان و  دارای فرمول آشنا می‌شوید.

چیزی که در آنالیز سوالات فیزیک کنکور پایه یازدهم رشته ریاضی سال 1400 مشخص شد این بود که بخش سؤالات الکتریسیته دیگر با یک قانون ساده دست راست یا فرمول میدان، حل نخواهد شد. باید واقعیت را قبول کرد که تشخیص نوع بار کره فلزی رنگ باخته است و شما باید عمق مباحث این درس را بیاموزید. در مسیر یادگیری فیزیک کنکور یازدهم ریاضی حتماً حواستان به چند مورد زیر باشد و از خواندن کتاب درسی غافل نشوید.

  • پاورقی
  • نکات زیر عکس
  • مفهوم دقیق تعاریف
  • موارد استثنا

با تمام این تفاسیر این کتاب در کنکور سراسری 1400، 13 سؤال داشت. در حقیقت امسال نیز همانند سال‌های پیش توزیع انجام شده بود. این موضوع به صورت تفکیکی به شرح زیر خواهد بود.

طبق تحلیل هایی که از فیزیک کنکور رشته ریاضی انجام شده فصل اول و دوم هر ساله بیشترین میزان سؤالات را دارد. جایی که تمام فرمول‌های میدان و حتی توضیحات مهم خلاصه می‌شود، پس اگر وقت کم دارید یا نمی‌خواهید روی 100 درصد مطالب وقت بگذارید، کافی است که همین دو فصل را بخوانید. جالب است بدانید که این دو بخش روی هم امسال 10 سؤال را برای آزمون داشتند.

آنالیز فیزیک کنکور 1400 ریاضی
آنالیز فیزیک کنکور 1400

طبق سنوات گذشته نیز این دو فصل همواره در بین 10 الی 11 سؤال تناوب داشته است. البته فکر نکنید که به آسانی سؤالات را جواب خواهید داد. تحلیل سوالات فیزیک کنکور ریاضی 1400 نشان می‌دهد که باید کمی بیشتر از روخوانی برای زمان جلسه بلد باشید.

از طرفی حتماً به روش‌های ساده کردن در این بخش و همچنین مفاهیم پایه مثل هم نام همدیگر را دفع و غیر هم نام همدیگر را دفع می‌کند، تسلط داشته باشید. سؤالات این قسمت وقت گیر ارزیابی شده است، پس بهتر خواهد بود که سرعت خود را بالا ببرید یا به عنوان آخرین گروه سؤالی در بخش فیزیک پاسخگویی شود.

دو فصل پایانی نیز شامل 1 و 2 سؤال است. همواره فصل آخر 2 سؤال دارد، در حالی که فصل 3 و 2 یک سؤال مشترک دارند که جا به جا می‌شود.

سوالات فیزیک کنکور ریاضی از پایه دوازدهم

نیمی از این درس در صورتی که زرنگ باشید، در سال دهم جمع‌بندی‌شده است. این مقطع در مورد مباحث تکمیلی حرکت شناسی خواهد بود که در انتها نگاهی به اتم، موج، نوسان و حرکات آن نیز می‌زند. در مجموع، فصولی فرمولی و کاملاً سیستماتیک دارد که در آنالیز فیزیک کنکور 1400 مشخص شد، همچنان قابلیت مفهومی شدن دارد.

در حقیقت در تحلیل سوالات فیزیک کنکور ریاضی سال 1400 مشخص شد که مشکل داوطلبین از نگارش سؤالات است. بهتر است که در سر جلسه یک الی دو بار بخوانید و در صورت نیاز زیر داده‌ها و خواسته مسئله خط بکشید تا گزینه اشتباه را انتخاب نکنید.

در این مقطع سؤالات بدین صورت تقسیم شده است. فصل اول 4 سؤال، فصل 2، 5 سؤال و فصل 3 نیز 5 سوال در کنکور ریاضی داشته است. بدین ترتیب مشخص می شود که با پاسخگویی به بخش حرکت شناسی، به راحتی قادر هستید که به بیش از 14 سؤال پاسخگویی داشته باشید. شاید بپرسید چرا بیشتر؟

در حقیقت این موارد برای امسال بوده و با بررسی نتایج سال‌های گذشته، می‌بینید که این سؤالات میزانش به 15 الی 16 مورد نیز افزایش یافته است. همچنین برخی از فرمول‌ها در این بخش، برگرفته از مفاهیم سال دهم است که باعث می‌شود سؤالات در این مقطع را نیز پاسخگو باشید.

سه فصل بعدی کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی در کنکور امسال 5 سؤال داشت که تحلیل ها نشان میدهد سهم فصل 4 و 5، دو سؤال و فصل 6، یک سؤال بود. در حقیقت و با آنالیز فیزیک کنکور 1400 و دهه 90 مشخص شد که هیچ گاه این بخش بیش از 6 سؤال نداشته است. حتی در اکثر مواقع فصل 6 در کنکور سؤالی ندارد. پس بهتر است که به روخوانی از این فصل کتاب بسنده کنید.

آنالیز فیزیک کنکور 1400 در رشته تجربی

در این مقطع نیز همه چیز بسیار به رشته ریاضی مشابهت داشته است. البته به طور جزئی، مجدد این موضوع را بررسی می‌کنیم. بهتر است که این نکته را پیش از تحلیل کارشناسی برایتان بیان کنیم که فیزیک در کنکور تجربی دارای 35 سؤال است و بعد از زیست و ریاضی مهم ترین درس خواهد بود. این سؤالات بعد از آنالیز فیزیک کنکور 1400 به شرح زیر است. اما سوالات فیزیک کنکور تجربی در هر مقطع به چه صورت بوده است؟

تحلیل فیزیک کنکور تجربی از کتاب پایه دهم

یک نکته جالب بگوییم که تحلیل فیزیک کنکور تجربی سال 1400 نشان داد ، در این مقطع هر فصل به اندازه شماره خودش در کنکور سراسری سؤال داشت. یعنی اینکه فصل 1، یک سؤال، فصل دوم، 2 سؤال، فصل 3، سه سؤال و فصل چهارم، 4 سؤال در آزمون تجربی 1400 داشت. این شاید یک بازی بوده که طراحان سوال هنگام طراحی راه انداخته اند! اما آنالیز فیزیک کنکور تجربی سال 1400 نشان میدهد سوالات از نظر سختی و رویکرد همانند رشته ریاضی مفهومی و ترکیبی بوده و داوطلبانی که روی مفاهیم بیشتر از ریاضیات کارکرده‌اند، موفق‌تر بوده‌اند.

در حقیقت اخیرا در کنکورها مفهوم و تحلیل صحیح اهمیت بالاتری نسبت به دانش ریاضی و محاسبات دارد. توصیه ما این است که هیچ فصلی را دور نیندازید، چون جنگ در رشته تجربی به مراتب بالاتر بوده و همچنین مقطع دهم به نسبت مقاطع بالاتر از نظر سوالی، سبک‌تر خواهد بود.

آنالیز سوالات فیزیک کنکور مقطع یازدهم سال 1400

در این مقطع قادر هستید که مباحث کاملاً جداگانه مطالعه کنید یعنی فیزیک دهم فقط برای هر دو رشته یکسان خواهد بود. در اینجا چیزی به نام فصل 4 همانند رشته ریاضی وجود نخواهد داشت. البته تاثیری در توزیع کلی سؤالات ندارد، زیرا حجم سؤال کنکور تجربی نیز کمتر خواهد بود.

این کتاب دارای سه بخش است که از نظر اهمیت سؤالی هر 3 مورد همانند هم است، البته با تحلیل های صورت گرفته بعد از کنکور تجربی تراز به دست آمده در هر سه برابر نیست. درست است که هر سه فصل، هر کدام 3 سؤال داشته است، اما میزان پاسخگویی به فصل آخر از همه کمتر بوده و در نتیجه تراز بالاتری می‌دهد.

تحلیل فیزیک کنکور 1400 و بودجه بندی دوازدهم تجربی
آنالیز فیزیک کنکور 1400 و بودجه بندی دوازدهم

پیشنهاد میکنیم به هیچ وجه از دو فصل اول غافل نشوید. حواستان باشد، کسانی که از فصل دو و فرمول‌ها سؤالات بیشتری حل کرده‌اند و در محاسبات ریاضی قوی‌تر هستند، به راحتی قادر به رسیدن به جواب مطلوب خواهند بود. البته فصل اول کاملاً مفهومی است. پس لطفاً مفهوم را به طور کامل نگاه کنید و از خودتان تفسیری را به تعریف اضافه نکنید چون طراح سوال فقط متن کتاب درسی را قبول دارد نه خلاقیت های شما یا حتی کتاب های کمک درسی را!

آنالیز های سوالات فیزیک کنکور تجربی سال 1400 نشان داده است که این مقطع هیچ هم پوشانی با دو مقطع دیگر نخواهد داشت و باید به صورت مستقل آن را امتحان داد.

تحلیل سوالات فیزیک کنکور از کتاب درسی دوازدهم تجربی

در کتاب فیزیک دوازدهم تجربی، درست است که چیزی به نام حرکت شناسی همانند رشته ریاضی وجود ندارد، اما به اندازه خود مهم است. در این کتاب نیز مانند رشته ریاضی ترکیبی از مباحث سال دهم و استفاده از مباحثی همچون موج و حرکات اتم دارد.

در آنالیز فیزیک کنکور 1400 در زیر گروه تجربی، مشخص شد که سه فصل 1،2 و 4 هر کدام 3 سؤال و فصل 3 دارای 4 سؤال بوده است. بدین ترتیب تفاوت بزرگ در این مقطع رقم خواهد خورد. در فصل چهار برای داوطلب ریاضی عموماً 1 سؤال وجود دارد، در حالی که در تجربی 3 سؤال هست. تحلیل سوالات فیزیک کنکور تجربی 1400 نشان از پیچیدگی آزمون ریاضی می‌دهد. البته سطح سؤالات در این بخش نیز بسیار ریزبینانه بوده است.

حتماً در این قسمت که سؤالات مقطع دوازدهم وجود دارد، به افعال به کار برده شده دقت کنید. همچنین حفظ فرمول‌ها از موارد مهم خواهد بود. سؤالات، ترکیبی از علم و مفهوم است و صرفاً با جایگذاری حل نخواهد شد.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو به آنالیز فیزیک کنکور 1400 میپردازد

همواره سؤالات از طرف سازمان سنجش  در حال سخت‌تر شدن است. آنالیز فیزیک کنکور 1400 به طور کلی نشان از کاهش محاسبات برای داوطلبین را می‌داد، در حالی که میزان نیاز به تفکر در بین افراد حاضر در جلسه به مراتب افزایش پیدا کرده بود. سؤالات کاملاً موشکافانه شده بودند.

در حقیقت تحلیل تخصصی سوالات فیزیک کنکور سال 1400 نشان داد که سعی در حرکت در مسیر درس شیمی در کنکور سال 1395 دارد که از فرموله بودن به سمت مفهومی و درگیری علم و ادبیات با هم حرکت می کند.

سعی کنید تا مفهوم و مقصود را به خوبی متوجه نشده‌اید، دست به اقدام نزنید. این رکن اساسی، عاملی بوده که بسیاری از افراد در هر دو زیر گروه با فراموشی آن، این درس را منفی زدند.

تست های فصل به فصل فیزیک برای آمادگی دانش آموزان

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا