پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل سوالات زیست کنکور دی 1401

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (15 امتیاز)

کنکور دی ماه ۱۴۰۱ اولین کنکوری بود که با تغییرات جدید برگزار گردید. در این کنکور با توجه به حذف دروس عمومی و حذف زیر گروه ها و تاثیر مستقیم معدل چالش های زیادی برای داوطلبان به وجود آمد. این تغییرات تا حدی به نفع داوطلبان بود و بسیاری از داوطلبان پس از کنکور از سطح سوالات و نحوه برگزاری کنکور دی نسبت به کنکور های پیش از این راضی بودند.

بررسی سوالات دی ماه کنکور ۱۴۰۱ می تواند به دانش آموزانی که هدف گذاری خود را برای کنکور تیر ماه سال ۱۴۰۲ قراردادند دید خوبی بدهد به همین علت در این مقاله قصد داریم به بررسی سوالات زیست کنکور دی 1401 که یکی از مهم ترین دروس در رشته تجربی است بپردازیم.

به عنوان مقدمه ای بر تحلیل زیست کنکور دی ماه باید بگوییم که این سوالات در دفترچه اول بین داوطلبان پخش شد. بررسی اجمالی دفترچه سوالات زیست در کنکور دی 1401 نشان میدهد که این سوالات نسبت به زیست کنکور 1401 و زیست 1400 متوسط بوده است. در ادامه با تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه باشید.

بررسی دقیق زیست کنکور دی 1401 با مشاوره کنکور

در دفترچه سوالات کنکور دی ماه 1401 با ۴۵ سوال زیست شناسی روبرو بودیم که از این نظر نسبت به کنکور پارسال بسیار بهتر و به تعداد 5 سوال کمتر بود. علاوه بر کم شدن تعداد سوالات زیست در کنکور تجربی، زمان متناسب تری برای پاسخگویی وجود داشت. (هر سوال 1 دقیقه زمان پاسخگویی داشت!)

بررسی سوالات زیستکنکور دی 1401

این زمان واقعا برای داوطلبانی که تمرین تست زنی زمان دار را کرده باشند زمان خوبی است و برای هدف گذاری پاسخگویی به سوالات ساده تر میتواند فرصت طلایی باشد. بودجه بندی زیست کنکور دی به شرح زیر بوده است.

۱۹ سوال از کتاب زیست شناسی دوازدهم و بقیه سوالات از زیست شناسی سال دهم و یازدهم مطرح شده بود یعنی 13 سوال از دهم و 13 سوال از یازدهم. که می‌توان گفت در هیچ یک از این سوالات با مباحث عجیب و غریبی رو برو نشدیم.

تنها مسئله مهمی که شاید باعث آشفتگی ذهنی در داوطلبان و سخت شدن پاسخگویی به همه سوالات می شد، طولانی تر شدن صورت سوالات است. خب برای تست زنی علاوه بر تکنیک های پاسخگویی به سوالات زیست شناسی، صورت سوال نیز مهم است و نمیتوان زمانی که برای خواندن صورت سوال گذاشته میشود را نادیده گرفت.

اما به طور کلی سطح سوالات متوسط بوده و فقط 5 درصد دانش آموزان معتقد بودند که سوالات زیست شناسی کنکور دی 1401 سخت بود. این سطح از سوالات در زیست کنکور 1398 مشاهده شده بود. البته در سوالات کنکور تجربی دی 1401 درس ریاضی برخلاف زیست در سخت ترین حالت خود قرار داشت.

تحلیل ریاضی کنکور تجربی دی 1401

با توجه به نظرسنجی های انجام شده در سالهای مختلف پس از برگزاری کنکور دیماه سال ۱۴۰۱ بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که ۴۸ درصد از سوالات زیست کنکور دی ماه 1401 در حد انتظار مطرح شده بودند و تنها ۴ درصد از سوال ها بسیار دشوار بودند.

در کل  داوطلبان با ۶ یا ۷ سوال چالشی مواجه بودند که دانش آموزانی که از دانش بالایی در این درس برخوردار نبودند یا روش مطالعه زیست را نمیدانستند، میبایست از این ۶ الی ۷ سوال عبور کنند و وقت خود را برای حل سوالات دیگر بگذارند.

نوع سوالاتمبحث و تعداد سوالات
33 سوال سنجشیبدن انسان:18 سوال
فصل 5 و 6 دوازدهم: 4 سوال
گیاهی: 7 سوال
جانوری: 4 تست
فصل 1 تا 3 زیست دوازدهم:7 سوال
سوالات ترکیبی5 تست
سوالات شمارشی10 تست

در این قسمت به بررسی برخی از فصل های زیست شناسی که از آنها سوال مطرح شده بود میپردازیم و نحوه ی طرح سوال از آن مباحث را بررسی میکنیم.

سوالات سنجشی زیست شناسی کنکور دی 1401

با بررسی دقیق سوالات زیست شناسی کنکور دی ماه متوجه خواهیم شد که سنجش به هیچ عنوان از حذفیات کنکور سال دهم سوال مطرح نکرده بود. همینطور هیچ یک از سوالات مربوط به محاسبات ژنتیکی که در پایه دوازدهم و در بسیاری از کتاب های تست وجود دارد؛ نبود‌.

در کنکور دی ماه سه سوال از فصل ۳ دوازدهم که مربوط به مبحث ژنتیک است مطرح شده بود که هیچ کدام از آنها محاسباتی نبود و تنها سوالات مفهومی و روتین بود که در سالهای اخیر ژنتیک کنکور را به خود اختصاص داده است.

این تفاوت نوع سوالات ژنتیک و حذف محاسبات ژنتیکی نشان دهنده این است که نباید هنگام مطالعه فصل ۳ دوازدهم وقت خود را صرف حل سوالات سنگین ژنتیک کنید بلکه باید مفهوم را به خوبی یاد بگیرید.

حدود ۱۰ سوال از چهار فصل اول زیست شناسی پایه دوازدهم مطرح شده بود! این از عجیب ترین اتفاقاتی بود که در زیست کنکور دی 1401 میتوانستیم ببینیم.یعنی یک چهارم از سوالات زیست از زیست شناسی ترم اول دوازدهم مطرح شده است.

این موضوع اهمیت ترم اول دوازدهم را بیش از پیش نمایان میکند که از بین این سوالات زیست دوازدهم شاهد تست هایی با تیپ های جدید بودیم! این نشان دهنده این است که دانش آموزان باید در زمان مناسبی برای مطالعه این فصول بگذارند.

سوالات مطرح شده از مبحث رفتار شناسی (فصل هشت زیست شناسی سال دوازدهم) در سه تیپ چند موردی، ترکیبی و یک سوال معمولی و روتین بود. داوطلبان باید توجه داشته باشند که نام حیواناتی که در فصل ۸ دوازدهم آورده شده است قابلیت ترکیب با ویژگی های دیگر آنها دارد. و یادگیری باید به صورت ترکیبی با زیست جانوری سال دهم و یازدهم باشد.

دانلود جزوه جمع بندی زیست شناسی در لحظات آخر مانده به کنکور میتواند تحولاتی را در رتبه زیست شناسی کنکور ایجاد کند.

فصل ۴ زیست سال دهم که مربوط به بخش قلب است نیز هرسال مورد توجه طراحان سوال کنکور قرار می گیرد امسال نیز در این کنکور با طرح سوال از مبحث مواجه بودیم که دو سوال چند موردی از این مبحث بود.

از مبحث زیست شناسی گیاهی دهم و یازدهم چهار تست مطرح شده بود که از بین ۴ تا تست تنها یک تست با تیپ جدید مطرح شده بود و باقی سوالات مانند سوالاتی بودند که هر سال از مبحث گیاهی در کنکور می شوند.

مبحثزیست کنکور دی 1401
نویسندهدکتر سید علی شاهرخی
نوع فایلپی دی اف
دانلوددانلود فایل تحلیل سوال به سوال زیست کنکور

سوالات ترکیبی زیست کنکور دی ماه 1401

یکی از مباحث بسیار بسیار قابل توجه که می توان گفت یکی از مباحث سخت زیست شناسی سال یازدهم است از فصل ۵ زیست شناسی یازدهم فصل ایمنی است که قابلیت طرح سوالات ترکیبی بسیار زیادی دارد. در زیست کنکور دی 1401 فصل ایمنی سوالات تیپ جدید داشت و تنها داوطلبانی با منبع تست زنی درست میتوانستند پاسخ درست به این سوالات بدهند.

 در سال یازدهم فصل تولید مثل با طرح سه سوال همچنان پرچم دار سوالات مطرح شده از زیست شناسی یازدهم در زیست کنکور دی ماه 1401 بود. هرچند این سوالات را نمیتوان سوالات ترکیبی دانست اما مطالعه صحیح این مبحث نکته کلیدی برای پاسخ صحیح در کنکور بود.

یکی از مواردی که در زیست کنکور دی 1401 به چشم خورد طرح چهار سوال کاملا ترکیبی در درس زیست شناسی بود. یعنی میتوان گفت سوال به گونه‌ای مطرح شده بود که هر کدام از گزینه ها مربوط به یکی از بخش های زیست شناسی سه سال دبیرستان است!

سوالات ترکیبی زیست کنکور دی ماه 1401

بودجه بندی زیست کنکور دی را با مشاور کنکور بررسی کنید

در کل همانطور که پیش از این اشاره شد سوالات زیست شناسی کنکور دی ماه ۱۴۰۱ از سطح متوسط رو به بالا برخوردار بودند ولی دانش آموزانی که در زمان آماده سازی برای کنکور برنامه مطالعاتی مناسبی برای درس زیست شناسی داشتن می‌توانستند حداقل به ۳۰ تست پاسخ دهند و درصد بالای 50 برای قبولی در رشته مورد نظر خود داشته باشند.

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور تیرماه ۱۴۰۲ را دارند می توانند با بررسی تست های زیست کنکور دی 1401 و تحلیل آنها نحوه مطالعه درس زیست شناسی خود را تغییر دهند و با برنامه ریزی دقیق و اصولی خود را برای کسب درصد بالا در کنکور تیر ماه آماده کنند.

برای رزرو اولین وقت مشاوره تخصصی کنکور تجربی و موفقیت تضمینی کنکور تجربی با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره اقای حاج کرم با مشاوران ما در تماس باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا