پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تحلیل جامع زیست کنکور۱۴۰۰

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تسلط بر درس زیست شناسی اهمیت زیادی برای موفقیت در کنکور تجربی دارد که علت آن را می‌توان ضریب بالای این درس عنوان کرد. ضمن اینکه تجربه به دست آمده از کنکورهای سالیان گذشته نشان می‌دهد که زیست شناسی همیشه بالاترین میانگین را نسبت به تمامی دروس اختصاصی داشته است، لذا تجزیه و تحلیل آزمون هر سال امری ضروری و لازم است. از این رو در این مقاله قصد داریم به تحلیل جامع و آنالیز سوالات زیست کنکور۱۴۰۰ بپردازیم. اگر کنکوری هستید و قصد شرکت در کنکور علوم تجربی را دارید، تا پایان این مقاله همراه مرکز تخصصی مشاوره کنکور تجربی آکو باشید.

تحلیل سوالات زیست کنکور۱۴۰۰

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از نظرات کارشناسان و رتبه‌های برتر کنکور۱۴۰۰ سطح سوالات درس زیست شناسی کنکور امسال تقریبا مشابه سال‌های گذشته بوده، اما نکته‌ای که قابلیت بررسی دارد این است که در کنکور امسال توجه ویژه ‌ای به زیست شناسی پایه دوازدهم شده است. این موضوع را می‌توان با افزایش تعداد سوالات این مقطع و کاهش سوالات پایه یازدهم دریافت کرد.

علاوه بر این نکته به گفته کارشناسان و مشاوران کنکور در سازمان سنجش آزمون امسال از استاندارد بالاتری نسبت به سال قبل برخوردار بوده. شاید این تحلیل به خاطر وجود سه سوال اشتباه در کنکور سال ۹۹ است که خارج از کتب درسی مطرح شده بود. در ادامه به طور تخصصی‌تر به تحلیل سوالات زیست هر یک از پایه‌ها در کنکور 1400 خواهیم پرداخت. با آنالیز تخصصی زیست کنکور۱۴۰۰ خود به رویای قبولی در رشته مدنظرتان نزدیک کنید. مرکز تخصصی مشاوره کنکور تجربی در کرج.

آنالیز سوالات زیست پایه دهم کنکور 1400

طبق آنالیز انجام شده از کنکور امسال مشخص شد ۱۴ سوال از۵۰ سوال، معادل ۲۸% سوالات از کتاب زیست شناسی پایه دهم استخراج شده که نسبت به کنکور سال ۹۹ این پایه تحصیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در بین 7 فصل کتاب زیست فصل پنجم اهمیت بیشتری دارد، چراکه این فصل پتانسیل مطرح کردن سوالات ترکیبی را داشته است. بیشترین تعداد سوالات به طور مستقیم از فصل دوم و چهارم کتاب بوده. لازم به ذکر است فصل اول طبق معمول به ندرت مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته. از این رو کم‌ اهمیت‌ترین فصل زیست پایه دهم به شمار می‌رود.

تحلیل زیست پایه یازدهم کنکور 1400

در زیست کنکور۱۴۰۰ پایه یازدهم نسبت به کنکور 99 سوالات کمتری داشته. 16 سوال از۵۰ سوال کنکور (معادل ۳۴% سوالات) از این پایه مطرح شده، ولی در سال گذشته 17 سوال از این پایه در کنکور آمده بود.

در زیست شناسی کنکور۱۴۰۰ بر خلاف کنکور 99  تعداد سوالات فصول ۱ ، ۴ و ۵ کاهش یافته، اما به نظر می‌رسد به علت قابل پیش بینی نبودن بودجه بندی سوالات درس زیست نمیتوان این نکته را یک قاعده کلی در نظر گرفت و باید تمام فصول نه گانه پایه یازدهم مورد توجه قرار گیرند. ضمن اینکه طبق آنالیز سوالات زیست کنکور۱۴۰۰ و چند دوره اخیر میانگین سوالات مطرح شده از پایه یازدهم نسبت به دو پایه دیگر تقریبا یکسان بوده و افت و خیز زیادی از حیث تعداد سوالات ندارد. فقط سوالات بین فصول مختلف جابه جا می‌شوند. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که تمرکز بیشتری روی این پایه داشته باشید.

مشاوره کنکور تجربی - تحلیل سوالات زیست کنکور۱۴۰۰
کامل‌ترین تحلیل زیست کنکور۱۴۰۰

تحلیل سوالات زیست پایه دوازدهم

پایه دوازدهم زیست شناسی در کنکور امسال بر خلاف کنکور سال گذشته نقش بیشتری داشته. در واقع تعداد سوالات مطرح شده از این کتاب حدود 20 سوال بوده که بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که در کنکور سال 99 تنها 14 سوال از زیست پایه دوازدهم مطرح شده بود. شاید بتوان از طراحی سوالاتی چنین برداشت کرد که طراحان سوال با اختصاص دادن 38 درصد از سوالات زیست قصد غافلگیری داوطلبان را داشته‌اند. بدون شک فصل سوم زیست شناسی مهم‌ترین فصل پایه دوازدهم است که بیشترین تعداد سوال هم از این فصل و از مبحث گیاهی مطرح شده بود.

آنالیز کلی زیست کنکور۱۴۰۰ بر حسب آمار و و ارقام

همانطور که قبلا اشاره کردیم پایه دوازدهم با کسب ۳۸% از کل سوالات بیشترین سهم را در سوالات زیست کنکور ۱۴۰۰ داشته و پس از آن پایه یازدهم 34 % و پایه دهم ۲۸% سوالات را در برمی‌گیرند که این سوالات بیشتر به ترتیب به صورت مفهومی، شمارشی و ترکیبی طراحی شدند.

طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده ۶۵% شرکت‌کنندگان کنکور۱۴۰۰ سطح سوالات را متوسط رو به سخت ارزیابی کرده‌اند.

با بررسی تنوع سوالات زیست کنکور۱۴۰۰ مشخص شد بیشترین تنوع سوال مربوط به سوالاتی است که غیرمستقیم از شکل‌های کتاب استخراج شده بود. تعداد چنین سوالاتی به ۱۳سوال می‌رسد. بر این اساس تعداد سوالات شمارشی و سوالات بخش گیاهی ۱۱سوال و به تناسب از هر سه پایه بوده است. 7 سوال از  بخش‌های جانوری و ژنتیک ۴سوال همراه با شکل در کنکور امسال مطرح شد. پس می‌توان نتیجه گیری کرد که تسلط بر شکل‌ها و سوالات ترکیبی از اهمیت بسیار بالایی برای موفقیت در آزمون زیست شناسی برخوردارند. اما رتبه های برتر کنکور تجربی درباره سوالات زیست کنکور چه میگویند؟ نظر کارشناسان مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره سوالات زیست کنکور تجربی۱۴۰۰ چیست؟

آنالیز و تحلیل سوالات زیست کنکور 1400
آیا از تقسیم بندی درس زیست کنکور۱۴۰۰ اطلاعی دارید؟

بررسی زیست رتبه‌های برتر کنکور ۹۹

از آنجا که هنوز تحلیل و بررسی های لازم روی دروس تخصصی رتبه های برتر 1400 ضورت نگرفته است بهتر است رتبه های برتر 1399 کنکور تجربی را به عنوان الگو استفاده کنیم. با نگاهی به درصد زیستِ رتبه‌های برتر کنکور 99 مشخص شد که سه نفر از رتبه‌های برتر کنکور آن سال درصد زیر۵۰ در سوالات زیست شناسی داشتند و هشت نفر از این افراد بالای ۹۰ درصد را کسب کردند که این خود حکایت از تاثیر مثبت زیست بر نتیجه نهایی کنکور دارد. لازم به ذکر است که درس زیست شناسی بعد از دروس دینی و عربی بالاترین میانگین را در میان رتبه‌های برتر کنکور داشته.

پیشنهاد مرکز مشاوره کنکور آکو برای مطالعه درس زیست شناسی تجربی

در زمان کنکور بسیاری از دانش‌آموزان با کمبود وقت مواجه می‌شوند و علت آن طرح سوالات مفهومی و طولانی از سوی طراحان سوال است، بنابراین با تجربه به دست آمده از تحلیل و آنالیز سوالات زیست کنکور۱۴۰۰ و سال‌های گذشته برای موفقیت در این درس باید در قدم اول به مطالعه عمیق و مفهومی و البته خط به خط کتب درسی پرداخته شود.

توجه زیاد به اشکال و تصاویر موجود در کتاب به صورت قابل توجهی به داوطلبین کمک می‌کند. بعضی از شکل‌ها و تصاویر ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسند، اما همیشه نکات ریزی در خود دارند که مورد توجه طراحان سوال برای کنکور قرار می‌گیرند.

حفظ نام دانشمندان و اسامی جانداران مختلف نیز بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه توصیه می‌شود برخلاف سایر دروس برای زیست شناسی از خلاصه نویسی پرهیز کنید، زیرا نه تنها سودی ندارد، بلکه به دلیل اتلاف وقت مضر هم هست. روش صحیح خواندن زیست کنکور

مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی - زیست کنکور
برای رسیدن به درصد بالایی در زیست کنکور۱۴۰۰ رعایت نکاتی حائز اهمیت است.

اگر به آمارهای سالیان گذشته کنکور مراجعه کنید، به این نکته پی می‌برید که زیست شناسی همیشه بالاترین میانگین را نسبت به تمامی دروس اختصاصی داشته. لذا آنالیز و تحلیل آزمون هر سال از جمله زیست کنکور۱۴۰۰ برای تمامی داوطلبین سال‌ها بعد توصیه می‌شود. اطلاعات حاصل از تحلیل‌های کنکور نقش مهمی در نتیجه کنکور دارند. از این رو در متن فوق به طور کامل این درس را مورد بررسی قرار دادیم. به امید موفقیت‌های روز افزون برای دانش آموزان از طرف مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی اکو.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا