پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

شرایط ثبت نام کنکور 1402

شرایط ثبت نام کنکور دی و تیر 1402 براساس دفترچه کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

قوانین سنجش و شرایط ثبت نام کنکور 1402 برای ورود به آموزش عالی برای سال های تحصيلي 1401- 1402 و 1402-1403براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی  پس از پايان متوسطه در تاریخ 14 و 15 شهریور 1401 و پیرو جلسات شماره 31 و 32 توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی و تصویب شد.

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری 1402

دانستن تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان کنکور دی 1402 ضروری است. و مهمترین تغییرات پذیرش آزمون سراسری برای سال تحصیلی 1401-1402 به شرح زیر است. در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو به تفضیل درباره شرایط ثبت نام کنکور دی 1401 صحبت خواهیم کرد و شما عزیزان میتوانید سوالات خود را در این باره از طریق پرسش و پاسخ کنکوری آکو بپرسید.

  • آزمون سراسري فقط براي دروس اختصاصي و دوبار در سال برگزار مي شود.
  • نتيجه هر نوبت آزمون سراسری حداكثر تا  2 سال اعتبار دارد.
  • انتخاب رشته و پذيرش دانشجو براي ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي يك بار در سال و بعد از کنکور تیر ماه هر سال خواهد بود.
  • در هر نوبت آزمون اختصاصي، كارنامه اولیه نمرات شامل نمرات خام و نمره كل آزمون اختصاصي، ميانگين وزني نمرات تراز شده دروس تخصصي هر گروه آزمایشی خواهد بود.
  • تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور برای داوطلبان نظام جدید 40 درصد مستقیم، برای داوطلبان نظام قدیم 30 درصد قطعی و برای داوطلبان ترمی واحدی هر واحد 10 درصد و مجموعا 40 درصد خواهد بود.
  • برای داوطلبان دیپلم نظری در دو گروه آزمایشی هنر و زبان تاثیر معدل فقط برای دروس عمومی و به مقدار 26% خواهد بود و ضریب تاثیر دروس تخصصی به سهم نمره كل آزمون اختصاصی (کنکور) اضافه ميشود .

ثبت نام کنکور 1402 براساس شرایط دفترچه راهنمای کنکور 1402 با تیم مشاوره آکو

شرایط ثبت نام کنکور 1401

برای ثبت نام کنکور دی 1401 و تیر 1402، همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصيلان باید دارای نمره نهایی دروس عمومی در سوابق تحصیلی خود باشند. در صورت عدم وجود سوابق تحصیلی برای دروس عمومی و عدم اقدام برای دریافت آن از طریق آموزش و پرورش ناحیه مربوطه، نمره درس صفر لحاظ میشود و تاثیر قطعی نیز پابرجا خواهد بود.

پس فرقی ندارد جزو داوطلبان رشته هاي نظري، فنی حرفه ای و كارودانش، تمامی نظام هاي آموزش و پرورش و طلاب حوزه علميه باشید، برای شرکت در کنکور دی 1401 بايد دارای سابقه تحصيل در دروس عمومی باشید.

همچنین اگر میخواهید برای کنکور 1402 ثبت نام کنید باید درباره ضرایب نمرات نهایی دروس تخصصی و تاثیر درصد هر درس آزمون سراسری(کنکور) بر رتبه نهایی شما اطلاعات کافی داشته باشید. پیش از هرچیز باید بدانید که باتوجه به آخرین تغییرات کنکور، زیر گروه های هر رشته از بین رفته است و در جدول های معرفی رشته های هر گروه فقط میتوانید رشته های ارائه شده را به تفکیک مقطع تحصیلی مشاهده کنید.( مقطع تحصیلی دکتری پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی پیوسته و کاردانی پیوسته)

بعد از حذف زیر گروه ها از کنکور 1402 ضریب تاثیر درصد کسب شده در کنکور برای رتبه بدون در نظر گرفتن سهمیه ها به شرح جدول زیر میباشد و نمره قبولی آزمون های عملی رشته های هنر و تربیت بدنی نیز به عنوان درس تخصصی و با ضریب 12 بر رتبه و قبولی داوطلب تاثیر گذار خواهند بود.

ضرایب دروس

گروه آزمایشی

ریاضی 12 ، فیزیک 9 ، شیمی 7

علوم ریاضی و فنی
زیست شناسی 12 ، فیزیک 7 ، شیمی 9 ، ریاضی 7 ، زمین شناسی 1

علوم تجربی

ریاضی 6، ادبیات 8 ، علوم اجتماعی 5، روانشناسی 2 ، عربی 5 ، تاریخ و جغرافیا 5 ، فلسفه و منطق 5 ، اقتصاد 2

علوم انسانی و معارف
درک عمومی هنر 12، درک عمومی ریاضی و فیزیک5 ، خلاقیت تصویری و تجسمی 3

هنر

زبان تخصصی 1

زبان

داوطلبانی که در رشته های معارف و علوم انسانی درس میخوانند میتوانند هنگام ثبت نام در کنکور انتخاب کنند که دروس تخصصی آنها از دروس تخصصی علوم انسانی مطرح شود یا ترجیح میدهند دروسی مثل تاریخ اسلام 1 تا 3 و عربی تخصصی رشته خودشان را در آزمون سراسری امتحان دهند.

داوطلبان گروه ازمایشی زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی برای قبولی در رشته زبان تخصصی خود میبایست در هنگام ثبت نام زبان تخصصی خود را انتخاب کنند. اما برای قبولی در سایر رشته های گروه زبان اعم از ارمنی ، ترکی آذری، ترکی استانبولی و …. میتوانند آزمون زبان انگلیسی را به عنوان زبان تخصصی خود انتخاب کنند.

طبق آخرین تغییرات کنکور، اگر در رشته زبان تخصصی خود ثبت نام نکنید، انتخاب رشته زبان مورد نظر امکان پذیر نخواهد بود.

شرکت در آزمون های عملی کنکور 1402

آزمون عملی تربیت بدنی و رشته های عملی کنکور هنر مثل همیشه یکبار در سال و بعد از کنکور تیر ماه برگزار میشوند. با این تفاوت که در کنکور 1402 شرکت در آزمون های عملی کنکور به عنوان یکی از شرایط انتخاب رشته در نظر گرفته میشود و حتی دانش آموزانی که رتبه قبولی در رشته های دارای آزمون عملی را کسب کرده اند ولی آزمون عملی نداده اند، اجازه ثبت نام در دانشگاه را ندارند.

هر داوطلب فقط میتواند برای شرکت در دو آزمون عملی کنکور هنر ثبت نام کنند و رشته های دارای آزمون عملی کنکور هنر را در لینک قرمز میتوانید مشاهده کنید.

همچنین آزمون بهیاری برای گروه آزمایشی علوم تجربی با ضریب 12 و به عنوان یک درس تخصصی برای داوطلبان محاسبه میشود.

ضرایب سوابق تحصیلی طبق دفترچه ثبت نام کنکور 1402

همانطور که گفته شد، ضریب تاثیر دروس عمومی باتوجه به حذف دروس عمومی از آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه های آزاد، نسبت به سال پذشته متفاوت خواهد بود. برای گروه های ازمایشی علوم تجربی و ریاضی با دیپلم نظام جدید 6-3-3 یکسان و طبق جدول زیر است.

تاثیر دروس عمومی در کنکور 1402

اگر قصد  ثبت نام کنکور 1401 را دارید، تاثیر نمره نهایی دروس عمومی بر رتبه کنکور شما به شرح جدول فوق است به استثناء اینکه دروس علوم اجتماعی و عربی جزو تاثیر معدل ها نیستند و تاثیر نمره درس دین و زندگی بر کنکور انسانی 19/13 خواهد بود.

برای گروه آزمایشی هنر و زبان نیز تاثیر معدل نهایی دروس عمومی به شرح جدول فوق است با این تفاوت که درس علوم اجتماعی جزو دروس موثر در کنکور زبان و هنر نخواهد بود.

برای داوطلبانی که در نظام های آموزشی گذشته یعنی سالی واحدی(چهار ساله دبیرستان) و ترمی واحدی(سه سال دبیرستان و پیش دانشگاهی) تحصیل کرده اند نیز تاثیر دروس عمومی بر رتبه کنکور به تفکیک رشته تحصیلی به شرح زیر خواهد بود.

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم رشته ریاضی

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم رشته تجربی

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم تجربی

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم رشته انسانی

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم انسانی

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم رشته معارف

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان نظام قدیم رشته معارف

تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم در گروه های آزمایشی زبان و هنر

گروه های تخصصی زبان و هنر جزو رشته های شناور در آزمون سراسری هستند و برای شرکت در این گروه های آزمایشی حتی داوطلبان فارغ التحصیل رشته های فنی و حرفه ای نیز میتوانند اقدام کنند. تاثیر نمره نهایی دروس عمومی دیپلم های نظام قدیم بر رتبه قبولی کنکور زبان و کنکور هنر طبق آخرین دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور به شرح زیر است.

تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور هنر و زبان برای داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم

سوابق تحصیلی متفاوت برای ثبت نام کنکور 1402

در شرایط ثبت نام کنکور سال 1402برای داوطلبانی كه سابقه تحصيلی ناقص دارند يا كلاً سابقه تحصيلی ندارند، سهم نمره كل سابقه تحصيلي به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب در گروه درخواستي (بجز دروس عمومي)، اعمال ميشود و مابقی سهم نمره كل سابقه تحصيلی تا سقف سهم دروس تخصصی به سهم نمره كل آزمون اختصاصی (كنكور) اضافه ميشود.

یعنی اگر با دیپلم ریاضی کنکور تجربی بدهید، تاثیر سوابق تحصیلی برایتان به میزان دروس مشترک نهایی دیپلم و گروه آزمایشی آزمون خواهد بود. مثلا دروس شیمی و زیست و فیزیک به عنوان سوابق تحصیلی موجوددر رتبه کنکور شما موثر خواهند بود ولی در درس زیست سوابق تحصیلی تاثیری در کنکور شما نخواهد داشت و 40 درصد تاثیر قطعی سوابق بر ضریب درصد همین درس در کنکور تقسیم میشود.

شرایط دفترچه راهنمای کنکور 1402 برای مشمولان نظام وظیفه

بر اساس اعلام رسمی سازمان وظيفه عمومی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، داوطلبان “مرد” لازم است در زمان پذيرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت نام) در آزمون سراسری سال 1402 يكی از شرايط مشخص نظام وظیفه را دارا بوده و یکی از کد های نظام وظیفه مشمول شرایط آنها باشد.

کد های نظام وظیفه کنکور سراسری 1402 در دفترچه راهنمای ثبت نام سازمان سنجش به شرح زیر است که داوطلب باید در زمان ثبت نام در بند 17 فرم ثبت نام آن را وارد کند.

  • کد 1: دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند
  • کد 2: دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند
  • کد 3: دارا بودن برگ معافیت هولوگرام دار بدون غیبت و در زمان مقرر برگه
  • کد 4: مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه كه در سال تحصيلي 1401-1402معافيت تحصيلی دانش آموزی اخذ
    نموده و تا تاريخ 1402/6/31در سنوات مجاز تحصيلی یعنی حداكثر تا 20سالگی تمام فارغ التحصيل می شوند.
  • کد 4: دانش آموزانی كه قبل از سن مشموليت یعنی قبل از 18سالگی تمام موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشي جديد
    6-3-3شده باشند(به شرط نداشتن غيبت)

داوطلبان مشمول خدمت سربازی در صورت قبولی ، پیش از شروع ثبت نام دانشگاه میبایست با مراجعه به دفاتر پلیس به علاوه 10 گواهی اشتغال به تحصیل دریافت کنند.

شرایط مشمولین نظام وظیفه براساس دفترچه ثبت نام کنکور 1402

دانش آموزانی كه در سن 17سالگی و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم ميشوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت(18سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل ميباشند؛ در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفي كرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا دارای برگ اعزام بدون غيبت باشند.

مشاوره کنکور 1402

مشاوره کنکور 1402 به صورت تخصصی در مجموعه آکو انجام میشود. برای اطلاع بیشتر از شرایط ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور 1402 میتوانید دفترچه راهنمای کنکور 1402 را در ابتدای صفحه دانلود کنید و یا از طریق شماره تلفن 02633408944 با پشتیبان های وبسایت تخصصی مشاوره کنکور 1402 آکو در ارتباط باشید.

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور 1402 از کانال تلگرام

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام منظورتون رو متوجه نشدم ولی اگر دوازدهم هستید نمرات خرداد ماه تون که در امتحانات نهایی می کنید به عنوان سوابق تحصیلی شما در نظر گرفته می شه! چون نتایج کنکور دی و تیر ماه طبق نظر سازمان سنجش بررسی وبهترین برای انتخاب رشته انتخاب میشه که تا انتخاب رشته شما سوابق تحصیلی دارید

    1. سلام . الان کد سوابق تحصیلی دیپلم
      کد عنوان مدرک دیپلم
      تاریخ دریافت مدرک دیپلم
      من که هنوز دوازدهم رو تموم نکردم چی وارد کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا