پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروستکنیک های کنکورمشاور من

آیا تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زمانی که صحبت از این سؤال می‌شود که تاریخ ادبیات را برای کنکور بخوانیم یا خیر، صف موافقین و مخالفین فارغ از رشته بسیار طولانی خواهد بود. در حقیقت کمی هر دو طرف حق خواهند داشت. اول از همه آن که تاریخ ادبیات حجم بالایی دارد و از طرفی دیگر در داشتن درصد و رتبه بهتر داوطلب اثر گذار است. در این مقاله به طور کلی نسبت به میزان اهمیت تاریخ ادبیات در کنکور های ریاضی و تجربی و انسانی به تفکیک رشته میپردازیم. علاوه بر آن سعی میکنیم تا روش های درست خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور را مختصرا توضیح دهیم. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو برای رسیدن به اهدافتان در کنار شماست.

تاریخ ادبیات را برای کنکور بخوانیم یا خیر

فرقی نمیکند که داوطلب کنکور تجربی یا ریاضی باشید و حتی رشته انسانی را بخواهید کنکور بدهید و تاریخ ادبیات درس تخصصی شما محسوب شود، در هر حال شما برای داشتن رتبه بهتر در کنکور نیاز به این درس خواهید داشت. قبل از بیان اهمیت بگذارید که این سوال را بپرسیم، آیا رتبه خوب می‌خواهید یا به دنبال یک نتیجه معمولی و سپردن قبولی به دست شانس و اقبال هستید؟ اگر جوابتان گزینه اول است، پس باید به خواندن تاریخ ادبیات به صورت جدی فکر کنید و روش صحیح مطالعه آن را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: تاریخ ادبیات را چطور بخوانم؟

البته اهمیت تاریخ ادبیات در کنکور در رشته‌های مختلف ریاضی و انسانی و تجربی به صورت‌های مختلف قابل بیان است. در ادامه به توضیح هر رشته به صورت تفکیک شده به شرح زیر خواهد بود.

تاریخ ادبیات را برای کنکور تجربی و انسانی و ریاضی بخوانیم یا خیر؟
تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟

تاریخ ادبیات برای کنکو رشته تجربی بخوانیم یا خیر

پزشک شدن، دردسرهای خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید به نتیجه خوب دست پیدا کنید، باید ادبیات را بالا بزنید تا همین ابتدا کار، خودتان را از سایر رقبا جدا کنید. حال شما بگویید که تست آرایه و قرابت ساده‌تر است یا حفظ کردن چند اسم. در حقیقت دومی، برای داوطلبان تجربی که عادت به حفظ دارند، آسان‌تر خواهد بود. البته در ادامه روش خواندن تاریخ ادبیات را برای کنکور بیشتر شرح خواهیم داد.

از آنجایی که تست‌ها با توجه به میزان پاسخ گویی ارزشمند می‌شوند، باید بیان کرد که آمار نشان می‌دهد که اکثر داوطلبان به سوال های تاریخ ادبیا پاسخ درست نداده‌اند و می‌توانید برای کسب رتبه بهتر در کنکور تجربی روی تاریخ ادبیات حساب کنید.

در کنکور رشته تجربی هر ساله به تعداد 1 الی 2 تست از مبحث تاریخ ادبیات می‌آید که به هیچ وجه پیچیدگی ندارد و اگر از قبل برای آن مطالعه کرده باشید، به راحتی پاسخ می‌دهید. در حقیقت 8 درصد کنکور در مشت شما خواهد بود. فراموش نکنید که در کنکور همین 8 درصد تاریخ ادبیات میتواند سرنوشت ساز باشد.

تاریخ ادبیات برای کنکور رشته ریاضی بخوانیم یا خیر

در این زیر گروه نیز تعداد سوال ها و درصدبدست آمده و … به مانند تجربی خواهد بود. البته تفاوت‌هایی بین افرادی که ریاضی می‌خوانند با داوطلبان تجربی وجود دارد، آن نیز موضوع رقابت و گرایشات مطالعاتی است.

در ریاضی شاید تعداد نفراتی که برای رسیدن به صندلی دانشگاه‌های خوب تلاش می‌کنند، کم باشد، اما همگی تلاشگر هستند و زدن یک تست در کنکور ریاضی آن هم در مبحث تاریخ ادبیات بسیار می‌تواند حائز اهمیت باشد.

نکته دیگر عدم مطالعه حفظیات است که نگران نباشید. روش بیان شده بریا مطالعه تاریخ ادبیات همه چیز را برایتان راحت خواهد کرد و دیگر نگران پاسخ به سؤال تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر نخواهید بود.

تاریخ ادبیات در کنکور رشته انسانی

در رشته انسانی همه چیز به هم پیچیده می‌شود. در حقیقت این گروه برای کنکور نمی‌تواند به هیچ وجه تاریخ ادبیات را کنار بگذارد و باید حتماً مطالعه کند. در مورد این رشته دو نوع تاریخ ادبیات وجود دارد. اولین مورد همانند سایر رشته‌ها خواهد بود که باید در کتاب‌های درسی عادی به دنبال آن باشند و 1 سؤال در کنکور خواهد داشت و در دفترچه عمومی است.

اما اصل تاریخ ادبیات در کنکور انسانی در دفترچه تخصصی و درس ادبیات تخصصی خودنمایی خواهد کرد که حدود 10 الی 11 سؤال را هر ساله به خود تخصیص می‌دهد. در حقیقت این سوالات در کنکور بر اساس کتاب تاریخ ادبیات تخصصی خواهد بود که باید دانش‌آموز آن را در طول سه سال مطالعه کند.

سوال تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر برای داوطلب انسانی بی مفهوم خواهد بود چون جواب صد درصد بله است. بهتر است دداوطلبان کنکور انسانی به دنبال جواب این پرسش باشند که روش خواندندتاریخ ادبیات برای کنکور انسانی چیست. در حقیقت با نخواندن تاریخ باید قید رتبه خوب و به طبع رشته خوب در دانشگاهی درجه 1 را بزنید و به دنبال موارد درجه 2 باشید. به نظر مشاوران کنکور آکو یا کاری را شروع نکنید یا اگر کردید، آن را به نحو احسنت به سر منزل مقصود برسانید.

روش خواندن تاریخ ادبیات کنکور

در این بخش و بعد از عبور از سوال تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر، به نحوه مطالعه خواهیم رسید. در حقیقت این بیماری برای رشته ریاضی و تجربی یک نسخه مشترک دارد که برای ادبیات عمومی رشته انسانی نیز قابل انجام است، اما در مورد درس تخصصی تاریخ ادبیات کنکور انسانی باید روش دیگری نیز برای خواندن صحیح این درس بیان کرد. نگران نباشید و ادامه مطالب را بخوانید.

روش خواندن تاریخ ادبیات برای رشته های تجربی و ریاضی

اولین سوال این است که درس به درس بخوانم یا کتاب محور؟ کدام یک مؤثرتر است؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا این سوالات را جواب دهید. خواندن 10 صفحه راحت‌تر است یا 50 صفحه؟ ورق زدن کلافه کننده نیست؟

پس در نتیجه تاریخ ادبیات را به صورت درس به درس خواندن بسیار راحت‌تر خواهد بود. با این کار انسجام ذهنی و مطلب حفظ خواهد شد و یادگیری سرعت خواهد یافت. اما درس به درس خواندن چیست؟

بیشتر بخوانید: ادبیات را درس به درس بخوانیم یا موضوعی

در حقیقت شما کتابچه‌های مختلف را دیده‌اید که صرفاً مباحث تاریخ ادبیات را شامل می‌شود. از مهم‌ترین موارد می‌توان به کتاب های موضوعی ادبیات نشر الگو، محصولات خیلی سبز و مهر و ماه اشاره کرد که به خوبی تست را در کنار مفاهیم مختلف جمع آوری کرده است. البته برخی معتقدند که علاقه‌ای به استفاده از این کتابچه‌ها ندارند، پس آیا باید روش را عوض کنند؟

کتاب های موضوعی تاریخ ادبیات کنکور نشر الگو بهترین روش برای خواندن تاریخ ادبیات کنکور ریاضی و تجربی
تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟

جواب خیر خواهد بود. در حقیقت می‌توانید به هر علتی که این کتابچه‌ها را ندارید، اقدام به نوشتن دست‌نویس کنید. با این کار بیشتر در ذهنتان نیز حک خواهد شد. همچنین ثابت شده است که افراد به نوشته خود رغبت بیشتری نشان می‌دهند. اما در این روند زمانی که برای نوشتن از شما گرفته میشود را فراموش نکنید.

این کتابچه‌ها از روی کتب درسی، موارد مختلف را جمع آوری کرده است. با این حساب به راحتی می‌توانید اقدام به مطالعه کنید. البته حواستان باشد که مانند سایر درس‌ها نیست که مقطع دهم، یازدهم یا دوازدهم از نظر بودجه بندی کاملاً تفکیک شده باشد. در حقیقت سؤالات مطرح شده کاملاً ترکیبی خواهد بود.

برنامه ریززی برای مطالعه تاریخ ادبیات تجربی و ریاضی

برای خواندن یک مقطع را انتخاب کنید. توصیه ما به شما مقطع دهم خواهد بود. برای شروع به این سوال پاسخ دهید که هر هفته چند روز است؟ 7 روز. پس قادر هستید که 5 درس را در هفته بخوانید. روزی یک درس. نگران نباشید، حساب شما درست است و دو روز اضافه باقی خواهید آورد. در حالی که این دو روز برنامه برایش خواهیم داشت و برای استراحت نخواهد بود.

روش 5 روز مطالعه

در این 5 روز که دست به مطالعه می‌زنید، به هیچ وجه نیاز به تغییر برنامه درسی نخواهید داشت. آیا امکان‌پذیر است؟ از سوال تاریخ ادبیات برای کنکور بخوانیم یا خیر به 5 روز مطالعه در هفته رسیدیم و این که در برنامه درسی نیز هیچ گونه تغییری نداشته باشیم؟ بله ممکن خواهد بود.

برای این کار شبی تنها 15 دقیقه به خواندن تاریخ ادبیات اختصاص دهید. مثلاً ساعت 10 تا 10:15. تایمی معقول که مطالعه عادی را داشته‌اید و به برنامه درسی لطمه نخواهد زد.

تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟ 5 روز مطالعه
تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟ 5 روز مطالعه

حال کافی است که در هر شب، تنها یک درس را مطالعه کنید. بدین صورت که شب اول درس 1، شب دوم درس 2 تا شب پنجم و درس 5. البته این یک کار اختیاری است که در هر شب، درس شب گذشته را دوره کنید.

پس از عبور از این 5 روز، نوبت به روز 6 و 7 می‌رسد که باید تمام دروس تاریخ ادبیات طول هفته را از خودتان بپرسید. در صورت جواب ندادن به هر کدام، کنار آن یک تیک بزنید.

در هفته دوم و 5 روز دوم، از درس 6 الی 11 ادامه دهید. سپس در روز ششم، دروس همان هفته را از خود بپرسید و نکات غلط را علامت بزنید. در روز هفتم، صرفاً مباحث غلط زده در طول دو هفته را بپرسید. این روند را تا پایان یک کتاب ادامه دهید و در پایان، نسبت به کل کتاب از خودتان شروع به پرسش کنید و پس از پاسخ دادن، اقدام به آغاز کتاب بعدی کنید.

این فرایند با اتمام هر 3 کتاب تمام نخواهد شد، بلکه هربار که تمام درس های ادبیات کنکور را خواندید باید از اول آن را آغاز کنید و تا روز کنکور ادامه دهید.

نحوه تست زنی تاریخ ادبیات کنکور

در مورد زدن تست تاریخ ابیات بهتر است که همان لحظه دست به اقدام نزنید و حداقل فاصله بین تست زنی و خواندن 24 ساعت باشد تا کیفیت مطالب مطالعه شده مشخص شود. از سؤالات تألیفی در مرحله اول تست زنی که برای یادگیری و ارزیابی مطالعه است، دوری کنید و این کار را با سؤالات تاریخ ادبیات کنکور سراسری رشته تجربی یا ریاضی انجام دهید.

روش خواندن تاریخ ادبیات برای کنکور انسانی

در مورد درس ادبیات عمومی، نسخه مشترک با رشته ریاضی و تجربی را پیشنهاد می‌دهیم، اما در مورد مبحث تاریخ ادبیات تخصصی کنکور انسانی کاملاً شرایط متفاوت خواهد بود.

در این کتب باید به ترتیب و درس به درس شروع به خواندن کنید. در این مورد این نکته را از تیم مشاوران آکو داشته باشید که هیچ کتابی به اندازه خلاصه‌های خودتان به درد شما نمی‌خورد، زیرا به قلم و ادبیات شما نگارش شده است.

تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟ رشته انسانی
تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر؟ چرا؟ رشته انسانی

در مورد خلاصه نویسی بهتر است که هم زمان با خواندن انجام دهید. اگر اصرار به استفاده از کتاب دارید، منابع انتشارات مشاوران برای رشته انسانی فوق‌العاده خواهد بود. همچنین در مورد تست زنی موارد بیان شده را رعایت کنید.

در مورد نحوه دوره کردن بهتر است که ایستگاه یادآوری در برنامه داشته باشید. بسته به میزان مطالعه می‌تواند این موضوع هفته‌ای یکبار یا دو هفته یکبار باشد که بسیار جذاب خواهد بود و اثر آن را در دراز مدت مشاهده خواهید کرد.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره تاریخ ادبیات میگوید

با تمام این تفاسیر و بیان اهمیت درس تاریخ ادبیات  در کنکور های رشته های نظری و روش مطالعه آن ،مشاهده کردید که سوال تاریخ ادبیات بخوانیم یا خیر، کاملاً بی معنی خواهد بود. تنها کار این است که دید خود را نسبت به نحوه مطالعه تغییر دهید. همه چیز برای خواندن تاریخ ادبیات و بدست آوردن 8 درصد مفت و مجانی آماده خواهد بود. البته در صورت نیاز به یاری بیشتر در تیم مشاوره آکو در خدمت شما خواهیم بود تا مسیر رسیدن به آینده بهتر کمکتان کنیم.

مرکز تخصصی مشاوره کنکور آکو

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا