پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل فیزیک کنکور تجربی

بودجه بندی و نحوه مطالعه فیزیک کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (13 امتیاز)

درس فیزیک یک درس مهم و کلیدی در کنکور تجربی است. یعنی به اعتقاد من، سهیل حاج کرم، میتوان رتبه برتر های کنکور سال 1402 را از همان ابتدا از روی نحوه مطالعه سوالات فیزیک مشخص کرد! پس این مقاله رو به هیچ عنوان از دست نده. اینجا علاوه بر تحلیل فیزیک کنکور تجربی،به بررسی اجمالی درصد های فیزیک داوطلبان کنکور نیز میپردازیم. بعد از اینکه اهمیت درس فیزیک کنکور تجربی را در تبدیل شدن به رتبه برتر متوجه شدیم، بودجه بندی فیزیک کنکور و نحوه مطالعه فیزیک را برای داوطلبان شرح میدهم. بنظرم قبل از هرچیز پادکست من، سهیل حاج کرم، مشاور برتر مرکز مشاوره تحصیلی کنکور رو با دقت گوش بده!

تحلیل فیزیک کنکور
تحلیل آماری درصد داوطلبان نحوه مطالعه فیزیک کنکور تحلیل بودجه بندی فیزیک کنکور تحلیل سوالات فیزیک کنکور 1401

تحلیل فیزیک کنکور تجربی براساس درصد داوطلبان

میانگین درصد های فیزیک کنکور 1400 درحال حاضر موجوده و احتمالا درک میکنید که در تیرماه 1401 هنوز میانگین درصد های داوطلبان در کنکور 1401 منتشر نشده! اما در کنکور 1400 فیزیک کنکور عجیب و غریب سخت بوده و از میان پانصد و خورده ای هزار نفر تعداد داوطلبان کنکور تجربی فقط 31 نفر 100 درصد سوالات را درست پاسخ داده بودند.

البته وجود همین 31 نفر باتوجه به سختی سوالات فیزیک کنکور 1400 یعنی داوطلبان کنکور تجربی به سوالات فیزیک کنکور توجه زیادی داشتند. همچنین 159 نفر فیزیک کنکور تجربی را بین 90 تا 100 زدند. نکته جالب توجه اینجاست که در کنکور 1400 بین 7000 تا 8000 نفر فیزیک را  بالای پنجاه درصد زدن! اما نکته کلیدی همینجاست!

تحلیل فیزیک کنکور براساس درصد داوطلبان نشان میدهد که با درصد بالای 50 در درس فیزیک نمیشه رتبه خیلی خوبی کسب کرد! بلکه برای داشتن یک رتبه قابل قبول در کنکور تجربی باید حداقل بین 60 تا 70 درصد سوالات فیزیک را درست پاسخ دهید.

اما یک سوال! آیا میتوان روی همه مباحث فیزیک کنکور به تسلط کامل رسید؟ آیا باید برای اینکه بالای 60 درصد بزنیم همه فصول فیزیک تجربی را بخوانیم؟ خیر! پس بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور تجربی بسیار برای برنامه ریزی و هدفگذاری داوطلبان لازم خواهد بود!

تحلیل فیزیک کنکور 1401

بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور تجربی

میتوان ادعا کرد که سوالات فیزیک کنکور تجربی هرساله در هر پایه بودجه بندی ثابتی داره. بودجه بندی فیزیک کنکور خیلی تغییر نمیکنه و تقریبا قابل پیش بینی برای متخصصان و مشاوران کنکور هست! پس این یکی از فواید بهره بردن از مشاوره کنکور سراسری میتونه باشه! پیش بینی سوالات کنکور!

فیزیک پایه دهم در سال 1399 تعداد 7 تست داشته است. این درحالی است که در سال های 1400 فیزیک دهم تجربی 6 تست و در کنکور 1401 فیزیک دهم 5 تست درمیان سوالات فیزیک کنکور تجربی داشته است. خب میبینیم که هرسال یکی از تعداد سوالات پایه دهم کم شده است.

یا مثلا اگر بخواهیم درباره تحلیل فیزیک کنکور پایه یازدهم تجربی صحبت کنیم آمار به این صورت است. سال 99 تعداد 9 تست از یازدهم، کنکور تجربی 1400 تعداد 10 تست و در کنکور سال 1401 تعداد 11 تست از فیزیک یادزهم مشاهده شده است. درست برعکس فیزیک دهم  این پایه هرسال یکی به سوالاتش و طبیعتا به اهمیتش در کنکور اضافه شده. پس برای شروع کنکور تجربی 1402 باید مراقب فیزیک یازدهم تجربی باشیم!

فیزیک پایه دوازدهم که همیشه بیشترین تعداد تست را در بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی داشته است و 46 % بودجه بندی فیزیک هرسال متعلق به پایه دوازدهم و مباحث سنگین آن است. تحلیل فیزیک کنکور تجربی نشان میدهد که معمولا  14 تست از فیزیک دوازدهم در آزمون سراسری مطرح خواهد شد.

تحلیل بودجه بندی فیزیک کنکور 1401

تحلیل فیزیک کنکور 1401 نشان داده است که مبحث فیزیک و اندازه گیری(فصل 1) دهم مثل هرسال 1 سوال در کنکور داشته است. فصل دو فشار 2 تست در کنکور های 1400 داشته است ولی در 1401 کاهش یک تست را در سوالات این فصل در فیزیک کنکور تجربی شاهد بودیم یعنی فصل فشار 1 تست در کنکور تجربی امسال داشت.

درواقع جای این یک سوال را فصل دما و گرما در بودجه بندی فیزیک کنکور 1401 پر کرد! فصل کار و انرژی که معمولا 1 تست در کنکور دارد، سال 1401 دارای 2 تست بود که به نحوی سنت شکنی در بودجه بندی فیزیک کنکور 1401 محسوب میشود. و فصل آخر دما و گرما 2 تست دارد که در کنکور 1401 این تعداد به 1 تست کاهش پیدا کرد.

تحلیل فیزیک کنکور تجربی نشان میدهد که پایه یازدهم جمعا 10 سوال را به خود اختصاص داده اند که بودجه بندی فصول آن به شرح زیر است.

  • الکتریسیه ساکن 4 سوال
  • جریان و مدار 4 سوال
  • مغناطیس و القا 2 سوال(که همیشه هم به همین ترتیب بوده است.)

در فیزیک دوازدهم مبحث حرکت شناسی یا سینماتیک یعنی فصل 1 دوازدهم دارای 4 سوال در سوالات فیزیک کنکور تجربی بوده است که البته باتوجه به اهمیت این فصل اصلا غیرقابل پیش بینی نبوده است! فصل دینامیک 3 تا 4 هرساله مورد انتظار است. در فیزیک کنکور 1401 نوسان و امواج 4 سوال و مبحث فیزیک اتمی 3 سوال را هرساله به خود اختصاص میدهند.

  فیزیک دهم فیزیک یازدهم فیزیک دوازدهم
فصل 1 فیزیک و اندازه گیری: 1 سوال الکتریسیه ساکن: 4 سوال سینماتیک: 4 سوال
فصل 2 فشار: 1 سوال جریان و مدار: 4 سوال دینامیک :4 سوال
فصل 3 کار و انرژی : 2 تست مغناطیس و القا: 2 سوال نوسان و موج: 4 سوال
فصل 4 دما و گرما: 1 تست فیزیک اتمی: 4 سوال

در کنکور ریاضی پایه دهم 10 سوال، یازدهم 14 سوال و دوازدهم 21 سوال داشته است که به نظر عادی و متناسب با بودجه بندی کنکور تجربی است.

نحوه مطالعه فیزیک کنکور

فیزیک یک درس مفهومی و تحلیلی است که البته مثل همه درس های این روز های کنکور است! یعنی اینکه اگر سال 94 از من میپرسیدید چند درصد کنکور مفهومی است میگفتم 60 درصد مفهومی و 40 درصد حفظی است. اما سوالات کنکور سال 1401 تقریبا 95 درصد مفهومی بوده است.

فیزیک کنکور تجربی

اما فیزیک درمیان دروس تحلیلی و مفهومی کنکور یک تفاوت خیلی بزرگ دارد. آنهم اینکه در هنگام خواندن فیزیک کنکور کتاب درسی در مرکز توجه داوطلبان نیست و بیشتر به جزوه های جامع یا کتاب های کمک درسی توجه میشه! درحالی که کتاب برای فهم مباحث بسیار مهم است.

به عنوان مشاوره تحصیلی کنکور به شما میگویم که تمرین ها و تعریف های داخل کتاب، شکل ها و نمودار های کتاب درسی و حتی فعالیت های مسخره کتاب بسیار مهم است.

بدانید و آگاه باشید که فیزیک حفظی نیست! حتی فورمول ها را هم نباید حفظ کرد بلکه باید ریشه فورمول رو یاد گرفت. چرا از این فورمول استفاده میکنیم و اصلا این فرمول از کجا اومده؟ اینطوری میتونیم به راحتی هرطور که سوال رو بپیچونن براش فورمول مخصوص خودشو پیدا کنیم! اگر قوانین رو مفهومی یاد گرفته باشیم!

تحلیل و خواندن نمودار ها برای یادگیری درس فیزیک بسیار مهم است. مثلا در حرکت شناسی بسیاری از افراد تفاوت مکان مثبت و منفی رو بعد از بارها و بارها نمونه تست های حرکت شناسی حل کردن، هنوز نمیدونن! این یعنی حفظ کردن! برای اینکه بتونی فیزیک رو بالای 60 بزنی  جزو رتبه های خوب کنکور 1402 باشی باید بتونی تو همچین درسی شتاب و سرعت جسم، مسیر حرکت و میزان کاهش و افزایش حرکتش رو درست تصور  کنی تا به جواب درست برسی.

برای یادگیری فیزیک کنکور تجربی باید توانایی تحلیل و تدریس مبحث را داشته باشید. باید بتوانید شرایط را کاملا درک و حتی ترسیم کنید. دوباره رسیدیم به اول خط! خواندن صورت سوال ها در درس فیزیک خلی مهمه! عادت اشتباه داوطلبان در خواندن تست های فیزیک این است که تیپ سوال را در آن زمان میدانند و به راحتی آن را میشناسند و راه حل را تکرار میکنند.

یعنی اگر یک تیپ سوال را چند نموونه پشت هم حل کنند مشکلی ندارند چون میدانند که کدام فورمول باید آن را حل کرد. اما اگر در یک آزمون همان تیپ سوال را ببینند چون تیپ و حتی مبحث سوال ها مرتبا تغییر کرده است دچار سردرگمی میشوند و احتمال درست زدن آن تست تا حد زیادی کاهش میابد.

سایر روش های بالای هفتاد زدن فیزیک کنکور:

  • پایه ریاضی قوی برای حل سوالات فیزیک اهمیت دارد
  • خلاصه نویسی و نوت برداری
  • برنامه ریزی و مرور بسیار مهمه برای بالا زدن فیزیک
  • خرید بهترین منابع فیزیک کنکور

خرید بهترین منابع فیزیک کنکور

در کنار تحلیل فیزیک کنکور، استفاده از منابع مناسب باتوجه به میزان یادگیری دانش آموز از فیزیک بسیار مهمه. خیلی ها در منابع غرق هستند و گیج و گنگ از یکی به دیگری انتقال پیدا میکنند. گاهی حتی در اواسط یکی، دیگری را قاطی میکند و این بدترین نحوه برنامه ریزی برای مطالعه منابع فیزیک کنکور تجربی است.

بیشتر اساتید در انتخاب منابع سنتی عمل میکنند و چند منبع محدود را به داوطلب معرفی میکنند. این درحالی است که برای انتخاب منابع باید اولا خوتان را خوب بشناسید و دوما منابع و نحوه استفاده از آن را بلد باشید. وقتی یکی را خوب کار کردید و مطمئن شدید که در تست ها و درسنامه های آن به تسلط کافی رسیده اید، نوبت منبع بعدی باتوجه به زمان بندی و برنامه ریزی برای مرور و جمع بندی میرسد! بهترین منابع فیزیک کدامند؟

اولین منبع فیزیک که معرفی میکنیم، خیلی سبز خواهد بود. منابع فیزیک خیلی سبز شامل دو نوع کتاب است. اولی فیزیک جامع خیلی سبز که دو جلدی است. یک جلد کلا سوال و یک جلد کلا پاسخ تشریحی است. نوع دوم کتاب های فیزیک کنکور خیلی سبز، به صورت چهارجلدی است که فیزیک پایه و پاسخنامه تشریحی در دو جلد و یک سری قرار گرفته اند و دو جلد بعدی سوال و پاسخنامه اختصاصا برای فیزیک دوازدهم است.

به نظر میرسد فیزیک جامع دو جلدی برای داوطلبانی که به شروع کنکور از بهمن یا مهر فکر میکنند و به تعداد تست محدود تری احتیاج دارند مناسب است. درحالی که برای شروع کنکور 1402 از تابستان با کتاب های جامع فیزیک چهارجلدی خیلی سبز منطقی تر خواهد بود. وویس مهندس حاجکرم، بهترین مشاور تحصیلی کنکور رو از دست نده!

انتخاب بهترین منابع فیزیک کنکور

میکرو طبقه بندی گاج نیز یکی از معروف ترین منابع فیزیک کنکور است. این کتاب از نظر درسنامه ای قوی است و تست های تالیفی خوبی نیز دارد. فیزیک میکرو گاج از متداول ترین و ظاهرا بهترین منابع فیزیک کنکور است.

کتاب فیزیک مهر و ماه درسنامه ضعیف تری نسبت به میکرو گاج دارد ولی در کل کتاب خوبی است. چهار جلدی است و از نظر محتوای هر کتاب درست مثل کتاب فیزیک جامع چهارجلدی خیلی سبز نوشته شده است. بهرحال اگر مشاور یا استاد شما فیزیک جامع مهروماه را به هردلیلی پیشنهاد کرد، نگران نباشید! کتاب خوبی است.

کتاب فیزیک نشر الگو نیز میتواند کتاب خوبی از نظر تست های خلاقانه و تالیفی باشد. کتاب فیزیک نشرالگو هم چهارجلدی است. با این تفاوت که پایه دهم با پاسخنامه در یک جلد، پایه یازدهم با پاسخنامه در جلد دوم و پایه دوازدهم در دو جلد به تفکیک سوال و پاسخنامه قرار گرفته است.

مقایسه بهترین منابع فیزیک کنکور

به طور کلی از نظر سهیل حاج کرم بهترین مشاور تحصیلی کنکور، کتاب میکروطبقه بندی گاج از نظر درسنامه ای کتاب کامل تری است و برای شروع فیزیک کنکور تجربی از صفر میتواند منبع مناسبی باشد.

کتاب نشرالگو از نظر تستی نسبت به خیلی سبز و مهروماه و حتی میکرو گاج قوی تر است اما درسنامه ضعیفی دارد و طبیعتا برای داوطلبان قوی تر در فیزیک میتواند مناسب باشد.

به عنوان مشاوره کنکور سراسری میتوانم یک سری کتاب های تکمیلی را برای داوطلبان معرفی کنم. اگر منبع اول را تمام کردید و به داشتن یک منبع دیگر نیاز پیدا کردید، کتاب نردبام خیلی سبز گزینه مناسبی است. که بسیار مفصل روی تست ها به صورت پایه ای کار کرده است و درسنامه خیلی خاصی نیز برای آن در نظر گرفته نشده.

  • کتاب های آی کیو(تست های خیلی سخت و فضایی دارد و مناسب دانش آموزان خیلی خاص است.)
  • موج آزمون
  • فصل آزمون

یک نکته هم درباره انتخاب منبع دوم بهتون بگم! سعی کنید هردو منبع رو از یک انتشارات تهیه کنید. یعنی اینطور نباشه که مثلا هم جامع خیلی سبز رو بخری و نصفه و نیمه حل کنی و هم جامع مهروماه رو برای مطالعه در دوران کنکورت انتخاب کنی. سعی کن حتما منبع اصلیت رو از همون چهار منبع اصلی و منبع کمکی و دومت رو از سه گزینه بعدی انتخاب کنی!

سهیل حاج کرم بهترین مشاوره تحصیلی کنکور

برنامه ریزی و برنامه ریزی و برنامه ریزی کلید صد زدن فیزیک است!  یه جوری برنامه ریزی کن که برای خودت بهترین معلم فیزیک باشی و مسئولیت یادگیری صحیح و توضیح قابل لمس موضوع رو برای خودت به عهده بگیر. این یعنی یک درصد خوب در فیزیک کنکور تجربی. ببین من اصلا نمیگم که با من مشاوره بگیر.

با هرکسی که میخوای مشاوره داشته باش ولی فراموش نکن از مشاورت بخوای تحلیل فیزیک کنکور رو باتوجه به توانایی های خودت برات انجام بده. ازش بخواه باتوجه به توانایی هات برات برنامه ریزی کنه و منابعی بهت بده که بتونه تورو بالا بکشه! ن انقد قوی تر از تو که اصلا نفهمی چی میگه! نه انقدر گایین تر که با حل کردن تست هاش فقط درجا بزنی و پیشرفتی حاصل نشه.

مشاور رتبه های برتر کنکور تجربی

بهرحال من کنارتم و میبینی که توی سایت مشاوره تحصیلی کنکور آکو هرطور که تونستم کمکت کردم! حالا اگر میخوای بیشتر با سهیل حاج کرم، رفیق و همراه حرفه ای تو در زمینه مشاوره کنکور سراسری صحبت کنی شماره 02633408944 رو بگیر و یا از طریق اینستاگرام مشاوره کنکور من به صورت مستقیم و آنلاین باهام ارتباط برقرار کن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا