پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تاثیر فضای مجازی بر درس خواندن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله به تاثیر فضای مجازی بر درس خواندن پرداخته ایم. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به عنوان عضو جدایی ناپذیر زندگی ما به شمار می روند. خیلی از خانواده‌ها هزینه‌های زیادی برای تحصیل فرزندان خود می کنند و انتظار دارند که با راهی کردن فرزندان خود به کلاس های تقویتی و مدرسه های غیرانتفاعی به یک نتیجه فوق العاده دست بیابند.
اما خیلی از محققان معتقدند که فضای مجازی تاثیر خیلی زیادی بر نتیجه ی این کار دارد.
در واقع فضای مجازی کار ها و برنامه‌هایمان را از عمیق بودن به سطحی بودن تبدیل میکنه.

images

اثرات شبکه های اجتماعی

برای بررسی تاثیر فضای مجازی بر درس خواندن باید به اثرات آن بر دانش آموزان بپردازیم. فضای مجازی ظرفیت دانش آموز را برای تمرکز کردن کاهش داده و باعث افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آن ها می شود.
دو برنامه پر مخاطب در فضای مجازی اینستاگرام و تلگرام می باشد. درباره اینستاگرام با قاطعیت می توان گفت که دانش‌آموزان نباید از آن استفاده کنند. زیرا که ماهیت اینستاگرام سرگرمی و باعث می شود تا خیلی از دانش آموزان بیش از حد در این فضا قرار بگیرند. و در اکثر اوقات بدون اینکه متوجه بشوند وقت زیادی را صرف این اپلیکیشن می کنند.

تاثیر فضای مجازی بر درس خواندن


کلاس های آنلاین و شبکه های مچازی

با آنلاین شدن مدارس و کلاس‌های آموزشی رابطه ی دانش‌آموزان و فضای مجازی بیشتر شده است. به دلیل شرکتکردن در کلاس های مدرسه، گروه های مختلف زمان زیادی رو در این فضا به سر می برند. این فضاها باعث سوق دادن دانش آموزان به سمت اینستگرام می شود.
البته یک نگاه دیگری که می توان به این قضیه داشت. این مسئله که بعد از مجازی شدن مدارس ویدیو ها در این فضا قرار گرفتند. این محتویات بسیار مفید هستند و این امکان را فراهم کرد که همه ی دانش آموزان با هر نوع امکاناتی بتوانند فیلم هایی از اساتید برتر کشور رو ببینند و استفاده کنند.
اگه شاگرد انگیزه ی کافی برای درس خوندن نداشته باشد سعی میکند تا زمان زیادی را در فضای مجازی بگذراند و ساعت ها در شبکه های مختلف بدون هیچ هدف و استفاده ی مفیدی وقت بگذراند.

فرهنگ داشتن شبکه های مجازی


اما اگر استفاده ی درستی از این فضا بشود مطالب خیلی مفید و کاربردی نیز وجود دارد. این مطالب برای یک دانش آموز سودمند نیز هستند.
پس مفید یا مضر بودن این فضاها کاملا به طرز استفاده ی دانش آموزان برمیگردد. این دانش آموزان هستند که باید تصمیم بگیرند چطور از این فضا استفاده کنند.
به پیشنهاد ما بهتر است که در سال کنکور دانش آموزان از برنامه های مجازی که صرفا جنبه ی سرگرمی دارند بپرهیزند.
حتی عضو شدن در گروه های تلگرامی درسی اگر بیش از حد معمول باشد، توصیه نمی شود. این گروه ها صرفا برای دانش آموزان حکم یک پوشش را دارد تا به راحتی در این شبکه ها وقت بگذرانند.
البته نباید از بازی های اینترنتی هم غافل شد که این روزا خیلی بین دانش آموزان رایج است.
حواشی موجود در فضای مجازی نیز بسیار خطرناک می باشند. ممکن است دانش آموزان درگیر این حواشی شده و درگیری های ذهنی پیدا کنند.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا