پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل درس علوم و فنون

تحلیل درس علوم وفنون

به این نوشته امتیاز دهید

در این مطلب به تحلیل درس عللوم و فنون پرداخیتم. تحلیل و بررسی درس علوم و فنون به عنوان یکی از دورس مهم رشته انسانی است. این درس جزو چالش برانگیزترین دروس برای کنکوریهای انسانی می باشد.

unnamed
unnamed 1
download

کتاب علوم فنون ادبی هر سه‌پایه ی دهم، یازدهم و دوازدهم در هر فصل خود موضوعات سبک‌شناسی ادبی، عروض و قافیه و آرایه‌های ادبی شامل می‌شوند.
اما در نظام قدیم آموزشی برای هر یک از علوم ادبی یک کتاب درسی جداگانه وجود داشت که این موضوع بزرگ‌ترین تفاوت ساختاری کتاب جدید با کتاب‌های نظام قدیم است.

روش مطالعه


اما روش مطالعهٔ این درس به دلیل حجم زیادی که دارد یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان می‌باشد.
در واقع این کتاب ترکیبی از تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی می‌باشد.
روش تدریس این درس برای فهمیدن درست مطالب تأثیرگذار است.
این درس باید مفهومی مطالعه شود و در کنار کتاب درسی به یک کتاب کمک‌درسی خوب احتیاج دارید تا مفاهیم کتاب را با جزئیات توضیح دهد.
در مطالعهٔ این درس تکرار و مرور را فراموش نکنید.
خواندن پاورقی ها را جدی بگیرید.

تحلیل سوالات درس علوم و فنون


در ادامه ی مقاله ی تحلیل درس علوم و فنون به بررسی سوالات می پردازیم. تعداد کل سؤالات این درس ۳۰ تست است که ۳۰ دقیقه برای آن زمان دارید.
تیپ بندی سؤالات آن به شرح زیر می‌باشد:
سبک‌شناسی و تاریخ ادبیات حدود ۸ تست
آرایه‌های ادبی حدود ۷ تست
قافیه حدود ۲ تست
عروض حدود ۵ تست
قرابت معنایی حدود ۸ تست
طراحان سؤال معمولاً مباحثی که در هر پایه وجود دارد باهم ترکیب می‌کنند.
به طور مثال از مباحث تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی ممکن است سؤالاتی مقایسه‌ای از سبک‌های خراسانی و عراقی به‌صورت مفهومی بدهند.
قرابت معنایی و آرایه در ادبیات و علوم و فنون باهم تفاوتی ندارند فقط ممکن است تفاوت‌هایی در نحوهٔ سؤال دادن و ابیات در این دو درس وجود داشته باشد.
در ادامه ی تحلیل درس علوم و فنون پیشنهاد می‌شود مطالعهٔ این درس به‌صورت پیوسته اما در فواصل زمانی کوتاهی باشد. چون‌که به‌صورت متوالی و بدون استراحت بسیار خسته‌کننده خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا