پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل شیمی کنکور

آنالیز سوالات و بودجه بندی شیمی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (3 امتیاز)

اولین قدم پیش از تحلیل شیمی کنکور و صحبت درباره سوالات شیمی کنکور 1400 اینه که باهم بفهمیم از خواندن شیمی چه هدفی داریم و قرار چی دستگیرمون بشه از این درس خاص؟ میدونید شیمی خیلی درس جالبیه چونکه بودجه بندی شیمی کنکور از نظر همه سخت نیست. یکسری موضوع ها و مباحث شیمی از نظر بعضی از دانش آموزها خیلی سخته! درحالی که همون مباحث از نظر برخی دیگه خیلی عادی و قابل درکه! خب این یعنی روش یادگیری و البته روش مطالعه شیمی کنکور باتوجه به شخصیت فرد و شخصیت مبحث فرق میکنه.

من سهیل حاج کرم به عنوان مشاور تحصیلی کنکور میتونم دو روز کامل درباره این درس براتون صحبت کنم و مطالب تکراری نگم! احتمالا انقدر براتون جالب باشه که شما هم خسته نشید! این پادکستی که برات آماده کردم، بخش کوچیکی از دنیای خاص شیمیه که حتما باید گوش کنی!

پادکست تحلیل کامل شیمی کنکور
آنالیز شیمی کنکور 1400 و 1401 نحوه مطالعه شیمی کنکور تحلیل بودجه بندی شیمی کنکور برنامه ریزی برای مطالعه شیمی کنکور

تحلیل شیمی کنکور 1400 تجربی

قبل از اینکه توضیحات تکمیلی بهتون بدم، یه خلاصه ای از میانگین درصد پاسخگویی داوطلبان به سوالات کنکور 1400 رو در عکس زیر ببینید تا سرنخ هایی دستگیرتون بشه.

میانگین درصدپاسخگویی دوطلبان به شیمی کنکور 1400 با مشاور تحصیلی کنکور

تحلیل شیمی کنکور نشان داد تقریبا 5500 نفر، توانستند شیمی 1400 تجربی را بالای 50 بزنند. این یعنی سخت بودن شیمی کنکور 1400 برای همه داوطلبان! البته میانگین درصد پاسخگویی کنکور 1400 ، نشان داد که ریاضی کنکور تجربی 1400 سخت ترین درس کنکور بوده و درصد پاسخگویی داوطلبان به درس شیمی در مقام دوم بعد از ریاضی قرار گرفته است. درباره شیمی کنکور 1401 هم در ادامه میگم بهتون!

حواستون باشه، مشاور تحصیلی کنکور بهتون میگه که از تست های راحت شیمی هم ساده نگذرید! چون بالا زدن شیمی میتونه سکوی پرتاب شما به تراز های بالا و رتبه های برتر کنکور باشه! شیمی کنکور تجربی میتواند مثل یک پاشنه آشیل عمل کند!

آمار ها یک موضوع عجیب تر را نیز به ما نشان داده اند. 40 درصد داوطلبان کنکور تجربی درس شیمی کنکور 1400 را صفر یا منفی زده اند! این یعنی حدود 211.000 نفر! عجیبترین قسمتش اینه که خیلی از این داوطلبان به صورت کلی دروس را خیلی بد جواب نداده بودن و برای جواب دادن درست به سوالات شیمی کنکور هزینه های هنگفتی کرده بودن!

اما این برای تویی که از الان به فکر مطالعه بودجه بندی شیمی کنکور هستی و داری شیمی کنکور 1400 رو بررسی میکنی خبر خوبیه! چون معلوم شد رقابت کسانی که مثبت میزنند فقط بین نیمی از داوطلبان خواهد بود.

 50 درصد داوطلبان کنکور تجربی 1400 شیمی را بین 0 تا 20 درصد زده اند و فقط 9 درصد شیمی کنکور 1400 را بین 20 تا 50 زده اند. خب ماند 1 درصد! یعنی فقط 1درصد از داوطلبان کنکور توانستند شیمی را بیشتر از 50 بزنند!

یعنی اون داوطلبی که فقط برای 50 به بالا زدن شیمی کنکور برنامه ریزی کرده، تونسته جزو 1% داوطلبان برتر کنکور باشه! این درحالیه که من به عنوان مشاور تحصیلی کنکور بهتون میگم بالای 50 زدن شیمی کنکور اصلا کار عجیب و خارق العاده ای نیست و با برنامه ریزی درست برای یادگیری و تست زنی و مرور یک اتفاق کاملا قابل پیش بینی است.

بیشتر رتبه های برتر زیر 1000 کنکور تجربی 1400(331 نفر) به طور میانگین شیمی را بین 60 تا 70 زده بودند. یعنی برای اینکه بین رتبه های زیر 1000 کنکور تجربی باشی باید یکی از هدف گذاری هات بین 60 تا 70 زدن شیمی کنکورت باشه.

البته این رو فراموش نکنید که در بین رتبه های زیر 1000 درصد های بین 70 تا 80 هم پرتراکم بود و 256 نفر توانستند این درصد رو داشته باشند. تحلیل میانگین درصد داوطلبان در شیمی کنکور تجربی 1400 مشخص کرد که فقط  31 نفر بین 90 تا 99.9 درصد زدند و اکثر آنها بین 100 نفر برتر بودند! بله اکثر اونها! یعنی 27 نفر با درصد بالای 90 در شیمی کنکور، رتبه زیر 1000 داشتند و 4 نفر از داوطلبان حتی با درصد بالای 90% در شیمی کنکور 1400 رتبه زیر 1000 کسب نکردن!

خب این هم یک چالش دیگه! حتی اگه شیمی رو 90 هم بزنی بازدهم احتمال رتبه زیر 1000 برای کنکور تجربی صددرصد نیست و قطعا بستگی به مولفه های دیگری هم داره! و فراموش نکن که هیچکس شیمی کنکور 1400 رو صد نزده که نشون دهنده چالش برنگیز بودن این درس حتی برای رتبه یک کنکور است!

تحلیل شیمی کنکور 1401

در تحلیل شیمی کنکور 1401 تست های ساده زیادی پیدا شد. تست های که مستقیما در متن کتاب دیده شده بود. تست هایی که مستقیما در خود را بیازمایید ها یا تمرین های باهم بیاندیشیم مطرح شده بود. به طور کلی میتوان شیمی کنکور تجربی 1401 را جزو دروس ساده این کنکور دانست ولی این وسط یک مشکلی وجود داشت!

با وجود راحت بودن نسبی سوالات شیمی کنکور 1401، خیلی از داوطلبان نتوانستند سوالات شیمی را درست جواب بدن!

دانش آموزانی که نتونستند به سوالات راحت شیمی کنکور 1401 جواب بدن، دودسته هستند. اولین دسته، دانش آموزانی هستند که خوب درس نخونده بودن و احتمالا آمادگی آموزشی لازم را نداشتند. که خب عدم تواناییشون در جواب دادن به سوالاتش کاملا منطقیه! اما دسته دوم دسته ای هستند که درس خونده بودن و برای سوالات سخت شیمی آماده بودند اما…

مشکل از اونجایی شروع میشه که سوال آسون بوده و دانش آموز هم آمادگی لازم رو از نظر درسی داشته و اگر اون سوال رو در کتاب های تست میدید احتمالا به راحتی میتونست جواب درستو پیدا کنه. اما در کنکور جواب درستی نداده به چند دلیل:

  • تست های شمارشی به داوطلب استرس میده و از جواب دادن به اون کلا دوری میکنن.
  • شیمی تقریبا (در کنکور 1401 آزمون درس زمین شناسی آخرین سوالات کنکور را تشکیل داد و شیمی یکی مانده به آخر بود) آخرین درسه و خستگی و استرس بر داوطلب چیره شده.
  • سختی سوالات شیمی کنکور 1400 داوطلب را ترسانده

بودجه بندی سوالات شیمی کنکور 1401

تحلیل شیمی کنکور 1401 نشان داد که تقسیم بودجه بندی سوالات تقریبا بین پایه ها برابر بوده. در سوالات شیمی کنکور سال 1401 جمعا 11 تست از پایه دهم بوده و به صورت برابر 12 تست از کتاب های شیمی یازدهم و دوازدهم مطرح شده بود. بودجه بندی شیمی کنکور 1401 براساس پایه و مبحث را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

بودجه بندی سوالات شیمی کنکور 1402

همانطور که در تصویر میبینید، از میان 35 سوال شیمی کنکور 1401 تعداد 16 سوال یعنی 46% درصد جزو سوالات آسان بوده است. خب این یعنی یک فرصت استثنایی برای پیمودن 40 درصد راه صد زدن شیمی کنکور. طبق تحلیل شیمی کنکور 12 سوال جزو سوالات متوسط و 7 سوال جزو سوالات سخت ارزیابی شده اند.

نکته مهمی که در بودجه بندی شیمی کنکور 1401 مشاهده میشود، تمرکز بیشتر سوالات روی مباحث ترکیبی بوده است. یعنی بجز 14 سوالی که به صورت تخصصی از یک مبحث مطرح شده اند، مابقی یعنی 21 سوال، جزو سوالات ترکیبی بوده اند. هرچند ساده اما ترکیبی!

من، سهیل حاج کرم، به عنوان بهترین مشاور تحصیلی کنکور به شما پیشنهاد میکنم خواندن درس شیمی را در کنکور تجربی 1402 از تابستان شروع کنید تا اولا روش مطالعه درست را یاد بگیرید و ثانیا بتوانید به اندازه کافی از منابع بهره ببرید و آمادگی لازم را داشته باشید.

روش مطالعه شیمی کنکور

اول از همه بدونید که برای یادگرفتن ردس شیمی باید رییس جمهور ایالات متحده باشید! شاید با خودت بپرسی یعنی چی؟ خب ببین ، درس شیمی مثل  ایالات متحده میمونه! یعنی چندتا ایالت مختلف با شرایط متفاوت و کلا مباحث مخصوص به خودشون، دور هم جمع شدن و تشکیل یک واحد کلی داده اند. یعنی ایالات متحده شیمی!

حالا تو باید رییس جمهور تمامی ایالت ها باشی تا بتونی در شیمی کنکور حرفی برای گفتن داشته باشی. تمامی مباحث را به صورت مفهومی بلد باشی. بدونی که قسمت های دیدنی شهرها کجاست و کجاها رو ترجیح میدی هیچکس نبینه و نقطه ضعف این درس محسوب میشه. برای پیدا کردن روش مطالعه شیمی اول از همه باید خودت رو بشناسی و بعدش هم چاله چوله ها رو پیدا کنی و  سعی کنی پرشون کنی.

درسته که همه درس های کنکور این روزها مفهومی هستند اما شیمی یک جور خاص و ویژه ای مفهومیه! شیمی ترکیبی ترین درس ممکن در کنکور است و طراحان بسیار جای مانور برای پیچیده کردن سوالات دارند. پس باید روش مطالعه شیمی رو براساس همین ویژگی درس شیمی کنکور انتخاب کرد.

خواندن شیمی کنکور صرفا براساس متن کتاب درسی و حل کردن چندتا تست مبحثی ساده رو کلا فراموش کنید. این درس به شدت نیاز به مطالعه عمیق دارد و در این بین مسئله ها و محاسبات شیمی و حفظیات هم باید مورد توجه داوطلب باشد. این یعنی همان ایالات متحده بودنش! روش مطالعه شیمی کنکور از نظر من اینه:

  • برای مطالب مفهومی دوره و مرور را فراموش نکنید (اعم از تست های مروری، پوششی و آزمون)
  • متن کتاب برای حفظیات
  • در تست ها محاسبات شیمی کنکور را تا لحظه آخر مسئله ادامه بدید و به نتیجه برسید.
  • نمونه سوالات زیاد و متنوع (تالیفی و سراسری) حل کنید.
  • هرگز یک مبحث را به دست فراموشی نسپارید و مدام تکرار و تمرین کنید.(استفاده از جزوه های جمع بندی در هفته آخر کنکور)

باید در زمان آماگی برای کنکور و تست زنی، تست های شمارشی زیادی حل کنید تا توی اونها به تسلط کافی و اعتماد بنفس بالایی برسید و بتونید در جلسه کنکور پاسخ درست رو پیدا کنید. این کار اندکی وابسته به انتخاب درست منبع شیمی کنکور هم هست.

کنترل خستگی و استرس در ساعت های آخر کنکور و در آزمون های پایانی کمی برای داوطلب سخته و کمبود وقت و هدر رفتن زمان در این درس کاملا حس میشه. البته باتوجه به تغییرات دفترچه های تخصصی کنکور در سال 1401 از دست دادن زمان باتوجه به قرار گیری درس شیمی در دفترچه دوم تقریبا کمرنگ شده. هرچند بازهم احتمال هدر رفتن زمان در درس فیزیک کنکور تجربی هنوز هم امکان پذیر است.

انتخاب بهترین منابع شیمی کنکور

در ادامه کتاب هایی را که برای مطالعه شیمی کنکور 1402 میتونه مناسب باشه رو به شما معرفی میکنم و سعی میکنم توضیحات کاملی در این باره بدم. توجه داشته باشید که این تحلیل و بررسی منابع شیمی کنکور براساس تجربه بهترین مشاور تحصیلی کنکور ، سهیل حاج کرم و البته نظر بیش از 1000 نفر از شاگردان کنکوری وی با روش مطالعه شیمی پیشنهادی است.

پادکست معرفی بهترین منابع شیمی کنکور

خب یکسری کتاب ها کلا خیلی مرسوم و شناخته شده هستند و میبینیم که اکثرا این منابع توسط مشاورین و یا اساتید کنکور پیشنهاد میشوند. این درحالی است که مهندس حاج کرم در پادکست معرفی بهترین منابع شیمی کنکور خود رویکرد جدیدی از این موضوع را به شما ارائه میدهد.

 صلاح دید مشاور یا معلم باتوجه به سطح درسی دانش آموز یا روش تدریس خودش، برای هرکس ارجحیت خواهد داشت! این استفاده درست از منابع است که شما را برای پیشرفت آماده میکند و تغییر منابع فقط برای شرایط خاص پیشنهاد میشود. مثلا گاهی دانش آموز با نوشتار محتوای کتاب ارتباط برقرار نمیکنه یا تست ها براش خیلی سنگین هستن! که به نظر من 90درصد اینها بهونه و برای از سر باز کردن تقصیر کاهلی خود دانش آموزه.

اما با این حال من میخوام منابع شیمی کنکور رو بهتون معرفی کنم و برای من فرقی نداره که کدومو بخرید و نخرید. فقط اینو بگم که استفاده از کتاب های سال گذشته دوست و آشنا رو پیشنهاد نمیکنم. اولا به خاطر تغییرات و حذفیات کنکور 1402 و ثانیا بخاطر تفاوت شما با ون کسی که کنکور داده در روش مطالعه شیمی کنکور و روند یادگیریش. بهترین منابع شیمی کنکور عبارتند از:

  • کتاب جامع شیمی مبتکران
  • شیمی جامع خیلی سبز
  • جامع شیمی نشر الگو
  • شیمی جامع میکرو گاج
  • شیمی جامع مهروماه

من همه این منابع رو به عنوان منبع اصلی و اول به دانش آموزان پیشنهاد میکنم و برای کسانی که میخواهند منبع دوم داشته باشند، اصلا توصیه نمیکنم که کتاب در سطح منبع اصلی را بگیرند. یعنی مثلا اگر شیمی جامع خیلی سبز رو تموم کردی، شیمی میکرو گاج رو به عنوان منبع دوم نخر! سعی کن کتابی بخری که از کتاب قبلیت بالاتر باشه و بتونه سطحتو بالاتر ببره. کتاب هایی که به عنوان منبع دوم یا برای کار کردن مبحثی روی درس شیمی میتونه مناسب باشه :

  • کتاب های موج آزمون (ترجیح بیشتر)
  • فصل آزمون
  • سه ساعتی قلمچی(معدود کتاب های خوب این انتشارات با تست های متوسط)
  • کتاب های آیکیو
  • مسائل شیمی خیلی سبز(موضوعی مسائل)
  • مسائل شیمی مینی میکروطلایی گاج(موضوعی مسائل)
  • لقمه طلایی مهروماه(برای حفظیات و دوران جمع بندی و دوره و مرور)
  • حفظیات مینی میکروطلایی گاج(برای حفظیات و دوران جمع بندی و دوره و مرور)

کتاب شیمی جامع کنکور مبتکران

کتاب جامع شیمی مبتکران در کنکور نظام قدیم اولین و پرفروش ترین کتاب شیمی کنکور بود. این کتاب در سالهای قبل از 1398 بمب شیمی کنکور شناخته میشد که توسط مهندس بهمن بازرگان و دکتر رضا بابایی تالیف و منتشر شده بود. بعدها این دو بزرگوار همکاری خود را قطع کردند و آقای بازرگان انحصارا حق چاپ و نشر کتاب شیمی مبتکران را برای خود کرد.

اما از سال 1398 تا به امروز کتاب های خیلی بهتری نسبت به شیمی مبتکران وارد بازار شده است. هرچند کتاب بهمن بازرگان هنوز هم از نظر درسنامه حرف اول را میزند و بری کسانی که از کلاس های کنکور شیمی بهره نمیبرند میتواند جای یک معلم خوب را پر کند اما بانک سوالات خیلی چشمگیری ندارد و تست های سراسری به اندازه کافی در آن دیده نمیشود.

یکی از بزرگترین ضعف های کتاب شیمی جامع مبتکران، طولانی بودن و مفصل بودن درسنامه و حجم کتاب است. که اولا استرس داوطلب را زیاد میکند و ثانیا داوطلب در یک سال نمیتواند آن را به سرانجام نهایی برساند. مثلا اگر شما به شروع کنکور از پایه دهم و یازدهم فکر میکنید، خرید شیمی مبتکران پیشنهاد خوبی است اما اگر پایه از تابستان یازدهم به فکر شروع کنکور افتادی، الان اصلا فرصت خوبی برای این حجم از کتاب برای شیمی نداری!

شیمی جامع کنکور مبتکران از منابع شیمی کنکور

شیمی جامع خیلی سبز

شیمی جامع خیلی سبز هم یکی از معروف ترین منابع شیمی کنکور است. شاید بتوان ادعا کرد که از هر دو داوطلب، یکی از آنها کتاب شیمی خیلی سبز را به عنوان منبع اصلی انتخاب میکنند. این کتاب هم دو بخش سوال و پاسخنامه تشریحی داره که ترتیب قرارگیری آنها مثل مبتکران، ابتدا تست و سپس پاسخنامه  درسنامه است.

مسائل این کتاب با روش کسر های پیش ساخته حل میشه که روش بدی هم نیست! این انتشارات دو نوع کتاب تست شیمی منتشر کرده است. یکی از آنها که کتاب جامع دو جلدی شیمی است. شامل یک جلد سوال و یک جلد پاسخنامه و درسنامه. و سری پایه به پایه که به صورت پایه به پایه محتوای هر کتاب را چیده است.

شیمی جامع خیلی سبز ایراد خاصی نداره و برای همه سطوح دانش آموزان برنامه خودش رو در نظر گرفته. شیمی خیلی سبز برای کنکور نظام جدید تقریبا جزو بهترین منابع شیمی کنکور سراسری محسوب میشه.

شیمی جامع خیلی سبز بهترین منابع شیمی کنکور

منبع جامع شیمی نشر الگو

شیمی جامع نشرالگو نسبت به خیلی سبز و مبتکران دارای درسنامه خلاصه تریه ولی درعوض سطح تست های این کتاب بالاتره. این کتب مخصوص دانش آموزانی هست که به درسنامه مفصل نیازی ندارن و از کلاس های شیمی با بهترین استاد ها بهره مند هستند. یا حداقل سطح خوبی در شیمی کنکور درند و نیازی به درسنامه خیلی خفنی ندارند. مجموعه نشر الگو برای شیمی کنکور هر پایه یک کتاب تک جلدی جداگانه طراحی و منتشر کرده است .

شیمی جامع نشرالگو برای مطالعه شیمی کنکور

کتاب شیمی جامع میکرو گاج

شیمی میکرو طبقه بندی گاج هم یکی از کتاب های خوبی است که در سالها اخیر خودش را بیشتر نشان داده است. این کتاب دارای درسنامه قوی و تعداد تست خوبی است. میتونیم به اندازه کافی تست های تالیفی و کنکور سراسری را در محتوای کتاب شیمی جامع گاج مشاهده کنیم. این انتشارات برای هر پایه یک کتاب منتشر کرده است البته کتاب دوجلدی هم برای دانش آموزانی که فرصت کمتری در اختیار دارند طراحی شده است.

شیمی میکروطلایی گاج

شیمی جامع مهروماه

نظر اکثر دانش آموزان قوی درباره کتاب شیمی جامع مهر و ماه مثبت بوده. این دانش آموزان اکثرا به درسنامه نیازی ناشتند و تست های سطح بالایی نیز مد نظرشان بوده است. پس کتاب شیمی جامع مهروماه توانسته نیاز آنها را برطرف کند. سبک و سیاق محتوای کتاب شیمی مهروماه مثل نشرالگو است و درسنامه آن چندان جذاب نیست.

بهرحال این کتاب ها همه به عنوان اولین منابع شیمی کنکور پیشنهاد میشن. مثلا من به عنوان مشاور تحصیلی کنکور شیمی جامع خیلی سبز رو به دانش آموزان متوسط و مهروماه یا نشر الگو را به داوطلبان سطح بالاترم پیشنهاد میدم.

شیمی مهروماه از بهترین منابع شیمی کنکور

مشاور کنکور سراسری درباره شیمی کنکور میگوید

من مشاور تحصیلی کنکور هستم و وظیفه ام مطلع کردن تو از چالش هایی هست که قرار تو مسیر کنکور داشته باشی. من حقیقت رو بهت گفتم و اینو مطمئنم که باتوجه به تحلیل شیمی کنکور 1400 و 1401 ، این درس سال آینده هم برات چالش برانگیز خواهد بود. هدف من فقط همین بود. حالا تصمیم با توئه که بخوای از مشاور تحصیلی کنکور در این مسیر استفاده کنی یا نکنی.

فقط یادت باشه که نکته هایی که گفتم رو درباره شیمی کنکور فراموش نکنی. فراموش نکن که منبع درست انتخاب کنی. فراموش نکن که بودجه بندی شیمی کنکور رو حتما قبل از برنامه ریزی برای مطالعه شیمی نگاه کنی. فراموش نکن که با تحلیل سوالات شیمی کنکور 1401 و 1400 تاحدودی شرایط کنکور 1402 رو پیش بینی کنی. اگر هم خواستی از مشاور کمک بگیری یادت نره مشاورت باید همه اطلاعات رو ریز به ریز بهت بگه و این مسئولیت اونه که از پستی و بلندی های روبروت آگاهت کنه.

اگر به هر دلیلی به مشاوره بیشتر نیاز داری و فکر میکنی یک مشاور تحصیلی کنکور میتونه کمکت کنه، با شماره 02633408944 تماس بگیر و از تیم مشاوره تحصیلی من راهنمایی بخواه. یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو به صورت مستقیم با من، سهیل حاج کرم، بهترین مشاور تحصیلی کنکور کرج در ارتباط باش.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا