پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تغییرات کنکور 1403 چه فرقی با کنکور 1402 دارد؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (8 امتیاز)

تغییرات کنکور 1403 به چه صورت خواهد بود؟ در این مقاله می خواهیم به صورت مختصر و مفید تفاوت های کنکور 1403 را با کنکور 1402 مقایسه کنیم. تا پیش از این خبر بازگشت دروس عمومی به کنکور مطرح شده بود که به آن پرداختیم. این مصوبه مجلس کنکور که در مهمترین موضوع ملغی شدن تاثیر قطعی معدل و بازگشت دروس عمومی بوده است حالا لغو شده!

در تاریخ 28 شهریور 1402 نظرات قطعی مجلس درباره تغییرات کنکور 1403 اعلام شد و به صورت خلاصه وار این تغییرات به شرح زیر است.

  • عمومی ها به کنکور 1403 باز میگردد
  • تا سال 1406 تاثیر معدل فقط برای پایه دوازدهم است
  • تاثیر معدل به صورت مثبت خواهد
  • دفترچه های کنکور متفاوت خواهند بود

این تغییرات عجیب کنکور 1403 تا روز سه شنبه 4 مهر 1402 از نظر مجلس قطعی بود اما در آخرین خبری که منتشر شده است و طبق اطلاعیه سازمان سنجش قرار است کنکور به صورت قطعی با همان قوانین کنکور 1402 برگزار شود.

اطلاعیه سازمان سنجش درباره لغو قوانین جدید کنکور 1403

تغییرات کنکور 1403 به نفع پشت کنکوری هاست؟

مهمترین مواردی که در کنکور های اخیر موضوع جدی بحث و جدل بوده است موارد زیر می باشد و الان تقریبا همه معضلات و گنگ فهمی ها برطرف شده است.

تغییرقانون 1403
میزان تأثیر سابقه تحصیلی در آزمون سراسری50 درصد قطعی
بازگشت درس‌های عمومی به آزمون سراسریخیر
چند مرحله ای شدن آزمون سراسریدو مرحله(تیر و اردیبهشت)
کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیانبرگزار میشود(جزئیات آن مشخص نیست)

درواقع اتفاقاتی که قرار بود در کنکور 1403 بیافتد چیز جدیدی نبود و قبل از اعمال تغییرات کنکور 1402 هم شرایط همین بود. تنها تفاوت اینکه تاثیر معدل 50 درصد شده است و کسانی که نمره امتحانات نهایی شان خوب است میتوانند به شدن به کسب رتبه بالا در کنکور 1403 امیدوار باشند.

البته تغییرات دیگری مانند حذف زیرگروه ها از کنکور سراسری، تغییرات اساسی در گروه های آزمایشی هنر و زبان نیز از مصوبات شورای انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور سراسری بوده است. که تغییرات فوق همگی به نحوی در کنکور 1402 اجرایی شدند.

تغییرات کنکور 1403 چه فرقی با کنکور 1402 دارد؟

همچنین تاثیر سوابق تحصیلی برای سال 1402 به میزان 40 درصد و از این سال به بعد به ترتیب 50، 60 درصد مصوب شده است. دروس عمومی از کنکور 1402 حذف شد و در مرحله ی اول آزمون سراسری 1402 اعمال گردید و در ادامه نیز همین شرایط را خواهند داشت.

تغییرات کنکور 1403، کنکور 1403 به چه صورت خواهد بود؟

تغییرات کنکور 1403 با توجه به طرح جدیدی که مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است را در جدول زیر آورده ایم و مصوبات این دو دوره را با هم مقایسه کرده ایم. وظایف سازمان سنجش و آموزش و پرورش و سایر ارگان ها و نهادهای مرتبط نیز در مصوبه مشخص شده است.

موضوعکنکور 1402کنکور 1403تغییرات
سوابق تحصیلیشامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزش بصورت سراسری و نهاییعبارت از نمرات دروسی است که داوطلب در دوره آموزش متوسطه کسب می‌کند و امتحانات آنها توسط وزرات آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهائی و استاندارد مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری و قوانین شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.در واقع همان تاثیر مثبت معدل در کنکور ۱۴۰۳ است.تاثیر قطعی
نحوه پذیرش 1- صرفاً سوابق تحصیلی
2- سوابق تحصیلی و آزمون سراسری(کنکور) از دروس تخصصی
1- سابقه تحصیلی
2- سابقه تحصیلی و آزمون عمومی
3- سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی:
مطابق قبل
میزان تاثیر سوابق تحصیلی سهم نمره سابقه تحصیلی متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»تعیین میزان تاثیر سوابق تحصیلی توسط شورای تعیین شده مجلس 50درصد تاثیر قطعی دوازدهم و برگزاری امتحان نهایی یازدهم و دهم
دروس عمومی حذف کامل دروس عمومی در تمامی گروه های آزمایشیلغو مصوبه شورای انقلاب فرهنگی و بازگشت دروس عمومی به کنکور حذف دروس عمومی
نحوه برگزاری کنکور سراسریبه صورت فیزیکی و چند دفترچه در هر گروه آزمایشی امکان برگزاری بصورت الکترونیکی و تصحیح درجا توسط سیستم الکترونیکی شدن کنکور (قطعی نیست)

اعتقاد مجلس شورای اسلامی این است که شورای انقلاب فرهنگی باید سیاستگذار باشد و نه قانون گذار! یعنی ما باید درباره ی کنکور تصمیم بگیریم و نه شورا! مسئولینی که از سال 1386 طرح هایی را تصویب کرده اند تا سد کنکور سراسری را از راه کنکوری ها بردارند هنوز بعد از حدود 16 سال به نتیجه واحدی نرسیده اند.

نه تنها استرس و اضظراب کنکور کم نشده بله با این دست دعواهای بین مسئولین و عدم قطعیت در این شرایط نه تنها کنکور 1403 بلکه آینده ی داوطلبین و کنکوری ها را تحت الشعاع قرار می دهد. البته که این طرح هنوز به تصویب نرسیده ولی امیدواریم که این طرح حداقل یکسال اعتبار داشته باشد.

نکته دیگر اینکه ضرایب دروس نیز در کنکور 1403 قرار است تغییر کند و تقریبا همه دروس ضرایب بالاتری نسبت به سال گذشته دارند. تصویر زیر مقایسه ضریب دروس عمومی کنکور 1402 و 1403 را نشان میدهد.

ضرایب دروس عمومی کنکور 1403

زمان برگزاری کنکور 1403

سازمان سنجش آموزش کشور زمانبندی آزمون سراسری 1403 را به نشانی Sanjesh.org قرار داده است. در این زمانبندی آزمون سراسری مرحله اول 1403 در دی ماه برگزار نخواهد شد و به جای آن مرحله ی اول این آزمون در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. جدول برگزاری آزمون سراسری 1403 به شرح زیر می باشد.

ردیفرشته نوبت اولنوبت دوم
1علوم ریاضی6و 7 اردیبهشت7 و 8 تیر
2علوم تجربی6و 7 اردیبهشت7 و 8 تیر
3علوم انسانی6و 7 اردیبهشت7 و 8 تیر
4هنر6و 7 اردیبهشت7 و 8 تیر
5زبان6و 7 اردیبهشت7 و 8 تیر

این جدولی که میبینید آخرین جدولی است که در اختیار ما قرار گرفته است و در تاریخ 17 آبان ماه 1402 قرار بر شروع ثبت نام برای کنکور نوبت اول 1403 یعنی کنکور اردیبهشت است.

تغییرات کنکور برای آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

هنوز دفترچه انتخاب رشته نیامده است اما براساس اخباری بدست آمده قرار است کنکور فرهنگیان به صورت جداگانه برگزار شود ولی هنوز قطعیات این طرح مشخص نیست. تا به اینجای کار ما میدانیم که محدودیت سن دانشگاه فرهنگیان حذف شده است و در انتخاب رشته کنکور 1402 همه داوطلبان زیر 40 سال میتوانند در این طرح شرکت کنند. اما درباره تغییرات کنکور 1403 و جدا شدن کنکور سراسری از کنکور دانشگاه فرهنگیان چند نکته قابل بررسی است:

  • احتمالا اگر کنکور اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان برگزار شود، طرح محدودیت سن هم بازخواهد گشت.
  • منابع مورد آزمون برای دانشگاه فرهنگیان با کنکور دانشگاه سراسری متفاوت خواهد بود.(احتمالا دروس عمومی و کتاب های راهنمای معلم هم جزو منابع باشند.)
  • نوع تاثیر سوابق تحصیلی بی شک در کنکور فرهنگیان متفاوت خواهد بود.
  • سهمیه های کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان احتمالا بیشتر از سهمیه های کنکور سراسری باشد و برای افراد دارای تحصیلات حوزوی نیز سهمیه ویژه ای در نظر گرفته شود.

آیا در کنکور 1403 دروس عمومی خواهیم داشت؟

اگر طرح مجلس شورای اسلامی تصویب شود ممکن است دروس عمومی به کنکور 1403 بازگردد و ظاهرا این مصوبه مجلس قطعی شده است.

آیا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 قطعی است؟

اگر این طرح تصویب شود و دروس عمومی به کنکور سراسری برگردند ممکن است که تاثیر معدل نیز به حالت مثبت برگردد. این تغییرات قطعی نیست!

آیا حذف دروس عمومی به نفع دانش آموزان است ؟

خود کنکور به نفع دانش آموزان نیست چه برسد به بودن یا نبودن دروس عمومی ! داوطلب عزیز درگیر اخبار نشو و به مطالعه ت ادامه بده چه با عمومی چه بدون عمومی!

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا