پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تفاوت کنکور های نظام جدید و قدیم

هر آنچه در مورد تفاوت کنکورهای نظام جدید و قدیم و نحوه ثبت نام باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

از سال 1398 که استارت تغییرات نظام آموزشی به وجود آمد، بسیاری این سوال را می‌پرسیدند که تفاوت کنکور نظام جدید و قدیم و نحوه ثبت نام کنکور های دو نظام متفاوت در چیست؟ اصلاً سطح کنکور بالاتر رفته یا آسان‌تر شده است. تفاوت دروس کنکور نظام جدید و قدیم در چیست؟ در این مقاله این موضوع را بررسی خواهیم کرد. در مرکز مشاوره تخصصی تحصیلی و کنکور آکو کرج.

مشاوره تخصصی کنکور آکو به شما میگوید که اگر دانش‌آموز قدیمی هستید باید خود را با موضوعات جدید تطبیق دهید. و این کمی سخت است! اما اگر فردی هستید که با نظام 3-3-6 درس خوانده‌اید، نگرانی ندارید. به طور کلی کنکور برای کسانی که دانش‌آموز قوی هستند، به مراتب آسان‌تر شده است.

تفاوت کلی دو کنکور نظام جدید و نظام قدیم

واقعیت این است که تفاوت کنکور های نظام قدیم و جدید را باید در چند سطح باید به صورت جداگانه بررسی کنیم تا بتوانید به صورت شفاف اطلاعات داشته باشید. مهمترین موضوع تفاوت کنکور ها در مباحث درسی است و دومین و کم اهمیت ترین تفاوت ، نحوه ثبت نام در کنکور های نظام قدیم و جدید است. پیش از اینکه به سراغ مبحث مهم تر یعنی تفاوت دروس کنکور نظام قدیم و جدید برویم، درباره تفاوت نحوه ثبت نام آزمون سراسری صحبت میکنیم.

[aparat id=’3jc8K’]

تفاوت در ثبت نام کنکور های نظام قدیم و جدید

تفاوت کنکورهای نظام جدید و قدیم در نحوه ثبت نام نیز هست. این تفاوت در ثبت نام را می‌توان در سه مورد بیان کرد. اول از همه آن که دیگر شما نباید معدل دیپلم را وارد کنید. در هنگام ثبت نام این موضوع را خالی باید بگذارید. البته اگر سال دوازدهمی هستید. یک فورجه چند روزه بعد از امتحانات خرداد ماه جهت وارد کردن این نمره به شما داده خواهد شد تا بتوانید کار خود را انجام دهید.

  • مورد دوم بحث کد منطقه خواهد بود. این موضوع از همان قسمت گزینه‌ها بررسی شود و درست انتخاب گردد. به هیچ وجه به کدهای نظام قدیم اعتماد نکنید.
  • مورد سوم نیز بحث امور ایثارگران خواهد بود. باید برای این کار، از هر سهمیه‌ای که بهره می‌برید، حتماً کد 12 رقمی آن را دریافت کنید و در این قسمت وارد کنید.
  • در مورد خود ثبت نام نیز به مقاله نحوه ثبت نام در کنکور سراسری که در سایت قرار داده‌ایم مراجعه کنید.

تفاوت های دروس کنکور نظام قدیم و جدید

دروس کنکور نظام قدیم به صورت کلی مباحث قدیمی تری را در خود جای داده بود. به خصوص دروس رشته تجربی در کنکور نظام قدیم نیاز به یک بازنگری اساسی بود و تغییر نظام از بهترین اتفاقات در این حوزه بود. از طرفی پیش از تغییر نظام خود کتاب‌ها و تصویرهای آنان به هیچ وجه به روز نشده بود و مطالب باید اصلاح ساختاری می‌شد. این به معنا حذف مطلب نبود، بلکه جا به جا کردن آن ها و بروز رسانی مطالب را شامل میشد.

در مورد معایب تغییر نظام کنکور هم اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، باید گفت که آن چنان آموزشی برای بروزرسانی اطلاعات و نحوه تدریس دبیران وجود نداشته و ندارد. در حقیقت دبیران هم چنان در حال آزمون و خطا هستند. کتاب های دروس نظام جدید دارای باگ‌های مختلفی است. این موارد ربطی به نحوه تدریس دبیر ندارد، بلکه فرایند جا به جا سازی مبحث های آموزشی در بین مقاطع برای مباحث مختلف به درستی اتفاق نیفتاده است.

تفاوت کنکور های نظام قدیم و جدید و دروس اختصاصی و عمومی آنها

مثلاً مبحثی از ریاضی در دهم تدریس شده و در دوازدهم ادامه پیدا کرده است. البته برخی از مباحث هم هست که نه ابتدای آن مطرح شده و نه انتهای آن. تنها به بیان قسمت وسط پرداخته‌اند. البته به مرور این ایرادات رفع خواهد شد. ساده سازی همه جا بد نبوده و در قسمت‌هایی از دروس کنکور نظام جدید بسیار مثبت واقع شده است.

اگر بخواهیم به بررسی تفاوت ها و نکات مثبت و منفی دروس کنکور نظام قدیم و جدید بپردازیم ، باید بگوییم درس ها آسان تر شده اند. اما جزئیات تغییرات دروس تخصصی و عمومی نظام قدیم و جدید را در ادامه شرح میدهیم.

درس ادبیات در کنکور نظام قدیم و جدید

این درس مانند همیشه خواهد بود و از 5 بخش اصلی در این نظام جدید تشکیل خواهد شد. از نظر تفاوت سوالات ادبیات کنکور نظام قدیم و جدید باید گفت ترکیب همان است و تغییرات زیادی را مشاهده نخواهید کرد. البته باید گفت که با توجه به کاهش مبحث تاریخ ادبیات، یک سوال از این بخش کم شده و در کنکور جدید تنها شاهد 1 سوال تاریخ ادبیات هستید. البته یک سوال نیز به درس قرابت معنایی اضافه گردیده است.

به صورت کلی اگر قرار باشد در مورد سطح سوالات ادبیات کنکور نظام جدید و قدیم اظهار نظر کنیم، باید گفت که هردو آنها در یک سطح نسبتاً سخت قرار دارند. الگو سوالات ادبیات نظام جدید، مثل الگو سوالات در سال های پایانی نظام قدیم خواهد بود.

دروس عربی کنکور نظام قدیم و جدید

مهم‌ترین تفاوت دروس عربی کنکور نظام قدیم و نظام جدید، تبدیل شدن کتاب درسی به سه بخش خواهد بود. در نظام آموزشی جدید شما هر سال درس عربی را خواهید داشت. عربی از دروسی خواهد بود که در نظام جدید به مراتب راحت‌تر شده است. دروس عربی کنکور نظام جدید از نظر حجم به هیچ وجه تغییری نکرده است. اما نکته جذاب این است که افزایش تقریباً 90 درصدی سوالات قسمت ترجمه مشاهده میشود. در عوض از بخش تعریب و قواعد سوالات عربی در کنکور نظام جدید کم شده است.

تفاوت کنکور نظام جدید و قدیم در نحوه ثبت نام کنکور های نظام قدیم و جدید و دروس تخصصی و عمومی در مرکز مشاوره تخصصی تحصیلی و کنکور آکو کرج

داوطلبان علاقه بیشتری به ترجمه کردن دارند. علت نیز به خاطر تکنیکی بودن مبحث ترجمه درس عربی است. به همین علت در کنکور 1399 درصد های عربی دانش آموزان به نسبت درصدهای عربی بهتر شد. البته این را نیز باید بیان کرد که از سختی سوالات کم نشده و به همان میزان پرسش‌ها سخت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آنالیز درس عربی در کنکور 

درس دینی در کنکور جدید و قدیم

در این بخش سوالات دین و زندگی کنکور در هر دو کنکور نظام قدیم و جدید، شما با 25 سوال روبرو خواهید بود. در این بین نظم سوالات بر هم نخورده و آیات با 11 سوال و سپس متن درس با 9 سوال و در نهایت احادیث با 5 سوال مجموع این بخش را تشکیل خواهد داد. از نظر تفاوت کنکور های نظام جدید و قدیم در دروس دینی باید گفت که سوالات در کنکور نظام جدید بسیار مفهومی تر شده است.

در حقیقت طراحان به سراغ مباحثی همچون شعر برای تعیین مفهوم رفته‌اند. شاید برای شما هم هضم این موضوع سخت باشد، اما واقعیت این چنین است.

درس زبان در کنکور

یکی از معدود دروس عمومی که در تغییرات کنکور نظام قدیم و نظام جدید واقعاً بهبود شرایط را به خود دیده است، زبان انگلیسی کنکور است. در حقیقت در این درس شما خیالتان تا حدود زیادی راحت است. اول از همه ارتقا لغات و کاربردی‌تر بودن آن است. از طرفی گرامرها کمی بهبود پیدا کرده است. این بهبود پیدا کردن به معنی آسان تر شدن نیست، بلکه به معنی استاندارد تر شدن سوالات زبان کنکور نظام جدید است. یعنی سطح سوالات شاید در حد متوسط رو به بالا باشد، اما برای شما قطعاً درک آن آسان‌تر خواهد بود. از طرفی کتب درسی بازنویسی شده و تمارین بسیار کاربردی‌تر شده است.

دروس اختصاصی کنکور ریاضی نظام قدیم و جدید

فیزیک در کنکور نظام جدید و قدیم: در این درس شما دیگر چیزی به نام مدار موازی یا سری را در کتاب مشاهده نخواهید کرد. البته باید بیان کرد که این به معنای حذف این سوالات از کنکور نیست. این قسمت یکی از باگ‌های کتاب درسی است. علت هم این است که به صورت پاورقی و فقط در حد چند خط به آن پرداخته شده است. اما برای تفکیک دانش آموزان برتر به عنوان سوال های سطح بالا در کنکور های نظام جدید مطرح میشوند. به طور کلی سوالات دروس فیزیک کنکور ریاضی نظام جدید کمی سخت‌تر شده و از صرف فرمول گذاری نیز خارج شده است و استنباط حرف اول را خواهد زد.

کنکور ریاضی نظام جدید

در دروس ریاضی کنکور نظام جدید و قدیم تغییراتی اساسی صورت نگرفته است. اما همان تغییر جزئی نیز باعث پیدایش مشکلاتی شده است. می‌توان از اصلی‌ترین موارد به موضوع حذف قسمت‌هایی از انتگرال در کتاب ریاضی دوازدهم پرداخت. در چند جای مقاطع مختلف نیز جا به جایی‌هایی رخ داده که تاثیر چندانی نداشته است. در مورد سوالات باید گفت که از حساب کردن به سمت مفهومی و پیچیده شدن پیش رفته است.

دروس تخصصی کنکور نظام جدید تجربی

در این رشته تفاوت در دو درس زیست و شیمی خواهد بود. البته درس شیمی برای رشته ریاضی نیز مشترک است و تفاوت های دروس شیمی کنکور تجربی نظام قدیم و جدید در کنکور ریاضی نیز صادق خواهد بود.

تفاوت زیست کنکور نظام جدید و قدیم : در این درس شما یک تفاوت عمده را مشاهده خواهید کرد. در حقیقت تمام اصطلاحات کتاب به صورت فارسی تبدیل شده است. مشکلی که باعث سخت حفظ کردن دروس کتاب نیز شده است.

البته در مورد سختی سوالات دروس زیست کنکور تجربی نظام جدید نیز مثل نظام قدیم باید گفت که سطح سوالات کاملاً پیشرفته و بالا بوده و برای رسیدن به جواب نیاز به زمان زیاد و مطالعه خوب دارید.

شیمی کنکور: در این بخش همان سخت بودن همیشگی حفظ شده است. از نظر منابع تغییرات خاصی را مشاهده نخواهید کرد. مهم‌ترین مشکل در این بین بحث خود درس خواهد بود. در حقیقت سوالات پیچیدگی مفهومی بیشتری پیدا کرده‌اند.

نقش مشاور برای موفقیت در کنکور سراسری نظام قدیم و جدید

واقعیت این است که مشاور قادر خواهد بود که به شما بگوید که کجا را بخوانید یا نخوانید. همچنین به دنبال مشاوری باشید که مفاهیم درسی را نیز بلد باشد. نه در حد استاد اما در حد یک راهنما. بسیاری از بچه‌ها در مورد این که چه چیزی بخوانیم و نخوانیم ایرادات بزرگی دارند.

بهترین راه برای رسیدن به نتیجه برای نحوه خواندن دروس برای کنکور نظام قدیم و جدید، مشاور است که علاوه بر خدمات بیان شده، شما را به سمت جلو پرت خواهد کرد.

مشاوره تخصصی کنکور های نظام جدی و قدیم در کرج

مرکز مشاوره کنکور آکو درباره کنکور نظام قدیم و جدید میگوید

تفاوت کنکور های نظام جدید و قدیم در دروس و نحوه ثبت نام در مواردی که بیان کردیم خواهد بود. حواستان باشد که کنکور در برخی از دروس آسان و در برخی دیگر سخت شده است. علت عدم اشاره به رشته انسانی این است که این رشته به جز در دروس عمومی تغییر به خصوصی نکرده و همان مباحث با همان میزان سختی در کنکور آمده است.

رکن موفقیت در نظام جدید تمرکز در مطالعه خواهد بود. دیگر دانستن مطالب کتاب کافی نیست. باید بتوانید این موارد را تحلیل کنید. خارج از باکس ذهنی فکر کردن همواره سخت خواهد بود. تیم مشاوران آکو در خدمت شما خواهیم بود. در صورت هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

 

منابع قدیمی برای کنکور نظام جدید به درد میخورد یا نه؟

اگر می‌توانید تعویض منبع انجام دهید. در غیر این صورت برای دروس عمومی مغایرت‌ها را چک کنید و نخوانید. اما در مورد دروس تخصصی بهتر است که برای ریاضی، فیزیک و زیست منابع نظام جدید را بخرید.

آیا مراحل ثبت نام برای کنکور نظام جدید و قدیم متفاوت است؟

بله متفاوت است و باید سه نکته را هنگام ثبت نام کنکور نظام قدیم و جدید رعایت کنید اما تمام شرایط طبق سال‌های پیشین است.

آیا به طور کلی سوالات کنکور نظام جدید سخت شده‌اند؟

بار مفهومی در کنکور نظام جدید افزایش یافته و حل کردن کاهش. به طور کلی بله.

آیا حجم منابع دروس عمومی و اختصاصی کنکور نظام جدید نسبت به قبل کم شده است؟

در دروس عمومی فقط تاریخ ادبیات کاهش یافته است. اما در بقیه دروس حجم ثابت بوده است. در رشته ریاضی نیز صرفاً درس ریاضی کمی کم‌حجم‌تر شده است.

مطالعه منابع نظام جدید آسان‌تر است یا نظام قدیم؟

در نظام جدید عموماً مطالعه آسان‌تر خواهد بود. فقط در دو درس ریاضی و زیست کمی طول می‌کشد تا به روند عادت کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا