پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منکنکور سراسری

هر آنچه در مورد حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱ باید بدانید

حذف دروس عمومی کنکور از امسال

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

امروزه زمزمه‌هایی در مورد حذف کلی کنکور یا حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱ وجود دارد و برخی حتی خواندن و نخواندن خود را به این موضوع منوط کرده اند. در وهله اول باید گفت که چنین چیزی نخواهد بود و توصیه می‌کنیم که حتماً شروع به خواندن کنید. علت این است که در حال حاضر و برای 1401 خبری از حذف نخواهد بود. هر آن چه اعمال شود در ادامه و پس از آن خواهد بود. ممکن است بحث حذف دروس عمومی کنکور از سال 1402 اجرا شود. اما بهرحال شواهد حاکی از شروع تغییرات است!

بیشتر بخوانید: تغییرات دفترچه های سوال و پاسخ کنکور 1401

در ادامه در مورد مباحث مطرح شده در زمینه حذف دروس عمومی کنکور از امسال برای شما بیشتر توضیح خواهیم داد تا بتوانید بهتر و دقیق‌تر در مورد موضوع اطلاع پیدا کنید. البته حواستان باشد که تمامی این موارد در قالب صحبت است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱

آقای کبگانیان از اولین کسانی است که به صورت علنی از این موضوع پرده برداشت. او در صحبت‌های خود موارد مختلفی را بیان کرد و همچنین همه آن را به تایید یا رد توسط نهادهای بالاتر خواهد بود. در این راستا 4 امکان مطرح شده است که به شرح زیر خواهد بود.حذف دروس عمومی در کنکور از سال 1401 یا 1402 دروغ یا واقعیت ؟

روش اول : جدا شدن روندهای سنجش از قبولی در کنکور سراسری اولین متد خواهد بود. در این حالت داوطلب کنکور در کنکور شرکت کرده و تراز و رتبه فردی او تعیین خواهد شد. سپس در یک بازه قانونی که از پیش تعیین شده است، نسبت به ثبت نام اقدام خواهد کرد. این بستر برای کنکور 1401 تعبیه نشد و ممکن است حذف دروس عمومی کنکور و تعیین بازه ترازی از کنکور سال 1402 پیگیری شود.

روش دوم: طبق این روش تاثیر سوابق تحصیلی به 60 درصد افزایش پیدا کند. همچنین صرفاً به صورت تاثیر مثبت نخواهد بود، بلکه هدف تاثیر مستقیم است. به این ترتیب همه چیز در سال پایانی اهمیت پیدا خواهد کرد. البته روند گزینش نیز کاملاً منطقی خواهد بود.

روش سوم: دراین فرایند، تنها روش برای قبولی در مقاطع کاردانی پیوسته تنها از طریق سوابق تحصیلی است. در این حالت شما دیگر نیازی به آزمون‌های مجدد نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید در دانشگاه شرکت کنید.

روش چهارم: در حالت چهارم، عدم حذف کنکور به عنوان راس اصلی قرار خواهد گرفت. در کنار آن تبلیغات مختلف آموزشگاه‌ها و صحبت‌های بسیار عجیب برخی از آنان محدود شود. در حقیقت نظارت در این بخش افزایش یابد.

روش پنجم: روش دیگر نیز برای کاهش ترافیک در رشته تجربی خواهد بود. در حقیقت پذیرش برای رشته پزشکی در این روش به بعد از مقطع لیسانس و بر اساس علایق داوطلبان و نه فقط جو کنکور موکول می‌شود.

مجلس درباره حذف دروس عمومی از کنکور چه میگوید؟

اعضای کمیسیون آموزش مجلس معتقد هستند که فرایند رخ داده برای قبولی دانشگاه‌های پیام نور که امروزه به صورت سوابق تحصیلی است، برای کنکور سراسری نیز قابل اجرا است. در این مورد چندین دلیل محکم نیز دارند. اول این که می‌توان به این وسیله برخی از رشته‌ها همچون پزشکی و پرستاری را بسیار خلوت کرد و از بار ترافیکی آن کاست.

مجلس درباره حذف دروس عمومی کنکور از سال 1401 چه میگوید؟

در حقیقت با حذف کنکور یا حداقل بخشی از دروس عمومی آن از سال 1401 رشته‌های کمتر متقاضی راحت‌تر پر شده و برای بقیه موارد آزمون داخلی و در هر دانشگاه بعد از فیلتر سازی اولیه با معدل رخ دهد. البته بحث سواد علمی نیز چالش بعدی خواهد بود که باید برای آن سازوکار به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: مشاوره تخصصی کنکور برای رتبه شدن

احتمال حذف دروس عمومی در کنکور از سال ۱۴۰۱ یا 1402

یکی از نکاتی که در تابستان 1400 به جمع بندی نرسید، موضوع تاثیر سوابق و نحوه آن به نتیجه نرسید. در صورتی که این موارد برای سال 1401 به جمع بندی برسد در کنکور سال 1402 لوایح حذف دروس عمومی کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد. البته نکته ای که به صورت جدی در اواخر سال 1400 بیان شده، بیان می‌کند که امکان حذف منابع عمومی خواهد بود. در این صورت افراد در طول 3 سال درس‌های این بخش را کنکور خواهند داد و بدین ترتیب ارزیابی بسیار بهتر خواهد بود.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو درباره حذف دروس عمومی کنکور میگوید

در مقاله حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱ اخبار بسیار زیادی وجود داشته است، اما چیزی که مشخص است عدم حذف این بخش در کنکور 1401 است. پس باید منتظر مصوبه‌ها در سال 1401 باشیم تا ببینم که آیا دروس عمومی حذف میشوند و همه چیز تغییر می‌کند یا نه؟

البته در حال حاضر مشکلات اولیه که مرتبط با یکسان سازی شرایط بوده است، بر طرف شده اما همچنان ابهاماتی در مورد ادامه گزینش وجود دارد که باید بررسی شود. البته طی اظهار نظرها این فرایند و حذف کامل به یکباره امکان پذیر نخواهد بود.

آیا حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۱ ممکن خواهد بود؟

خیر. در سال 1401 همه چیز طبق روال سابق برگزار خواهد شد. البته تغییرات بوجود آمده در دفترچه های کنکور را فراموش نکنید و حتما درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

شرایط حذف کنکور و یا دروس عمومی کنکور در کنکور 1402 چیست؟

تا به حال 5 روش برای جایگزینی آزمون سراسری و یا حداقل بخشی از آن در مجلس ارائه شده است که هرکدام نیاز به بررسی بیشتر دارند. این نظریه ها را در سایت تخصصی مشاوره کنکور آکو بخوانید.

آیا تغییری در مباحث دروس عمومی نیز ایجاد خواهد شد؟

باید گفت که خیر. هر گونه حذفیات که رخ داده یا در آینده اضافه خواهد شد بر اساس صلاحدید سازمان سنجش بوده و به بدنه درس صدمه نخواهد زد.

حذف دروس عمومی در کنکور 1402 ممکن است؟

حقیقت این است که باید برای هر تغییری در کنکور 1402 باشیم. حذف دروس عمومی و یا افزایش تاثیر سوابق تحصیلی میتواند کوچکترین تغییرات کنکور 1402 باشد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا