پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

تیم مشاوره تحصیلی آکو در این مقاله به دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی می پردازد. موارد مطرح شده در این مقاله برگرفته از تجربیات تیم مشاوره و نظرات خبرگان آموزشی و اساتید برجسته آموزش و کنکور برگرفته شده است. قبل از اینکه این موارد را بخوانید می توانید میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر را نیز بررسی کنید.

همانطور که می دانید این افت فقط در امتحانات نهایی خود را بروز نداده بلکه در میانگین درصدهای کنکور سراسری که در رشته های شاخه ی نظری بین ۳ تا ۱۰ درصد (خوشبینانه) قرار دارند نیز نمود پیدا کرده است. تا جایی که سازمان سنجش از سال ۱۴۰۰ به بعد هیچ گونه آماری از میانگین و عملکرد دانش آموزان در کنکور منتشر نکرده است. در ادامه به بررسی اصلی ترین دلایل افت معدل در سال های گذشته می پردازیم این دلایل را به صورت موضوعی بررسی کرده ایم!

دلایل افت نمرات دانش آموزان شاخه ی نظری

  • یکی از مهم ترین دلایل افت معدل در این سال ها از ریشه است! بسیاری از دانش آموزان به اجبار والدین، راهنمایی و مشاوره نادرست، عدم شناخت استعدادها و علاقه ها و تصمیمات هیجانی انتخاب رشته کرده اند. از این رو بعد از مدتی تحصیل در این رشته متوجه شده اند که علاقه ای به آن ندارند.
  • عدم شناخت توانایی های دانش آموزان و عدم تطابق آن با دروس و رشته که موجب انتخاب رشته نادرست می گردد.
  • سخت تر شدن سوالات و به قول معروف مفهومی شدن آن ها موجب شده است تا دانش آموزان بعضی سوالات را متوجه نشوند و با توجه به اینکه مفهومی خواندن به آن ها آموزش داده نشده است موجب افت نمرات آن ها گردیده است.
  • تفاوت نوع سوالات کتاب درسی و اساتید با امتحانات نهایی! نه اینکه سوالات متفاوت از کتاب باشند اتفاقا کلا از کتاب درسی مطرح می شوند ولی با تغییر اندکی در سوالات و نکته سنجی بیشتر دانش آموزان قادر به پاسخگویی نیستند و عملا خلاقیتی برای حل سوالات ندارند!
  • بسیاری از دانش آموزان هنوز ذهنیت کنکوری دارند و درس ها را در کتاب درسی بررسی نمی کنند و با نوع سوالات نهایی آشنا نیستند.
  • یکی دیگر از دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر بی انگیزه بودن آنهاست. لو رفتن سوالات کنکور، امتحانات نهایی و وضعیت اقتصادی و معیشتی فارغ التحصیلان می تواند یکی از دلایل درس نخواندن باشد.
  • مقایسه امکانات و دسترسی های دانش آموزان مناطق معمولی با مناطق مرفه نیز یکی دیگر از عوامل افت نمرات نهایی است به این صورت که دانش آموزان مناطق ضعیف تر هیچ شانسی برای خود قائل نشوند.
  • خارج شدن تحصیل از اولویت بسیاری از جوانان از جمله دانش آموزان و سوق آن ها به سمت بازار کار یکی دیگر از دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر می باشد.
میانگین معدل امتحانات نهایی 1402 افول آموزش و پرورش
  • امتحانات بسیار زیاد در طول سال تحصیلی و عدم کاربرد آن ها برای امتحانات نهایی و لوث شدن مقوله ی امتحان برای دانش آموزان!
  • کاربردی نبودن دروس برای نسل حاضر تحمل ناپذیر است. این نسل دیگر نمی تواند دوس حفظی را تحمل کند و باید آزمون ها و امتحانات رنگ و بوی دیگری بگیرند!
  • عدم تناسب کتاب با ساعات تدریس! مثلاً درس ریاضی ۳ رشته تجربی دارای ۷ فصل سنگین است چطور یک استاد با حدود ۴ ساعت کلاس در هفته دانش آموزان را برای امتحانات نهایی آماده کند!
  • استفاده از مدرسین و معلمین غیرتخصصی در مدارس که موجب می شود تا آموزش درست و کاربردی برای دانش آموزان فراهم نگردد!
  • وجود مشاورین و موسسات سودجو که تنها در فروش پکیج ها و دوره های آنلاین خود می کوشند!
  • مطالب خسته کننده و سخت برخی از کتاب های درسی هم تدریس آن ها و هم یادگیری آن ها را دشوار کرده است.
  • عدم اهتمام و تلاش دبیران برای تدریس هرچه بهتر دروس به علت بی انگیزگی!
  • تبلیغات گسترده آموزش های آنلاین بی کیفیت!
  • تغییرات بسیار زیاد و ناگهانی سیستم آموزشی بالاخص در سال های اخیر که دانش آموزان را بلا تکلیف کرده است مثلاً تاثیر مستقیم امتحانات نهایی یا حذف دروس عمومی تصمیماتی بودند که تا آخرین لحظه در هاله ای از ابهام بودند.
  • عدم برنامه ریزی درست دانش آموز در درس خواندن به علت های متعدد از جملع عدم حضور مشاور با تجربه، برنامه ریزی درست دروس و …
  • انواع و اقسام شبکه های مجازی که گاهاً خواب و خوراک را از دانش آموزان گرفته است.
  • برخی از داوطلبین به طور کلی دیدن فیلم های آموزشی را به مطالعه ترجیح داده اند که خود یکی از عوامل اصلی افت نمرات است.
  • تعطیلات بسیار زیاد مدارس در شهرهای بزرگ به دلیل آلودگی، کمبود گاز و … خود باعث افت کیفیت تدریس شده است.

تاثیر کرونا از جمله ی دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر

هر چقدر که از کرونا و سال های سخت تعطیلات و آموزش مجازی می گذرد اثرات آموزش ناصحیح و غیر حرفه ای در آن دوران بیشتر آشکار می گردد. مشکلات اساسی در درس ریاضی و حتی محاسبات بسیار ساده، تغییر عادات مطالعاتی، وابسته شدن به تلفن همراه و شبکه های مجازی، عادت به تقلب کردن و … از اثرات باقی مانده در دوران تحصیل آنلاین می باشد.

چطور می توان از این افت معدل جلوگیری کرد؟

به نظر می رسد در سال های آتی حداقل تا پنج سال آینده معدل دانش آموزان در همین حدود متغیر باشد زیرا که تغییرات محسوسی در سیستم آموزشی اتفاق نیافتاده است. دلایل بالا همگی در حال تکرار هستند و متاسفانه مسئولین به فکر رفع هیچ کدام نیستند. یک دانش آموز در مرحله ی اول باید آرمش فکری و روانی داشته باشد تا بتواند درس بخواند. برنامه ریزی میان مدت و بلند مدتی در آموزش و پرورش وجود ندارد هیچ پیشرفتی در تغییر سیستم آموزشی و ایجاد بستری بهتر برای مطالعه پدید نیامده است.

تا زمانی که تحولی عظیم در این سیستم بوجود نیاید انتظار هیچ پیشرفتی را نباید داشته باشیم. تغییرات باید از همان سال های ابتدایی صورت پذیرند! دلایل افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی سال های اخیر تنها موارد بالا نیست بلکه بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارد که به این امر دامن زده است.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا