پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی انسانی

رشته اموزش ابتدایی چیست

بازارکار و درآمد رشته آموزش ابتدایی در ایران و خارج از کشور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته پر طرفدار آموزش ابتدایی یکی از رشته های کنکور انسانی است. از هر سه گروه تجربی، ریاضی و انسانی در صورت مجاز بودن برای انتخاب رشته فرهنگیان می‌توانند وارد این رشته شد. هدف اصلی و مهم دروس رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه، آموزش و تربیت مربیان و معلم های باتجربه در زمینه تدریس و آموزش در مراکز آموزشی است.

بازارکار اصلی رشته آموزش ابتدایی در مدارس ابتدایی و مراکز پیش دبستانی است. درآمد فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی را میتوان متوسط مایل به خوب درنظر گرفت. البته باید این را بدانید که موفقیت در این رشته کاملا وابسته به تیپ شخصیتی، خلاقیت و توانایی های ارتباط با دانش آموزان کم سن و سال است.

دوره ابتدایی و پیش دبستانی، اولین مقطع تحصیلی و نقطه شروع یادگیری تمامی دانش‌آموزان می‌باشد؛ بنابراین آموزش این مقطع از جمله پایه‌های مهم آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود. زیرا این دوران از لحاظ شکل‌گیری شخصیت کودکان و همچنین رشد ذهنی و عاطفی آنان بسیار مهم است و نیازمند توجه ویژه از طرف مربی است.

مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو کرج در این مقاله رشته آموزش ابتدایی را کاملا معرفی میکند و شرایط تحصیل در این رشته در دانشگاه را نیز برای علاقه مندان مشخص خواهد کرد. 

معرفی رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه های سراسری و خارج از کشور

مزایا و معایب تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

از مزایا و معایب تحصیل رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد. اولین و مهم‌ترین مزایای رشته آموزش ابتدایی کنکور انسانی بازار کار تضمین شده و شرایط مساعد استخدامی از فارغ‌التحصیلی است. دانشجویانی که در دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش ابتدایی می‌خوانند، حتی از روز اشتغال به تحصیل مبلغی را به‌عنوان درآمد ماهیانه و حقوق دریافت می‌کنند.

همچنین دفترچه بیمه خدمات درمانی نیز به دانشجویان رشته های تربیت معلم و آموزش ابتدایی اختصاص داده می‌شود. یکی از نکات تأثیرگذار دیگر پایین بودن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها است که محیطی مناسب را برای دانشجویان رقم می‌زند.

مرکز مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور آکو همراه داوطلبان علاقه مند برای مطالعه هدفمند از دبیرستان و تضمین قبولی در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان !

درست است که مزایای تحصیل در رشته آموزش ابتدایی زیاد است اما نمیتوان این رشته را خالی از معایب دانست. از نکات منفی تحصیل رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی، باید به مدت پنج سال تعهد خدمت به دولت داشته باشند. (البته این تعهد به معنی تضمین بازارکار فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی بعد از اتمام دوره کارشناسی است و برای بسیاری از افراد جزو مزایای این رشته محسوب میشود.)در پایان دوره تحصیل یک آزمون جامع از دانشجویان گرفته می‌شود. درست است که آزمون سختی نیست و قبولی در آن تقریبا تضمین شده است، اما می‌تواند جزو معایب این رشته قرار گیرد.

مختلط نبودن و تفکیک جنسیتی دانشگاه های فرهنگیان شاید برای بعضی‌ها زیاد خوشایند نباشد. همچنین حق غذا و خوابگاه و … به صورت ماهیانه از درآمد ثابت دانشجویان رشته آموزش ابتدایی کسر میشود. که میتواند جزو معایب درنظر گرفته شود.

البته تحصیل در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه های سراسری و دانشگاه های آزاد یکی دیگر از گزینه هایی است که میتواند بر سر راه علاقه مندان قرار بگیرد. تحصیل در این رشته ها براساس انتخاب رشته کنکور انجام میشود و اشتغال در این رشته وابسته به شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و یا تدریس به عنوان نیروی آزاد در مهدکودک ها یا مدارس غیرانتفاعی است.

به هرحال اشتغال در هر رشته ای نیاز به داشتن مهارت های خاصی دارد که رشته آموزش ابتدایی باتوجه به فعالیت حرفه ای با کودکان و اهمیت آموزش کاربردی و صحیح داشتن مهارت ها و تلاش در جهت فراگیری بیشتر آنها امری ضروری است.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

کار با کودکان در مدارس و آموزش و پرورش ذهنی آنها از وظایف اصلی یک فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی است. بنابراین داشتن مهارت انتقال مفاهیم، صبر و حوصله بالا برای برقراری ارتباط با دانش آموزان تازه وارد و بی مهارت ، آموزش صحیح و کاربردی و البته خلاقانه مفاهیم از مهارت های لازم برای موفقیت در رشته آموزش ابتدایی است. مهارت های لازم برای موفقیت در رشته اموزش ابتدایی کنکور انسانی در دانشگاه عبارت اند از:

  • فن بیان مناسب
  • توانایی انتقال مفاهیم
  • داشتن شخصیت اجتماعی
  • داشتن اطلاعات لازم در زمینه روان‌شناسی
  • داشتن هنر و خلاقیت
  • مهارت گوش‌دادن و درک مطلب
  • مهارت تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و روانی دانش‌آموزان
  • صبور بودن و خوش‌اخلاقی

وظایف فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی در بازارکار

قبول وظیفه یکی از لازمه های فعالیت حرفه ای در هر ارگانی است. آموزش به دانش آموزان ابتدایی نیز یکی از پر مسئولیت ترین شغل هایی است که میتوان انتخاب کرد. رفتار معلم و روش تدریس وی علاوه بر تاثیر گذاری بر علاقه مندی و فعالیت حرفه ای دانش آموز میتواند حتی آینده شغلی و تحصیلی وی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پس بی مسئولیتی یک معلم ابتدایی میتواند جامعه را تغییر دهد و حتی فاسد کند. وظایفی که در رشته آموزش ابتدایی بر عهده فارغ التحصیل قرار میگیرد عبارت است از:

  • تدریس به دانش‌آموزان به‌صورت گروهی و تکی
  • استفاده از روش‌های کارآمد و مفید برای آموزش
  • توجه به علایق و نیاز دانش‌آموزان
  • آموزش اخلاق و نظم به دانش  اموزان
  •  تبادل نظر با والدین در مورد نیازهای دانش‌آموزان
  • اشتیاق و علاقه به کار آموزش
  • نمره دهی و ارزیابی دانش‌آموزان
  • شرکت در تمام جلسات مدرسه
  • مدیریت‌کردن رفتار با دانش‌آموزان و رفتار مناسب با آن ها

دروس رشته آموزش ابتدایی

دروس رشته آموزش ابتدایی همانند دیگر رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به دو بخش دروس تربیتی و دروس تخصصی تقسیم می‌شود.

دروس تربیتی آموزش ابتدایی: روان‌شناسی تربیتی، ارزشیابی از یادگیری، جامعه‌شناسی تربیتی، کاربرد هنر در آموزش، نظریه‌های یادگیری و آموزش، کاربرد زبان در تربیت، اصول و روش‌های تدریس، مدیریت آموزشگاهی، اصول و روش‌های راهنمایی و مشاوره، آموزش‌وپرورش تطبیقی با تاکید بر دوره‌های تحصیلی.

رشته آموزش ابتدایی در کنکور انسانی

دروس تخصصی رشته آموزش ابتدایی: روان‌شناسی رشد کودک، مبانی آموزش مطالعات اجتماعی، آموزش‌وپرورش فراگیر در دوره ابتدایی، اصول و مبانی آموزش‌وپرورش ابتدایی، آموزش مطالعات اجتماعی، برنامه‌ریزی درسی کلاس‌های چندپایه، روش تحقیق و آمار در علوم تربیتی، مبانی آموزش دینی، زبان تخصصی آموزش ابتدایی، ادبیات کودکان و نوجوانان، آموزش دینی، اختلالات یادگیری، مبانی آموزش زبان فارسی، آموزش قرآن، فنون راهنمایی و مشاوره در دوره ابتدایی،

علاوه بر دروس گفته شده واحد های تخصصی رشته آموزش ابتدایی شامل آموزش زبان فارسی، مبانی آموزش هنر، برنامه‌ریزی درسی آموزش ابتدایی، مبانی آموزش ریاضی، کارگاه آموزش هنر، راهبردهای تدریس آموزش ابتدایی، آموزش ریاضی، مبانی آموزش تربیت‌بدنی، طراحی آموزشی در آموزش ابتدایی، مبانی آموزش علوم‌تجربی، آموزش تربیت‌بدنی، طراحی واحد یادگیری آموزش ابتدایی، ارزشیابی کیفی در آموزش ابتدایی، تحلیل محتوای کتاب درسی، تجربه‌های خاص حرفه‌ای در آموزش ابتدایی، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی، پژوهش و توسعه حرفه‌ای، کارورزی نیز میشوند.

گرایش های رشته آموزش ابتدایی

اگر بخواهیم گرایش‌های رشته آموزش ابتدایی را بررسی کنیم باید بگوییم این رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی با نام آموزش ابتدایی ارائه می‌گردد. اما در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری رشته آموزش ابتدایی به‌عنوان گرایشی از مجموعه علوم تربیتی شناخته میشود.

بشتر بخوانید: رشته علوم تربیتی در دانشگاه

دانشگاه های فرهنگیان هرساله در تمام مقاطع در رشته آموزش ابتدایی از گروه های آزمایشی انسانی و ریاضی و تجربی دانشجو می‌پذیرد. همچنین در برخی از سال‌ها و باتوجه به ظرفیت های اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته، دانشگاه های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد نیز در مقاطع بالا در رشته آموزش ابتدایی دانشجو می‌پذیرد. میتوان رشته آموزش ابتدایی را جزو رشته های شناور در کنکور ایران دانست.

بیشتر بخوانید: رشته های شناور چیست

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته آموزش ابتدایی

از دانشگاه‌های پذیرنده رشته آموزش ابتدایی به دانشگاه‌های زیر اشاره می‌کنیم.

  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
  • دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اصفهان
  • دانشگاه علامه طباطبایی/تهران
  • دانشگاه شیراز

رشته آموزش ابتدایی کنکور انسانی را تنها دانشگاه های فرهنگیان ارائه نمی‌دهند. شما می‌توانید در دانشگاه های آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی نیز در رشته آموزش ابتدایی تحصیل کنید. تفاوت تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و بقیه دانشگاه ها در این است که آموزش‌وپرورش در برابر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیرفرهنگیان هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد. اما فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در صورت تأیید به‌سرعت به‌صورت رسمی استخدام می‌شوند. همچنین دانشجویان دیگر، از مزایای دانشگاه فرهنگیان برخوردار نیستند نظیر دریافت حقوق در حین تحصیل و بیمه خدمات درمانی.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته آموزش ابتدایی در ایران و خارج از کشور

بازار کار و درآمد رشته آموزش ابتدایی کنکور انسانی

در ادامه مقاله بازار کار و درآمد رشته آموزش ابتدایی را شرح می‌دهیم. همان‌طور که از نام این رشته پیدا است، دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی به تدریس در مدارس ابتدایی و  می‌پردازند. همچنین فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی می‌توانند در پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها نیز فعالیت کنند. پیش از این نیز گفتیم “فارغ‌التحصیلان دانشگاه های فرهنگیان دارای 5 سال تعهد تدریس می‌باشند”.

بازار کار معلمان ابتدایی می‌تواند متنوع باشد باتوجه‌به دولتی یا خصوصی بودن مراکز آموزشی و یا حتی تدریس آنلاین آزاد در داخل و خارج کشور. اگر معلمان بتوانند با افزایش دانش خود در مؤسسات آموزشی خصوصی به تدریس بپردازند درآمد بیشتری از حقوق ثابتی که دریافت می‌کنند خواهند داشت. زیرا در ایران درآمد معلمان به خصوص برای پایه ابتدایی و فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی پایین است.

همچنین دانش‌آموختگان و معلمان رشته آموزش ابتدایی می‌توانند در صورت داشتن سابقه کاری کافی در سمت‌هایی مثل مدیر مدرسه و معاون هم فعالیت کنند و درآمد بیشتری داشته باشند. تاسیس مدارس غیر انتفاعی ابتدایی نیز میتواند درآمد های نجومی برای رشته های آموزش ابتدایی و سایر رشته های دانشگاه فرهنگیان به ارمغان بیاورد.

بجز همه موارد گفته شده، نظام رتبه بندی معلمان میتواند به سرعت پایه حقوق یک معلم کم سابقه را افزایش دهد.

نظام رتبه‌بندی معلمان چیست

نظام رتبه‌بندی معلمان بر اساس این چهار مورد ارزیابی می‌شود.

  1.  داشتن مقالات علمی و پژوهشی
  2. شرکت معلمان در فعالیت‌های مدرسه
  3. سوابق و مدرک تحصیلی
  4. خدمت در مناطق محروم

تحصیل در رشته آموزش ابتدایی در خارج از کشور

تحصیل در رشته آموزش ابتدایی در خارج از کشور دارای بازارکار و درآمد بسیار بهتری نسبت به تحصیل این رشته در ایران است. در خارج از کشور نه‌تنها آموزش ابتدایی بلکه به‌طورکلی علوم تربیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته آموزش ابتدایی می‌توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد.

  • دانشگاه لندن /انگلستان
  • دانشگاه هاروارد/امریکا
  • دانشگاه استنفورد/امریکا
  • دانشگاه آکسفورد/انگلستان
  • دانشگاه تورنتو/کانادا
  • دانشگاه کمبریج/انگلستان

در 10 کشور خارجی فارغ التحصیلان رشته های آموزش ابتدایی بیشترین درآمد را خواهند داشت:

  1. سوئیس
  2. لوکزامبورگ
  3. کانادا

  4. المان
  5. هلند
  6. استرالیا
  7. امریکا
  8. ایرلند
  9. دانمارک
  10. اتریش

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا