پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

رشته آموزش ابتدایی

شرایط و نحوه قبولی رشته آموزش ابتدایی فرهنگیان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته آموزش ابتدایی در تمام گروه های آزمایشی قابل انتخاب است و باتوجه به دانشگاه مورد نظر میتواند جزو رشته های با کنکور و بدون کنکور باشد. بیش تر داوطلبان زیر گروه انسانی رشته آموزش ابتدایی فرهنگیان که جزء پرطرفدارترین رشته های این زیر گروه است رو انتخاب می کنند. دروس رشته آموزش ابتدایی یک هدف اساسی و اصلی دارد که آن هم تربیت مربیان ومعلم های با تجربه برای تدریس و آموزش در پایه ابتدایی باتوجه به جدیدترین متد های روز دنیاست.

در وبسایت تخصصی مرکز مشاوره انتخاب رشته فرهنگیان آکو به بررسی شرایط قبولی رشته آموزش ابتدایی و بازار کار آموزش ابتدایی در مدارس و سایر ارگان های دولتی و خصوصی میپردازیم.

دروس آموزش ابتدایی در دانشگاه

قبولی رشته آموزش ابتدایی فرهنگیان

رشته های آموزشی مخصوصا آموزش ابتدایی فرهنگیان باید متناسب با تیپ شخصیتی هرفرد باشد. بازار کار آموزش ابتدایی برای تیپ های شخصیتی متفاوتی میتواند مناسب باشد. شخصیت های اجتماعی، جست و جوگر و هنری شخصیت های مناسب برای موفقیت در دروس رشته آموزش ابتدایی است. برای شرکت در تست شخصیت شناسی شغلی کلیک کنید.

  • شخصیت های اجتماعی همیشه پیگیر ارتباط و آموزش دیگران هستند پس میتوانند در رشته آموزش ابتدایی موفق شوند.
  • تیپ شخصیتی جستجوگردرگیر تفکر زیاد و ارائه ایده هستند لذا می تواند شامل جستجوی ذهنی برای حل مسائل و کشف حقایق باشد.
  • شخصیت های هنری با شکل ها، طرح ها و الگوها سر و کار دارند پس دروس رشته آموزش ابتدایی میتواند برای آنها بسایر کاربردی باشد. این افراد خودشکوفا هستند و کار را بدون پیروی از قانون مشخصی انجام می دهند که برای بازار آموزش ابتدایی بسیار مناسب خواهد بود.

نحوه قبولی رشته آموزش ابتدایی

دانشگاه های دارای رشته آموزش ابتدایی کلا به چند دسته تقسیم می شوند دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی. تمامی دانشگاه هایی که رشته آموزش‌ابتدایی را ارائه میدهند در دو ماه مهر و بهمن پذیرش دارند. داوطلبانی که میخواهند رشته آموزش ابتدایی فرهنگیان را انتخاب کنند باید در زمان انتخاب رشته با کنکور دانشگاه های سراسری باید به سایت سنجش مراجعه کنند و داوطلبان تحصیل دروس آموزش ابتدایی در دانشگاه آزاد میباسست از طریق سامانه آزمون دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

دروس آموزش ابتدایی در دانشگاه

دروس پایه  آموزش ابتدایی در دانشگاه عبارتند از آموزش قرآن، کلیات روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، بهداشت و محیط زیست، روانشناسی تربیتی، مقدمات روش های مطالعه و پژوهش، آشنایی با قانون اساسی، طراحی و تولید مواد آموزشی، صرف و نحو کاربردی، تمرین معلمی، ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس، آئین زندگی ، روانشناسی کودکان استثنایی.

دروس تخصصی رشته آموزشابتدایی فرهنگیان  خوشنویسی، کاردستی، روش تدریس فارسی دوره ابتدایی، ورزش و بازی های دبستانی، تفسیرمقدماتی، فلسفه ،تاریخ اسلام، کلیات عرفان، روش تدریس و بررسی کتب عربی دوره راهنمایی، روش تدریس قرآن دوره ابتدایی، روش تدریس بازی در دوره ابتدایی، بررسی کتب اجتماعی دوره ابتدایی، روش تدریس و بررسی کتب هنر دوره ابتدایی هستند.

سایر دروس کارشناسی آموزش ابتدایی عبارتند از:

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
مبانی و اصول برنامه ریزی پیش دبستان و دبستان 2 مکاتب فلسفی و آراء تربیتی 2
کاربرد رایانه در آموزش و پروش 2 طراحی فضاهای آموزش و پرورش 2
روش تحقیق در آموزش و پرورش 2 متون تخصصی در آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی 2
تعلیم و تربیت اسلامی(2) 2

 

جمع

 

16

روش های پیشرفته تدریس 2

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
اصول برنامه ریزی آموزشی و درسی ابتدایی 2 روش ها وفنون تدریس علوم تجربی

 

دوره ابتدایی

2
روش ها وفنون تدریس تعلیمات دینی

 

دوره ابتدایی

2 روش ها وفنون تدریس علوم اجتماعی

 

دوره ابتدایی

1
روش ها وفنون تدریس ریاضیات دوره ابتدایی 1 روان شناسی رشد و زبان آموزی 2
تربیت بدنی و بازی های دبستانی 1

 

 

جمع

 

 

12

فعالیت های هنری و کاردستی کودکان دبستان 1

نمونه کارنامه قبولی رشته آموزش ابتدایی فرهنگیان

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته آموزش ابتدایی در ایران عبارتند از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، دانشگاه فرهنگیان پردیس چمران و پردیس نسیبه تهران، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی و پردیس شهید باهنر شیراز، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اصفهان هستند. کارنامه قبولی در رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان تهران را در جدول زیر مشاهده میکنید.

کارنامه قبولی آموزش ابتدایی در سهمیه منطقه 1 گروه آموزشی تجربی

رتبه در منطقه 9733
دانشگاه قبولی دانشگاه فرهنگیان – پردیس نسبیه تهران، فرهنگیان – آزاد بومی استان تهران
ادبیات فارسی 50
عربی 40
معارف اسلامی 80
زبان 40
زمین شناسی 10
ریاضیات 30
زیست شناسی 70
فیزیک 30
شیمی 30

بازار کار آموزش ابتدایی در ایران

دانشجویانی که در رشته آموزش‌ابتدایی فارغ التحصیل شدند می توانند به راحتی دروس ابتدایی را در مدارس دولتی یا غیر انتفاعی و حتی مهدکودک های خصوصی تدریس کنند. علاوه بر آن فارغ التحصیلان آموزش ابتدایی در دانشگاه میتوانند به صورت همزمان در اموزشگاه ها به تدریس کلاس های خصوصی و عمومی بپردازند.

چون پذیرش و ورودی به رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی در سال های اخیر بیش از نیاز بازار بوده است، متاسفانه تعداد زیادی از دانشجویان این رشته بعد از اتمام درس و گرفتن مدرکشان نمی‌توانند شغل مرتبط با مدرک تحصیلی خود را پیدا کنند. اما فارغالتحصیلان آموزش ابتدایی فرهنگیان از همان ابتدا استخدام و مشغول به تحصیل میشوند.

البته قبولی رشته آموزش ابتدایی در آزمون های فراگیر استخدامی نیز بسیار شایع است اما بجز آن، افراد فارغ التحصیل باید با هوشی که دارند در مدارس خصوصی استخدام شوند و به کمک سابقه کاری که دارند برا استخدام در آموزش و پرورش درخواست بدهند و نهایتا در مدارس دولتی استخدام شوند.

درصورت استخدام وزارت آموزش و پرورش و البته توانایی لازم و گذراندن دوره های ضمن خدمت مربوطه، افراد با سابقه کاری زیاد می توانند معاون یا مدیر مدرسه شوند.

تحصیل آموزش ابتدایی در دانشگاه های خارج از ایران

یکی از کشورهایی که به معلمین اهمیت زیادی میدهد و یکی از 10 شغل برتر آن کشور است، کاناداست و به همین دلیل مهاجرت تحصیلی رشته آموزش ابتدایی البته از دانشگاه های برتر کشور مثل علامه طباطبایی یا چمران اهواز میتواند بسیار مثمر ثمر باشد. مهاجرت رشته آموزش ابتدایی مخصوصا در منطقه یوکان و و مناطق شمالی کانادا بسیار شایع است.

 

در این مناطق هر چند سال یک بار (معمولا بین 2 تا 5 سال) آزمونی برای پذیرش معلمان برگزار میشود و خارجی هایی که دارای اقامت دائم کانادا باشند نیز میتوانند در این آزمون شرکت کنند. درست مثل آزمون استخدامی آموزش و پرورش ایران، افرادی که در این آزمون قبول میشن به مصاحبه حضوری دعوت میشن ولی برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور هم شرایطی لازم است.

اول از همه داشتن حداقل مدرک لیسانس و داشتن حداقل 14 و یا حداکثر 26 سال سابقه خدمت معتبر در مراکز آموزشی. نداشتن سابقه مأموریت ثابت بیش از شش ماه در خارج از کشور و نداشتن بیشتر از 3 فرزند و حداکثر سن 18 سال برای فرزندان، داشتن سلامت جسمی و روانی و تسلط بر حداقل یک زبان خارجی غیر از زبان انگلیسی کانادا جزو شرایط قبولی در آزمون استخدامی آموزش ابتدایی در کانادا است.

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

با کمک تیم مشاوره آکو شما می توانید برنامه مطالعاتی مناسب با وضعیت خودتان به دریافت کنید، و هر هفته آزمون هایی از مطالبی که خواندید بدهید. اگر قصد قبولی آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان را دارید، پس باید باتوجه به هدف خود تلاش کنید. با مشاوره تحصیلی کنکور فرهنگیان قبولی خود را پیش از انتخاب رشته تضمین کنید.

شما میتوانید بهترین اطلاعات راجع به رشته های کنکور انسانی را هر چه که باشد در وبسایت تخصصی آکو کسب کنید و آکو به شما کمک میکند به راحتی تحصیلات ودرجات عالی علمی را ادامه دهید. برای دریافت اولین وقت مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته خود با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو با مشاوران ما به طور مستقیم در ارتباط باشید.

رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

انتخاب رشته آموزش ابتدایی کاملا وابسته به روحیات و شخصیت افراد دارد اما این رشته در دانشگاه فرهنگیان از نظر بازار کار و حقوق معقول در طول تحصیل تضمین شده است.

رتبه قبولی در رشته آموزش ابتدایی چند است؟

در سال 1400 رتبه 9000 منطقه در گروه تجربی توانسته است در دانشگاه فرهنگیان رشته آموزش ابتدایی قبول شود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا