پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

رشته امنیت نرم در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته امنیت نرم از رشته‌های ارائه شده توسط دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی که وابسته به وزارت اطلاعات می باشد. که برای انتخاب و قبولی در این رشته باید در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه قبولی را کسب کنید. لازم به ذکر است که رشه امنیت نرم جزو رشته های شناور است و متقاضیان از سه گروه ریاضی, تجربی و انسانی می توانند جهت انتخاب رشته اقدام کنند.

رشته امنیت نرم جهت حفاظت از دارایی ها و اطلاعات کشور ارائه می شود و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز امنیتی مشغول به کار شوند. در ادامه مطلب شرایط تحصیلی , مهارت های لازم برای انتخاب شته امنیت نرم, بازار کار و … را بررسی خواهیم کرد. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

تیم مشاوره آکو بهترین انتخاب داوطلبان برای یک انتخاب رشته موفق در کنکور.

معرفی رشته امنیت نرم

برای ورود به رشته امنیت نرم شما باید از طریق دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی اقدام کنید. امنیت نرم را می‌توان یکی از مهم‌ترین رشته‌های موجود دانست چراکه متخصصان این رشته توسط فاکتورهای متفاوت تلاش می‌کنند از اطلاعات کشور حفاظت کنند. به‌طورکلی امنیت به دو دسته سخت و نرم تقسیم می‌ شود که هر دوی این‌ها در کنار هم امنیت کشور را به وجود می‌آورند.

در رشته امنیت نرم

هدف از تدریس این رشته در دانشگاه، تربیت افرادی است که بتوانند راهکارهای مناسب و کاربردی برای تأمین امنیت سیستم‌های اطلاعاتی ارائه دهند. از وظایف مرتبط با کارشناس این رشته می‌توان به امنیت نرم‌افزار ارزیابی و آزمون نفوذ شبکه و برنامه‌های کاربردی اشاره کرد. در واقع استفاده درست از ابزارهای امنیت و تست نفوذ از وظایف مهم کارشناسان تحصیل‌کرده در این رشته است. در ادامه درباره ادامه تحصیل و توانایی های لازم برای مطالعه رشته امنیت نرم می پردازیم.

توانایی های لازم برای رشته امنیت نرم

برای انتخاب شغل در آینده باید جوانب مختلفی را در نظر گرفت. از جمله آنها می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها و علایق و مهارت‌های شخص اشاره کرد. شناخت درست شخصیتی به ما کمک می‌کند که تخصص مناسب با خود را پیدا کرده و در آن به فعالیت بپردازیم. عموماً برای این شغل نیاز است فرد دارای شخصیتی صبور و با تحمل بالا باشد. برای تحصیل و فعالیت در این شغل باید دانش عالی در خصوص سیستم‌ها و ابزارهای فناوری اطلاعات در فرد وجود داشته باشد.

نرم

همچنین شخص باید مهارت خوبی در حل مسائل داشته باشد تا از پس حل مشکلات پیش‌آمده در سیستم‌ها بربیاید. داشتن مهارت‌های مدیریتی و توانایی تفسیر و ارزیابی درست اطلاعات، درک مباحث محرمانه، به‌روز بودن و توانایی تحمل فشار کاری بالا، اطلاع و آگاهی لازم نسبت به قوانین و استانداردها و داشتن رویکرد فعال و اعتمادبه‌نفس از جمله نیازهای فردی است که می‌خواهد در این رشته تحصیل کند و پس از آن در این حیطه کاری به فعالیت بپردازد.

وظایف متخصص امنیت اطلاعات

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته امنیت نرم مهارت‌هایی را کسب می‌کنند:

  • ارائه راهکارهای مناسب برای پوشش حفره‌های امنیتی شبکه
  • جلوگیری از نفوذ و ترمیم شبکه‌های کامپیوتری
  • بررسی و تغییر پروتکل‌های غیر اعتماد شبکه‌های کامپیوتری
  • مقابله کردن با برنامه‌های مخرب کامپیوتری، از جمله: ویروس‌ها، Dos  و DDos و همچنین جلوگیری از حملات هکرها و سارقان اینترنتی

از جمله وظایف متخصص امنیت نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی ریسک سیستم‌ها و گسترش برنامه‌هایی برای کاهش تهدیدات
  • طراحی سیستم‌های امنیتی و به‌روزرسانی سیستم‌های موجود
  • ارزیابی محصولات امنیتی
  • بررسی حملات سایبری و انجام کارهای اصلاحی
  • تهیه گزارش‌ها و مستندات فنی برای مدیران و کاربران
  • آزمایش سیستم‌های کامپیوتری
  • ارائه روش‌های مناسب برای مقابله با تهدیدات

پذیرش رشته امنیت نرم در دانشگاه

برای پذیرش در این رشته، دانشجو می‌تواند از هر سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی اقدام کند و در صورت کسب رتبه قبولی وارد دانشکده اطلاعات شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی تنها آقایان واجد شرایط را برای تحصیل می‌پذیرد.

سپس افراد باید بعد از شرکت در آزمون سراسری در یک مصاحبه نیز شرکت کنند و در صورت داشتن صلاحیت‌های لازم وارد این رشته شوند. پروسه گزینش این دانشگاه طی چندین مرحله انجام می‌شود که چندین ماه به طول می‌انجامد. این گزینش با عنوان آزمون تست هوش و شخصیت شناسی انجام می‌شود که شامل مراحل زیر است:

  • معاینات پزشکی بدنی (برای اطمینان از سلامت جسمی و روانی)
  • مصاحبه حضوری اول (شامل مسائل فرهنگی، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور)
  • مصاحبه حضوری دوم (شامل مسائل فردی و خانوادگی داوطلب)
  • استعلام‌های حفاظتی – امنیتی
  • تحقیقات محلی

کارنامه قبولی رشته امنیت نرم در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته امنیت نرم زیرگروه انسانی
کارنامه رشته امنیت نرم زیرگروه انسانی سال 1399
کارنامه رشته امنیت نرم زیرگروه تجربی
کارنامه رشته امنیت نرم زیرگروه تجربی سال 1399
ریاضی رشته امنیت نرم
کارنامه رشته امنیت نرم زیرگروه تجربی سال 1399

شرایط پذیرش دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، دانشگاه ارائه‌کننده رشته امنیت نرم می‌باشد که دارای شرایط خاصی می‌باشد. در ادامه شرایط این دانشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • تدین به دین مبین اسلام.
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • داشتن اعتقاد و التزام عملی به ولایت‌فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
  • احراز صلاحیت استخدامی برابر ضوابط گزینش وزارت اطلاعات.
  • شخص باید دارای سلامت روانی و جسمی کامل باشد.
  • داوطلبان نباید استخدام و متعهد به سازمان یا وزارتخانه­ای باشند.
  • حداکثر سن برای داوطلبان مقطع کارشناسی 22 سال تمام است.
  • شخص باید گواهینامه پایان دوره پیش‌دانشگاهی را درصورتی‌که دانش‌آموز نظام قدیم بوده است؛ داشته باشد.
امنیت نرم
  • حداقل معدل کتبی دیپلم برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و تجربی 14 و برای علوم‌انسانی 15 است.
  • پذیرفته‌شدگان در این دانشگاه باید خدمت دوران سربازی را در وزارت اطلاعات طی کند.
  • دانشجویان در طول تحصیل از کمک‌هزینه برخوردار خواهند بود و بعد از فارغ‌التحصیلی در وزارت اطلاعات استخدام خواهند شد.
  • دانشگاه برای دانشجویان مجرد واجد شرایط خوابگاه تعبیه می‌کند.
  • تحصیل در این دانشگاه به‌صورت شبانه‌روزی است و امکانات لازم در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.
  • دانشجویان ملزم به یادگیری یکی از زبان‌های زنده دنیا هستند.
  • درصورتی‌که دانشجو بخواهد از تحصیل در دانشگاه انصراف دهد باید خسارت مالی پرداخت کند.
  • پس از تحصیل به دانشجویان گواهینامه فارغ‌التحصیلی اعطا می‌گردد؛ این گواهینامه مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

ادامه تحصیل در رشته امنیت نرم

دوره کارشناسی رشته امنیت نرم 4 ساله است و علاقه مندان به رشته امنیت نرم می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کنند.تنها راه ورود به این رشته شرکت در آزمون سراسری است و دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرنده دانشجو در این رشته نیستند. همچنین تنها دانشگاه ارائه‌ دهنده این رشته نیز دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی می‌باشد که فقطط پذیرش آقایان را دارد. در جدول زیر می توانید مشخصات ظرفیت دانشگاه اطلاعات و امنین ملی را مشاهده کنید:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتجنسیتنوع آزمون
دانشگاه اطلاعات و امنین ملی امام باقرروزانه11آقابا آزمون

در آخر لازم است به این نکته اشاره کنیم که رشته امنیت نرم در مقطع کارشناسی ارشد در مجموع 32 واحد درسی دارد که دانشجویان باید این واحد ها را برای فارغ التحصیلی پاس کنند. در ادامه واحدهای درسی هر بخش را مشخص را بررسی می کنیم.

دروس اصلیسمینارپایان نامه
18 واحد6 واحد6 واحد

هدف از ارائه و تحصیل در رشته امنیت نرم در مقطع کارشناسی ارشد, این است که فارغ التحصیلان بتوانند راهکارهای لازم و برنامه ریزی شده را جهت برقراری امنیت سیستم های اطلاعاتی پردازش کرده و این راهکار ها را ارائه دهند.

بازار کار رشته امنیت نرم

فارغ‌التحصیلان رشته امنیت نرم می‌توانند در تولید محصولات سخت افزار و نرم‌ افزار مانند دیوارهای آتشین و سیستم‌های پالایش و تشخیص نفوذ فعالیت کنند. همچنین می‌توانند در ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی در حیطه کاری خود مشغول به کار شوند و در این سازمان‌ها امنیت را ایجاد کنند. از دیگر کارهای مربوط به متخصص رشته امنیت نرم می‌توان به فراهم‌سازی امنیت برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات اشاره کرد.

کار رشته امنیت نرم

ناگفته نماند از نظر بازار کار و شغلی شخص کاملاً تضمین شده است چراکه افرادی که در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی مشغول به تحصیل می‌شوند از همان ابتدا مبلغی را به طور ماهیانه دریافت می‌کنند. همچنین بعد از اتمام تحصیل در وزارت اطلاعات استخدام می‌شوند. این افراد وظیفه دارند که محافظت و امینت کشور را تأمین کنند. به جهت سختی وظیفه از حقوق مناسب و قابل‌توجهی برخوردار خواهند بود.

تحصیل رشته امنیت نرم در خارج از کشور

اگر شما جز افرادی هستید که تمایل دارید برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنید؛ میتوانید برای تحصیل در رشته ه­ای مشابه امنیت نرم اقدام کنید. برای مثال شما میتوانید از طریق مهندسی IT برای تحصیل خارج از ایران اقدام کنید.بهترین کشور برای تحصیل و کار در حوزه IT کشور کانادا میباشد.

کانادا به عنوان بهترین کشور برای فعالیت در زمینه IT شناخته میشود.از نظر کاری نیز فرصت های شغلی بسیار مناسبی در کشور هایی نظیر آلمان و اتریش برای مهندسین شبکه وجود دارد و شما میتوانید درآمد مناسبی از این راه کسب کنید.

کشور آلمان اتریش کانادا سوئد آمریکا
میزان درآمد3,300 یورو3,290 EUR8,280 CAD 40,500 SEK6,930 USD

مشاوره تحصیلی آکو

در این مطلب تمام نکات و موار لازم درباره رشته امنیت نرم ددر دانشگاه را بررسی کردیم. رشته های امنیتی دیگر مانند رشته امنیت اطلاعات یا امنیت بین الملل نیز از رشته های مشابهی هستند که می توانید در سایت پرسا معرفی آن ها را بخوانید.

برای دریافت مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور از بهترین مشاوران کنکوری کرج با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو با مشاوران ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا